ZUZKAOU: Jo jo koukal jsem na to.
http://prirucka.ujc.cas.cz/?id=123 Máš pravdu, dává to větší smysl :) Díky.
ZUZKAOU: Ano nabízím, při zvládání takových potíží se běžně nalezne příčina v nějakém nepochopení daného předmětu.
Dejme si jednoduchý příklad. Velmi častá chyba při výuce čtení u dětí je, že je naučíme hláskovat písmena.
Á, Bé, Cé, Dé ... atd. Ukážeme na nějaké písmeno a řekneme "toto je písmeno" aniž bychom vysvětlili definici toho co to znamená "písmeno".
Zkus se zeptat pár lidí ať ti vysvětlí co je to písmeno. A ať ti dají jednoduchou definici, kterou pochopí i dítě. Když pominu skupinu která na tebe bude koukat jako tele na vrata a skupinu která vypustí ééé, nejčastější je že je to část slova ... nebo něco takového. Je velmi zajímavé poslouchat jak se to snaží definovat. A to už umějí číst! :)
Ale taková definice je k ničemu pro dítě, které se dál musí naučit co je to souhláska, samohláska, slabika,
slovo, věta holá, souvětí... Nedefinovat dítěti co je to písmeno, je první velký faul, který mu při výuce jazyka můžeš dát.
Další který na to navazuje je ono Á , Bé, Cé, Dé protože když ho takto naučíš abecedu, dostane se do obrovského zmatku pokud má přečíst slovo. Á je ještě v pořádku, ale Bé je ve skutečnosti B, ne Bé, takže pokud dítě je postaveno před úkol přečíst slovo BÁBA, má problém protože vnitřně si bude lámat hlavu s tím co je to BéÁBéa, to slovo mu nebude dávat smysl, i když pokud by ho přečetl správně věděl by přesně co to slovo znamená. A to je další faul. A ty fauly se postupně pěkně nastřádájí a v mysli vytváří určitý "náboj" kterým vzniká odpor. Dítě se od studia jednoduše oddělí samo.
Je řada lidí, kteří mají k určitým předmětům odpor a v jiných naopak vynikají. Pokud pomineme talent a přirozené sebeurčení člověka, jeho individualitu, můžeme předpokládat, že pokud má někdo takový odpor ke konkrétnímu předmětu bude v něm mít nějaké nepochopení.