• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    SETECJak se zbavit problémů s učením . Blbost je nepřemožitelná, ale musí se s ní bojovat. :)
    JINX
    JINX --- ---
    SETEC: Ted jsem myslel "dobrý trenér" ale vecem ohledne studia bych se nebranil...
    SETEC
    SETEC --- ---
    Teď se mi líbil jeden příspěvek, tak ho sem dávám, je to jeden z tipů jak postupovat, když se učíte s dětmi.

    Jak udělat předmět zajimavým

    Předmět musíme dítěti co nejvíce přiblížit. Ukázat mu konkrétní propojení se životem. Důležitá je názornost. Pokud však není školní učebnice dost názorná, je třeba pro doplnění využívat encyklopedie, internet, věci v našem okolí, filmy atd.
    I obyčejná procházka může být velkým přínosem. Nesmíme se však jen hnát do obchodních center. Při procházce se můžeme naučit pojmenovávat stromy, sledovat, jak se mění příroda během roku apod. Učíme se neustále, na každém kroku. Není přitom důležité dětem říkat, že se učí třeba i na výletě či procházce. Většina z nich je na slovo "UČIT SE" alergická a při jeho vyslovení "vypíná".
    SETEC
    SETEC --- ---
    Myslíš, abys byl dobrý trenér, nebo abys uměl dobře studovat?
    JINX
    JINX --- ---
    SETEC: a znas nejake rozumne zdroje informaci na toto tema? Kdysi mi byla nabidnuta prace jako skolitel informacnich systemu, coz jsem jako programator odmit a docela me to mrzelo.
    SETEC
    SETEC --- ---
    BOO: Ne, ne :) Montessori, je myslím více rozšířená, určitě to není špatná škola, ale tohle je něco jiného. :)
    Samozřejmě, že je velmi důležitý přístup k výuce, ale v tomto případě je kladen důraz spíše na konkrétní studijní bariéry a jejich zvládnutí.
    Jako příklad bych uvedl, že student není motivovaný ve výuce známkováním, ale jde o porozumění, tedy pokud studuje nějaký předmět, nepostupuje dále dokud mu nerozumí. Například, když se někdo učí matematiku, tak neprobírá co je to násobení, dokud nerozumí tomu co je to sčítání, atd. Princip je zejména v tom, že pokud nejsou člověku jasné základy má problém pochopit složitější věci, právě proto, že dobře nerozumí už věcem základním. Potom mu studium vytváří zmatek a samozřejmě klesá jeho zájem o daný předmět. Častokrát jsem například pozoroval, že někoho nebavili logaritmy a pak jsem zjistil, že je slabý i v násobení, takže jakmile si objasnil násobení, nebyly logaritmy takový problém.
    Například když školím lidi v obchodním jednání, častokrát narážím na to, že jejich problém, proč neumí dobře obchodovat, je v tom, že neznají základní pravidla "komunikačního vzorce" a tak je přirozeně porušují. Tím samozřejmě dochází k nedorozumění a to snižuje jejich šanci na úspěch. Tedy když někoho učím jak obchodovat, nejdříve začínám komunikačním vzorcem, teprve potom pokračuju přes základy porozumění a pak už obvykle lidi ani další rady nepotřebujou :D
    SETEC
    SETEC --- ---
    JINX: Školím lidi , :) Ale mám kamarádku, která se studijní technologií zabývá profesionálně, založila tady v Čechách a na Slovensku doučovací centra pro děti, základní a mateřskou školu atd. je to model převzatý ze zahraničí, podobné jsou tuším v Dánsku, v Anglii a jistě i jinde.
    JINX
    JINX --- ---
    SETEC: ty se zabyvas pedagogikou nejak profesionalne ?
    SETEC
    SETEC --- ---
    Hmm, Falešný údaj, je sviň.. dokáže to natropit pěknou paseku, tím spíš pokud člověk z jednodušší problematiky přechází na studium nějaké složitější, která na to navazuje. Základ je porozumění. Bez toho je jakékoliv studium nepoužitelné. I když se něco naučíš nazpaměť a umíš to krásně papouškovat, dobře položená kontrolní otázka ti to zbourá jako domeček z karet.
    Samozřejmě, jsou věci, které se člověk musí naučit nazpaměť, třeba nějaké kroky jak jdou za sebou, ale když člověk současně rozumí, jestli tak jsou uspořádané, protože to jinak nejde a nebo jestli může přehodit pořadí a nic se neděje, Je schopen lépe tomu rozumět a mít lepší výsledky.
    JINX
    JINX --- ---
    SETEC: Ano presne takhle to je. Jestlize vyucujici rekl ze trava neni zelena ale modra pak kazdy tvrdil ze je modra jinak hrozil postih. Stejne tak jsem celou stredni poslouchal "deti moje matematiku se naucite jen nazpamet". No a ja proste chci dostat tyhle veci nadrobro z hlavy protoze mi to kazi veskere dalsi asociace, kdyz se ucim postupne dalsi veci kere na predchozi navazuji.
    SETEC
    SETEC --- ---
    JINX: Věřím, že se s tím něco dělat dá, otázka je, jestli to myslíš komplexně na celý přístup ke tvému studiu nebo se to týká jen některých předmětů. Je velmi mnoho lidí (upřímně řečeno jsem se nejednou přistihl, že jsem mezi ně taky patřil), kteří si vybudují takový mechanismus, že studují, ale ve skutečnosti jen sami sobě předstírají, že studují. Rozuměj oni třeba čtou ten text, ale vůbec nad ním nepřemýšlí, nesnaží se mu porozumět.
    Jeden ze základních přístupů při studiu je, že když "nasáváš" nová data, musíš automaticky ihned vyhodnocovat jestli jsou správná nebo jestli se jedná o FALEŠNÁ DATA. Velmi často se stává, že pak student není schopen věci použít, protože některý údaj slepě převzal od nějaké Autority, aniž by si předem ověřil, jestli je pravdivý. Asi jako kdybych ti řekl, že krev má žlutou barvu, tys to převzal a pak kdybys viděl krev ve skutečnosti asi by ses hodně divil.
    Abys mohl dobře studovat, musí ti to co studuješ být opravdu reálné. Základní pravidlo je, že pravdivé je jen to s čím skutečně souhlasíš, pokud pozoruješ něco co pro tebe pravda není tak s tím nesouhlas, To je jediná šance jak se dostat z toho začarovaného kruhu. Když se tím člověk takhle začne řídit, může pak jednodušeji najít to co mu při studiu dělá problémy. To s čím není ochoten souhlasit mu prostě mozek přirozené brát nebude.
    A pak je možné prověřit, jestli tam náhodou nedošlo k nějakému nepochopení. Častokrát například dochází například k tomu, že máš pro nějaký význam definici, která úplně nesedí do toho co studuješ, ale když si tam dosadíš tu správnou, začne to konečně dávat smysl. Mám vyzkoušené, že je to poměrně běžné.
    Samozřejmě platí základní pravidlo, které jsem už zde několikrát zmínil, zamyslet se nad tím, kdy jsi tomu ještě přesně rozuměl, a od kdy začaly potíže a podívat se na to, jestli tam nevzniklo nějaké nepochopení, které je potřeba zvládnout. V lidské mysli to funguje jednoduše, když studuješ tak jedeš jako vlak po předem vytyčených kolejích k cíli. Tím cílem je porozumění danému předmětu, v momentě kdy narazíš na nepochopení, tak to funguje jako kdybys ten vlak najednou vykolejil, a tím se mysl od toho studia automaticky přirozeně oddělí. Prostě tam přirozeně klesne zájem o danou věc, takže je potřeba najít to co tě vykolejilo, vyřešit to a zase nasednout na tu správnou kolej.
    JINX
    JINX --- ---
    Snad jsem ve spravnem threadu :) Muj problem spociva v tom ze posledni dobou zacinam mit pocit, ze jsem standardnim vzdelavacim procesem (stredni a zakladni skola) znacne zdegeneroval (napr. diky nucenemu biflovani zpameti). Takze mi dela docela problem ucit se veci, ktere mi sly kdysi samy od sebe (neschopnost dostat se problemu poradne pod kuzi, mysleni v zabehnutych klise, totalni ztrata kreativity). Da se s tim neco delat? Snazil jsem se precist nejake veci o tom jak funguje lidsky mozek a jak probiha proces uceni. Dospel jsem k nazoru, ze kdyby fungoval mozek tak jako HDD v pocitaci tak by zrejme pomohl jedine low-level format magnetickeho povrchu ploten disku :-)
    SETEC
    SETEC --- ---
    ZUZKAOU: Jo jo koukal jsem na to. http://prirucka.ujc.cas.cz/?id=123 Máš pravdu, dává to větší smysl :) Díky.

    ZUZKAOU: Ano nabízím, při zvládání takových potíží se běžně nalezne příčina v nějakém nepochopení daného předmětu.

    Dejme si jednoduchý příklad. Velmi častá chyba při výuce čtení u dětí je, že je naučíme hláskovat písmena.
    Á, Bé, Cé, Dé ... atd. Ukážeme na nějaké písmeno a řekneme "toto je písmeno" aniž bychom vysvětlili definici toho co to znamená "písmeno".
    Zkus se zeptat pár lidí ať ti vysvětlí co je to písmeno. A ať ti dají jednoduchou definici, kterou pochopí i dítě. Když pominu skupinu která na tebe bude koukat jako tele na vrata a skupinu která vypustí ééé, nejčastější je že je to část slova ... nebo něco takového. Je velmi zajímavé poslouchat jak se to snaží definovat. A to už umějí číst! :)
    Ale taková definice je k ničemu pro dítě, které se dál musí naučit co je to souhláska, samohláska, slabika, slovo, věta holá, souvětí... Nedefinovat dítěti co je to písmeno, je první velký faul, který mu při výuce jazyka můžeš dát.

    Další který na to navazuje je ono Á , Bé, Cé, Dé protože když ho takto naučíš abecedu, dostane se do obrovského zmatku pokud má přečíst slovo. Á je ještě v pořádku, ale Bé je ve skutečnosti B, ne Bé, takže pokud dítě je postaveno před úkol přečíst slovo BÁBA, má problém protože vnitřně si bude lámat hlavu s tím co je to BéÁBéa, to slovo mu nebude dávat smysl, i když pokud by ho přečetl správně věděl by přesně co to slovo znamená. A to je další faul. A ty fauly se postupně pěkně nastřádájí a v mysli vytváří určitý "náboj" kterým vzniká odpor. Dítě se od studia jednoduše oddělí samo.

    Je řada lidí, kteří mají k určitým předmětům odpor a v jiných naopak vynikají. Pokud pomineme talent a přirozené sebeurčení člověka, jeho individualitu, můžeme předpokládat, že pokud má někdo takový odpor ke konkrétnímu předmětu bude v něm mít nějaké nepochopení.
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    a teda drobná věcná - u poruch učení je správně předpona dys.
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    SETEC: tady: nabízíš řešení i specifických poruch učení.

    Podle jakého systém vlastně jedeš a z čeho vycházíš?
    SETEC
    SETEC --- ---
    ZUZKAOU: Není nutné pokaždé dělat z komára velblouda :D
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    SETEC: když máš v ruce kladivo, vše vypadá jako hřebík...
    SETEC
    SETEC --- ---
    ZUZKAOU: Upřímně řečeno ne. Když někdo potřeboval pomoc, obvykle jsme to zvládli bez zvláštního hledání různých metod. Je pravda, že když je dítě klasifikované jako dislektik, tak potřebuje delší čas než se to odstraní, ale takové věci nechávám na lidi, kteří se tím zabývají profesionálně. Já znalosti o tom jak studovat používám hlavně při svém studiu a když trénuju lidi.

    Jinak tvůj příměr ke kašli a horečce. Rozumím co tím chceš říct. Ale existuje také něco jako prevence která pomáhá tomu jak předcházet některým problémům. Když víš něco o imunitě tak se můžeš snažit předejít nemocem tak, že si budeš pečovat o to aby bylo tělo zdravé. Uvažuješ v intencích moderní evropské medicíny. Například někdo kdo se zabývá čínskou medicínou by takové problémy řešil jinak.

    Ale závěrem naprosto souhlasím, že nejlíp někomu pomůžeš, když o něm máš co nejvíc informací. Je to logické.
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    SETEC: ano - ale pokud chceš pochopit proč něco nejde a nebo pokud chceš dokonce někomu poradit proč to nejde jemu, tak jaksi potřebuješ mít širší záběr porozumění a možných metod.

    Když má někdo kašel a horečku, tak taky potřebuješ poznat, jestli je to virového a nebo bakteriálního původu, protože léčit virozu ATB není dobrý nápad a neléčit jimi bakteriální zánět průdušek si koleduje o zápal plic...
    SETEC
    SETEC --- ---
    ZUZKAOU: Tak jsem to nemyslel, jen jsem parafrázoval moderní pojetí doby. :) Já když studuju, tak studuju :D a je mi jedno jak. Důležitý je výsledek :D
    SETEC
    SETEC --- ---
    SMALLRICCIO: To je super, že máš studium spojené s praxí, alespoň je hned vidět jestli umíš nebo ne :D
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam