• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    SETECJak se zbavit problémů s učením . Blbost je nepřemožitelná, ale musí se s ní bojovat. :)
    Dostali jste se někdy do situace, že vám nějaký předmět ne a ne do hlavy? A jak jste to nakonec zvladli? Díky za Vaše postřehy a zkušenosti.

    Vědomosti získané ve škole

    13 hlasy od 13 respondentů

      rozbalit záhlaví
      IOT_JH
      IOT_JH --- ---
      SETEC: Vim jenom to co tam pisou. Ale ty latky co zminuji vypadaji zajimave, nicmene nejvucinejsi bude stejne placebo. http://en.wikipedia.org/wiki/Vinpocetine http://en.wikipedia.org/wiki/Sulbutiamine
      SETEC
      SETEC --- ---
      IOT_JH: Není někde rozepsané složení?
      SETEC
      SETEC --- ---
      TRAVIX: Lidi mají spoustu definic pro pojem drogy. To pak působí zmatek.
      Tady je definice v jejímž významu přemýšlím já. Zároveň předesílám, že do téhle definice rozhodně vitamin B1 nezapadá, přebytek vitaminu tělo vyloučí. Dále je důležité rozlišovat mezi doplňky stravy které dodávají vitaminy, minerály, proteiny, což jsou nezbytné složky naší stravy. Bez jejich přísunu tělo nemůže fungovat. To v případě drog neplatí.
      Přírodní látky to je také oblast sama o sobě. Nejde o to jestli to co přijímáš je přírodní nebo syntetické, jde o to jestli je to doplněk nebo jed. Rulík zlomocný má taky přírodní látky, ale jeho požití ti na zdraví nepřidá. :)

      Ale k té definici (převzato z www.drogy.cz):

      Jak drogy působí?
      Drogy jsou v podstatě jedy. Užité množství určuje jejich účinek.

      Malé množství stimuluje (zvyšuje aktivitu). Větší množství funguje jako sedativum (potlačuje aktivitu). Stále se zvyšující množství působí jako jed a může dotyčného zabít.

      To platí pro kteroukoliv z drog. Rozdíl je pouze v množství, které je potřebné k dosažení vytouženého účinku.

      Mnoho drog má však další vlastnost: přímo ovlivňují mysl. Dokáží pokřivit vnímání toho, co se kolem člověka děje. Výsledkem je, že se jednání uživatele může jevit jako divné, iracionální, nepatřičné a dokonce destruktivní.

      Drogy zablokují veškeré pocity, – ty žádoucí i ty nechtěné. A zatímco mohou drogy přinášet krátkodobou úlevu od bolesti, zároveň ničí schopnosti a čilost uživatele a zatemňují jeho myšlení.

      Léky jsou také drogy. Jejich účelem je vás povzbudit, utlumit, nebo změnit něco ve vašem těle, aby fungovalo lépe. Někdy jsou nezbytné. Ale jsou to pořád drogy, fungují jako stimulanty nebo sedativa a příliš velká dávka vás může i zabít. Takže pokud léčiva používáte jinak, než je předepsáno, mohou být zrovna tak nebezpečná, jako ilegální drogy.
      IOT_JH
      IOT_JH --- ---
      Co si treba myslite o techhle vecech? http://leti.cz/ Jestli to umi co slibuji, tak mi nerikejte, ze to na uceni nepomaha..
      TRAVIX
      TRAVIX --- ---
      SETEC: Souhlasím. A ono taky záleží, co si představíš pod pojmem "drogy". V tom fóru, co odkazuju, se sice píše "chytré drogy," ale zařazují tam i ten lecitin, vitamín B a spoustu přírodních látek.
      SETEC
      SETEC --- ---
      TRAVIX: Já se na tuhle problematiku dívám 2 hledisky. Studium je psychická činnost, Má to hodně společného se schopností vytvářet si mentální obrazové představy. Je zde zvláštní rozdíl mezi věděním a porozuměním, dokud člověk neví, je masa potřebná k porozumění, pokud člověk ví, nepotřebuje mentální záznamy. Je si je schopný kdykoliv vytvořit, ale to neznamená, že je potřebuje. Každopádně z hlediska doplňků stravy je velmi vhodný lecitin a vitaminy zvlášť pak vitamin B1.
      Z hlediska drog, drogy to je velmi špatná cesta. Důvod je prostá definice bolesti. Organismus vnímá bolest z jednoduchého důvodu. Má vlastní matrici, jak by měli být věci v pořádku, jak mají být mezi sebou správně uspořádány atomy a jednotlivé silové vektory. V momentě kdy se tyto podmínky v organismu změní, ať už mechanicky nebo chemicky, organismus cítí bolest. Drogy jsou chemický způspb, kterým narušuješ prostředí v organismu, tedy je to takový zásah, který je pro tělo nesprávný, pro studium nepoužitelný. Asi jako anabolika ve sportu. :)
      TRAVIX
      TRAVIX --- ---
      SETEC: Samozřejmě nemyslím drogy jako "drogy," ale drogy jako "smart drugs," nootropika, stimulanty a takové ty věci. Piracetam? DMAE? Rhodiola? Přinejmenší kofien určitě někdo zkoušel, ne?

      A pokud nemáte žaludek na takové "experimenty," vždycky je tady spousta přírodních látek nebo prostě vitamínů.
      SETEC
      SETEC --- ---
      TRAVIX: Drogy ani s nadsázkou do studia nepatří. Navíc to má z hlediska paměti opačný účinek :)
      TRAVIX
      TRAVIX --- ---
      Problémy s učením? Hm, a zkoušeli jste drogy?
      [ mozek .:. smart drugs .:. nootropika .:. [bacha_BAN_za_CHAT!] ]
      Teď o myslím trochu s nadsázkou, ale i tak mě zajímá, co si o tom myslíte, případně jestli máte nějaké zkušenosti.
      SETEC
      SETEC --- ---
      Z hlediska trenérů mám velice dobrou zkušenost s http://www.success.cz/ asi bych začal s komunikací a pak se s nima dohodl na nějaké individuálním programu na trenéra.
      Líbili se mi např. jejich videa nejčastější chyby obchodníků: tady je ukázka
      Miniseriál "5 nejčastějších chyb obchodníků - CHYBA TŘETÍ - YouTube
      http://www.youtube.com/watch?v=DJ4bYxyZepA&feature=youtu.be
      JINX
      JINX --- ---
      SETEC: Ted jsem myslel "dobrý trenér" ale vecem ohledne studia bych se nebranil...
      SETEC
      SETEC --- ---
      Teď se mi líbil jeden příspěvek, tak ho sem dávám, je to jeden z tipů jak postupovat, když se učíte s dětmi.

      Jak udělat předmět zajimavým

      Předmět musíme dítěti co nejvíce přiblížit. Ukázat mu konkrétní propojení se životem. Důležitá je názornost. Pokud však není školní učebnice dost názorná, je třeba pro doplnění využívat encyklopedie, internet, věci v našem okolí, filmy atd.
      I obyčejná procházka může být velkým přínosem. Nesmíme se však jen hnát do obchodních center. Při procházce se můžeme naučit pojmenovávat stromy, sledovat, jak se mění příroda během roku apod. Učíme se neustále, na každém kroku. Není přitom důležité dětem říkat, že se učí třeba i na výletě či procházce. Většina z nich je na slovo "UČIT SE" alergická a při jeho vyslovení "vypíná".
      SETEC
      SETEC --- ---
      Myslíš, abys byl dobrý trenér, nebo abys uměl dobře studovat?
      JINX
      JINX --- ---
      SETEC: a znas nejake rozumne zdroje informaci na toto tema? Kdysi mi byla nabidnuta prace jako skolitel informacnich systemu, coz jsem jako programator odmit a docela me to mrzelo.
      SETEC
      SETEC --- ---
      BOO: Ne, ne :) Montessori, je myslím více rozšířená, určitě to není špatná škola, ale tohle je něco jiného. :)
      Samozřejmě, že je velmi důležitý přístup k výuce, ale v tomto případě je kladen důraz spíše na konkrétní studijní bariéry a jejich zvládnutí.
      Jako příklad bych uvedl, že student není motivovaný ve výuce známkováním, ale jde o porozumění, tedy pokud studuje nějaký předmět, nepostupuje dále dokud mu nerozumí. Například, když se někdo učí matematiku, tak neprobírá co je to násobení, dokud nerozumí tomu co je to sčítání, atd. Princip je zejména v tom, že pokud nejsou člověku jasné základy má problém pochopit složitější věci, právě proto, že dobře nerozumí už věcem základním. Potom mu studium vytváří zmatek a samozřejmě klesá jeho zájem o daný předmět. Častokrát jsem například pozoroval, že někoho nebavili logaritmy a pak jsem zjistil, že je slabý i v násobení, takže jakmile si objasnil násobení, nebyly logaritmy takový problém.
      Například když školím lidi v obchodním jednání, častokrát narážím na to, že jejich problém, proč neumí dobře obchodovat, je v tom, že neznají základní pravidla "komunikačního vzorce" a tak je přirozeně porušují. Tím samozřejmě dochází k nedorozumění a to snižuje jejich šanci na úspěch. Tedy když někoho učím jak obchodovat, nejdříve začínám komunikačním vzorcem, teprve potom pokračuju přes základy porozumění a pak už obvykle lidi ani další rady nepotřebujou :D
      SETEC
      SETEC --- ---
      JINX: Školím lidi , :) Ale mám kamarádku, která se studijní technologií zabývá profesionálně, založila tady v Čechách a na Slovensku doučovací centra pro děti, základní a mateřskou školu atd. je to model převzatý ze zahraničí, podobné jsou tuším v Dánsku, v Anglii a jistě i jinde.
      JINX
      JINX --- ---
      SETEC: ty se zabyvas pedagogikou nejak profesionalne ?
      SETEC
      SETEC --- ---
      Hmm, Falešný údaj, je sviň.. dokáže to natropit pěknou paseku, tím spíš pokud člověk z jednodušší problematiky přechází na studium nějaké složitější, která na to navazuje. Základ je porozumění. Bez toho je jakékoliv studium nepoužitelné. I když se něco naučíš nazpaměť a umíš to krásně papouškovat, dobře položená kontrolní otázka ti to zbourá jako domeček z karet.
      Samozřejmě, jsou věci, které se člověk musí naučit nazpaměť, třeba nějaké kroky jak jdou za sebou, ale když člověk současně rozumí, jestli tak jsou uspořádané, protože to jinak nejde a nebo jestli může přehodit pořadí a nic se neděje, Je schopen lépe tomu rozumět a mít lepší výsledky.
      JINX
      JINX --- ---
      SETEC: Ano presne takhle to je. Jestlize vyucujici rekl ze trava neni zelena ale modra pak kazdy tvrdil ze je modra jinak hrozil postih. Stejne tak jsem celou stredni poslouchal "deti moje matematiku se naucite jen nazpamet". No a ja proste chci dostat tyhle veci nadrobro z hlavy protoze mi to kazi veskere dalsi asociace, kdyz se ucim postupne dalsi veci kere na predchozi navazuji.
      SETEC
      SETEC --- ---
      JINX: Věřím, že se s tím něco dělat dá, otázka je, jestli to myslíš komplexně na celý přístup ke tvému studiu nebo se to týká jen některých předmětů. Je velmi mnoho lidí (upřímně řečeno jsem se nejednou přistihl, že jsem mezi ně taky patřil), kteří si vybudují takový mechanismus, že studují, ale ve skutečnosti jen sami sobě předstírají, že studují. Rozuměj oni třeba čtou ten text, ale vůbec nad ním nepřemýšlí, nesnaží se mu porozumět.
      Jeden ze základních přístupů při studiu je, že když "nasáváš" nová data, musíš automaticky ihned vyhodnocovat jestli jsou správná nebo jestli se jedná o FALEŠNÁ DATA. Velmi často se stává, že pak student není schopen věci použít, protože některý údaj slepě převzal od nějaké Autority, aniž by si předem ověřil, jestli je pravdivý. Asi jako kdybych ti řekl, že krev má žlutou barvu, tys to převzal a pak kdybys viděl krev ve skutečnosti asi by ses hodně divil.
      Abys mohl dobře studovat, musí ti to co studuješ být opravdu reálné. Základní pravidlo je, že pravdivé je jen to s čím skutečně souhlasíš, pokud pozoruješ něco co pro tebe pravda není tak s tím nesouhlas, To je jediná šance jak se dostat z toho začarovaného kruhu. Když se tím člověk takhle začne řídit, může pak jednodušeji najít to co mu při studiu dělá problémy. To s čím není ochoten souhlasit mu prostě mozek přirozené brát nebude.
      A pak je možné prověřit, jestli tam náhodou nedošlo k nějakému nepochopení. Častokrát například dochází například k tomu, že máš pro nějaký význam definici, která úplně nesedí do toho co studuješ, ale když si tam dosadíš tu správnou, začne to konečně dávat smysl. Mám vyzkoušené, že je to poměrně běžné.
      Samozřejmě platí základní pravidlo, které jsem už zde několikrát zmínil, zamyslet se nad tím, kdy jsi tomu ještě přesně rozuměl, a od kdy začaly potíže a podívat se na to, jestli tam nevzniklo nějaké nepochopení, které je potřeba zvládnout. V lidské mysli to funguje jednoduše, když studuješ tak jedeš jako vlak po předem vytyčených kolejích k cíli. Tím cílem je porozumění danému předmětu, v momentě kdy narazíš na nepochopení, tak to funguje jako kdybys ten vlak najednou vykolejil, a tím se mysl od toho studia automaticky přirozeně oddělí. Prostě tam přirozeně klesne zájem o danou věc, takže je potřeba najít to co tě vykolejilo, vyřešit to a zase nasednout na tu správnou kolej.
      JINX
      JINX --- ---
      Snad jsem ve spravnem threadu :) Muj problem spociva v tom ze posledni dobou zacinam mit pocit, ze jsem standardnim vzdelavacim procesem (stredni a zakladni skola) znacne zdegeneroval (napr. diky nucenemu biflovani zpameti). Takze mi dela docela problem ucit se veci, ktere mi sly kdysi samy od sebe (neschopnost dostat se problemu poradne pod kuzi, mysleni v zabehnutych klise, totalni ztrata kreativity). Da se s tim neco delat? Snazil jsem se precist nejake veci o tom jak funguje lidsky mozek a jak probiha proces uceni. Dospel jsem k nazoru, ze kdyby fungoval mozek tak jako HDD v pocitaci tak by zrejme pomohl jedine low-level format magnetickeho povrchu ploten disku :-)
      Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam