Davida Grubera znam osobne, cetl jsem jeho knihy a absolvoval nejake seminare. Je to člověk,který má dobrý pozorovací talent a používá "selský rozum".:)
Já jsem chtěl v tom příspěvku jen říct, že jsou některé věci, které člověk při studiu může zažívat, zdánlivě se studiem nesouvisí, ale opak je pravdou. Viz. příklad s pálením očí, což je projev toho že člověk si nedokáže dobře představit to co studuje, to se může i jinak projevovat bolením břicha, hrbením se odkláněním se nebo tím, že je člověk podrážděný. Jiným projevem, který osobně pro mě je velmi zajímavý, je stav kdy studuješ text, ve kterém jsou slova, kterým nerozumíš. Nemusí jít nutně o slova, která neznáš. Někdy to jsou slova o kterých si můžeš myslet, že jim rozumíš. Já když studuju to nehodnotím podle toho, jestli si myslím, že jim rozumím, ale podle toho že studuju a jak procházím text, tak pokud najednou cítím, že vypadávám z textu, někdy to může být pocit, že jsi duchem nepřítomen nebo máš prostě prázdno v hlavě, tak mám ověřené že tam narážím na slovo kterému nerozumím. Je potřeba ho najít a objasnit. Následně opět můžeš jet poměrně rychle svižně jako blesk. Ale s každým nepochopením je to jako bys sám sobě házel klacky pod nohy, až se úplně zabrzdíš a zastavíš a to už může být náročnější rozhýbat. Bariéra nepochopeného slova, je největší zabiják studia. Pokud budeš mít studenta, který nenávidí některý předmět, určitě pár takových slov u něj najdeš. A zajímavé je, že když mu je pomůžeš najít a on si je objasní, naprosto se změní jeho postoj k celému předmětu k lepšímu.
Rozumět tomu jak studovat, je ale důležité i z druhého hlediska, konkrétně mám na mysli hledisko toho, kdo někoho něco učí. Protože, když víš jak funguje porozumění, dokážeš studium postavit tak, že je pro studenta jasné, jednoduché a důležité, a není to výstup na strmou skálu plnou pádů a kopanců a hlavně častokrát pozoruju, že se něko učí věci, které jsou sice důležité, měl by je znát, ale protože nevidí jejich důležitost, tak nemá ani potřebu se o ně zajímat a to celé studium brzdí, protože jde o věci, které ve skutečnosti bude potřebovat až nabude pár zkušeností v oboru. Atd. Atd.