• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    SETECJak se zbavit problémů s učením . Blbost je nepřemožitelná, ale musí se s ní bojovat. :)
    ROUMEN
    ROUMEN --- ---
    SETEC: Ber to jako úvahu na základě zkušenosti :-)
    Mě by zajímalo, proč se na to ptáš? Jaká životní situace tě vede k tomu, že pokládáš obecnou otázku na evidentně individuální problém?

    Pokud jde o základní školu, kde zájmy dětí nejsou vyhraněné, tam bude vliv učitele mnohem výraznější, tam osobnost učitele a atraktivní forma výuky může vyvolat zájem u většiny dětí, nebo je naopak odradit a předmět znechutit. Na vysoké pak už je osobnost učitele téměř nepodstatná. Pokud má student zájem o konkrétní předmět, tak jej od jeho zájmu nikdo a nijak neodradí. A protože kapacita člověka je omezená, tak pokud o něco zájem nemáš, tak tě ani zázračný učitel a sebelepší metoda k zájmu o něco co tě nezajímá nepřivede.

    Na střední to bude asi něco mezi, závislé na vyspělosti a vyhraněnosti studentů.
    SANTAL
    SANTAL --- ---
    SETEC: Když se nadchneš pro předmět, učitel je ... průvodce. stěží to takhle vnímáš (jo, že byl učitel dobrý to jo - ale že se mi předmět líbí jen proto? Ne.).

    Na střední jsem měla skvělého učitele předmětu, který jsem předtím nesnášela a ani poté jsem nikdy neměla v plánu se takhle rpofesně orientovat. Skvělý učitel dokázal, že jsem to pohodlně zvládala za 2 - a já vstávala ráno a učila se to před školou, abych to měla za 1 (věděla jsem, že námaha je jen o té jedničce). Nešlo o nějakou zamilovanost - šlo o úctu k starému pánovi, který do toho dával srdce - a který mi (nám) věřil. Stále jsem ale věděla, že to dělám kvůli němu, že nechci vidět ten jeho nešťastný pohled, že se mi to "nepovedlo".

    Jako učitel mám samozřejmě stejný pohled jako ROUMEN, tzn. pokud mi student vyrušuje a naprosto ignoruje hodinu (opakovaně) je to proto, že je pitomec který na VŠ nemá co dělat :-) A samozřejmě se nepletu! .-)
    Na druhou stranu jsem dělala na průzkumu, proč se k nám studenti hlásí (anonymní), jedna z hlášek, co mě dostala byla, že se uchazečka bála hodin, které mám m.j. v gesci, ale že nyní školu doporučuje pro zajímavou formu aktivit a že tyto hodiny nyní preferuje (ano, a jsou u nás ty vyhazovací). Tam ale myslí, že šlo o odbourání strachu (vlastně stejné jako s tím mým učitelem na střední, s tím rozdílem, že on učil nezajímavou chemii, já samozřejmě vysoce zajímavé předměty! :-)

    Jo a ještě jedna věc - neumím si představit NIKOHO, kdo umí udělat zajímavým předmět jako statistika, pokud se o něj student (a o přerekvizity, jako matika) nezajímá již předtím.

    A samozřejmě je taky nemyslitelné to, že student, pokud není líný minimax, se nějaký předmět nenaučí a háže to na učitele - to jde naučit se zlomenou nohou na individuálu z knihy, i kdyby to byl předmět "telefonní seznam", tak co. Čili za výkon na zkoušce SI MŮŽE STUDENT SÁM.
    SETEC
    SETEC --- ---
    ROUMEN: Díky za zajímavý postřeh. Mě zajímá právě to osobní hledisko o kterém ses zmínil hlavně v prvním odstavci. Zajímá mě, jak to vnímají i další kdo sleduje tuhle diskusi. Ostatní nevím jestli mám brát jako tvoji doměnku, úvahu nebo zkušenost.

    Jsem zvědavý jestli někdo chodil na předmět který ho původně moc nezajímal ale díky učiteli se pro něj nadchnul. Nebo někoho zajímalo něco co studoval navzdory tomu, že jeho učitel byl idiot atd.
    ROUMEN
    ROUMEN --- ---
    Těžko říct, když jsem chodil do školy, byla to jednoznačně chyba učitele, když mě nějaké předměty či přednášky nezaujaly. Když jsem pak sám přednášel, byla to jednoznačně chyba těch línejch flákačů, co se chodili na přednášky jen vyspat :-)

    Jinak záleží na osobnosti učitele, studenta a jak moc oba považují téma za zajímavé.
    jsou učitelé, kteří svým projevem a přístupem dokáží nadchnout třeba 90 % studentů pro předmět, který se ostatním může zdát nudný. Čí je chyba, že to těch 10 % nebaví?
    Pak máš třeba téma (předmět), které baví a zajímá se o něj aktivně třeba jen 5 % studentů, ostatní se nudí a spí, přestože těch pár studentů považuje přednášky za skvělé. Čí je to chyba?
    Pokud půjde o konkrétní skupinu studentů s konkrétními zájmy, pak bude záležet na schopnosti učitele, jak dokáže zaujmout a učinit výklad atraktivní i pro váhající a zaujmout více lidí - ale asi se nikomu nepovede zaujmout vždy všechny, když student má zájmy zcela jiné a dané téma považuje za zbytečné a nudné.

    Jiné složení studentů a jiný přístup bude na základní a střední škole, kde jsou určité předměty povinné, studenti je považují za zbytečné a nudné (třeba ve sportovní třídě asi nebudou oblíbené hodiny matematiky, zejména když budou zařazené do výuky odpoledne a po náročném tělocviku). Jiná situace bude na vysoké škole ve vyšších ročnících, kde si studenti vybírají předměty podle svého zájmu (případně s ohledem na osobnost a pověst přednášejícího) a kde účast na přednáškách není povinná.
    SETEC
    SETEC --- ---
    ROUMEN: Jasně. A co podle tebe převažuje?
    ROUMEN
    ROUMEN --- ---
    SETEC: Jak kdy.
    SETEC
    SETEC --- ---
    Myslíte si, že když Vás někdo učí nějaký předmět, je to spíš jeho chyba, když Vás to nezaujme, nebo si zato můžete spíš vy sami?
    SETEC
    SETEC --- ---
    Davida Grubera znam osobne, cetl jsem jeho knihy a absolvoval nejake seminare. Je to člověk,který má dobrý pozorovací talent a používá "selský rozum".:)

    Já jsem chtěl v tom příspěvku jen říct, že jsou některé věci, které člověk při studiu může zažívat, zdánlivě se studiem nesouvisí, ale opak je pravdou. Viz. příklad s pálením očí, což je projev toho že člověk si nedokáže dobře představit to co studuje, to se může i jinak projevovat bolením břicha, hrbením se odkláněním se nebo tím, že je člověk podrážděný. Jiným projevem, který osobně pro mě je velmi zajímavý, je stav kdy studuješ text, ve kterém jsou slova, kterým nerozumíš. Nemusí jít nutně o slova, která neznáš. Někdy to jsou slova o kterých si můžeš myslet, že jim rozumíš. Já když studuju to nehodnotím podle toho, jestli si myslím, že jim rozumím, ale podle toho že studuju a jak procházím text, tak pokud najednou cítím, že vypadávám z textu, někdy to může být pocit, že jsi duchem nepřítomen nebo máš prostě prázdno v hlavě, tak mám ověřené že tam narážím na slovo kterému nerozumím. Je potřeba ho najít a objasnit. Následně opět můžeš jet poměrně rychle svižně jako blesk. Ale s každým nepochopením je to jako bys sám sobě házel klacky pod nohy, až se úplně zabrzdíš a zastavíš a to už může být náročnější rozhýbat. Bariéra nepochopeného slova, je největší zabiják studia. Pokud budeš mít studenta, který nenávidí některý předmět, určitě pár takových slov u něj najdeš. A zajímavé je, že když mu je pomůžeš najít a on si je objasní, naprosto se změní jeho postoj k celému předmětu k lepšímu.

    Rozumět tomu jak studovat, je ale důležité i z druhého hlediska, konkrétně mám na mysli hledisko toho, kdo někoho něco učí. Protože, když víš jak funguje porozumění, dokážeš studium postavit tak, že je pro studenta jasné, jednoduché a důležité, a není to výstup na strmou skálu plnou pádů a kopanců a hlavně častokrát pozoruju, že se něko učí věci, které jsou sice důležité, měl by je znát, ale protože nevidí jejich důležitost, tak nemá ani potřebu se o ně zajímat a to celé studium brzdí, protože jde o věci, které ve skutečnosti bude potřebovat až nabude pár zkušeností v oboru. Atd. Atd.

    JINX
    JINX --- ---
    SETEC: Co se tych tech Piracetamu vychazim z jedne diplomky kterou napsal clovek co studoval na Lekarske fakulte MUNI, az se mi podari znovu nalezt link tak ho sem hodim. Me teda oci nikdy nepalily a primerena unava je nekdy ok, rozhodne nepotrebuju pri studiu byt nabuzen po vypiti hektolitru cafe, tohle ma u me spis negativni ucinky, protoze jsem nesoustredeny a neustale si vsimam vseho mozneho co se deje kolem. Kazdopadne tohle tema ktere jsi ted nacal me velmi zajima, muzes uvest nejake podrobnejsi veci? Vubec se nebranim studiu odbornejsi literatury na toto tema, cetl jsem i nejake knihy od Davida Grubera, ktere podle me spis patri do mene odborne popularni literatury.
    SETEC
    SETEC --- ---
    JINX: NA dislexii nepotřebuješ brát léky, zpravidla je problém někde jinde. JInak já se nekoukám na to co lékaři nebo stát bere jako legal a co je ilegal. To je jako dělat rozdíl mezi legální a nelegální smrtí. Ale pokud se budu držet tématu, tak když potřebuješ pochopit nějakou problematiku nebo nějakou látku, můžu tě ujistit, že u 99% studentů jádro problému s tím, že něco nemohou pochopit není v nedostatečné výživě nebo dokonce v nutnosti pít kafe, používat léky nebo se cpát ginkem.

    Například napadlo někoho z vás, že pokud Vás v průběhu, když něco studujete začnou "pálit oči", že je to projev studijní bariéry?

    Nebo když se cítíte vyčerpaní při studiu, že to není tím, že byste MOC studovali?
    TRAVIX
    TRAVIX --- ---
    SETEC: No, někdo považuje za "smart drug" i vitamín B. Jak říkám, je to otázka definice. Některé chytré drogy jsou úplně obyčejné přírodní přípravky, třeba třezalka, rhodiola nebo ginko.

    ..musím ale dodat, že já s nimi nemám moc zkušenosti, takže bych to spíš nechal někomu, kdo se v tom vyzná.
    JINX
    JINX --- ---
    SETEC: ilegalni drogou je napr. pervitin, smartdrugs (nootropika) treba DMAE, coz jedi lide napr. na alzhimera jestli se nepletu, je to asi jako kdybys srovnaval pervitin/heroin/koks a ibalgin. Ty nootropika jsou primarne urcene pro lidi, kteri maji napr. z nejakych zdravotnich duvodu snizenou schopnost ucit se, tusim ze jsem v pribalovem letaku piracetamu videl ze to mohou brat lide trpici nekterou formou dyslexie nebo neceho podobneho...
    Zatimco ilegalni drogy se berou za tim ucelem aby ses sfetoval, tak nootropika se berou vetsinou kvuli zdravotnim problemum (obvykle se jedna o lecivo nebo doplnek stravy). Nicmene sfetovat se muzes urcite i tim ibalginem nebo paralenem :)
    SETEC
    SETEC --- ---
    TRAVIX: Můžeš uvést pár konkrétních příkladů?
    TRAVIX
    TRAVIX --- ---
    SETEC: Opravdu pozor na slovíčka. V angličině je totožné slovo jak pro lék, tak pro ilegální drogu - drug. To může vést k nedorozuměním.
    Je to trochu hra se slovíčky, ale ilegální drogy a chytré dorgy mají asi tolik společného jako Měsíc na obloze a měsíc v kalendáři.
    SETEC
    SETEC --- ---
    JINX: s tím běháním a vitamíny souhlasím. Se zbytkem mám jednoduchý pravidlo, říkej tomu jak chceš, pro mě je to droga :) Ale chápu jak to myslíš. Mechanismus spouštění těžkých depresí, je jedním z důvodů proč ne. KDybych obrazně přirovnal mysl k motoru, tak tyhle látky jsou něco jako prach který v malých dávkách přidáváš do motoru. Ten motor (mysl) ti ve výsledku zpomalí a zničí.
    HELA
    HELA --- ---
    TRAVIX: protože by to mohlo odstartovat zhoršení psychického stavu (a pak by se toho člověk asi stejně moc nenaučil:) Za to riziko to nestojí...
    TRAVIX
    TRAVIX --- ---
    HELA: Proč "v žádném případě"?
    HELA
    HELA --- ---
    JINX: jen poznámka, co já vím, tak k depresím apod. jsou naopak nootropika těžce nedoporučované (radila jsem se před státnicemi a prý v žádném případě, leda přírodní věci jako gingo, ženšen, lecitin... ale ty zas je prý potřeba brát dýl, aby byl poznat nějaký účinek.)
    JINX
    JINX --- ---
    SETEC: co se tyce chytrych drog tak je to ponekud nestastne pojmenovani, obecne mam radeji nazev nootropika. (http://brainactive.cz/nootropika/) imho u lidi kteri maji nejake zdravotni ci jine obtize to muze docela pomoct (mit tezke deprese a byt ve zkouskovem urcite neni moc super) ale rekl bych ze krome nabuzeni a pocitu ze vsechno je neskutecne jednoduche to u zdraveho cloveka moc nefunguje, takze skutecne zdravy clovek se za sve hranice timto asi nedostane, maximalne mu to umozni pracovat dusevne mnohem dele no a co se tyce povzbuzovacu jako napr. kafe ktere taky umozni pracovat dele, tohle bych videl jako prostou iluzi. rozhodne s kafem nemam dobre zkusenosti, mozna s yerba mate a zelenym/cernym cajem nicmene jsem presvedcen o tom ze kafe pri studiu neni moc ok, nejvyse jako chutovka.

    Osobne jsem nejakou dobu zkousel experimentovat s Geratam/Piracetam a muzu rict ze ze zacatku to jisty pozitivni efekt melo, nicmene lepsich ucinku se mi podarilo dosahnout pravidelnym a dlouhym vytrvalostnim behem venku v prirode (idealne v lese) a kvalitni stravou s vitaminy a mineraly.
    SETEC
    SETEC --- ---
    IOT_JH: Ok pokud je to B1, tak to jsem také doporučoval, :) Pokud to není obohacené nějakým LSD :D
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam