SETEC: Protože nemám žádné pedagogické vzdělání, v těch obecnostech, o kterých ty píšeš (uvažuješ) se vůbec neorientuju a nevyznám. Dlouho jsem studoval (a vpodstatě se dále vzdělám téměř nepřetržitě), takže mám zkušenosti jako student, ale protože doba obecného vzdělání je už pro mne moc vzdálená, tak mám v živé paměti vzdělávání z pohledu vysoce motivovaného studenta, který se aktivně zajímá a snaží o získávání nových informací. A když jsem učil, tak vysoce specializovaný předmět pro hrstku studentů a pokud jde o objem znalostí, byl jsem vpodstatě jen pár kroků před nimi. Žádný speciální skripta neexistovaly, vytvořit je - nemyslitelné (rok psát skripta a vydat je k použití na příští semestr? půlka toho bude zastaralá a půlka novinek bude chybět). Kontrolní mechanismy jsou v mém případě k ničemu. Buď to chápu a začnu používat, nebo chápu ale nesouhlasím, tak to nepoužívám, nebo nechápu - pak je to moje mínus a pak buď sám od sebe zvýším úsilí abych pochopil, nebo rezignuji. Nepotřebuji nějaký externí mechanismus.
Pokud jde o školení, které ke svým programům občas musím dělat, tak tam jde zase o to, že když se to uživatel chce naučit, tak se snaží a kontrolním mechanismem je on sám - buď je spokojen s tím, jak ovládání pochopil a umí to používat k tomu co potřebuje, nebo není, a pak on sám nejlépe ví, čemu ještě nerozumí, co potřebuje vysvětlit, ukázat, vyzkoušet, ... Já nemám potřebu ho nějak testovat. Pokud ho to nezajímá, nebo něco z toho nepotřebuje, tak já ho přeci nebudu k něčemu nutit a nějak ho testovat a hodnotit - to nemám zapotřebí já a ani on a ani jeho zaměstnavatel. Ty body A i B jsou totiž pro každého uživatele jiné, každý má jiné výchozí znalosti a každý má jiné potřeby a požadavky na to kam se chce (potřebuje) dostat (účetní, servisní technik, administrátor, ... těch koncových bodů B je zkrátka moc a těch výchozích A možná ještě víc). Takže je několik základních úrovní manuálů, ale skripta na školení nemá smysl psát, protože pro různé firmy jsou různé zákaznické úpravy SW, takže se to nevyplatí ztrácet tím čas pro jednorázovou akci.
Uvažuju ve svém kontextu, nějaké zobecňování je pro mne obtížné, protože fakt netuším, jak by to mělo vypadat. V kontextu základních a středních škol je to asi jiné, ale to jde mimo mě.