• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    PRISCILAReformace a protestantské církve a související témata
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    PRISCILA: ovšem ten Vestfálský mír znamenal taky dekatolizaci v protestantských zemích. Tím kupodivu neříkám že katolíci jsou bezva, ale že se jaksi možná už hodí uvažovat i složitěji než v základních ideologických heslech. Jo a taky ten vesfáslký mír umožnil po 30 letech permanentího procházení armád sem a tam a morové epidemii začít tu zemi obnovovat. Ten stav byl dost podobný stavu, který je teď v Afghánistánu - nikdo, kdo byl dospělý ještě v "normálních časech" už vlastně nežil.

    Taky by se dalo říct, že kdyby jaksi české protestanty nenapadla ta volovina s povstáním, které neumí zajistit ani personálně a pak se jim nechce financovat armádu, tak by žádný konec svobody nemusel nastat. ( von by teda vzhledem k vývoji ve zbytku Evropy nastal tak jako tak, ale česká historiografie by možná pak nemusela házet tolika mýty, jako házela a bohužel hází i často dodnes)
    PRISCILA
    PRISCILA --- ---
    ZUZKAOU: Co konkrétně např. Zaorálek udělal tak hrozného, že je u tebe zmetek?
    PRISCILA
    PRISCILA --- ---
    ZUZKAOU: Jo, zmetci, třeba Jazzová sekce, ti jsou nejhorší:)
    PRISCILA
    PRISCILA --- ---
    "Mariánský sloup" byl vysvěcen 13. července 1652 za přítomnosti císaře Ferdinanda III., což ukazuje na to, že šlo o záležitost politickou. Nápis na jeho podstavci zněl: "Panně rodičce bez poskvrny prvotní počaté za obhájení a osvobození města zbožný a spravedlivý císař sochu postavil." Čtyři roky po uhájení Prahy před švédským vojskem (obhájců reformačního učení) a po podepsání Vestfálského míru (který znamenal definitivní konec náboženské svobody v Čechách a na Moravě a který zabránil exulantům, mezi nimi i J. A. Komenskému, v návratu do vlasti) byl tedy vztyčen v srdci Evropy památník, o jehož smyslu prof. J. Pekař napsal, že oslavuje vítězství nad českou reformací a nad českým státem a není pouhým památníkem mariánské úcty, jak se někteří obhájci znovupostavení sloupu snaží tvrdit."Mariánský sloup" byl vysvěcen 13. července 1652 za přítomnosti císaře Ferdinanda III., což ukazuje na to, že šlo o záležitost politickou. Nápis na jeho podstavci zněl: "Panně rodičce bez poskvrny prvotní počaté za obhájení a osvobození města zbožný a spravedlivý císař sochu postavil." Čtyři roky po uhájení Prahy před švédským vojskem (obhájců reformačního učení) a po podepsání Vestfálského míru (který znamenal definitivní konec náboženské svobody v Čechách a na Moravě a který zabránil exulantům, mezi nimi i J. A. Komenskému, v návratu do vlasti) byl tedy vztyčen v srdci Evropy památník, o jehož smyslu prof. J. Pekař napsal, že oslavuje vítězství nad českou reformací a nad českým státem a není pouhým památníkem mariánské úcty, jak se někteří obhájci znovupostavení sloupu snaží tvrdit. In http://veritas.evangnet.cz/html/sloupcz.htm
    MAXMANUS
    MAXMANUS --- ---
    Za jak dlouho budeme zase moc slavnostně otevřít Heydrichovo nábřeží? Heledte se nebejt jich tak tu všichni mluvíme rusky a přecejenom, dělník dostal nažrat a i rekreaci si užil...
    100 let?
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    PRISCILA: jenže my fakt nežijeme v 20. letech minulého století. Takže tam kromě Pekaře máš Nejedlého jako kontumačního vítěze prvního kola a pak hlavně Patočku, co začal s druhým kolem.

    Úpět za třistaletou porobou byl anachronismus i tenkrát, byť oprávněný, teď už je to absurdní. Nehledě o zanešení myšlenek nejen Nejedlým, ale v poslední době taky Zemanem, Zaorálkem, Bártou, Bátorou a podobnými zmetky.

    Myslím si, že daleko důležitější než vztyčit sloup je dát dohromady nějakou relevantní koncepci urbanismu staromáku a teprve pak zvažovat, jestli tam dávat repliku něčeho dalšího. A teprve pak hledat ideové a historické pro a proti.
    PRISCILA
    PRISCILA --- ---
    HARALD: No, právě, utrakvisté museli přejít do římsko-katolické církve, to je přece záník, ne?

    Vím, na co Gobers naráží, ale je otázka, do jaké míry je zde kontinuita mezi těmito denominacemi.
    VIRIK
    VIRIK --- ---
    no presneji je to Jan Slavik, on psal i toho Masaryka :)
    PRISCILA
    PRISCILA --- ---
    Primárně mi šlo o to, že podle mého názoru celý "spor o sloup" nemálo souvisisí se smyslem českým dějin. A na straně Pekař vs. Masaryk se připojuji k té druhé, ačkoliv dnes je v módě nevědomě a nekriticky prosazovat první stranu...
    VIRIK
    VIRIK --- ---
    VIRIK: pst - nemluve o tom, ze tento politicky katolismus je i proti tradici koruny ceske a je tedy u nas je vlastne naprosto neprijatelny. Je to skutecne tazeni promonarchistickych a fasistickych hovad, kterym o zadnou viru nejde, jen o moc.
    VIRIK
    VIRIK --- ---
    Nemluve o tom, ze tyto monumentni penisy ani nejsou katolicke - jsou to oslavy politickeho habsburskeho kleru - ktery podlehal cisari a ani ne papezi. Je to oslava rezimu, kde katolicka cirkev je jen jinej nazev pro statni dozor a oslava absolutismu.
    VIRIK
    VIRIK --- ---
    a navic, povazuji za spravnou ceskou tradici toleranci a podporuji ekumenu a spolupraci. Ne symboly penisu jedne strany, na ktere se navic schovava pro-fasisticka dost nebo lidi jako Semin a jeho kumpani, kteri dokonce maji institus sv. Josefa. Toho Josefa tam maji proto, ze puvodne to politicky mel byt dosazeny svaty patron misto Vaclava, pro cechy a poprena jejich tradice i koruna. A zrovna i jezuite pomohli zabranit tomu, aby k tomuto doslo.
    Ten jejich institut (krome toho ze je antisemitsky) je spostou urazkou kazdeho slusneho cloveka v nasi zemi.
    MAXMANUS
    MAXMANUS --- ---
    o cemz vsem svedci napriklad napis ktery na tom sloupu byl :)

    a jiste, at sloup stoji, to bude nadherny architektonicke doladeni staromaku, jeste ze se tam driv neobetovaly panny pohanskejm bohum, to by byla docela sranda tam davat zpatky. :)
    VIRIK
    VIRIK --- ---
    Jenze ti, kdo dnes chteji ten sloup obnovit oslavuji monarchii a jsou proti republice i proti samostatnym cechum a morave. Pro ne to neni monument pripominajici uspesnou obranu pred svedy, ale podpora a vitezstvi proticeskoslovenskeho masarykovskeho smysleni.
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    Sorry, ja taky zkazim kazdou bzundu. Ale co cekat od hajzla, kterej si dovoli mit treba na Metternicha jinej nazor nez "byla to nejvetsi zhouba zemi ceskych a vlastencu obzvlast" :)
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    DOCKINEZ: prozrazuješ pointu :-)
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    ...a diky nim, jak znamo, dneska mluvime cesky. Takze? :)
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    DOCKINEZ: sloup souvisí s tím, že 30 letá válka skončila plichtou a už tak mizerně připravené stavovské povstání šlo definitivně do kopru. A nastalo 300 let úpění, přece. NAvíc v tom ubránění hráli důležitou roli Jezoviti a ti jak známo...

    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    Těsně před koncem třicetileté války, na podzim roku 1648, kdy švédská vojska obsadila zradou Malou Stranu a vydrancovala Pražský hrad, pokusila se ještě naposled dobýt Staré a Nové město pražské. Čekala je hojná kořist. Město chránily hradby a nejsnadnější cestou k cíli byl Karlův most. Tehdy se zorganizovala skupina obránců, složená z nevycvičených měšťanů, řemeslníků a studentů Univerzity Karlovy, kteří vytvořili mariánskou legii. Postavili se odhodlaně dobře vycvičené a vyzbrojené profesionální armádě švédského království. Obránce vedl jezuita P. Jiří Plachý. Jeho vysoká téměř dvou metrová postava vyčnívala nad hlavy bojovníků. Obránci města se rozhodli za každou cenu uhájit vstup do města přes Karlův most. Zde se tehdejší hrdinové postavili mnohonásobné přesile. Když jim docházely síly, obraceli oči k nebi a prosili o pomoc Boží a přímluvu Panny Marie. Byl vysloven slib, že odvrátí-li s její pomocí nepřátelská vojska a zachrání tak Prahu před zničením, postaví té, na kterou se v nejtěžších chvílích obraceli o pomoc, jako výraz vděku a poděkování za ubránění města sloup s její sochou na vrcholu v centru města na Staroměstském rynku. Ne jako symbol vítězství, ale poděkování, vděčnosti za pomoc a ochranu v nejvyšší nouzi. Proto ji zobrazili ne jako Pannu Marii Vítěznou, ale Immaculatu, Neposkvrněnou. Doufali v nemožné, doufali v zázrak. A skutečně se tenkrát v Praze zázrak stal. Pražané své město před mnohem silnějším nepřítelem uhájili.

    Imho naprosto v poradku. Videt v tomhle "oslavu popravy 27 českých pánů" je... ehm... dosti ucelove.

    Jen at sloup stoji.
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    DOCKINEZ: no ne úplně. Kdyby čirou náhodou Švédi vyhráli, tak by tu následně proběhla dekatolizace (navíc tuším, že pořád byli katolíci majoritou) - cuius regio, eius religio.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam