• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    PRISCILAReformace a protestantské církve a související témata
    Můžete diskutovat o historii, přítomnosti i budoucnosti protestanství u nás i ve světě. Nebojte se konfrontovat tento směr s jinými náboženskými směry či řešit ožehavá témata...
    rozbalit záhlaví
    OMO
    OMO --- ---
    GOBERS: Zacali jsme ze spravneho konce. Zastavam nazor, ze otazka hodnosti ci nehodnosti vysluhovani svatosti neni na vysluhujicim, ale je to otazka svedomi pristupujiciho ke svatosti. Kdo se citi povolan pozvanim, at pristoupi. Zda prijima hodne ci nehodne je mezi nim a Bohem.
    PRISCILA
    PRISCILA --- ---
    GOBERS: Každá denominace má samozřejmě právo pouštet ke svým "svátostem" koho chce, ale potom z toho vyplývají i určitě důsledky a charakter smýšlení...
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    PRISCILA, OMO: Dobrá... tak to ale oprostíme od te výhradní reference k římskokatolické církvi, aby vaše celkem evidetní averze k této denominaci necloumala vašimi majestáty. A já se pro začátek zeptám následovně:

    Myslíte si, že církev (jakákoliv) má legitimní právo stanovit si podmínky, za kterých připouští osoby ke svátostem (a podobným úkonům, ať se nepřeme o to, kolik je svátostí)? Nebo zastáváte názor, že je povinna tyto poskytnout bezpodmínečně každému, kdo je bude chtít?
    PRISCILA
    PRISCILA --- ---
    ZUZKAOU: Prosím Tě:), jak si přišla na to, že Germanizace začala kvůli administrativním důvodům. Důvody byly jednoznačně mocenské a potlačování češtiny úzce souvisí s bitou na Bílé hoře...
    HARALD
    HARALD --- ---
    PRISCILA: Utrakvisté 14 až 17 století z římskokatolické církve nevystoupili. Byli organizovaná skupina stojící relativně samostatně v rámci CŘK, po Bílé hoře už spíš jako názorový proud. Z pohledu dějin došlo k separaci osob s utrakvistickými postojimimo struktury CŘK poprvé až po prvním vatikánském koncilu.
    OMO
    OMO --- ---
    GOBERS: To zni jako nabidka k zajimave diskusi :) Tak nadavej, ja se k te tezi take hlasim ;)
    OMO
    OMO --- ---
    VIRIK: No, i po tolerancnim patentu byla povinnost platit dane na mistni katoliky, a ti, co byli jeste v reformovanem/lutherskem sboru, museli jeste davat zvlast (zde ovsem dobrocolne) na provoz tohoto sboru. A pak taky existovaly pravidelny prezkumy, kdy ti, co se hlasili k nekatolickemu vyznani, museli pred vrchnosti a panem fararem stvrzovat, ze zarputile zustavaji "ve svem bludu" a "odmitaji vratit se do luna jedine cirkve Kristovy", mam z toho v jedny knizce docela smutny protokoly
    VIRIK
    VIRIK --- ---
    ZUZKAOU: a vykopat zbyle frantiky ze strednich cech :)
    VIRIK
    VIRIK --- ---
    AACHEN: normalni, tajili to. Jak si myslis, ze to probihalo v kralicich nebo na zlinsku? Rano bylo o domine a potom se zmizelo a vytahnul se ze sklepa kralicka a kalich :))))

    //sice nechapu, jak si nekdo nemohl vsimnout celych 300 let, ze neni nikdo nekolik hodin v cele obci vyjma farare a draba k nalezeni, ale jsme v cechach a ten cimmrman tu musel z neceho vzniknout....
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    PRISCILA: ale prosím tě - s germanizací přišel Josef II 100 let po rekatolizaci. A nikoliv z ideových důvodů, ale z praktických, protože potřeboval rozjet byrokratický sytém na správu země.
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    PRISCILA: večer ti to pošlu do pošty, teď nemám moc čas vyhledávat konkrétní zdroje.
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    PRISCILA: už jen samotný fakt, že Římskokatolická církev nepřipouští ke společnému stolu věřící z jiných denominací svědčí o jejich totalitním pochopení skutečnosti

    Tohle by bylo na hodně dlouhou diskuzi... která by sice byla zajímavější než flejm o mariánském sloupu, ale nejsem si jistý, jestli chceš do takovýchhle věcí zabředávat... řekni si... protože tohle je dost zásadní téma. A rovnou předesílám, že za tuhle tezi dostaneš strašně, strašně vynadáno... ;) :D
    AACHEN
    AACHEN --- ---
    VIRIK: svatovaclavskou korunu? :-)
    AACHEN
    AACHEN --- ---
    OMO: Diky, zazil jsem tam jednou svatbu kamaradu katolik + evangelicka, tusim v Jablunce, a mam na to hezky vzpominky..
    PRISCILA
    PRISCILA --- ---
    GOBERS: Rekatolizace a germanizace je dosti prokázaný jev:) a ne účelová interpretace. ČCE přece nemůže obhajovat austroglobalismus a katolicismus. Krom toho, už jen samotný fakt, že Římskokatolická církev nepřipouští ke společnému stolu věřící z jiných denominací svědčí o jejich totalitním pochopení skutečnosti. Cokoliv co oslavuje totalitu v jakémkoliv smyslu, což onem sloup podle mého názoru je, není dobré obnovovat.
    MAXMANUS
    MAXMANUS --- ---
    GOBERS: Nebud srab, anarchisty Sauera, to zní blbě, rovnou tam nakuř nejedlýho ne, at je vidět co jsou odpůrci za špinavou svoloč.


    PRISCILA: To je standartní zuzky styl, najdi si to, všechno je někde napsaný, lemro :-D
    PRISCILA
    PRISCILA --- ---
    ZUZKAOU: Můžeš být konkrétní. Co Zaorálek konkrétně špatného udělal? Nazývat někoho těmito slovy bez argumentace je poměrně nefér!
    OMO
    OMO --- ---
    AACHEN: Na Vsetinsku se evangelici vyskytuji od tolerancniho patentu. Byla tam uz predtim velka koncentrace tajnych nekatoliku, proto meli dost sil pro prekonani nejake te administrativni prekazky pro zalozeni reformovaneho sboru - bylo zapotrebi nejakych 100 rodin nebo tak nejak. Jejich zapal je obdivuhovny, chodili v nedeli treba i 4 hodiny pesky do vzdalene tolerancni modlitebny, aby poslouchali nekolik hodin kazani (kdyz uz se tu dalku trmaceli tak aby to stalo za to;)).

    Jinak na severni morave je ze stejneho duvodu celkem vysoka koncentrace lutheranu.

    V cechach je jeden z nejstrarsich reformovanych sboru v Lyse nad Labem. Vesmes do reformovanych sboru prichazeli v tolerancni dobe kazarele z uher (a nasi, treba Jan Karafiat, se jezdili ucit do Vidne). Do lutherskych sboru zas chodili (logicky) hlavne z nemecka.
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    PRISCILA: Historiografie! A anachronismus je anachronismem v libovolné době.
    VIRIK
    VIRIK --- ---
    AACHEN: no, ty tomu zase davas korunu :) ale dobre tak
    VIRIK
    VIRIK --- ---
    ZUZKAOU: no, my s to udelali uz pred tim - husitskym palenim katoliku a potom, za tricetilete valky, kdy se cechy i velka cast nemecka malem zcela vyhubilo.
    GOBERS: zvlastni, ze to ja nerkam - ja rikam, ze to jako politicky symbol absolutismu a politickeho habsburskeho kleru tady nema co delat. Jak vubec se mohou katolici smirit s timto politickym klerem, kde o vsem musel rozhodnout urad cisare a krale a papez mu moc nemohl do tech veci mluvit? Kazdeho biskupa prokadrovali a kdyz se habsburkovi nelibil, tak se jim nestal (nebo mohl - treba u lidojedu, ze.
    Toto nesvobodne zpolitizovane katolictvi treba mym prarodicum vadi hrozne.
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    VIRIK: Počkej, jaktože čechoslováci můžou být kurevníci a my nic!! Já chci být taky kurevník!!! Musím konvertovat?? :D :D :D
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam