• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    PRISCILAReformace a protestantské církve a související témata
    OMO
    OMO --- ---
    GOBERS: Zacali jsme ze spravneho konce. Zastavam nazor, ze otazka hodnosti ci nehodnosti vysluhovani svatosti neni na vysluhujicim, ale je to otazka svedomi pristupujiciho ke svatosti. Kdo se citi povolan pozvanim, at pristoupi. Zda prijima hodne ci nehodne je mezi nim a Bohem.
    ACKO
    ACKO --- ---
    PRISCILA: Ach ty neznalosti historie. Slyšela jsi někdy o veleslavínské době a veleslavínské čestině? Období germanizace opravdu spadá až do doby Josefa II. a nového správního uspořádání monarchie.
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    PRISCILA: ale potom z toho vyplývají i určitě důsledky a charakter smýšlení...

    Chápu... v tom případě byla stará nerozdělená církev vzorem strašlivého a totalitárního zřízení, protože její podmínky k tomu, aby člověk mohl být byť jen slavení eucharistie přítomen (o samotném přijímání ani nemluvě) byly podstatně přísnější než cokoliv, co najdeš dnes na církevním "trhu" od pravoslavných po kdoví koho...
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    PRISCILA: No však pořád píšu o výkladu dějin. A především se věnuju metodě, nikoliv jejím konkrétním aplikacím.
    PRISCILA
    PRISCILA --- ---
    ZUZKAOU: Něco jako objektivní historie neexistuje, vždy je to souboj pohledů a tak to má být. To je právě ten problém, že Pekař svůj pohled interpretuje jako jediný správný a objektivní...
    PRISCILA
    PRISCILA --- ---
    GOBERS: Každá denominace má samozřejmě právo pouštet ke svým "svátostem" koho chce, ale potom z toho vyplývají i určitě důsledky a charakter smýšlení...
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    PRISCILA: Ve své podstatě ano.

    Konec konců o tom byl i ten spor mezi Masarykem a Pekařem - ne jestli byli hodní protestanti a nebo katolíci, ale o tom, jestli historii vykládat především s přihlédnutím k tomu, co to udělá s posluchačem (a působit ušlechtile, idealisticky a tak) (což je koncept 19. století) a nebo se snažit o objektivitu a značnou nejednoznačnost (což by měl být koncept odborné historie ve 20 století mimo totalitářské režimy).
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    INSIDES: Ale jistě... poradíme, posloužíme... ;) Třeba zde: [ Polyteismus ] ?? (vlastníkem je z křesťanských klubů dobře známá perzóna, takže nebudeš v cizím prostředí ;))
    PRISCILA
    PRISCILA --- ---
    ZUZKAOU: My jsme řešili interpretaci světa :):)?
    PRISCILA
    PRISCILA --- ---
    INSIDES: Proč? Měl by si radši nadiktováno a takhle to je a hotovo, kdokoliv je proti musí držet ústa...Bouřlivé diskuze jsou důkazem toho, že funguje pluralita názorů a že lidé o věcech přemýšlejí...
    PRISCILA
    PRISCILA --- ---
    HARALD: Trvám na tom, že proud v jisté církvi není denominace...
    INSIDES
    INSIDES --- ---
    Pri sledovani teto diskuze mam obrovskou potrebu konvertovat k cemukoliv jinemu nez je krestanstvi v jakekoliv podobe.
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    PRISCILA: aha. Leda tak. No necháme toho. Zjevně máme dost neslučitelné pohledy na interpretaci světa.
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    PRISCILA, OMO: Dobrá... tak to ale oprostíme od te výhradní reference k římskokatolické církvi, aby vaše celkem evidetní averze k této denominaci necloumala vašimi majestáty. A já se pro začátek zeptám následovně:

    Myslíte si, že církev (jakákoliv) má legitimní právo stanovit si podmínky, za kterých připouští osoby ke svátostem (a podobným úkonům, ať se nepřeme o to, kolik je svátostí)? Nebo zastáváte názor, že je povinna tyto poskytnout bezpodmínečně každému, kdo je bude chtít?
    PRISCILA
    PRISCILA --- ---
    ZUZKAOU: Prosím Tě:), jak si přišla na to, že Germanizace začala kvůli administrativním důvodům. Důvody byly jednoznačně mocenské a potlačování češtiny úzce souvisí s bitou na Bílé hoře...
    HARALD
    HARALD --- ---
    PRISCILA: Utrakvisté 14 až 17 století z římskokatolické církve nevystoupili. Byli organizovaná skupina stojící relativně samostatně v rámci CŘK, po Bílé hoře už spíš jako názorový proud. Z pohledu dějin došlo k separaci osob s utrakvistickými postojimimo struktury CŘK poprvé až po prvním vatikánském koncilu.
    OMO
    OMO --- ---
    GOBERS: To zni jako nabidka k zajimave diskusi :) Tak nadavej, ja se k te tezi take hlasim ;)
    OMO
    OMO --- ---
    VIRIK: No, i po tolerancnim patentu byla povinnost platit dane na mistni katoliky, a ti, co byli jeste v reformovanem/lutherskem sboru, museli jeste davat zvlast (zde ovsem dobrocolne) na provoz tohoto sboru. A pak taky existovaly pravidelny prezkumy, kdy ti, co se hlasili k nekatolickemu vyznani, museli pred vrchnosti a panem fararem stvrzovat, ze zarputile zustavaji "ve svem bludu" a "odmitaji vratit se do luna jedine cirkve Kristovy", mam z toho v jedny knizce docela smutny protokoly
    VIRIK
    VIRIK --- ---
    ZUZKAOU: a vykopat zbyle frantiky ze strednich cech :)
    VIRIK
    VIRIK --- ---
    AACHEN: normalni, tajili to. Jak si myslis, ze to probihalo v kralicich nebo na zlinsku? Rano bylo o domine a potom se zmizelo a vytahnul se ze sklepa kralicka a kalich :))))

    //sice nechapu, jak si nekdo nemohl vsimnout celych 300 let, ze neni nikdo nekolik hodin v cele obci vyjma farare a draba k nalezeni, ale jsme v cechach a ten cimmrman tu musel z neceho vzniknout....
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam