• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    PRISCILAReformace a protestantské církve a související témata
    OMO
    OMO --- ---
    GOBERS: Pokud vezmeme v potaz b) prvni moznost, dostaneme tautologii: neni spasy mimo spolecenstvi vykoupenych...

    Ale obecne se mi pojeti o cirkvi bojujici a vitezne libi nejvic, poprve jsem ho cetl v helvetskem vyznani, ale tusim, ze to bude mit nejake scholasticke koreny
    HAROLD
    HAROLD --- ---
    Já dycky kupuju víno z templářs........... oh, wait....
    OMO
    OMO --- ---
    AACHEN: Skvele, ja vzdycky rad kupuju vino z habanskych sklepu, prave proto, ze to byli novokrtenci :) Na etikete pisou jenom neco o tom, ze to byli hodni a pracoviti lide, asi aby nematli ateisty detaily o krestanskych vnitrnich problemech.. :) A cetl jsem vysvetleni, jak pises, ze byli fyzicky vetsi nez moravske obyvatelstvo te doby
    PRISCILA
    PRISCILA --- ---
    GOBERS:
    a) Mimo církev není spásy je poměrně rozšířená teze napříč denominacemi, primárně se asi myslí církev římsko-katolická
    b) Myslím, že autor měl na mysli bod č.3
    AACHEN
    AACHEN --- ---
    Jsem zjistil až díky diskusi pod článkem na DR http://www.denikreferendum.cz/clanek/15093-v-techto-dnech-jsme-vsichni-baptiste , kdože to byli habáni. Zrovna od Habánských sklepů víno občas kupuju, tak teď si alespoň u sklenky vždycky vzpomenu na bratry novokřtěnce :-) Oni ti němci, co tam přišli byli i fyzicky vyšší, nebo takhle habán pro vysoký lidi nevzniklo?
    HAROLD
    HAROLD --- ---
    GOBERS: A to je mi pěkné. Mám kámoše malajálamce, taky už se na to nějakou dobu chystám... :)))
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    HAROLD: Kdepak... oni slouzi syrskou liturgii, ale bud anglicky nebo v malajalam... ;-)
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    PRISCILA: Vyborne. Tak se na ni vrhneme... :-) Mam dve zakladni otazky:

    a) Kdo tuto tezi tvrdi? Nebo s ni polemizujeme ciste akademicky?

    b) Co se mysli tou "cirkvi"? Tady mam nekolik moznych variant odpovedi, ale zdaleka ne vsechny moznosti:

    - Cirkev je spolecenstvi vykoupenych na zemi i na nebesich (cirkev bojujici a cirkev vitezna)

    - Cirkev je spolecenstvi vsech pokrtenych

    - Cirkev je spolecenstvi pokrtenych, kteri zaroven sdileji konkretni body viry (dogmata)

    - Cirkev je konkretni lidska cirkevni organizace

    Bez zopovezeni druhe otazky nema smysl o te tezi vubec diskutovat, protoze tim se vyrazne meni jestli je nepochybne platna, nebo ne.
    PRISCILA
    PRISCILA --- ---
    GOBERS: Teze zněla: Bez církve není spásy?!
    Luteráni se od starokatolíků příliš teologicky neliší, takže mě to nepřekvapuje...
    HAROLD
    HAROLD --- ---
    GOBERS: Takže čas promrskat si estrangelu?
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    Ale tak pro zmenu neco reformacniho, co vy na to? :-) Zacina byt na spadnuti uzavreni cirkevniho spolecenstvi mezi starokatoliky a Svedskou cirkvi (ktera je luteranska). A taky s Mar Thoma syrskou cirkvi, coz je vtipna kombinace predchalcedonske ortodoxie s reformaci. Uprimne se na to tesim... :-)
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    PRISCILA: Tak formuluj tezi... :-)
    PRISCILA
    PRISCILA --- ---
    Slovo sekta na tom vůbec nebylo podstatné, podstatný byl ten výrok!
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    LEON_KOWALSKI: Právě... vzhledem k tomu, že termín "sekta" a termíny od něj odvozené se kvůli svému extenzivnímu (nad)užívání v publicistice staly v podstatě nadávkou (stejně jako se periodicky nadávkami stává např. psychiatrická terminologie), je dnes pro seriozní diskuzi nepoužitelný. Ale to je už stará tématika, tohle se řešilo v diskurzu o tzv. nových náboženstvích tak deset let zpátky.

    Nicméně samozřejmě takhle vytržené z kontextu těžko soudit. Je to akorát hezký doklad toho, jak rádi pisatelé publicistických zpráv tahle "skandální" slovíčka mají.

    HAROLD
    HAROLD --- ---
    LEON_KOWALSKI: Tedy nadávku těm, s kterými nesouhlasím... :)
    LEON_KOWALSKI
    LEON_KOWALSKI --- ---
    GOBERS: A pritom tim oznacenim lidi vetsinou mysli to, co by melo mit nazev "destruktivni kult".
    OMO
    OMO --- ---
    GOBERS: Nikoliv, Filipi tu mysli pravdepodobne ten smysl slova sekta, ktery znamena oddelovat (se). A v tom ma prece pravdu, pokud nektera cirkev tvrdi, ze ma monopol na spasu, neco na tom nehraje, vzdyt to je na Bozim soudu. A fakt mi neprijde, ze by zrovna stary pan profesor Filipi chtel nekomu nadavat, vnimam tuto myslenku jako pozitivni impuls k ekumenickemu dialogu.
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    PRISCILA: Sektar je takova oblibena nadavka tem, s kterymi nesouhlasim...
    PRISCILA
    PRISCILA --- ---
    Kdo říká, že mimo církev není spásy, je sektář...http://www.krestandnes.cz/article/kdo-rika-ze-mimo-jeho-cirkev-neni-spasy-je-sektar-uvedl-profesor-pavel-filipi-studijnem-dni-erc-v-cr/16104.htm
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    OMO: protože bez toho, aby si vyřešil znárodněný majetek nemůžeš zrušit ten zákon, který předával kontrolu nad církvemi státu. Zákon z roku 1949, který byl do loňského roku stále platný, byť po 89. se škrtlo udělování souhlasu s výkonem duchovní služby.

    A velmi ráda bych upozornila na nutnost podpisu smluv mezi státem a církvemi, kterými se církve vzdávají všech dalších nároků, mimo těch, které řeší zákon. Tedy z toho plyne, že jaksi onen zákon řeší jen část nároků, které by byly soudně vymahatelné.

    Jinak je tu přímo hádací fórum na téma restitucí
    [ cirkevni restituce v Cesku. Pro nebo proti ? ]

    A aby se nestrhla hádka i tady - ten zákon není dobrý, ale je to harmreduction. Aby to bylo dobré, tak se to mělo řešit před 20 lety, nebo alespoň před 10 lety.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam