• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    Ztracené heslo?
    PRISCILAReformace a protestantské církve a související témata
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    OMO: vzhledem k tomu, že i tady jsem toto už vysvětlvoala a v klubu o národní identitě i s konkrétními zdroji to specifikovala právě na problematiku sporu o výklad českých dějin tam by mi naopak přišlo urážlivé to opakovat a předpokládat že jaksi někdo, kdo se o tuto problematiku zajímá o tom nic neví.
    OMO
    OMO --- ---
    ZUZKAOU: ok, necht reaguje ona. Ale to o te nekolikere zmene paradigmatu (oceniul bych voditko, jake ze to zmeny byly, jestli myslime ty same), jsi mohla napsat rovnou a vyhnuli bychom se te osobni rovine. Zkratka vice argumentovat, mene machrovat, nebo jak to nazvat.
    HAROLD
    HAROLD --- ---
    OMO: A tak mě taky moc. Jeho sociální spisy považuju za velice zásadní zdroj.

    A takovýho mužika znám taky. :) Praha-Litoměřice a zpět, jedině zu fuß. :)
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    OMO: Historiografie ve 20 stoleti prošla několika zásadními změny paradigmatu. Podle opakované Prisciliny argumetnace si jsem celkem dost jistá, že je nereflektuje. Ptám se proč a zajímá mě racionální nikoliv osobní zdůvodnění.

    Kdokoliv v tom čte cokoliv jiného a dokonce se kvůli tomu uráží - no tak to je vážně problém jeho filtrů. A tu poslední větu si vezmi osobně. Zbytek nikoliv.
    OMO
    OMO --- ---
    HAROLD: No a v Hovorech s TGM jsem zase cetl, jak ten Tolsteho kamarad odmital jezdit vlakem a "po muzicku" sel radsi nekolik dni pesky, nebo jak mel Tolstoj muzickou svetnici vybudovanou uprostred sveho honosneho sidla a tam si z dlouhe chvile sil sve muzicke boty... Jako byl divnej, to nerikam, ale svym zpusobem se mi proste libi :)
    OMO
    OMO --- ---
    ZUZKAOU: Urazlive je to, ze za jediny pripustny a racionalni nazor pokladas ten svuj, a kdokoli se hlasi k necemu jinemu, tak je sto let za opicema a mel by si doplnit vzdelani.
    HAROLD
    HAROLD --- ---
    OMO: Mě nejvíc bavilo, jak dával Tolstoj pít Masarykovi z té syfilitické sklenice. :D
    OMO
    OMO --- ---
    XAJA: Jeste toho trochu :D
    OMO
    OMO --- ---
    AACHEN: No, Tolstoj byl z Chelcickeho unesen, protoze prisel s ideou nenasili uz na konci stredoveku. Cetl jsem Tolsteho Kralovstvi Bozi ve vas a tam se nad tim prave rozplyva. Jinak od Chelcickeho dopocuju aspon Siet viery prave, to je zasadni dilo, ze ktereho cerpa i dnesni baptismus

    A jasne, Masaryk byl taky pro ozbrojeny odpor proti nepriteli, cimzto padem nemohl mit Tolsteho rad, jako chronickeho a nepraktickeho pacifistu. Ale me se nenasili vzdycky hodne libilo.
    XAJA
    XAJA --- ---
    AACHEN: tolstoj. pre úplnosť chýba ešte hodnotenie od paula johnsona v intelektuáloch:)
    OMO
    OMO --- ---
    Mimochodem, pripomnelo mi to, jak jsem ve Skotsku v Edinburghu v jednom kostele Free Church of Scotland narazil na peknou vystavu o historii tamni reformace, a tam jsem se dal do reci s jednim dobrovolnikem - baptistou, ktery mi tvrdil, ze zrovna cte o Husovi a jak predbehl svou dobu. To jsem byl na hostorii sve zeme hrdy.
    HAROLD
    HAROLD --- ---
    OMO: muze hrde hlasit jako k prudu

    Nemůžu si pomoct, ale nemůžu se přestat smát. :D
    AACHEN
    AACHEN --- ---
    OMO: Ja neznam ideje Chelcickeho, a nevim, zda je podrobne znal Peroutka, ale i k tomuhle se tam vyjadruje: na Chelcickeho pacifismu a pohledech na spolecnost, se narod, ktery ma prezit v realite 20., 30. let 20. stoleti, take postavit neda. On tam kope hodne i do Tolsteho v podobnem duchu (jak jsem pochopil byl velkym znalcem Ruska a jeho kultury) a jak znamo je ironik a kritik.. Tolsteho na druhou stranu nemel moc rad i Masaryk. Pro me osvezujici cteni, i kdyz se nekdy hodne opakuje..
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    OMO: urážlivého? Co je na tom urážlivého?

    Priscila opakovaně zmiňuje jak je pro ní důležité vymezit se proti Pekařovi. A tak se ptám proč a z jakého důvodu ignoruje následných 100 let, které právě pro interpretaci ději jsou dost klíčové.
    A zajímá mě racionální zdůvodnění. Nic víc.
    OMO
    OMO --- ---
    ZUZKAOU: A existuje nejaky racionalni duvod, proc pises prispevky takovym tonem, ze se na ne neda reagovat bez urazky? Predstavujes presne ten proud objektivitou se zastitujici, avsak stejne subjektivni a ideologicke vlny historiografie, ktera je ted v mode. Navic zde se nebavime tolik o historiografii ale spis o protestantskych cirkvich. Masarykovska interpretace je v evangelickem prostredi pochopitelne velmi ziva. Nezajima mne, jestli cely narod jsme Husuv a jestli cesti bratri byli dostatecne pocetni a reprezentativni, zajima mne jen to, ze Hus byl protoreformator, ktery si zaslouzi pozornost protestantske verejnosti. A ze Chelcicky a nasledna tradice Jednoty bratrske je neco, k cemu se ceske prostestantske prostredi muze hrde hlasit jako k prudu, ktery vyrazne predbehl svou dobu.
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    PRISCILA: a existuje nějaký racionální důvod, proč ignoruješ následných 100 let? Jak dějin jako takový, tak především historiografie - tedy způsobu jak se na dějiny koukat a jak jim rozumět?
    PRISCILA
    PRISCILA --- ---
    HAROLD: Daleko potřebnější je nostalgie po rakouském mocnářství a srovnávání ideálů Evropské unie s Rakouskem-Uherskem :)... Výstava " Za císaře pána" v Národním muzeu tento postoj až pateticky vnucuje. Doporučuji:)
    PRISCILA
    PRISCILA --- ---
    DOCKINEZ: Myslím, že spíše u modernistů. Ale to se nedá takto říct, je to tam dost namíchané:)...
    OMO
    OMO --- ---
    AACHEN: No jasne, ze Masaryk mel i ve sve dobe ideove odpurce, a ze si je zval na sve dychanky, protoze byl demokrat. Ale rikat o ceskobratrske tradici, ze to byla "kratochvile", tak to prr. Jiste, ze stara Jednota Bratrska nebyla masovym jevem, zadnou zemskou lidovou cirkvi (zaplat Panbuh). Ale je to to nejlepsi, co v dejinach krestanstvi u nas mame a nedivim se Masarykovi, ze to vyzvihoval jako nosnou tradici. Protoze na kompromisnim prizdisracstvi se narodni stat postavit neda.

    Ted je proste v mode kopat do Masarykovy republiky a vnukat po Rakousku. A rika se tomu objektivni historiografie :)
    AACHEN
    AACHEN --- ---
    PRISCILA: Ja jsem si ted doplnoval zakladni vzdelani a cetl Peroutkovo Jaci jsme, a byl jsem prekvapeny jak si tam strili z te Masarykovske interpretace, a stavi se (z pohledu vedy, historie) na tu Gollovu a Pekarovu stranu. Vtipne tam komentuje, ze kdybychom byli narod Husuv, tak by to tady vypadalo asi trosku jinak, a ze lide pri ceste do prace nectou Chelcickeho spisy, ale Rude pravo :-D Ceskobratrska tradice je kratochvile hrstky nadsencu. Myslim, ze vcelku presne a uz v te dobe trefne popisuje, ze Bila hora je davno pryc, jen to lidi porad krisi z mrtvych, a Cesi byli jednoduse po dlouha staleti/desetileti katolicky narod, a dnes uz nejsou ani to (v dusledku modernizace, rozvoje prumyslu, apod.).. On sice cekal, ze nabozenstvi obecne vyhyne, coz se nestalo, ale to jeho hodnoceni se mi libilo, hezky popisoval nasi vlaznost a prizpusobivost v otazkach nabozenstvi i bezboznosti..