• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    PRISCILAReformace a protestantské církve a související témata
    AACHEN
    AACHEN --- ---
    OMO: Ja neznam ideje Chelcickeho, a nevim, zda je podrobne znal Peroutka, ale i k tomuhle se tam vyjadruje: na Chelcickeho pacifismu a pohledech na spolecnost, se narod, ktery ma prezit v realite 20., 30. let 20. stoleti, take postavit neda. On tam kope hodne i do Tolsteho v podobnem duchu (jak jsem pochopil byl velkym znalcem Ruska a jeho kultury) a jak znamo je ironik a kritik.. Tolsteho na druhou stranu nemel moc rad i Masaryk. Pro me osvezujici cteni, i kdyz se nekdy hodne opakuje..
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    OMO: urážlivého? Co je na tom urážlivého?

    Priscila opakovaně zmiňuje jak je pro ní důležité vymezit se proti Pekařovi. A tak se ptám proč a z jakého důvodu ignoruje následných 100 let, které právě pro interpretaci ději jsou dost klíčové.
    A zajímá mě racionální zdůvodnění. Nic víc.
    OMO
    OMO --- ---
    ZUZKAOU: A existuje nejaky racionalni duvod, proc pises prispevky takovym tonem, ze se na ne neda reagovat bez urazky? Predstavujes presne ten proud objektivitou se zastitujici, avsak stejne subjektivni a ideologicke vlny historiografie, ktera je ted v mode. Navic zde se nebavime tolik o historiografii ale spis o protestantskych cirkvich. Masarykovska interpretace je v evangelickem prostredi pochopitelne velmi ziva. Nezajima mne, jestli cely narod jsme Husuv a jestli cesti bratri byli dostatecne pocetni a reprezentativni, zajima mne jen to, ze Hus byl protoreformator, ktery si zaslouzi pozornost protestantske verejnosti. A ze Chelcicky a nasledna tradice Jednoty bratrske je neco, k cemu se ceske prostestantske prostredi muze hrde hlasit jako k prudu, ktery vyrazne predbehl svou dobu.
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    PRISCILA: a existuje nějaký racionální důvod, proč ignoruješ následných 100 let? Jak dějin jako takový, tak především historiografie - tedy způsobu jak se na dějiny koukat a jak jim rozumět?
    PRISCILA
    PRISCILA --- ---
    HAROLD: Daleko potřebnější je nostalgie po rakouském mocnářství a srovnávání ideálů Evropské unie s Rakouskem-Uherskem :)... Výstava " Za císaře pána" v Národním muzeu tento postoj až pateticky vnucuje. Doporučuji:)
    PRISCILA
    PRISCILA --- ---
    DOCKINEZ: Myslím, že spíše u modernistů. Ale to se nedá takto říct, je to tam dost namíchané:)...
    OMO
    OMO --- ---
    AACHEN: No jasne, ze Masaryk mel i ve sve dobe ideove odpurce, a ze si je zval na sve dychanky, protoze byl demokrat. Ale rikat o ceskobratrske tradici, ze to byla "kratochvile", tak to prr. Jiste, ze stara Jednota Bratrska nebyla masovym jevem, zadnou zemskou lidovou cirkvi (zaplat Panbuh). Ale je to to nejlepsi, co v dejinach krestanstvi u nas mame a nedivim se Masarykovi, ze to vyzvihoval jako nosnou tradici. Protoze na kompromisnim prizdisracstvi se narodni stat postavit neda.

    Ted je proste v mode kopat do Masarykovy republiky a vnukat po Rakousku. A rika se tomu objektivni historiografie :)
    AACHEN
    AACHEN --- ---
    PRISCILA: Ja jsem si ted doplnoval zakladni vzdelani a cetl Peroutkovo Jaci jsme, a byl jsem prekvapeny jak si tam strili z te Masarykovske interpretace, a stavi se (z pohledu vedy, historie) na tu Gollovu a Pekarovu stranu. Vtipne tam komentuje, ze kdybychom byli narod Husuv, tak by to tady vypadalo asi trosku jinak, a ze lide pri ceste do prace nectou Chelcickeho spisy, ale Rude pravo :-D Ceskobratrska tradice je kratochvile hrstky nadsencu. Myslim, ze vcelku presne a uz v te dobe trefne popisuje, ze Bila hora je davno pryc, jen to lidi porad krisi z mrtvych, a Cesi byli jednoduse po dlouha staleti/desetileti katolicky narod, a dnes uz nejsou ani to (v dusledku modernizace, rozvoje prumyslu, apod.).. On sice cekal, ze nabozenstvi obecne vyhyne, coz se nestalo, ale to jeho hodnoceni se mi libilo, hezky popisoval nasi vlaznost a prizpusobivost v otazkach nabozenstvi i bezboznosti..
    HAROLD
    HAROLD --- ---
    PRISCILA: Tak nic v současnosti nepotřebujeme více, než antipekařovské až masarykovské názory! :)
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    PRISCILA: ach soooo, tak tomu uz rozumim. Jako nekdejsi clen top09 (vstupoval jsem u nas v kraji jako jeden z prvnich), ktery na tu partaj uz dva roky nadava, kudy chodi, si hned lepe dovedu predstavit tvuj postoj :-)

    Jen bych si dovolil doplnujici otazku - byla jsi u "modernistu", nebo spis tradicni?
    PRISCILA
    PRISCILA --- ---
    Téma bylo - církev a spása...
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    PRISCILA: Tak zatím není do čeho se pustit. ;) To by chtělo nějaké téma... já tady funguju jako takový advocatus diaboli čistě proto, aby se nedělo nikomu (ani zlým, zlým katolíkům) bezpráví. Nemám důvod automaticky "nasazovat" na protestanty. A konec konců i s římsko-katolickou církví mám leccos, na čem se neshodnu, že ano... ;)
    PRISCILA
    PRISCILA --- ---
    GOBERS: Nemyslím si, že jsem naštvaná, spíše vyhraněná. Konec konců u zakladatelky tohoto klubu to není nic divného:)...Krom toho, vycházím z historických i současných názorů příslušníků římsko-katolické církve...Tak, a pust se do mě:)!
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    PRISCILA: Já jsem si říkal, že takhle naštvaný může být jenom konvertita. ;)))
    PRISCILA
    PRISCILA --- ---
    GOBERS: Sestra domácí totiž byla římská katolička a ví jak to tam chodí:). Představy jsou to spíše antipekařovské až masarykovské:)
    VIRIK
    VIRIK --- ---
    tak ohromna pochvala obojimu, tak hebke vino jsem snad jeste nepil. Pravda - to katolicke jakoby bylo trpci a vyzadovalo kazen, ale dobre bylo natisickrat. Avsak to habanske. Pry je z hroznu co se urodily zde (koupene u vietnamu, maji jej cely regal, hned jsem se ptal a dostal odpoved, ano, jsou to evangelici), ale tak dobre a hebke vino jsem snad jeste nemel. A to pekne prosim cervene, modry portugal. Lepsi nez francouzska vina, nebot jsou jak peri, francouzska jsou chuti jasne, ale stale sebestredne silne. Tohle bylo moc moc dobre. Dneska se mi bude usinat tak krasne.
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    PRISCILA: No, sestra domaci ma podle meho nazoru trochu jiraskovske predstavy o katolicich. ;-)
    PRISCILA
    PRISCILA --- ---
    v čem se sestra domácí nedrží?:)
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    Tak to ja se zase primknul k multi-kulti a uvaril louisianske gumbo. Dokonaly priklad pozitivniho vlivu vzajemneho ovlivnovani kultur.

    A mimochodem, v Louisiane je pres 20 % baptistu, tak s timto prispevkem nejsem tak uplne off topic :)
    VIRIK
    VIRIK --- ---
    jinak k hovoru o vinech, ja se dnes rozhodl pro ekumenu. Koupil jsem vino habanske i vino katolicke a uvidime, zda pak bude radost, nebo zachod :)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam