• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    BRAMBOREENAMycelium -- Nejdůležitější věci se odehrají vskrytu...
    BRAMBOREENA
    BRAMBOREENA --- ---
    RICARDERON: Myslím, že Malke tě požene svinským krokem, pokud to třeba jen navrhneš. Myslím, že už se toho nedotkne ani třímetrovou tyčí :)
    RICARDERON
    RICARDERON --- ---
    Malke by asi měla recenzovat i druhý díl. Tohle zvedne prodej...
    BRAMBOREENA
    BRAMBOREENA --- ---
    (Tak beru zpět, že podobenství nemůže být delší než jedna normostrana - teď jsem si na jedno vzpomněla: Orwellova Farma zvířat.)
    GENTIANA
    GENTIANA --- ---
    BALAENA: ale dva rody, co se nenávidí na život a na smrt, to může přece být právě to podobenství o dvou kulturách, co se nenávidí na život a na smrt, žeáno, a jako metafora burky se dá přece vysvětlit to, že Julie mohla chodit jenom do kostela (he, akorát náboženství... něconěconěco) a to ještě s chůvou.
    BRAMBOREENA: tak nějak.
    IDLE
    IDLE --- ---
    BRAMBOREENA: Stoprocentní určitě ne, s tím souhlasím. (To mé "stoprocentně" se týkalo čtenářů, že to nebude platit pro každého.) Ale možná se někdo rád chytne i přibližných podobenství. Nevím, to už je moc spekulace.
    BRAMBOREENA
    BRAMBOREENA --- ---
    IDLE: Pro mě je ta představa divná, protože by mě prostě nenapadlo, že jakýkoliv text, který je složitější než Ezopova bajka, by se dal číst jako stoprocentní podobenství (ve stylu "vezmi reálie našeho světa a mechanicky je nahraď nějakým symbolem"). Alegorické postavy jsou z principu jednorozměrné; když mají reprezentovat nějaký princip, tak přece nemůžou mít normální lidské vlastnosti a fungovat v normálním příběhu, pokud má mít rozsah větší než jedna normostrana a zůstat zajímavý :D (Teď to říkám úplně obecně, bez ohledu na Mycelium.)
    BALAENA
    BALAENA --- ---
    GENTIANA: tam jsou ovšem rovnou jasný osoby a obsazení, páč Julie nechodila v burce
    GENTIANA
    GENTIANA --- ---
    CORNHOLIO: Mně to taky nepřipadalo jako podobenství, ledaže by kterékoli my vs. voni bylo podobenství o střetu zápaďáků s moslemínama, včetně Romea a Julie.
    SHADOWALKER
    SHADOWALKER --- ---
    BRAMBOREENA: To je sice pravda a není to jen trošku... ;) ale k sci-fi/fantastice jsem se dostala mnohem později než ke klasické literatuře. A tím tento náhled nechci zaplašit jako nejapný, jen, že já osobně to tak nevnímám.
    IDLE
    IDLE --- ---
    BRAMBOREENA: Taky mě to napadlo až teď, na základě probíhajících diskusí. Možná se pletu, a téměř jistě to nebude platit stoprocentně. Ale jak říkáš, ledacos by se tím vysvětlilo.
    BRAMBOREENA
    BRAMBOREENA --- ---
    BRAMBOREENA
    BRAMBOREENA --- ---
    SHADOWALKER: Ty jsi ale zjevně aspoň trošku scifistka :) Mě nikdy nenapadlo to takhle IDLE vidět, ale je to zajímavý náhled, leccos by to vysvětlovalo...
    SHADOWALKER
    SHADOWALKER --- ---
    CORNHOLIO: Nejsi... sice jsem četla jen první díl, ale žádné paralely jsem si tam nenašla/nehledala. Ale ani nesouhlasím s IDLE. Když čtu nefantastický příběh, vymykající se části neškatulkuju hned jako podobenství. Prostě předpokládám, že (až na literaturu faktu.. i když...) každá kniha vzniká ze svébytného vnitřního světa autora a zajímá mně příběh, který se v tom světě odehrává. A je jedno zda se ten svět podobá našemu jako vejce vejci, nebo zda je mu na hony vzdálený.
    IDLE
    IDLE --- ---
    Možná je tu vážně rozpor mezi přístupem scifistů a "nescifistů". Scifista v příběhu hledá – očekává – něco nového, jiného, what if. Čtenář nefantastických příběhů předpokládá příběh z našeho světa a co se vymyká, musí být nějaké podobenství.
    CORNHOLIO
    CORNHOLIO --- ---
    Ech ech, tad se to teda dostalo do podivných vod... Jsem sám, komu Mycelium NEPŘIPADALO jako podobenství? (Četl jsem první tři knihy). Ta paralela se setkáním s "cizí" kulturou a jejím pronikáním do našeho prostoru tam je, ale fakt jsem to nevnímal jako paralelu na muslimy/židy/whatever. Spíš jsem to četl jako to klasické sci-fi "what if". Co kdyby lidská civilizace začala tolerovat civilizaci, součástí jejíž tradice a náboženství jsou lidské (Osseanské) oběti? (Ti Aztékové jsou vhodnější příklad než muslimové). A především - počáteční rozdělení na "hodné" lidi a "zlé" Osseany přestává fungovat velice brzy a postupně se to víc a víc relativizuje... Tajné Gerdánské služby, záměry dalších minimálně tří stran, intriky a odhalování velkých plánů, které jsou součástí ještě hrozivějších plánů... Fakt to jako podobenství nevnímám:)
    SHADOWALKER
    SHADOWALKER --- ---
    Ech... Dovolila bych si jen drobnou poznámku k protonaci. Jantarové oči byly mým prvním setkáním s dílem Vilmy Kadlečkové a s definicemi české psychotroniky jsem se setkala před pár příspěvky. Neměla jsem opravdu žádný problém tomuto termínu v kontextu porozumět.

    K multikulturalismu a některým příspěvkům na toto téma... Domnívám se, že v Čechách stále většina lidí nemá ponětí, co to opravdu obnáší. Naše země byla extrémně dlouho izolovaná a vystavovaná pouze omezenému pronikání cizích vlivů. Jsem přesvědčena, že pro spoustu lidí je cizí kultura prostě strašidelná, aniž by jí byli ochotni dát šanci. A konkrétněji bych ráda oddělila od sebe dva pojmy. Nemám ani popel proti muslimské kultuře. Jako každá jiná kultura, která se vyvíjela takovou dobu, nám nabízí mnoho krásného. Ovšem mám leccos proti militantní nábožensko-politické expanzi. A je jedno čí...
    ROMI
    ROMI --- ---
    ZOIDBERG: nemas rad cikany vid? :) neni se co divit
    ZOIDBERG
    ZOIDBERG --- ---
    BORGDOG: Já ani nenapíšu, co si myslím, bo bych byl u levicových salónních intelektuálů za odporného pravičáka, homofóba, antiklerikála a vůbec za hnědou košili :-)
    BORGDOG
    BORGDOG --- ---
    ZOIDBERG: No, za mě už dofičelo. :-)
    ZOIDBERG
    ZOIDBERG --- ---
    Tady to ale frčí...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam