• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    BRAMBOREENAMycelium -- Nejdůležitější věci se odehrají vskrytu...
    IDLE
    IDLE --- ---
    Možná je tu vážně rozpor mezi přístupem scifistů a "nescifistů". Scifista v příběhu hledá – očekává – něco nového, jiného, what if. Čtenář nefantastických příběhů předpokládá příběh z našeho světa a co se vymyká, musí být nějaké podobenství.
    CORNHOLIO
    CORNHOLIO --- ---
    Ech ech, tad se to teda dostalo do podivných vod... Jsem sám, komu Mycelium NEPŘIPADALO jako podobenství? (Četl jsem první tři knihy). Ta paralela se setkáním s "cizí" kulturou a jejím pronikáním do našeho prostoru tam je, ale fakt jsem to nevnímal jako paralelu na muslimy/židy/whatever. Spíš jsem to četl jako to klasické sci-fi "what if". Co kdyby lidská civilizace začala tolerovat civilizaci, součástí jejíž tradice a náboženství jsou lidské (Osseanské) oběti? (Ti Aztékové jsou vhodnější příklad než muslimové). A především - počáteční rozdělení na "hodné" lidi a "zlé" Osseany přestává fungovat velice brzy a postupně se to víc a víc relativizuje... Tajné Gerdánské služby, záměry dalších minimálně tří stran, intriky a odhalování velkých plánů, které jsou součástí ještě hrozivějších plánů... Fakt to jako podobenství nevnímám:)
    SHADOWALKER
    SHADOWALKER --- ---
    Ech... Dovolila bych si jen drobnou poznámku k protonaci. Jantarové oči byly mým prvním setkáním s dílem Vilmy Kadlečkové a s definicemi české psychotroniky jsem se setkala před pár příspěvky. Neměla jsem opravdu žádný problém tomuto termínu v kontextu porozumět.

    K multikulturalismu a některým příspěvkům na toto téma... Domnívám se, že v Čechách stále většina lidí nemá ponětí, co to opravdu obnáší. Naše země byla extrémně dlouho izolovaná a vystavovaná pouze omezenému pronikání cizích vlivů. Jsem přesvědčena, že pro spoustu lidí je cizí kultura prostě strašidelná, aniž by jí byli ochotni dát šanci. A konkrétněji bych ráda oddělila od sebe dva pojmy. Nemám ani popel proti muslimské kultuře. Jako každá jiná kultura, která se vyvíjela takovou dobu, nám nabízí mnoho krásného. Ovšem mám leccos proti militantní nábožensko-politické expanzi. A je jedno čí...
    ROMI
    ROMI --- ---
    ZOIDBERG: nemas rad cikany vid? :) neni se co divit
    ZOIDBERG
    ZOIDBERG --- ---
    BORGDOG: Já ani nenapíšu, co si myslím, bo bych byl u levicových salónních intelektuálů za odporného pravičáka, homofóba, antiklerikála a vůbec za hnědou košili :-)
    BORGDOG
    BORGDOG --- ---
    ZOIDBERG: No, za mě už dofičelo. :-)
    ZOIDBERG
    ZOIDBERG --- ---
    Tady to ale frčí...
    JANADVORACKOVA
    JANADVORACKOVA --- ---
    Moje sestra chvíli s muslimem chodila (byl to tedy Afričan, ne Arab, ona je holt na tu divočinu). Je hned taková přátelská (aby ne, už má tři děti -:))). Cizinci ji lákají, ale když jí tenhle dotyčný začal dělat žárlivé scény a prolézat soukromé věci poté, co se otrkal, udělala mu vepřové a poslala ho do prdele.
    Asi jsem strašně zaostalá, ale mně už delší dobu připadá, že se tím všemožným prolínáním kultur a snahou o povinné pochopení všech odlišností a bezbřehou tolerancí k věcem, které jsou mi cizí, jako by vzdaluji od toho, co by pro mě mělo být důležité.
    Netvrdím, že by bylo fajn zavřít hranice a nepouštět sem vůbec nikoho, ale nechápu a popravdě mě docela děsí taková světová otevřenost úplně ke všemu a všem. Nevím, jestli je to forma rasismu, protože synovci a neteř jsou mulati a i cigán se v rodině najde (to je zase v tomhle směru přátelská a veselá moje sestřenice). Ale některé věci, když se smíchají, prostě dobré nejsou. Klidně mi to vyvracejte, ráda bych věřila opaku.
    BORGDOG
    BORGDOG --- ---
    MALKE: Tak se zeptám ještě jinak - a naposled. Shodneme se snad na tom, že se naše kultura mění celkově k lepšímu - familiantský zákon už neplatí, Židy už taky neplynujeme, etc. I současný "hon na cikány" má (naštěstí) míle daleko od pogromů na Židy, z velké části je to jen remcání po hospodách a psaní pitomých výlevů na Internetu. Ovšem řekni mi - jaké zlepšení nebo "ústupky" udělal muslimský svět? V kolika zemích ZA STEJNOU DOBU např. přestala platit šaría - a v kolika se naopak zavedla? V kolika došlo ke zrovnoprávnění žen (zrovnoprávnění - nikoliv k pokroku v tom, že je místo popravy za deset "zločinů" ukamenují už jenom za pět), ústupu radikálního islámu, apod. Plus, ještě jedna věc - vážně věříš, že kdyby se muslimský svět ekonomicky a především vojensky vyrovnal tomu západnímu, byl by pořád ještě mír? Že se od tureckých válek změnilo muslimské myšlení natolik, že šíření islámu skrze útočnou válku by pokládali za nepřijatelné? Podle mě by se nezměnilo NIC. A zahraniční vojenské zásahy USA neb Izraele, které tak ohnivě odsuzují salónní intelektuálové by byla hra s panenkami oproti tomu, co bychom zažili, kdyby se "světovým policajtem" stala dejme tomu Saúdská Arábie.

    GENTIANA: Máš pravdu, nikam to nevede, a to výše je taky má poslední odpověď na toto téma. Pro některé lidi je multikulturalismus jejich Akkütlixem a takové je marné přesvědčovat. Můžeme jenom doufat, že po dalším teroristickém útoku nebo demonstraci s transparenty "Usekněte bezvěrcům hlavy!" přijdou k rozumu sami - a nenatropí předtím moc škody.

    GROBENIUS: Srozumitelné, esteticky přijatelné a zbytečné. :-)
    GROBENIUS
    GROBENIUS --- ---
    BRAMBOREENA: M. teď odeslala.
    Bylo by pro čtenáře srozumitelné a esteticky přijatelné, kdyby postavy a věci v běžném textu kurzivní byly v celokurzivních odstavcích obyčejným písmem? :-)
    BRAMBOREENA
    BRAMBOREENA --- ---
    HLÁŠENÍ OBECNÍHO ROZHLASU
    Pokud náhodou někdo víte o nějakých překlepech a chybách v jedničce, do večera je ještě možné mi to napsat, aby se to v dotisku opravilo.
    Ústřední kancelář vesmíru děkuje.
    WASSER
    WASSER --- ---
    MALKE:
    BRAMBOREENA: To je přesně to, proč by autoři neměli vysvětlovat, co chtěli svou knihou říct, protože pak nejsou víc než novináři. Když se napíše, že kultury si nejsou rovny, vede to jen k další předvídatelné internetové debatě a počítání mrtvol: "Vy jste měli křižáky!" "Vy jste spálili Alexandrijskou knihovnu!"

    Ve skutečnosti je to v Mycéliu mnohem subtilnější, možná ne v prvním dílu, ale později se ukáže, že spor dvou civilizací je složitější, než to na první pohled vypadá; ne takovým rozplizlým způsobem "Každý má svůj kus pravdy," ale spíš tak, že různé výchozí situace vedou k různým výsledkům. Každopádně bych MALKE doporučoval, ať si je přečte, ale nebudu se jí divit, když se na to vykašle.
    MEANKITTY11
    MEANKITTY11 --- ---
    Mně se ta zaujatá recenze nelíbila ani trochu. Beru recenze, kde se píše, že kniha je taková a maková, děje se tam to a to, recenzent si o tom myslí to a ono. Tohle mi přišlo, jakoby dítko zklamané vánočním dárkem ječelo Mně se to nelíbí a nelíbí a nebude líbit a všichni ste hnusní.

    Bod dvě, v knihách i filmech často nestojím za kladným hrdinou a fandím zápornýmu. Proto mi vadí, že se Össe přirovnává k situaci k Muslimy. Össeanům můžu fandit a dovedu si je užít, o Muslimech nedokážu vyškrábat jedinou pozitivní myšlenku či pocit. Ani o jednom, ani o skupině, ani o rase. A domů taky radši někoho z Össe než blízkého východu.
    MALKE
    MALKE --- ---
    BORGDOG: A víš, jak dlouho u nás platil familiantský zákon? Protože mně 120 let přijde jako docela dlouhá doba. (Ale Gentiana má pravdu, jsme už velmi OT a zjevně se naše světy příliš míjí, čili bavit se o tom dál nemá smysl.)


    GROBENIUS: Škoda, že sis tedy nevybral jiný příspěvek. Věcné zhodnocení z druhé strany se vždycky hodí.
    GENTIANA
    GENTIANA --- ---
    Prosímvás, já jsem prostý historik a začínám mít osypky z toho vytahování křížových výprav a arabské vědy. Až tu skončí ten výčet toho, co zlého jsme provedli my a co hodného provedli voni, dejte mi vědět do pošty, protože tyhlecty, dámy a pánové prominou, povrchní pitominy, si hodlám odpustit. Děkujivelice.
    GROBENIUS
    GROBENIUS --- ---
    MALKE: Chtěl jsem se zapojit, ale na takto vedenou diskusi opravdu nemám chuť.
    BORGDOG
    BORGDOG --- ---
    MALKE: Nepodsouvej mi, co jsem neřekl. Tím incidentem jsem myslel čas, nikoliv rozsah ani hodnocení zrůdnosti. Nacisté plynovali jak dlouho? A muslimové kamenují ženy a provádí násilný džihád jak dlouho? Porovnej ta dvě čísla. A porovnej počet účastníků na straně nacistů i muslimů během celé této doby.
    GROBENIUS
    GROBENIUS --- ---
    BRAMBOREENA: To tě Radek moc nepochválí, jestli se mu přidanou "definicí" celá kapitola posune a bude muset zatahovat všechny nově vzniklé vdovy a parchanty.
    MALKE
    MALKE --- ---
    BORGDOG: (A teda přiznávám, že nazývat genocidu incidentem je na mě trochu silné kafe. No tak jsme je zplynovali, taková nepříjemná věcička...)
    MALKE
    MALKE --- ---
    BRAMBOREENA: Díky za přečtení. K opravám - poslala jsem Wittgensteinovi svoje poznámky, co by tam podle mě nemělo být (nikoliv ideové, technické;) ). Jiné než technické věci bych neřešila vůbec - nějak píšeš, někdo to považuje za klad, někdo ne, tečka.

    Ad kvalita úspěšnosti: A arabský svět dokázal zachovat světu mnohou filozofii, kterou naši křesťanští předci pálili - když chceme mluvit o těch úspěších. Oni to byli, kdo nám zprostředkoval číslice, které používáme. Jistě, antibiotika nevynalezli, ale na každý příklad "špatného chování", který tu uvádíte, by se dal najít protipříklad - já jsem ráda, že mi nikdo nezakazuje řídit auto, ale kdy tu máme první ženskou absolventku univerzity? Ono sub specie aeternitatis to není zase tak dlouho. My si strašně rádi myslíme, jak jsme před nimi, ale nejsme. Je to padesát, sto, maximálně dvě stě let a ve své podstatě jsme v mnoha věcech stejní (ano, BORGDOG: - něco skončilo. Kdy že to Australané zjistili, že není prima utlačovat domorodé obyvatelstvo? Kriste (! :) ) - máme za sebou křížové výpravy, misionáře, my neděláme nic jiného, než že svou euroamerickou představu o dobru už staletí vnucujeme všem okolo. Já nejsem tak jasnovidná, aby mi bylo zřejmé, že když - přijměme tohle zjednodušení pro tuhle chvíli - muslimský svět v současné chvíli netouží po změně, bude to tak i za sto let. Hon na cikány jistě vyšumí, ale nerozumím tomu, že někdo nevidí, že je to periodicky opakující se totéž, pokaždé s trochu jiným projevem. Všimli jsme si, že není dobré utlačovat místní obyvatelstvo. Indiáni to trochu odsrali, ale co už. Super! Ale vyhubili jsme značnou část Židů. No, ale za pár let jsme s tím přestali. Super! Ale postavili jsme lágry a zavřeli do nich nepřátele státu. No, ale za pár let jsme s tím přestali. Super! Atd. atd. Co když muslimové s kamenováním žen jednou skončí? My snad nepohrdáme menšinami? Ech? Ne, my dva se opravdu neshodneme.).

    Ad Boučková - ne. Já si myslím, že je v pořádku, že to napsala. Protože, pokud mohu soudit, Boučková se snaží popsat přímou zkušenost. Říct "ona to radši neměla pouštět ven, protože by to mohlo vypadat, že na ty Cikány nejsme hodný", znamená tvářit se, že černoši mají barvu padlého sněhu. Nemají.

    Není špatné říct "vzala jsem si domů dvě romské děti, dopadlo to blbě, kradou, mnoho mých známých má stejnou zkušenost". Je špatné to zjednodušit na "romské děti kradou", protože a) všechny romské děti nekradou, b) nevíme, kolik romských adoptovaných dětí krade, c) nevíme, kolik ne-romských adoptovaných dětí krade.
    A pomiňme pro tuhle chvíli, že je to literární útvar, takže nevíme ani to, jestli je Boučková ve volných chvílích nemlátila železnou tyčí. Což je nadsázka, kterou chci říct, že jakkoliv věřím v to, že je její psaní velmi "autentické", nemám jak to konfrontovat s realitou - třeba bylo v její výchově po narození vlastního syna něco, kvůli čemu měly nevlastní děti potřebu se od ní distancovat, vzbouřit. Neříkám, že to tak BYLO, já to nevím. A neví to nikdo, kdo jí k tomu nesvítil, a proto nemůžeme usoudit, že to, že si její adoptovaný syn pořídil dítě v patnácti nebo v kolika, je zkrátka vliv genů, co naděláte, pani Vomáčková, přírodu neochčijete, měla to přece čekat. (Snad je to aspoň trochu srozumitelné.)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam