• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    BRAMBOREENAMycelium -- Nejdůležitější věci se odehrají vskrytu...
    RICARDERON
    RICARDERON --- ---
    GALE: je, tak hluboko jsem nezabředl.:-)
    BALAENA
    BALAENA --- ---
    GALE: samozřejmě je. ale OMM (opakování - matka moudrosti) ;)
    GALE
    GALE --- ---
    RICARDERON: A není to tohle?

    FIFI
    FIFI --- ---
    BRAMBOREENA: ac se mi ta bila libi moc, divam se na to z hlediska distribuce a to je mirne recene nevhodne. Bile knihy v hlinikovem regalu jsou ihned spinave.
    FERRYH
    FERRYH --- ---
    BRAMBOREENA: prvni Titulka - jednoznacne a bez vahani!! zastavam, asi stejne jako SHADOWALKER:, pozici: mene je vice... :)) picicmundy v titulce/logu jsou vetsinou na houbelec a ctenar to stejne nedoceni :))
    VANEK
    VANEK --- ---
    BRAMBOREENA: "Persekuované uprchlíky je správné přijímejt, ale multikulturalismus selhal."
    *ducks *
    SARGO
    SARGO --- ---
    BRAMBOREENA: Ta první věta mě opravdu rozesmála, za což ti můj angínovatý krk vůbec není vděčný.
    Shrnutí taky pěkný a naštěstí již zdraví neškodné. :-))
    BRAMBOREENA
    BRAMBOREENA --- ---
    KASUMI: To já už jsem to vychytala - za poslední dva roky jsem musela tolikrát vysvětlovat, o čem je Mycelium, že už to normálně fakt dávám pod patnáct minut! :D

    No ale vážně - ještě k tomu podotknu něco obecného, protože mi to svého času vrtalo hlavou.
    Někdy před dvaceti lety jsem slyšela přednášku Ondřeje Neffa pro začínající psavce (klasika, úvod do řemesla). Mimo jiné uváděl kritéria, jak poznat dobrý příběh, a jedním z nich bylo - "dá se v několika větách jednoduše shrnout, o čem to je". Naproti tomu jsem pak četla úvahy o psaní od dalších autorů, a kdosi (ach ta skleróza, kdo to jen mohl být? Že by snad Uršula le Guinová v předmluvě k některému ze svých románů? Možná, k ní by mi to sedělo) prohlásil pravý opak: "Kdyby se to dalo shrnout v několika větách, co by mělo za smysl psát o tom několikasetstránkový román?").
    Pár let se ta dvě tvrzení v mé tupé hlavě jen tak převalovala bez pochopení, ale nakonec jsem dospěla k pěkné dialektické jednotě protikladů a došlo mi, že pravdu měli oba a problém je akorát v tom, že nebylo dostatečně přesně definováno, co se míní tím "o čem to je". Může to znamenat prosté "shrnutí děje" (to měl zjevně na mysli Ondřej) - a tam nezbývá než souhlasit. Člověk si skutečně může vyzkoušet, že u všech dobrých (slavných, oblíbených, zajímavých...) knih shrnutí udělat jde. Často je trapné a plytké (viz třeba shrnutí děje Pána prstenů, Duny, Harryho Pottera...). Působí jako totálně nezajímavá blbost a absolutně z něj člověk nepozná, proč je ta kniha tak dobrá. A co hůř - lze si představit knihu s přesně stejným shrnutím děje, která je naopak příšerně příšerná, a není způsob, jak bez dalších informací poznat, jestli bude dobrá nebo ne.
    Ovšem kromě "shrnutí děje" má kniha zároveň i cosi jako "vyznění". To je taky odpověď na otázku "o čem to je", ale funguje přesně naopak: u dobré knihy by "vyznění" nemělo být možno shrnout příliš snadno. Pokud to jde, kniha je pravděpodobně tezovitá a angažovaná (v tom nejhorším smyslu slova). U dobrých knih je naopak možné vést dlouhé debaty a psát dlouhé diplomky na téma "co tím chtěl básník říct" - a u těch nejlepších se na tom lidi ani neshodnou, protože každý si v nich najde něco jiného a pochopí ji jinak (podle toho, na jaké úrovni s tou knihou komunikuje). (Tohle je třeba dobře vidět u těch nejlepších dětských knih: děti vnímají příběh, ale je tam i další rovina, kterou si vychutná předčítající rodič; výborně to funguje třeba u Muminků nebo u Medvídka Pú).

    (Ech, omlouvám se, že jsem se tu tak rozjela... od Kasumi taková nevinná poznámka a já tu zas rozvíjím teorie :D no nic...)
    KASUMI
    KASUMI --- ---
    ten pribeh je natolik komplexni a ja to cetla uz tak daaaaaaaaaavno, ze jsem proste nebyla schopna z toho poskladat nekolikavety popis pribehu :))
    KASUMI
    KASUMI --- ---
    dneska se u nas doma stala kuriozni situace
    pritel: tys cetla mycelium, vid?
    ja: jojo, super kniha
    pritel: takze si to mam poridit jako audioknizku?
    ja: jasne!
    pritel: a o cem to je?
    ja: no.. jeden clovek .. vlastne predstav si zemi, jsou tady nejaci emzaci, co vzyvaji hmyziho boha.. a jedi psycho houby.. a ten clovek vlastne vidi nejaky spiknuti.. a ze ten hmyzi buh vlastne neni dobrej.. a taky jsou tam mluvici vesmirny lode.. . vis.. ja vlastne nevim, jak ti to nejak jednoduse vysvetlit :D

    tohle se mi snad jeste nikdy nestalo :D
    SHADOWALKER
    SHADOWALKER --- ---
    BRAMBOREENA: Upřímně v tomto případě, mi přijde Cornholiova práce tak dobrá, že bych volila co nejjednodušší typografii. Prostě se vyprdnout na "fičury" a nechat to v bezpatkovém písmu, které by se nebilo s tím, co je použito v úryvcích, barevně to vypíchnout a hotovo. Ale ono se to mluví z bezpečí vlastního monitoru. :)
    SHADOWALKER
    SHADOWALKER --- ---
    BRAMBOREENA: Někdy se prostě nedaří. :( Znám to od vlastního stolu.
    BRAMBOREENA
    BRAMBOREENA --- ---
    SHADOWALKER: Verzí byly hromady, zde je ještě pro zajímavost pár z poslední várky (když už jsi od fochu...), ale u žádné jsme se jednoznačne neshodli a neřekli "jo! To je ono!" (Na rozdíl od Mycelia, kde se Radkovi to logo povedlo na první dobrou.)





    SHADOWALKER
    SHADOWALKER --- ---
    BRAMBOREENA: Pokud bych měla vybírat já, tak ani jedna. Umělecké zpracování je báječné - poklona! Ten digitální rozpad textu a obrazu je skvělý! A pokud tam jsou ještě zásahy (viz. CORNHOLIO), tak bych to přehodnotila. Dá se udělat jednoduchá typografie, která vynikne a obálku nezabije. Každopádně pokud by to zůstalo u tohodle, tak raději tu horní.
    CORNHOLIO
    CORNHOLIO --- ---
    Ech. Me se taky libily nektere drivejsi vic, ta spodni je z meho pohledu spatna hlavne proto, ze ty ctverecky evokuji pixely a dost se to bije s temi prouzky v obrazku, holt Radek se tam porad snazi dostat nejaky dalsi " digitalni efekt" a ja se mu uz dva mesice snazim v mailech vysvetlit, ze je to blbost.
    Vetsi problem mam ale s tim pozadim. S temi texty "snovacskych retezcu" jsem si celkem dlouho hral, jsou to vsechno veci, ktere v knizce zazni (a ktere mi Vilma poslala) a jsou mezi ne vsazene citaty z knizky. Radek posunul nebo zmensil ten ustredni motiv a do prazdnych mist za nej asi doretusoval kusy tech textu, takze ted jsou obcas urizle v pulce slova. Detail, ale zamrzi, kdyz se s tim clovek uz jednou piplal, navic na knizce to bude v citelne velikosti.
    Proste tahle obalka je pro me dost zasadni lekce, jak veci priste nedelat:)
    DANAKETH
    DANAKETH --- ---
    BRAMBOREENA: Dala by se sehnat ta "temná varianta"?:-)
    ENDER_W
    ENDER_W --- ---
    Vaše problémy na mou hlavou .. jinak ta spodní je lepší a pohrál bych si trošku s barvou aby to bylo čitelnější ;)
    ELHO_CID
    ELHO_CID --- ---
    BRAMBOREENA: Horní. Ta spodní by taky nebyla špatná, ale nelíbí se mi ten titul uprostřed. Kdyby šel o osminku dolů, vypadalo by to líp
    IDLE
    IDLE --- ---
    JULIANNE: Co se typografie týče, nemůžu se rozhodnout, jestli se mi líbí, nebo ne. Ten nápad s písmeny V proměněnými v háčky je super, ale bohužel to není moc čitelné.
    JULIANNE
    JULIANNE --- ---
    BRAMBOREENA: Možná je to jen malým náhledem, ale na obou se mi výrazně nelíbí typografie. Když už, tak spíš spodní. Starší verze se mi ale líbila víc.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam