GAARQ: hele v tom ti úplně rozumím... já to mám taky. Mně se hlavně hrozivě zvyšuje poměr knih rozečtených ku skutečně dočteným; už je to tak padesát k jedné. Faberova Kniha zvláštních nových věcí je právě jedna z těch mála, které jsem dočetla, ale bylo to spíš kvůli ID Wittgenstein než z opravdové chuti a výhrady jsem měla obrovské. Kupodivu ne kvůli těm "scifistickým nesrovnalostem", na kterých se více lidí shodlo včetně Witta (svět by nemohl takhle fungovat, využití Oázy by vzhledem k situaci na Zemi probíhalo brutálně jinak, tamní "odborníci" jsou zoufalí diletanti, prostě - nefunguje to, není to uvěřitelné), ale kvůli stavbě příběhu: nespěje to nikam, rozplizne se to do ztracena, nefunguje to imho jako román. Ústřední myšlenka a pointa
s regenerací Oázanů a tím, že si Bibli vykládají doslovně v té fyzické rovině, čili je to z jejich strany zásadní nepochopení celé koncepce křesťanství
hlavního hrdinu vůbec nerozhodí, a přitom to je přesně věc, která by měla přece jeho vírou v základech otřást - nebo ho aspoň přivést k tomu, aby se nad ní znovu zamyslel; nemuselo by to nutně znamenat, že od víry odpadne, ono by ji to mohlo i upevnit, to je celkem jedno, ale mělo by to s ním udělat NĚCO; to, že celá věc vyšumí do ztracena bez jakéhokoliv posunu v jeho osobnosti a on z té konfrontace (s oázanskou realitou) vlastně "uteče" tím, že se zaměří na osobní rovinu a jde si řešit manželku, beru tak, že ta kniha prostě nemá konec.
No a s Myceliem je mi to líto, ale u tebe se absolutně nedivím.