• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    BRAMBOREENAMycelium -- Nejdůležitější věci se odehrají vskrytu...
    KAVEN
    KAVEN --- ---
    BRAMBOREENA: Jestli to chápu dobře, tak si to představuješ asi takto? Ve světě kde jsou mimozemšťané schopní někomu pohledem vypálit mozek z hlavy

    a) "inženýrův" příběh se bude točit okolo okolo mechanismu vypalování mozků pohledem (odkud se to bere a jak to funguje), případně bude řešit komu by bylo nejlepší vypálit mozek, jak to zařídit, aby mi v okamžiku vypalování neuhnul, jak by bylo nejlepší se tomu bránit a podobně

    b) Co by pak řešil "vizionářův" příběh? Chtěl jsem napsat třeba "jak funguje společnost lidí co si navzájem vypalují mozky z hlavy", nebo "jaký bude důsledek dlouhodobého kontaktu mezi vypalovači a nevypalovači". Jenže není to ten stejný inženýrský přístup, akorát na jiné úrovni?
    EDERA
    EDERA --- ---
    BRAMBOREENA: Pro mě to vždycky byly modely myšlení, kde jednomu se shodou náhod říká mužský a druhému ženský, aniž by tím bylo řečeno, že vždycky to musí být jen buď bílá, nebo černá, ani že mužský mozek musí být vždy v mužském těle. Nic víc jsem za tím nehledala. Ale třeba moje matka (ano, duší i vzděláním inženýrka:-) to vždycky vnímala jako hrozně urážlivé.
    BRAMBOREENA
    BRAMBOREENA --- ---
    JULIANNE: Byl to spíš bonmot než ucelená teorie ;) - ale holt každopádně je to spíš spojitá škála, na které člověk někde je, než dvě izolované krajnosti, ze kterých by si musel vybrat stylem buď/anebo. Určitě všichni občas využíváme oba typy přístupu dle situace. No a u knih totéž: různé pasáže jedné knihy se budou lišit tím, jestli v nich převažuje jedno nebo druhé.

    A ještě jeden postřeh přidám: harlekýnky jsou vlastně "inženýrský" typ knih pro ženské: vyžívají se v popisech, jak se hrdinka obléká na schůzku či na ples (což je jistě ekvivalent toho, jak akční hrdina nabíjí kvér), a vlastně i ty "vztahy" jsou tam nahlíženy konkrétně a prakticky: řeší se, jaký typ citu hrdina k hrdince chová a jak technicky zvládnout tu kterou situaci, ne nějaké její obecné významy.

    EDERA: U Bible to skončí vždycky, pokud to zrovna neskončí u Freuda :D
    EDERA
    EDERA --- ---
    BRAMBOREENA: A jsme zase tam, kde jsme byli:
    Poems - The Sons of Martha
    http://www.kiplingsociety.co.uk/poems_martha.htm
    JULIANNE
    JULIANNE --- ---
    BRAMBOREENA: Zajímavé - nadhoď to na některé příští příslušné besedě! Teď jsi mi ale vnukla brouka do hlavy s tím, co bych tedy měla být zač já, protože mi připadá, že dost kombinuji obojí. Jsem zcela jasně spíš analytická než intuitivní, ale právě abstraktní souvztažnosti hodně vnímám z analytického hlediska (zjednodušeně a literárněji řečeno, jsem něco jako syntezik - Siri Keeton pro ty, kdo četli Slepozrakost, akorát poněkud sociálně schopnější).
    BRAMBOREENA
    BRAMBOREENA --- ---
    Dneska jsem narazila na březnový post od Vládi Šlechty o Myceliu. Ani to nijak nestrhává, ale asi to fakt není knížka pro něj – zajímaly by ho (a hledá tam) přesně ty věci, které tam nejsou a nebudou, protože nezajímají mě a jsem líná je tam napsat, ba i vymýšlet. Zažila jsem ale díky tomu krásný moment miniosvícení, kdy mi docvaklo, co mám nadále do omrzení omílat na všech nekonečných a příštích besedách o "ženském psaní". Ta dělicí čára (daná způsobem myšlení) přece vůbec nevede mezi ženskými a chlapy, ale mezi lidmi s myšlením (a zájmem o okolí) "inženýrským" a "vizionářským. Člověk "inženýrského" založení vám přesně řekne, jaké jsou charakteristiky a přednosti toho kterého typu mobilu, kabelky, kvéru, obchodu s oblečením, biopotravin, diety, operního představení, finančního produktu, erotické pomůcky, mateřské školy, výstavy obrazů, prezidentského kandidáta, last-minute letenek, sportu, vína, hudebního stylu či domácího mazlíčka. Konkrétní okruhy zájmů napříč pohlavími mohou a nemusí být stejné (proto jsem taky napsala tak dlouhý výčet – u některých položek opravdu nelze rozhodnout, jestli je to vysloveně doména mužů či žen), ale důležitý je přístup: zájem o typologii konkrétních jevů a zkoumání jejich funkčnosti. Naopak lidi poddruhu "vizionář" baví abstraktní koncepty, souvislosti a vztahy (jak mezi jevy, tak mezi lidmi): třeba proč hranatá kabelka ladí zrovna k určitému typu bot a jakou má design souvislost s aktuální fází vývoje civilizace*. Inženýr muž s inženýrkou ženou mají (co se způsobu myšlení týče) mnohem víc společného než (stejnopohlavní) inženýr s vizionářem.

    Celý tenhle postřeh je zoufale triviální, já vím... ale na těch besedách o ženském psaní to fakt ještě nikdo neřekl!!! :D

    * Tohle není vtip, ba ani blbost; to mi utkvělo z jedné přednášky na MZLU: když se společnost momentálně rozvíjí a cítí se sebevědomě, tak ve vizuální sféře (architektuře, umění, designu...) inklinuje k hranatým a geometrickým tvarům a liniím, zato když přijde fáze stagnace a nejistoty, tvary jsou spíše oblé :D

    Nevím, jak vyrobit permalink (nejsem inženýr), ale ten post je asi třetí na FB profilu SF autora Vladimíra Šlechty, vše zcela veřejně k vidění (my spolu ani nejsme sfriendovaní): https://www.facebook.com/profile.php?id=100010135626730&fref=ts


    GENTIANA
    GENTIANA --- ---
    KAVEN: Já si to představila v původním smyslu slova jako pozdně renesanční rytinu, podané jako alegorii čehosi.
    VANEK
    VANEK --- ---
    KAVEN: Je toho takhle plny Skvorecky, napriklad.
    VANEK
    VANEK --- ---
    BRAMBOREENA: Tehdy jeste nebyly aplikace na augmentovanou astronomii, ktere nachazeji s jistotou?
    GAARQ
    GAARQ --- ---
    KAVEN: tomu se říká lexikalizace :p
    KAVEN
    KAVEN --- ---
    BRAMBOREENA: "Autoři z větší části zoufale neumí fikci (třeba Hakl), a tak v mnoha případech utíkají k autopsii (třeba Hakl, třeba Dutka)". Tak nevím, měl jsem za to že k autopsii se uchylují lékaři, především patologové.
    BRAMBOREENA
    BRAMBOREENA --- ---
    EDERA: Bylo to krátké, pozorování jedné konkrétní hvězdy prostým okem je akce na pět minut: vylezeš, koukneš, usoudíš, že jsi zdárně našla (ač možná fskutečnosti nenašla), řekneš hm, zabiješ komára na čele, zalezeš.
    BRAMBOREENA
    BRAMBOREENA --- ---
    EDERA
    EDERA --- ---
    BRAMBOREENA: Si to fakt vůbec nevybavuju a ani jsem to nezapsala jako kuriozitu do palubního deníku.:-) Muselo to být krutě romantický.
    BRAMBOREENA
    BRAMBOREENA --- ---
    EDERA: Byly ČTYŘI ráno! S Martinem jsme se tiše vyplížili ze stanu, ani děti jsme při tom nevzbudili, ale Martin s Edou možná ten astronomický program večer předtím zkoumali společně, to už si přesně nepamatuju.
    EDERA
    EDERA --- ---
    BRAMBOREENA: To bylo někde na Outer Banks? A před námi jsi to utajila nebo jsem to "šťastně" zapomněla?:-O No, stejně bych nevylezla, protože komáři tou dobou jistě byli při chuti.
    BRAMBOREENA
    BRAMBOREENA --- ---
    ... −29° 37′ praví Wikipedie... ale upozorňuju, že když já to vymýšlela, pro běžného smrtelníka NEEXISTOVAL INTERNET :D
    BRAMBOREENA
    BRAMBOREENA --- ---
    GAARQ: Ke konci srpna přesně o půlnoci - ano, něco takového si pamatuju! Já měla příruček taky celý štůsek, nevím už jaké přesně, ale psalo se tam něco jako "jeden den v roce se Fomalhaut vynoří těsně nad obzor, takže byste ho mohli pozorovat v případě, že by obzor tvořilo moře, což si v Čechách těžko zařídíte, ale čistě teoreticky zkrátka a dobře JE TO TAM!" :D Holt je to souhvězdí jižní polokoule, deklinaci má mínus dvacet nebo tak nějak.
    GAARQ
    GAARQ --- ---
    BRAMBOREENA: a bylo to ve východních čechách, mezi orličkama a jeseníkem.
    GAARQ
    GAARQ --- ---
    BRAMBOREENA: vím já, co jsem to viděl? :) podle nějakých map jsem si tehdy (co to mohlo být za rok? 1983?) našel, že by měl být někdy v létě o půlnoci blízko obzoru. na něco jsem se díval, jenže jist si samozřejmě nejsem. jižní ryby nejsou výrazné. btw, klepešta a rükl v "souhvězdích" (1971), takové pěkné příručce pro mládež popisují, že fomalhaut by měl být u nás vidět ke konci srpna o půlnoci a v říjnu večer.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam