• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    BRAMBOREENAMycelium -- Nejdůležitější věci se odehrají vskrytu...
    BRAMBOREENA
    BRAMBOREENA --- ---
    Já tu mám totiž megasoubor celého megarománu (vzniklý slitím všech pěti dílů do jednoho) pořád otevřený na pozadí, aby se snadno dohledávaly návaznosti :D První díl, devátá kapitola!
    BOB_GALLOWS
    BOB_GALLOWS --- ---
    BRAMBOREENA, E2E4: Jo už viiiiim, to bylo nějak na začátku, jak dědek vyhmátnul xmrti unavenýho Luse v taxíku ;)
    BRAMBOREENA
    BRAMBOREENA --- ---
    E2E4:
    "Přestaň předstírat spánek, Lükeas Lusi," ozval se v tu chvíli Össean. "Tím neunikneš tomu, co je neodvratné." Otočil k němu hlavu a pevně, upřeně se na něj zadíval. Trëighrü se ustavilo tak bleskově, že to přesahovalo všechny meze neslušnosti. Sílilo jako rychle utahovaný šroub.
    Lucas se prudce napřímil a udeřil dlaní do vypínače na stěně. Kabinu zalilo světlo. Össean sebou škubl a zakryl si obličej rukama. Promiň, kamaráde, ale bohužel jsi neunikl tomu, co bylo neodvratné, pomyslel si Lucas bez velkých výčitek.
    E2E4
    E2E4 --- ---
    Jak presne bylo takove to

    "nelze se .. co je nevyhnutelne" ?
    ROMI
    ROMI --- ---
    OMNISLASH: me to nebavi cist znova ;) poslech uz vubec, u toho bych usnul hned :)
    OMNISLASH
    OMNISLASH --- ---
    ROMI: to je na tom to nejlepsi, ne? kdyz to clovek dostatecne zapomene a muze si to precist (v mem pripade poslechnout) znovu :-)
    GENTIANA
    GENTIANA --- ---
    ROMI: houba vs. lidstvo: nerozhodne
    KAVEN
    KAVEN --- ---
    ROMI: To je trochu jako Summarize Proust competition od Monty Pythonů :-)
    ROMI
    ROMI --- ---
    BRAMBOREENA: super, ze jsi to dopsala :) jen skoda, ze si uz moc nepamatuju ty predesly knihy :) neni nekde nejakej vycuc deje lehkej? :)
    BRAMBOREENA
    BRAMBOREENA --- ---
    XCHAOS: Já to taky neznala... jinak bych byla naštvaná, že na to někdo přišel taky. :D Ale když tak o tom přemýšlím, vlastně mě to spíš těší - skoro mi připadá, jako by se tím teze z Mycelia odsouhlasily a potvrdily. Ovšem jinak opravdu "nové" a navíc je tam fakt jenom to mezihvězdné cestování, jinak všechno, co ta houba tvrdí, je normální biologická realita: fakt jsou to obří organismy, fakt je ten klobouk se třeněm jen jejich fruktifikační orgán, ne ta samotná věc, fakt žijou v symbióze s dalšími organismy a rostlinami atd. A co se týče tezí, že tyhle takzvaně "nižší" organismy nás ve skutečnosti ovládají, to zaznívá taky z mnoha stran (viz "Moučný mozek" - teorie, že střevní mikrobiom ve skutečnosti ovlivňuje, na co dostaneme chuť, a nutí nás jíst věci, které chutnají jemu - čili když chce člověk zhubnout, musí si vymlátit mikroflóru a nasadit si tam jinou, která mu umožní jíst zdravější věci, ale proti ní jít nelze, protože jsme jen hříčkou v jejích chapadlech... nebo všechny ty teze o toxoplazmóze, která organismus napadne a utlumí mu pud sebezáchovy, takže myši se nechají sežrat kočkou a šíří se to díky tomu dál atd.) Přidat k tomu mezihvězdné cestování, to je jen drobné vylepšení reálně existujících a fungujících vztahů.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BRAMBOREENA: tak to, že McKenna psal v Pravdivých halucinacích o tom, že houby předávají know-how o nadsvětelném cestování, to mi fakt nějak uniklo :-) vůbec nevím, v jakém kontextu bych pak býval četl Mycelium :-)
    BRAMBOREENA
    BRAMBOREENA --- ---
    XCHAOS: Je pěkně nafoukaná, ta houba. Ale má pravdu, to zas jo. :D
    GAARQ
    GAARQ --- ---
    BOB_GALLOWS: popularita cch'-sina je velká, protože čína, imho. osobně se mi trilogie vůbec nelíbí a nechápu, co je na ní literárně zajímavé, ale chápu, že je to vymodlený čínský autor z kontinentu, který píše možná něco zajímavého (mě třeba navnadil začátek prvního dílu, ta část o kulturní revoluci, ale šlo to do ztracena) a je z kultury, kde klasická SF není zvenku skoro vůbec vidět. fascinace novým a neznámým. vilma má tu smůlu, že střed evropy a SF odtud není pro amíky nic extra zajímavého. vždyť si vzpomeňte, dokud nebyla hra, po sapkáči západ ani nevzdychl a to už bylo jasné, že je opravdu dobrý. vilmo, přesvědč muže, ať udělají myceliální gamesku, nalovte pařany a pak už se to rozjede :D

    jak jsem už starý osel, tak těch "wow" knih moc nemám, ale co mě opravdu dostalo, ta to je robert jackson bennett a božská města a imperium rádč od ann leckie'ové. a z česka je to chaim cigan jeho kde lišky dávají dobrou noc (imho přehlížená bomba).
    KAVEN
    KAVEN --- ---
    BOB_GALLOWS: Já jsem kdysi dávno viděl nějaký rozhovor s Karlem Gottem, kde se ho ptali na jeho největší hity. A on říkal, že do poslední chvíle nikdo netuší jestli písnička bude oblíbená nebo ne, a že na to neexistuje žádný recept. Schválně pouštěli nějakou Gottovu písničku která se vůbec neuchytila, a fakt to bylo hrozně podobné těm jeho velkým hitům (nejsem Gottův fanoušek, ale ono se jim nedalo uniknout), akorát hity uspěly a tohle ne. Jen tak, bez důvodu. A u už zavedeného zpěváka.

    Ale to budování značky a marketing v tom určitě roli hraje. Teďka jsme to mohli vidět na nedávném filmu Alita: Battle Angel (mimochodem je supr, a styďte se kdo jste na tom nebyli v kině ) . Není to zavedená značka, marketing byl nijaký, média to sepsula. Výsledkem je že film vydělal ani ne půlku toho co generické superhrdinské marvelovky, i když je v lecčems překonával. Ale marvelovky mají značku, marketing a podporu médií, zatímco Alita ne.

    Já docela věřím na šíření "fanouškovství" jako nemoci. Alita okouzlila drtivou většinu lidí kteří na to přeci jenom šli, a ti nadšení předávají kamarádům a známým. Když kamarádi a známí mají to nadšení kolem sebe u lidí, kterým přikládají velkou váhu, tak se na to podívají taky ... nebo si koupí DVD nebo si to někde zpirátí. Pokud je film mizerný, tak to tím skončí, a řeknou si, že ten kamarád je prostě magor. Ale pokud je dobrý, začnou o tom mluvit a řeknou to dalším lidem. A tak dále. Třeba za měsíc je to přejde, ale mají v sobě jakési latentní fanouškovství. Prodeje to tak úplně nepodchytí, box office taky ne, nikdo nebude vědět kolik takových lidí je. A pak za dva roky třeba vydáš pokračování filmu, a bude z toho bomba která vydělá třikrát tolik - protože to osloví všechny ty mraky latentních fanoušků.

    Jenže samozřejmě když množství latentní fanoušků odhadneš špatně, může to taky být naprostý propadák. Stejně tak to může být propadák pokud pokračování nebude dobré; takže latentní fanoušek si po shlédnutí odplivne a už o filmu nebude nikdy chtít slyšet. Na druhou stranu když se sejdou latentní fanoušci i kvalita, tak máš superúspěšný blockbuster ... nebo hit či bestseller, podle toho v jakém odvětví se pohybuješ.
    KEMENTARI
    KEMENTARI --- ---
    BOB_GALLOWS: Normálně bych napsala, že to ovlivňuje zdrojový jazyk, ale vzhledem k té čínské trilogii mi tento argument nějak vyhasl...
    BOB_GALLOWS
    BOB_GALLOWS --- ---
    KAVEN: Marketing je pro mě hodně těžko uchopitelná divnověc.

    Přestože jsem nejvječí fašounek, troufám se říct, že v rámci žánru mám něco načteno a mé hodnocení nebude tak zkreslené.

    Mycelium je prostě hodně nadupaný, nejen ve srovnání s tuzemským sci-fi rybníčkem, spíš i se světovým. Spáchat revoluci v literatuře dnes, podle mě, není o tom vymyslet nový žánr (to se většinou tak úplně nepovede a když, tak to po dvou knihách vyhasne - viz new weird aj.), ale chytře, originálně a kulervoucně namíchat koktejl neotřelé chuti ze známých ingrediencí. Funguje to tak asi i jinde, ve filmu třeba brat... Eh, sest... Ehm, totiž sourozenci Wachovští s Matrixem nebo Atlasem mraků, v hudbě třeba Igorrr, kterej staví na kombinaci opery a barokní hudby, deathmetalu a breakcoru.

    Mycelium mě chytlo právě proto, že nejde o generickou space operu. Ty důležitý špetky ingrediencí, abych nepil další profláklou variaci na téma "Sex on the beach", pro mě byly špetka fetiše a bizáru, detailní psychologie postav (někdy hraničící spíš až s psychoterapií :)), na to navazující neotřelé "superschopnosti" postav, hodně pěkně popsaná vědecká a technologická intermezza, extrémně komplexní a provázaný děj, říznuto červenou knihovnou (tam imho dělá svoje to, že to píše autorka)... A to celý se točí okolo houbohmyzího náboženství, fanatismu a drog. To přece chceš! :))

    Za poslední léta mě chytlo jen pár věcí tolik jako mycélko. Třeba trilogie z Bas-Lagu od Miévilla (to byla taková hodně revoluční směs emocí a bizáru, ale děj místy moc smyslu nedával a s trilogií hodně slábnul), trilogie Problém tří těles od Cch’-sina (skvělý a revoluční technokratický fetiš, ale ta emoční a lidská složka zas byl studená jak psí čumák), snad Metro trilogie od Glukhovskije ("nic moc se nedělo" s totálně kulervoucím zakončením vysvětlujícím podstatu lidské společnosti v Rusku, světě, kosmíru a jsoucnu). Pak je pár dalších knih, co si pamatuju jako povedené a nikterak originální, jsem schopen alespoň izolovat daný příběh (třeba Silo) a pak spousta věcí, co jsem četl abych zaplácnul čas nebo zahnal absťák, ale splynuly mi v nějaký takový uniformní tématický blob.

    A teď zpátky k tomu marketingu. Zapeklitá otázka. Jak se to tak stane, že za Problém tří těles od nějakýho Viléma Kadlečka z Číny Amazon nabízí miliardu dolarů za práva, překládá se do 28 světových jazyků a plánuje se seriál? Kvalitou prostě neni mimo váhovou katerogii Mycelia.

    To, že komerčně nejúspěšnější budou jebky typu Star Trek, Star Wars, Star Craft nebo Star Whatever chápu, rozumim všemu za tim (obrovská zavedená marketingová masírka, je těžký selhat i pokud je nějakej ten díl tak trochu sračka) a vlastně to ani v rámci mainstream rybníčku nechci hanit, celý to dává smysl, Zergové FTW.

    Ale nechápu právě to stadium zrodu. Občas něco pronikne a je z toho revoluce a všichni to chtěj a spousta podobně skvělých věcí spíš tak trochu vyhasne, utvoří se fandom komunita a šmitec. Není to přímo úměrné kvalitě (přestože jde o hodně subjektivní parametr) a myslím, že u začínajících autorů ani ten marketing není zcela určující, všichni začínaj asi podobně, prostě něco napíšou a zkoušej to u nakladatelů. Ovlivňuje pak tyhle procesy náhoda, šťastná souhra okolností, vesmírná loterie, protonace a ürrumae?
    BRAMBOREENA
    BRAMBOREENA --- ---
    KAVEN: :D Ale však právě! A v šestém dílu Lucas náhodou ještě ztmavne, z modři petrolejové dospěje až k pařížské. Děsně elegantní!
    KAVEN
    KAVEN --- ---
    Haha, to jsem zase byl originální. Nojo, ten komentář ve screenshotu jsem si přečetl až dodatečně.
    KAVEN
    KAVEN --- ---
    BRAMBOREENA: Tak ale nejen žena se s věkem může stát modrou. Však Lucas by mohl vyprávět. Končí to jako petrolejová modř.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam