• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    BRAMBOREENAMycelium -- Nejdůležitější věci se odehrají vskrytu...
    BRAMBOREENA
    BRAMBOREENA --- ---
    KAVEN:
    KAVEN:
    XCHAOS:
    Přesně chápu, co myslíte. A máte pravdu. Jak s postupným "odsunem" össenských rekvizit do pozadí, tak s tou Sofií. Nad scénou u srázu jsem tu dlouho seděla a váhala, co s ní, ale nakonec jsem si to přebrala tak, že (ve chvíli, kdy už příběh byl tam, kde mezitím byl) jsou obě řešení špatná - dát ji tam i nedat ji tam -, a nedat ji tam bude ještě o fous horší.

    Össe zaniknout musela. O tom bylo rozhodnuto fakt od prvního okamžiku, protože prostě v pozdějším argenitovém vesmíru tahle psychotronická civilizace není a není tam Akkútlix. Určitě by bylo fajn probrat ten zánik podrobněji (a ono nakonec něco zůstane, viz chlapeček s Hokrinem), ale děj se holt musí navěsit na nějaké postavy a je to další obří objem textu, možná na nějaké össenské postapo časem dojde. Těsně po dopsání jsem si říkala - "nic myceliálního už nikdy více", ale po roce a půl už mi trochu odlehlo a jak se tu pokouším psát jiné nesouvisející věci, vlastně zjišťuju, že mě to nebaví a že už se mi po těch starých psychotronických světech zase začíná stýskat :) Tak třeba ty zahozené rekvizity ještě vyhrabu z popelnice. Ale XCHAOS má pravdu v tom, že už bylo potřeba to nějak ukončit, trpělivost ztrácel nejen Ricarderon, ale i já.

    K té Sofii ještě něco napíšu.
    KAVEN
    KAVEN --- ---
    XCHAOS: To je ten problém když píšeš prequely - je prostě dáno jak po každém prequelu svět musí vypadat. A to měla i Vilma - v románech, co časově následovaly, o Össeanech nikdo neví.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KAVEN: já vím, že ta mystéria nezůstanou nezodpovězená, naopak jsou velmi analyticky vysvětlena, což o to... ale spíš jde o to, že najednou to k ničemu dalšímu už není a je to odloženo ad acta ("do šuplíku s ponožkama?" nebo spíš dozadu do takové té druhé řady nádobí v kuchyni v některé z málo používaných skříněk?)

    Každopádně to, jak hvězdovláda Össe prostě vygumuje, protože si všichni nejspíš přejou, aby přišla Tma, to je prostě nejen dějový zvrat, to je přímo zkrat. Jednoduše příbehu v ten moment vypadnou pojistky, a co hůř - není to jistič, aby šel nějak jednoduše znovu nahodit. Prostě je to jako v takovém tom druhu detektivek, kdy se člověk snaží memorovat spoustu zdánlivě významných detailů a orientovat se ve spoustě zavádějících stop - aby se to všechno ukázalo zbytečné, protože vrahem je někdo úplně jiný a vůbec to celé bylo jinak.

    Ale logicky fail je podle mě osud Lodí. Össenci si dejme tomu celou dobu přáli přesně tohle, takže se jim to vyplnilo a hotovo, šmytec, sága ukončena. Uspokojivé to není, ale nejde s tím nějak polemizovat, odvolat se proti tomu, nebo vznášek námitky a rozklady. Ale Lodě podle mě celou dobu chtěly něco jiného: chtěly ten svůj množivý myceliální feminismus nebo co... a jejich konec na rozdíl od konce Össe nedává smysl, navíc bez lodí (a Össenců) začaly být trochu nanic i houby, takže je to takový ten klasický konec poloviny Verneovek, kdy autora už daná fantazie natolik znudila, že jí v závěru příběhu více či méně ekologicky zlikvidoval a odevzdal k recyklaci.

    Budoucnost fantastické tvorby podle mě spočívá v tom, že komunita čtenářů a fanoušků daného fantastického světa by měla v jisté fázi vývoje autorovi jím vytvořený vesmír odebrat z péče a úředně mu zabránit v jeho zničení :-)
    KAVEN
    KAVEN --- ---
    XCHAOS: Tak mystéria okolo hub se vyřeší někdy kolem pětky nebo šestky, nezůstane to nezodpovězené. A finále osmičky završuje i osud Össe - kvůli sgenům a Lodím. Konec Össe mi přišel vtipný - co se stane, když se lidem, jejichž touhou je zemřít pro svého boha, zázrakem splní přání? Celkově konec mi přijde dost pádný a dobrý, ale háček je asi v tom, že ukončuje něco trochu jiného, než co člověk na začátku četl.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KAVEN: jo, dost si vystihl moje pocity. Celá Össe, místo aby se transformovala nějak třeba směrem k Elthaulině undergroundové verzi nebo později té pozemské variantě z Luny, tak se prostě nakonec hodila do starého železa se vším všudy (nebo to tak na mě aspon' působí). Čekal jsem nějaké revoluční svržení jsem čekal, ale ne tohleto ... vyšumění do ztracena (ale jako ono toho na těch lardokavárnících asi ani nic moc revolučně změnit nešlo, no... ale přesto se pořád objevovaly, až do 8.dílu, náznaky, že nějaké vysvětlení a pozitivní rozuzlení přijde... ale Akkutlix byl holt moc "starozákonní", no...). Prostě přijde mi to zahození celých 5 dílů budovaného napětí a mystéria kolem symbiotických psychoaktivních hub. Nakonec se ukážou úplně nanic! (no, popravdě, ne, že by to tak nějak neodpovídalo mému vlastnímu pocitu z vlastních psychedelických experimentů, které se mi v mých 50ti letech jeví, že byly taky úplně nanic, ale o to je to divnější).

    Samozřejmě, jako skalní fanoušek ocením všechny ty argenitové a RA-prostorové deus-ex-machina, které hlavní dějovou linii převzaly... ostatně, i Lucas-vtělení-Akkutlixe sám končí story v jakési zvláštní Machina, takže je to vlastně reverzní deus-ex-machina, je to ve skutečnosti "bůh, vhozený do stroje", v tom finále :-) takže nejde říct, že by to bylo nějak špatně, nebo tak. Jenom se prostě strašně moc rekvizit, které se na začátku jevily jako naprosto zásadní, na konci v podstatě zahodilo. Třeba ty Lodě si zasloužily skončit jinak, podle mě... prostě fakt tady za tím vidím požadavek vydavatele, aby se to už konečně nějak utlo. Sice tam byla spousta speciálních efektů, kvůli kterým to stojí za to, ale stejně...
    VANEK
    VANEK --- ---
    GROBENIUS: Já to napřed zkusil z mobilu, kde to chtělo přihlášení. Z PC pak v pohodě (teda, nedávno jsem se musel hlásit do webového Skypu, tak jsem to pro sichr zkusil ještě v anonymním okně, a tam bylo třeba několikrát reloadovat, než se tam přestala jen točit ikona a ukázal se obsah).
    GROBENIUS
    GROBENIUS --- ---
    BRAMBOREENA: musel jsem vypnout PC, celou noc jej nechat chladnout, až mě M$ konečně pustil na konkurenční platformu.
    KAVEN
    KAVEN --- ---
    BRAMBOREENA: Mám z toho pár postřehů.

    1) Zjednodušeně řečeno, z tvé myceliální rekapitulace to vypadá, že stěžejní pro tebe byl kontakt Lucase a Aš~šáda; a všichni ti modří mimozemšťani, Pětice, církev atd. byly jen velkolepými kulisami pro střety těch dvou. To je zajímavé, protože pro mě to tak nebylo. Protože Mycelium u toho to ve skutečnosti nezačalo, nějaký vztah mezi Lucasem a Aš~šádem se začíná budovat až od druhého dílu. Celé M1 se točí kolem össenských záhad a střetu civilizací, u toho to celé začíná a to mě hned na začátku tak moc chytlo. Aš~šáda jsem v Myceliu chápal jednak jako reprezentanta ještě další civilizace (aby toho civilizačního střetu nebylo málo), a jednak jako určitý katalyzátor pro Lucase, a zdroj alternativ k Össe.

    V dalších dílech se ten vztah Lucase a Aš~šáda rozvíjel, a bylo to zajímavé, ale pořád spíš ve vztahu k tomu co se děje kolem ve vesmíru (celou dobu třeba jejich střety pomáhají odhalovat Lucasovu minulost, která je zase klíčem k tajemství Össe a sgenů). Na konci oba vystupují jako svého druhu "avataři" svých sgenů, a zase jde hlavně o to jak to mezi těmi vesmírnými silami dopadne, a jak to ovlivní lidské síly a slabosti, které se tam přes dotyčné "avatary" vloudily.

    Takže abych mluvil za sebe, tak mě ani tak moc netáhlo jestli se ukáže že Aš~šád je ve skutečnosti srab a Lucas hrdina nebo tak něco. Spíš mě zajímalo jaké bude ten mix osobních vlastností, které jsi hrdinům dala, mít následky ve světě a ve vesmíru. Závěrečný střet nebyl zajímavý ani tak tím, jak se který hrdina vyrovná se svou minulostí, ale tím co se stane s Össe a Zemí po hvězdovládě, který sgen to vyhraje, jestli se nějaká civilizace z vlivu sgenů dokáže vymanit, jestli nějaké lidské vlastnosti dokážou výsledek ovlivnit a podobně.

    2) Jak tam rozebíráš magické artefakty, tak já musím říct že ani dopis, ani klíč, ani stříbřitý chlad mi nijak nevadily, protože měly historii, dlouhý vývoj a nějaký smysl. Zato do M7,8 jsi loupla něco, co naopak mně přišlo jako čistokrevný magický artefakt - a to Akkütlixovu dardskou desku. To je věc, která se objevila zničeho nic, a je mocnější než cokoli jiného - dokonce do té míry, že to překonává běžná psychotronická omezení - a historii ani vývoj nemá žádné.

    3) Sofie zabíjející Lucase v Blue Springs - tahle scéna se mi při čtení nelíbila, přišla mi jako že se tam moc nehodí a zároveň zbytečná. A teď už chápu proč - byl to jeden z těch starých střípků, které jsi tam chtěla zakomponovat. Jenže tady se to podle mě moc nepovedlo, protože tahle scéna děj nikam neposouvá, a přitom zeslabuje co bylo předtím a relativizuje Sofii. Totiž ...

    Z předchozího mi nikdy nepřipadalo, že Sofie Lucase tak strašně nenávidí. Jistě, měla nějaký pocit křivdy z minulosti, ale vždycky se s tím vyrovnala, a mě nikdy nepřišlo, že se tou svou neschopností psychotroniky tak strašně užírá. Ve sktečnosti dokázala svůj malý kousek psychotroniky získat sama prostřednictvím umění - viz scéna, kde maluje obraz Ainei. To měl být její triumf, protože se k protonaci dokázala dostat sama, bez cizí pomoci, a překonat tak něco, co neuměl překonat ani Aš~šád. Když pak přesto podlehne primitivní naštvanosti a zabije Lucase, tak to její triumf dost umenšuje.

    Navíc mi není moc jasný smysl této scény z hlediska Lucase. Dle knihy tímto tak nějak "uvolnil Akkütlixe v sobě", a zároveň přinesl oběť, díky které dostal šanci se ještě vložit mezi Obludu, Aš~šáda a Cirdaha. Jenže co je to za oběť, když ve skutečnosti nezemřel, protože je nesmrtelným sgenem? Nikde tam není ani naznačeno že by třeba Akkütlix potřeboval opustit svoje lidské tělo a přitom se toho bál, protože už je moc lidský. Z ničeho to nevypadá, že by lidské tělo Akkütlixe nějak omezovalo.

    Navíc Lucas následně z Blue Springs teleportuje sám sebe do klaëwentu, což je porušení pravidel. Kdyby Akkütlix jen tak uměl teleportovat sám sebe, tak by nemusel tvrdnout na D-alfě a čekat na kolonisty. A jestli to teď dokáže jen díky té desce, tak zase - je tu magický artefakt, který není ničím vykoupený a nemá žádné háčky.
    WITTGENSTEIN
    WITTGENSTEIN --- ---
    BRAMBOREENA: No vidíš, já si léta myslel, že to byl tenkrát "Arien".
    E2E4
    E2E4 --- ---
    BRAMBOREENA: díky, zkusím.

    (a jo, s růžovkou jsem našel odpověď o pár řádek níž tak jsem udělal pollp)
    SARGO
    SARGO --- ---
    BRAMBOREENA: Oooo tohle je super. Srdce čtenářovo zaplesalo: je vlastně zcela v pořádku, že jsem to či ono tehdy a onde ještě nechápala/nedokázala odvodit/či naopak předpokládala, protože autorka to ještě neměla vymyšlené, a nebo to vážně plánovala jinak! :-D
    BRAMBOREENA
    BRAMBOREENA --- ---
    E2E4: Jmenuje se to "Život je rafinované peklo", vyšlo to v nějakém mločím sborníku a J. VANEK jr. to zhejtí za 3, 2, 1... :D
    Pořád si myslím, že je to fajn kniha, ale po těch letech můžu říct, že Karolina má na kontě i lepší. Ovšem tohle byla vůbec první věc od ní, ke které jsem se dostala, a zřejmě to mělo určitý synergický efekt konkrétně s Myceliem: jsou tam totiž taky dva hrdinové, taky spolu vedou předlouhé dialogy, ten jeden taky jede v jistých rituálech, tak jako Lucas, zkrátka v něčem to má hodně podobný vibe. Já v té době byla ve stavu, kdy mi dialogy Lucase s Aš-šádem permanentně jely v hlavě, úplně jsem tím žila, ale byla jsem přesvědčená, že to ani nemá smysl psát a že je to nepublikovatelné, protože by to přece nikoho nezajímalo; a najednou jsem měla dobrý příklad v Karolině, která se podobný typ textu sepsat odvážila a někde někomu se to líbilo (konkrétně komisi literární soutěže) a vyšlo to tiskem. Dodalo mi to odvahy, najednou jsem si troufla začít to svoje psát taky :) Vždycky říkám, že nebýt Karoliny, tak by Mycelium nebylo. Zpětně viděno - vzhledem k tomu, že mě ta věc držela dvacet let, bych možná asi nakonec začala stejně, protože holt ten přetlak v hlavě by byl nesnesitelný; ale možná by vypadalo jinak: bylo by to škrobenější, snažila bych se víc držet očekávání, jak má vypadat "dobrodružná sci-fi", a to nejzajímavější a nejautentičtější by se tam možná nedostalo, protože bych se víc kontrolovala a říkala bych si, že takové blbosti se přece do knih psát nemůžou :D

    Vidím, že dotaz na Růžovku jsi mezitím smazal, ono je to asi jasné, Aš-šád tak jeden čas říkal Pinkertině, na začátku jsem si představovala, že spolu budou mít takový kamarádsko-sportovně-pošťuchovací (asexuální) vztah a probírat spolu, jak na Lucase :D Trochu tam z toho i zůstalo (scéna, kdy Aš-šád zvěstuje Pinkertině, že je těhotná).
    E2E4
    E2E4 --- ---
    BRAMBOREENA: jaká kniha Karolíny Francove?
    VANEK
    VANEK --- ---
    BRAMBOREENA: Zajímavé, z mobilu mi to nešlo otevřít a chtělo přihlášení do MS účtu, z PC v pohodě.

    KAVEN: Možná tu zkrácenou meziverzi vykutá z archivů a vydá potomstvo jako u Tolkiena (nechť se to ještě dlouho nestane!).
    KAVEN
    KAVEN --- ---
    BRAMBOREENA: 144 stránek! Tak to je dobře že jsem to z tebe vymámil už teď, kdoví kolik stránek by tam bylo na Štědrý den :-) Děkuju, zatím jsem na straně 13 a je to zajímavé.
    BRAMBOREENA
    BRAMBOREENA --- ---
    KAVEN: Já to sem chtěla dát jakože na Vánoce... ale co už, vždyť už vlastně jsou. https://1drv.ms/w/s!AuVdiftnloLhhJNLzpvZiCzGbMJPMA?e=zdZV8y
    KAVEN
    KAVEN --- ---
    Rozhovor z ČT jsem ještě neviděl, ale máme tady už druhý obsáhlejší text. Nejdřív o fantastice, pak o zlých otrokářích z Kví-, pardon, o fanfikci. A teď mě zajímá kdy se objeví ten jeden obsahlý text na který netrpělivě čekám - přiblížení toho jak vypadalo Mycelium v době, kdy mělo opravdu 5 dílů a první zrovna vycházel jako žhavá novinka. Jak to bylo koncipované původně, co tam je v těch třech nových dílech navíc a tak.
    FERRYH
    FERRYH --- ---
    BRAMBOREENA: no myslim si, ze to trosinku okecavas ... ale necht! kazdej mame narok na evoluci... ;o)
    A ano chapu te, ona samotna ta literatura mezitim nekam vyvojem odkracela a ledacos se zmenilo! ovsem nekdy v kruhu... zpatky k tomu Tolkienovi... ;o)
    A ne! nerikam ze to je vyslovene spatne! :O) a spis nez kruh to asi bude evolucni spirala... :p
    BRAMBOREENA
    BRAMBOREENA --- ---
    FERRYH: brrr, otvírat to nebudu... :D

    Ale s tím slovníkem si za tím stojím pořád, přece! "Necpat to do knihy" znamená necpat to do té beletristické části; prostě nepsat přímo do textu knihy takové ty popisné pasáže, kdy postava hledí do krajiny, povzdechne si, že zejtra jede bojovat s orky, načež následuje desetistránkový rozklad o všech okolních královstvích a jejich historii a jazycích přímo v linii příběhu místo děje. Tyhle kecy se totiž píšou mnohem snáz než emocionálně vypjaté scény, takže když si autor nedává pozor, může tím celou knihu zasekat a neúměrně zatížit. Proto to patří zvlášť - do slovníku, do dodatků -, a tak to přesně tady máme: Mycelipedie je jasně oddělená od textu knihy, abecedně řazená, vysázená jiným písmem, označená jako "Dodatky" - a člověk ji buď přeskočí, nebo si v ní čte, ale ví, co dělá a nikdo mu to nepodstrkuje. Nedělej, že to nechápeš :D
    FERRYH
    FERRYH --- ---
    Vilma Kadlečková: Kniha nepotřebuje mapu. Čtenář chce příběh — ČT24 — Česká televize
    https://ct24.ceskatelevize.cz/kultura/1084378-vilma-kadleckova-kniha-nepotrebuje-mapu-ctenar-chce-pribeh
    tady je ten rozhovor jako video a cele (redakcne nekracene) - je to krasny artefakt minulosti!! :O)
    Libi se mi treba jak Vilma tak opovrzlive mluvi o tom, ze autor by obdobne veci jako slovnicek atd. nemel cpat do knihy, ale nechat je na internetu nebo treba i do supliku s ponozkama... :o)
    ha! ;o)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam