• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    BRAMBOREENAMycelium -- Nejdůležitější věci se odehrají vskrytu...
    Auditko věnované sci-fi sérii Mycelium. Vesmír, psychotronika, náboženství, lidské oběti - a mimozemské houby.

    Planeta Össe. Svět po tisíce let neměnný... a po tisíce let svázaný s vesmírem. Z Össe pocházejí myceliální technologie i nadsvětelné Lodě, bez kterých by se Země neobešla. Jenže zatímco pozemská civilizace vítězně proniká do vesmíru, Össe jí stojí za zády.

    Co je to vůbec to Mycelium? Nejlépe podívat se na webové stránky projektu. Tam jsou všechny informace o knize (anotace, ukázky, ohlasy, trailer...).

    A dá se to někde opatřit? Třeba tady: Internetové knihkupectví Kosmas (odkaz vede přímo na záznam o knize). Další díly a formáty (včetně audioknihy) nejlépe přes mycelium.argenite.org/page-koupit (affiliate u Kosmasu, takže z každého nákupu dostane autorka pár desetníků navíc, a to se všem vyplatí!)

    A co Facebook? Nyx je přece lepší!!! Ale budiž, kdyby náhodou měli vášniví vyznavači Knihy tisíce tváří absťák, mohou navštívit tamní stránku autorky Mycelia alias Bramborýny – Legendy o argenitu na Facebooku nebo semeniště všeho mimozemského zla, doupě zlovolné Církve Akkütlixovy tamtéž.

    A co takhle spoilery? Lze použít tag, který schová odstavec pod bílou mlhu, pod kterou lze nahlédnout, když se text vezme do bloku nebo se na něj klikne:

    tajné odhalení
    – a díky tomu ti, kteří další díl ještě nečetli, nepřijdou o překvapení. Bílá mlha vznikne, když se použijí kódy
    <div class="spoiler"> tajné odhalení </div>

    Geekovské okénko
    Generátor slov v össeinu, který skvěle vymyslel a naprogramoval KAVEN. Církev Akkütlixova děkuje a OneHotBook se velmi těší! :)
    Tabulka a graf postupu psaní (2019–21)
    rozbalit záhlaví
    E2E4
    E2E4 --- ---
    CASTOR: MVEK: možná by pro vás byla zajímavá historie psaní Mycelia, zde: BRAMBOREENA.
    GROBENIUS
    GROBENIUS --- ---
    BRAMBOREENA: musel jsem vypnout PC, celou noc jej nechat chladnout, až mě M$ konečně pustil na konkurenční platformu.
    KAVEN
    KAVEN --- ---
    BRAMBOREENA: Mám z toho pár postřehů.

    1) Zjednodušeně řečeno, z tvé myceliální rekapitulace to vypadá, že stěžejní pro tebe byl kontakt Lucase a Aš~šáda; a všichni ti modří mimozemšťani, Pětice, církev atd. byly jen velkolepými kulisami pro střety těch dvou. To je zajímavé, protože pro mě to tak nebylo. Protože Mycelium u toho to ve skutečnosti nezačalo, nějaký vztah mezi Lucasem a Aš~šádem se začíná budovat až od druhého dílu. Celé M1 se točí kolem össenských záhad a střetu civilizací, u toho to celé začíná a to mě hned na začátku tak moc chytlo. Aš~šáda jsem v Myceliu chápal jednak jako reprezentanta ještě další civilizace (aby toho civilizačního střetu nebylo málo), a jednak jako určitý katalyzátor pro Lucase, a zdroj alternativ k Össe.

    V dalších dílech se ten vztah Lucase a Aš~šáda rozvíjel, a bylo to zajímavé, ale pořád spíš ve vztahu k tomu co se děje kolem ve vesmíru (celou dobu třeba jejich střety pomáhají odhalovat Lucasovu minulost, která je zase klíčem k tajemství Össe a sgenů). Na konci oba vystupují jako svého druhu "avataři" svých sgenů, a zase jde hlavně o to jak to mezi těmi vesmírnými silami dopadne, a jak to ovlivní lidské síly a slabosti, které se tam přes dotyčné "avatary" vloudily.

    Takže abych mluvil za sebe, tak mě ani tak moc netáhlo jestli se ukáže že Aš~šád je ve skutečnosti srab a Lucas hrdina nebo tak něco. Spíš mě zajímalo jaké bude ten mix osobních vlastností, které jsi hrdinům dala, mít následky ve světě a ve vesmíru. Závěrečný střet nebyl zajímavý ani tak tím, jak se který hrdina vyrovná se svou minulostí, ale tím co se stane s Össe a Zemí po hvězdovládě, který sgen to vyhraje, jestli se nějaká civilizace z vlivu sgenů dokáže vymanit, jestli nějaké lidské vlastnosti dokážou výsledek ovlivnit a podobně.

    2) Jak tam rozebíráš magické artefakty, tak já musím říct že ani dopis, ani klíč, ani stříbřitý chlad mi nijak nevadily, protože měly historii, dlouhý vývoj a nějaký smysl. Zato do M7,8 jsi loupla něco, co naopak mně přišlo jako čistokrevný magický artefakt - a to Akkütlixovu dardskou desku. To je věc, která se objevila zničeho nic, a je mocnější než cokoli jiného - dokonce do té míry, že to překonává běžná psychotronická omezení - a historii ani vývoj nemá žádné.

    3) Sofie zabíjející Lucase v Blue Springs - tahle scéna se mi při čtení nelíbila, přišla mi jako že se tam moc nehodí a zároveň zbytečná. A teď už chápu proč - byl to jeden z těch starých střípků, které jsi tam chtěla zakomponovat. Jenže tady se to podle mě moc nepovedlo, protože tahle scéna děj nikam neposouvá, a přitom zeslabuje co bylo předtím a relativizuje Sofii. Totiž ...

    Z předchozího mi nikdy nepřipadalo, že Sofie Lucase tak strašně nenávidí. Jistě, měla nějaký pocit křivdy z minulosti, ale vždycky se s tím vyrovnala, a mě nikdy nepřišlo, že se tou svou neschopností psychotroniky tak strašně užírá. Ve sktečnosti dokázala svůj malý kousek psychotroniky získat sama prostřednictvím umění - viz scéna, kde maluje obraz Ainei. To měl být její triumf, protože se k protonaci dokázala dostat sama, bez cizí pomoci, a překonat tak něco, co neuměl překonat ani Aš~šád. Když pak přesto podlehne primitivní naštvanosti a zabije Lucase, tak to její triumf dost umenšuje.

    Navíc mi není moc jasný smysl této scény z hlediska Lucase. Dle knihy tímto tak nějak "uvolnil Akkütlixe v sobě", a zároveň přinesl oběť, díky které dostal šanci se ještě vložit mezi Obludu, Aš~šáda a Cirdaha. Jenže co je to za oběť, když ve skutečnosti nezemřel, protože je nesmrtelným sgenem? Nikde tam není ani naznačeno že by třeba Akkütlix potřeboval opustit svoje lidské tělo a přitom se toho bál, protože už je moc lidský. Z ničeho to nevypadá, že by lidské tělo Akkütlixe nějak omezovalo.

    Navíc Lucas následně z Blue Springs teleportuje sám sebe do klaëwentu, což je porušení pravidel. Kdyby Akkütlix jen tak uměl teleportovat sám sebe, tak by nemusel tvrdnout na D-alfě a čekat na kolonisty. A jestli to teď dokáže jen díky té desce, tak zase - je tu magický artefakt, který není ničím vykoupený a nemá žádné háčky.
    SARGO
    SARGO --- ---
    BRAMBOREENA: Oooo tohle je super. Srdce čtenářovo zaplesalo: je vlastně zcela v pořádku, že jsem to či ono tehdy a onde ještě nechápala/nedokázala odvodit/či naopak předpokládala, protože autorka to ještě neměla vymyšlené, a nebo to vážně plánovala jinak! :-D
    E2E4
    E2E4 --- ---
    BRAMBOREENA: jaká kniha Karolíny Francove?
    VANEK
    VANEK --- ---
    BRAMBOREENA: Zajímavé, z mobilu mi to nešlo otevřít a chtělo přihlášení do MS účtu, z PC v pohodě.

    KAVEN: Možná tu zkrácenou meziverzi vykutá z archivů a vydá potomstvo jako u Tolkiena (nechť se to ještě dlouho nestane!).
    KAVEN
    KAVEN --- ---
    BRAMBOREENA: 144 stránek! Tak to je dobře že jsem to z tebe vymámil už teď, kdoví kolik stránek by tam bylo na Štědrý den :-) Děkuju, zatím jsem na straně 13 a je to zajímavé.
    BRAMBOREENA
    BRAMBOREENA --- ---
    KAVEN: Já to sem chtěla dát jakože na Vánoce... ale co už, vždyť už vlastně jsou. https://1drv.ms/w/s!AuVdiftnloLhhJNLzpvZiCzGbMJPMA?e=zdZV8y
    KAVEN
    KAVEN --- ---
    Rozhovor z ČT jsem ještě neviděl, ale máme tady už druhý obsáhlejší text. Nejdřív o fantastice, pak o zlých otrokářích z Kví-, pardon, o fanfikci. A teď mě zajímá kdy se objeví ten jeden obsahlý text na který netrpělivě čekám - přiblížení toho jak vypadalo Mycelium v době, kdy mělo opravdu 5 dílů a první zrovna vycházel jako žhavá novinka. Jak to bylo koncipované původně, co tam je v těch třech nových dílech navíc a tak.
    FERRYH
    FERRYH --- ---
    BRAMBOREENA: no myslim si, ze to trosinku okecavas ... ale necht! kazdej mame narok na evoluci... ;o)
    A ano chapu te, ona samotna ta literatura mezitim nekam vyvojem odkracela a ledacos se zmenilo! ovsem nekdy v kruhu... zpatky k tomu Tolkienovi... ;o)
    A ne! nerikam ze to je vyslovene spatne! :O) a spis nez kruh to asi bude evolucni spirala... :p
    BRAMBOREENA
    BRAMBOREENA --- ---
    FERRYH: brrr, otvírat to nebudu... :D

    Ale s tím slovníkem si za tím stojím pořád, přece! "Necpat to do knihy" znamená necpat to do té beletristické části; prostě nepsat přímo do textu knihy takové ty popisné pasáže, kdy postava hledí do krajiny, povzdechne si, že zejtra jede bojovat s orky, načež následuje desetistránkový rozklad o všech okolních královstvích a jejich historii a jazycích přímo v linii příběhu místo děje. Tyhle kecy se totiž píšou mnohem snáz než emocionálně vypjaté scény, takže když si autor nedává pozor, může tím celou knihu zasekat a neúměrně zatížit. Proto to patří zvlášť - do slovníku, do dodatků -, a tak to přesně tady máme: Mycelipedie je jasně oddělená od textu knihy, abecedně řazená, vysázená jiným písmem, označená jako "Dodatky" - a člověk ji buď přeskočí, nebo si v ní čte, ale ví, co dělá a nikdo mu to nepodstrkuje. Nedělej, že to nechápeš :D
    FERRYH
    FERRYH --- ---
    Vilma Kadlečková: Kniha nepotřebuje mapu. Čtenář chce příběh — ČT24 — Česká televize
    https://ct24.ceskatelevize.cz/kultura/1084378-vilma-kadleckova-kniha-nepotrebuje-mapu-ctenar-chce-pribeh
    tady je ten rozhovor jako video a cele (redakcne nekracene) - je to krasny artefakt minulosti!! :O)
    Libi se mi treba jak Vilma tak opovrzlive mluvi o tom, ze autor by obdobne veci jako slovnicek atd. nemel cpat do knihy, ale nechat je na internetu nebo treba i do supliku s ponozkama... :o)
    ha! ;o)
    FERRYH
    FERRYH --- ---
    VANEK: Ha! zajimalo by mne jakeho zlouna z tebe ted udela Vilma v nejakem svem literarnim kousku! kdyz to jeste neudelala do ted, tak za TOHLE se ti teda urcite pomsti! to bylo od tebe zleee!! styd se... :O)
    OKEYA
    OKEYA --- ---
    VANEK: Ale to byla fun-fiction na toho Neznáka ;-))
    VANEK
    VANEK --- ---
    BRAMBOREENA: Ale jen se nestyď, přer 10 lety jsi byla jiná kabrňačka (co - jsem - to - vygooglil?!)
    „Člověk vyhledává spíš drama než idylickou budoucnost,“ říká Vilma Kadlečková — ČT24 — Česká televize
    https://ct24.ceskatelevize.cz/archiv/1082740-clovek-vyhledava-spis-drama-nez-idylickou-budoucnost-rika-vilma-kadleckova
    BRAMBOREENA
    BRAMBOREENA --- ---
    VANEK: zas do TAKOVÝCH podrobností jsem zabíhat nechtěla :D
    VANEK
    VANEK --- ---
    BRAMBOREENA: Kde-je-René-zlý-ptrokář-z-Kvítečkova?!
    BRAMBOREENA
    BRAMBOREENA --- ---
    A mezitím na FB skupině Openfanworks:

    Eva Veselá
    Správce
    Díky fanfikční autorce Womisce, která se za mě osobně přimluvila, tu mám oficiální stanovisko Vilmy Kadlečkové (Vilma), autorky sci-fi ságy #Mycelium, k fanfiction. Ráda bych z něj později citovala do hesla Mycelium na Fanpolis. 🙂
    Určitě ho zkusím ještě šířit na Tumblru mezi členy Obrození 2.0. V ideáním případě by je totiž mohlo inspirovat k tomu, aby napsali na Mycelium nějaké ty fanfikce. 😛

    "Fanfic chápu jako naprosto přirozenou součást literárního světa a jako krásné propojení autora se čtenáři. Je to logický způsob, jak začít s vlastním psaním: autor fanfikce si vypůjčí postavy, které si v nějaké knize zamiloval, vypůjčí si fikční svět, ve kterém mu bylo dobře, tím si ušetří práci, kterou jinak autoři mají s budováním prostředí a vztahů, a může si s hotovými postavami rovnou hrát a použít je podle svého. Taky je to způsob, jak napravit nějaký neblahý dějový zvrat nebo špatný konec, který čtenáře v originálním díle naštval, a dopřát postavám lepší osud nebo šťastnou lásku. Sama jsem ve skutečnosti taky začínala psaním fanfikce, akorát se tomu tehdy ještě tak neříkalo: psala jsem ji někdy kolem roku 1986, to mi bylo patnáct let, a byla to fanfic na Dumasovy Tři mušktetýry, ve které Athosova syna Raula, který v originálním díle zemře, zachrání mimozemská vévodkyně v létajícím talíři.
    Vím, že k Myceliu fanfikce vznikají (něco v psané podobě, něco dokonce jako čtený podcast). Většinou je to homosexuální slash (což jistě souvisí s tím, že v Myceliu jsou dva výrazní mužští hrdinové, mezi kterými je dramatické napětí; jejich neustálé konflikty vlastně celý příběh táhnou a dojde mezi nimi k ledasčemu, ovšem tohle vyústění jsem nedopustila). Nijak mě to neuráží, s chutí si to přečtu 🙂 Občas ke mně taky po sítích doputuje fanart – obrázky a dokonce animace. Pak se v souvislosti s Myceliem vynořila ještě jedna fanouškovská aktivita, a to je tvorba jazyka. V Myceliu je mimozemský jazyk – össein –, ale moc péče jsem mu nevěnovala a neměl žádná pravidla. Pak se ale mezi čtenáři našli dva lingvisti, kteří vymysleli celou gramatiku, výslovnost a etymologii. Díky nim mám program na generování össenských slov a překlady různých termínů. Také vzniká myceliální wiki. Obecně beru všechny tyhle fanouškovské aktivity jako tu největší poklonu: to, že někomu na těch postavách a světě natolik záleží, aby mu stálo za to sednout k počítači a investovat svůj čas a úsilí, aby jim dopsal další scénu nebo vymýšlel reálie, je ta nejlepší věc, která se autorovi může stát, protože to znamená, že jeho svět žije a příběh rezonuje se čtenáři a že si ho berou za svůj.
    A naopak: myslím, že autor ani nemá právo fanfikce zakazovat. Tím, že dopustil, aby kniha vyšla, se jeho svět a postavy staly součástí oceánu příběhů, ze kterého všichni čerpáme. Hranicí, za kterou by mi fanfikce začala vadit, je komerční využití, čili situace, kdy by se autor fanfikce rozhodl nějaké dílo s mými postavami a světem vydat pod svým jménem a inkasovat honorář. Pak bych pokládala za slušnost, aby to se mnou konzultoval. V zásadě se ale ani v tomto ohledu neuzavírám spolupráci. Psaní ze "sdílených světů" je oblíbený model, sama už jsem se taky jiných podobných projektů účastnila, a kdyby někdo chtěl napsat povídku z argenitového vesmíru (světa Mycelia), vlastně budu ráda, protože ve svých padesáti už vidím, že ten svět rozhodně celý vlastnoručně prozkoumat nestihnu."

    Děkuji Womisce a zejména Vilmě Kadlečkové. Vážím si toho.
    Šiřte, prosím, toto poselství do světa. ❤

    ***
    konec citace

    (Je to bizarní propojení, s Womi se znám z orientálních tanců, ne přes sci-fi, a Mycelium nečte, ujíždí na Lokim; no ale třeba se nějaké fanfikce urodí :D Zmínka o lingvistech na všechny udělala fakt dojem, KAVEN, JANAHUSA, už jste slavní ve fanfic komunitě :) )
    SARGO
    SARGO --- ---
    MOUNTBATTEN: Hned je (ne)člověku líp, že v tom nebyl sám! :-D
    MYCROFT_SK
    MYCROFT_SK --- ---
    zahlasovane, aj ked mne sa 7cka pacila viac. :)
    MOUNTBATTEN
    MOUNTBATTEN --- ---

    Kód lidství v anketě Magnesia Litera

    20 hlasy od 20 respondentů

    PECA
    PECA --- ---
    SHEALA: Buď v klidu, kolega v práci to dal také až na podruhé. On je tady programátor, tam je ta lidská část také poněkud v defenzivě... ;)
    SHEALA
    SHEALA --- ---
    kod k potvrzení lidství byl pro mě dost náročný, začínám o sobě pochybovat.
    BRAMBOREENA
    BRAMBOREENA --- ---
    RIP
    RIP --- ---
    PECA: Na mou duši, napsal jsem jenom kód k potvrzení lidství :-), "Myc" a svoje jméno, všechno se tam jinak nasypalo samo...
    PECA
    PECA --- ---
    GROBENIUS: Po vyplnění "Mycelium VIII" v hledacím políčku se to dovyplní "skoro" samo. Jenom jméno a adresu jsem musel doklikat z nabízených hodnot formuláře.
    BRAMBOREENA
    BRAMBOREENA --- ---
    VANEK Na FB k tomu píše Martin Šust (tedy spíš obecně o fantastice, má k tomu obrázek sbírky Alice Sheldonové)

    "Je hořké vědět, že při vydání důležitých a zásadních knih náležících do fantastického žánru, jakou je kupříkladu Žena, kterou muži neviděli Alice Bradley Sheldonové, je případná odezva do značné míry odkázána na to, jak dokážeme i mimo bublinu žánrových čtenářů přesvědčivě odprezentovat kvality díla.
    Daří se to zpravidla díky neúnavné propagaci všech zúčastněných – kupříkladu u Mycelia díky samotné autorce, Vilmě Kadlečkové, a u Ellisonova Vrcholu vulkánu především díky překladateli Viktoru Janišovi. Někdy jsme na to „sami“ a úspěch pak může být na vážkách, kupříkladu Podobenství o rozsévači Octavie E. Butlerové zaznamenalo velmi slušnou odezvu i v nežánrových médiích, ovšem nestačilo to na to, abychom se ihned pustili do dalších knih této důležité autorky bez obav z finančního neúspěchu.
    Prosazovat kvalitní fantastickou literaturu je těžké, v očích mnohých je totiž obrat „kvalitní fantastická literatura“ stále oxymóron. Kupříkladu v aktuální anketě Lidových novin narazíte na obrat „tahle ,pentalogie o osmi dílech‘ se tváří jako sci-fi, ale vypráví o nás a naší době“ (Mycelium v očích Václava Bartuška), jako by to nebyla přímo základní vlastnost desítek, stovek, ba tisíců dalších science fiction románů a povídek. Jakub Šofar šel v Lidových novinách při chvále Mycelia ještě dál se slovy „Příčí se mi napsat sci-fi nebo fantasy…“, sám si snad ani nedokáže přiznat, že i tyto "nízké a odpudivé" žánry jsou tu a tam nositeli kvality.
    Přeháním, vím to, ovšem když jako redaktor věnující se téměř dvacet let fantastice neustále čtete podobné obraty ve vztahu k fantastickému žánru, o němž ti osvícení vědí, že stejně jako jakákoli jiná literatura má mezi převládající hlušinou v poměru stejné množství blyštivých vzácných kamenů, zmáhá vás únava a roste ve vás vzdor postavit se lidské zabedněnosti, zvláště pokud se projevuje u lidí, kterých si mimo tuto drobnost můžeme za jejich práci jistě vážit."

    Já bych k tomu dodala - ále, co už; ve válce, lásce a propagaci knih je všechno dovoleno! Klidně jsem ochotná předstírat, že vlastně žádnou sci-fi nepíšu, pokud to novou dušičku pod pokličku uloví; však ona si při čtení nakonec všimne, že to sci-fi doopravdy je, a to vlastně dosti čistokrevná a nefalšovaná. Pevnost postojů vidím v něčem jiném: psát sci-fi dál i přes tohle přetrvávající stigma, a to přesně tak dlouho, dokud mi bude připadat, že je to nejvhodnější způsob vyjádření toho, co vyjádřit chci. Klidně napíšu nežánrovou knihu, pokud budu vnitřně přesvědčená, že je to pro daný záměr lepší; ale nehodlám se vzdát sci-fi rekvizit z konjunkturalismu.

    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam