• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    BRAMBOREENAMycelium -- Nejdůležitější věci se odehrají vskrytu...
    Auditko věnované sci-fi sérii Mycelium. Vesmír, psychotronika, náboženství, lidské oběti - a mimozemské houby.

    Planeta Össe. Svět po tisíce let neměnný... a po tisíce let svázaný s vesmírem. Z Össe pocházejí myceliální technologie i nadsvětelné Lodě, bez kterých by se Země neobešla. Jenže zatímco pozemská civilizace vítězně proniká do vesmíru, Össe jí stojí za zády.

    Co je to vůbec to Mycelium? Nejlépe podívat se na webové stránky projektu. Tam jsou všechny informace o knize (anotace, ukázky, ohlasy, trailer...).

    A dá se to někde opatřit? Třeba tady: Internetové knihkupectví Kosmas (odkaz vede přímo na záznam o knize). Další díly a formáty (včetně audioknihy) nejlépe přes mycelium.argenite.org/page-koupit (affiliate u Kosmasu, takže z každého nákupu dostane autorka pár desetníků navíc, a to se všem vyplatí!)

    A co Facebook? Nyx je přece lepší!!! Ale budiž, kdyby náhodou měli vášniví vyznavači Knihy tisíce tváří absťák, mohou navštívit tamní stránku autorky Mycelia alias Bramborýny – Legendy o argenitu na Facebooku nebo semeniště všeho mimozemského zla, doupě zlovolné Církve Akkütlixovy tamtéž.

    A co takhle spoilery? Lze použít tag, který schová odstavec pod bílou mlhu, pod kterou lze nahlédnout, když se text vezme do bloku nebo se na něj klikne:

    tajné odhalení
    – a díky tomu ti, kteří další díl ještě nečetli, nepřijdou o překvapení. Bílá mlha vznikne, když se použijí kódy
    <div class="spoiler"> tajné odhalení </div>

    Geekovské okénko
    Generátor slov v össeinu, který skvěle vymyslel a naprogramoval KAVEN. Církev Akkütlixova děkuje a OneHotBook se velmi těší! :)
    Tabulka a graf postupu psaní (2019–21)
    rozbalit záhlaví
    RICARDERON
    RICARDERON --- ---
    WITTGENSTEIN: Že zrovna ty budeš šířit tyhle urbanistický povídačky pro outsidery... Ano, ty staré scény se redigovaly nejvíc, protože se Vilma od té doby přímo ďábelsky vypasala a stařiny z toho pak trčely. Ale ne, není pravda, že poslední scény jsou deset let staré. Jen jedna stěžejní, kvůli které pak napsala všechnu tu "omáčku" v těch osmi knihách okolo.:)
    VANEK
    VANEK --- ---
    WITTGENSTEIN: Zrovna se chci zeptat, proč WITTGENSTEIN "jako redaktor nevíš, jaké má autorka s příběhem plány" a prostě si s ní nepromluvíš.

    MOUNTBATTEN: Pro pořádek dodávám, že "Odpovědný redaktor Viktor Janiš" je uveden v dílech 1 až 4, zatímco v 5 až 8 je Richard Klíčník.

    CASTOR: Hele, ona o tom Vilma porůznu hovořila a psala, i zde. Jsou prostě spisovatelé typ architekt a typ zahradník, a ona je ten druhý, kterému to bují pod rukama... a po předchozích snahách o přemrštěné řezání ještě v Albatrosu se celá věc nakonec vyvinula takto k opačnému extrému. Něčím preferencím to vyhovuje dokonale, někomu méně, někomu vůbec. There are nine and sixty ways of constructing tribal lays, / And every single one of them is right.
    WITTGENSTEIN
    WITTGENSTEIN --- ---
    RICARDERON: Tak hlavně ty poslední scény byly napsané už před deseti lety.
    RICARDERON
    RICARDERON --- ---
    MVEK: Naprosto relevantní názor. Kdyby se řezalo víc od začátku, mohlo se víc řezat na konci, protože když se to nějak nastaví, dost špatně se s tím pak něco dělá, když už si čtenář zajel pozvolný styl. Ale upřímně - podlední dva díly už vážně sypou a je tam oproti prvnímu, kde se prakticky ani nerozdají karty, ale ukáže balíček, který teprve rozbalíme, věcí k zatracení minimum.

    Co se týče konce... Tak ten není uspěchaný ani omylem (navíc tohle je vtipná připomínka po reklamaci dosavadní pomalosti). Osobně ho považuju za velice promyšlený a reagující na všechny čtenářské prognózy pochytané v protonaci - aby žádná neměla jasnou pravdu.
    CASTOR
    CASTOR --- ---
    MOUNTBATTEN: To už mi bylo vysvětleno Wittgensteinem, nepotřebuji stejnou informaci dvakrát, tolik nedovtipný nejsem, děkuju pěkně.
    Původně jsem ani neměl v úmyslu cokoli psát, protože přijít sem s jakoukoliv kritikou je asi stejně rozumné jako vstoupit do klubu Slávie a zařvat Sparta! Leč neudržel jsem se.
    Mazat to po sobě nebudu. O další vysvětlování subjektivních pocitů nemám zájem.
    MOUNTBATTEN
    MOUNTBATTEN --- ---
    GAARQ: hele dojmy a subjektivní pocity ti říkají, že Kulhánek je úplně úžasná super literatura a nemá cenu číst nic jiného, ale nenaděláš nic, že objektivně je to brak a kýč:-)))) Takže tak s tím hodnocením kvality. Nehledě na to, že kvalita a zalíbení jsou úplně jiné věci, jen lidé mají potřebu je spojovat (když se to líbí mně, tak.... :-)) )
    GAARQ
    GAARQ --- ---
    MOUNTBATTEN: slovní spojení "objektivní pohled hodnocení literatury" mi vždy zvedne obočí v tázavém pohledu. nejsem zastánce postoje, který WITTGENSTEIN prezentuje, a to mu nehodlám upřít ani kvektogram profesionality překladatele a redaktora. na literatuře lze objektivně hodnotit mnoho věcí, ale kvalita, tím si opravdu nejsem jist. ale nechci spouštět žádnou bouři, takže se opět dekuji zpět do krytu pro dojmology. domluvil jsem.
    MOUNTBATTEN
    MOUNTBATTEN --- ---
    CASTOR: hlavně Wittgenstein není jen čtenář, ale redaktor právě Mycelia. Tedy všechny ty moudré rady čtenářů a jejich dojmíčky jsou.... pouze dojmy, subjektivní pocity, ale on nehraje z vody a představivosti svých tužeb, ale na tom díle redakčně pracoval. A krom práce na díle jako redaktor má, musí mít, nastavený objektivní pohled hodnocení literatury.
    WITTGENSTEIN
    WITTGENSTEIN --- ---
    CASTOR: No, to právě není úplně pravda. Subjektivně si můžete myslet, že Země je placatá, ale objektivně je pořád kulatá.
    Subjektivně vám může připadat, že Dobrodružství elfa Xaxyho - https://docplayer.cz/29320645-Aneb-jak-v-zadnem-ale-opravdu-v-zadnem-pripade-nepsat.html - je větší literární dílo než Pán prstenů, ale jaksi...

    Aneb jak říkal Harlan Ellison: You are not entitled to your opinion. You are entitled to your informed opinion. No one is entitled to be ignorant.
    CASTOR
    CASTOR --- ---
    WITTGENSTEIN: Ano, to je mi známo. Jen jsem shrnul, jak na mě váš komentář působí. Také nejste narozdíl od obyčejného fanouška nezaujatý - autorku znáte.

    Každý názor je čistě subjektivní.
    WITTGENSTEIN
    WITTGENSTEIN --- ---
    CASTOR: Akorát já teda s prominutím nejsem jen nějaký fanoušek, ale literární profesionál s třiceti lety praxe.
    CASTOR
    CASTOR --- ---
    WITTGENSTEIN: Rozdělení čtenářů Mycelia: ultrafans a ti ostatní; buď se vám to líbí celé i s tou omáčkou, nebo jděte k šípku.
    WITTGENSTEIN
    WITTGENSTEIN --- ---
    MVEK: To je takový inženýrský přístup k textu, který se mi z duše protiví. Jako redaktor Mycelia musím dost důrazně prohlásit, že jsem oči nemhouřil - já si tu jízdu s Vilmou užil, až dokonce. A taky jsem myslím celkem přesně chápal, proč tam ta či ona pasáž je, respektive proč ji není možné jen tak vyškrtnout. Říká se tomu efekt motýlího křídla (anebo prostě po lopatě: najednou by později ta či ona postava neměla k nějakému činu motivaci.)

    Velmi případně o tom mluví Stephen King v předmluvě k rozšířené verzi svého románu Svědectví - ano, toho románu, u nějž ho redaktor donutil vyškrtat 400 stránek textu, nikoli ku prospěchu věci:

    ...Myslím, že v opravdu dobrých příbězích je celek daleko hodnotnější než souhrn jeho částí. Kdyby tomu tak nebylo, byla by tohle zcela přijatelná verze „Jeníčka a Mařenky“:

    Jeníček a Mařenka byly dvě děti, které měly hodného tatíčka a hodnou mamičku. Hodná mamička umřela a tatíček si vzal mrchu. Mrcha se chtěla dětí zbavit, aby sama mohla utrácet víc peněz. Přinutila svého slabošského zblblého manžílka, aby vzal Jeníčka a Mařenku do lesa a tam je zabil. Tatíček se nad svými dětmi na poslední chvíli slitoval a nechal je jít, aby mohly v lese umřít hlady, místo aby je rychle a milosrdně podříznul. Jak tak bloudily po lese, našly děti chaloupku z perníku. Ta patřila čarodějnici, která jela v kanibalismu. Zavřela je a řekla jim, že až budou chutné a tlusté, tak je sní. Ale děti na ni vyzrály. Jeníček ji šoupnul do její vlastní pece. Děti našly i její poklad a nejspíš musely najít i mapu – aspoň myslím, protože nakonec došly zpět domů. Když se tam dostaly, tatíček mrchu vykopnul a jestli neumřeli, žijí spolu dodnes. Konec.

    Nevím, jak vy, ale já myslím, že tahle verze je horší. Příběh tam je, ne ale elegantní. Vypadá jak cadillac bez chromovaných dílů a s lakem seškrábaným až na plech. Nějaký děj to má, ale, rozumějte, není to ono.
    MVEK
    MVEK --- ---
    HARALD: Já to tu sleduji, vynechával jsem kvůli spoilerům až v době, kdy vyšla šestka a já byl moc pozadu. Takže nějak jsem si nevšiml, ale tak tady je spousta zajímavých diskuzí.
    Ale já bych zdůraznil "větší redakční tlak". Tedy neříkám, že to redakcí neprošlo. A k tomu mě přivedl výsledek.

    XCHAOS: To ale mluvíš o něčem jiném než já. Asi mi nevadí žádná scéna nebo pasáž. Vůbec se neřadím k těm, co tvrdí, že to mělo mít max pět knihy apod. Ale v posledních dvou dílech jsem narážel na pasáže, kde jsem neviděl žádný posun jakékoliv linky. A to, co se tam sdělilo, mohlo být na polovině délky. Mluvím o škrtání tu věty, tu odstavce, tu půlky stránky... A přitom na některé se zas naopak nedostalo. Však Kamila byla uklizená na dost dlouho atd. No a v závěru pak třeba nevíme, co je s Alexandrem (i když splněné přání po hvězdovládě se asi projevilo na všech jeho kněžích, tedy i pokud se jeho tak radikálně nedotklo, tak už neměl funkční aparát, takže to Danielovi apod. mohlo asi projít dobře s tou bylinkou...:-)). Nemluvě o tom, že ten závěr je velmi otevřený i ve smyslu, jak to Aš-šád vnitřně cítí, co tím sleduje. Chvíli mě i vyděsil, když jsem si myslel, že je to horší, než to nakonec vypadá (jako, že očkování dostala i Mona). Po hromadách pocitů postav a jejich myšlenkových pochodů je ten konec takový utnutý velmi rychle a v podstatě jen z nezaujatého pohledu.


    Ale jistě, chápu, že byl tlak to už konečně vydat, a tak hádám, že všichni přimhouřili oči, a asi je to dobře. Na druhou stranu pak opravdu těm, co to vzdali třeba až někdy po třetí, čtvrtém díle, fakt můžu jen doporučit, že tak udělali, když se to ke konči zhorší.
    A je mi jasné, že ty chybějící nebo nejasné věci snad někdy budeme číst v nějakém dalším textu.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    MVEK: tam je asi problém zhltnout to celé najednou. My, co jsme to sledovali léta a vždycky nedočkavě čekali na další díl, jsme si spíš užívali, že se to vleče a že pořád existuje spousta záhad k dořešení... i za cenu mírného bloudění v kruhu.
    HARALD
    HARALD --- ---
    MVEK: Co tě vede k domněnce, že k tomu v případě Mycelia nedošlo? Pročti si třeba historii tohoto klubu.
    MVEK
    MVEK --- ---
    WITTGENSTEIN: Tak nemluvím o bezhlavém lpění na kvótě v normostranách, ale o diskuzi. Prostě redaktor si s autorem musí sednout. Pak sice stejně někdy bude mít autor pocit křivdy, ale řekl bych, že převažují pozitiva pro všechny (tedy pokud je autor ochoten nějakého odstupu od svého díla).
    WITTGENSTEIN
    WITTGENSTEIN --- ---
    MVEK: Těžko jako redaktor můžeš tlačit na zkrácení toho či onoho, když nevíš, jaké má autorka s příběhem plány. A když víš, že jsou to plány v plánech jiných plánů.
    MVEK
    MVEK --- ---
    Já jinak před pár týdny dočetl Mycelium (chystám se na e-book povídek) a celkově mě taky mrzí, že se to nevecpalo do 7 knih, větší redakční tlak na krácení konkrétních pasáží by u posledních dvou nebo tří vůbec neuškodil. Cítím z toho snahu autorky co nejvíc vytěžit situaci, kdy je jí líto ji už opustit. A tam by se právě možná hodil přístup nějakého redaktora, který by si nebral servítky a víc tlačil:-).
    I mezi Lucasem a Ašem tam byly pasáže, kdy jsem se díval, jak dlouho ještě do předělu, abych už šel spát, nebo jestli to mám radši založit hned. Dlouhé rozepisování pocitů a vnitřních pochodů postav. A někdy i dokola. Jednou mám i pocit, že to snad byla chyba (ale možná mé nepochopení), že Lucas pochopil už někdy kolem 6. knihy, proč Aš nechtěl do jeho proměny zasahovat, co mu v Abyssu říkal. A později mu to zas vyčítal, a jako by si na tohle pochopení ani trochu nevzpomněl.
    A to říkám jako někdo, kdo si přečetl první díly a kousek trochu přerušovaně. Pak si musel zopáknout první čtyři díly v audiopodobě, a teprve pak se vrhl do té pětky a pokračoval víceméně už dál, protože to mezitím vyšlo.

    Argo mě navíc fakt tím způsobem předělu štve, a to mu jen tak neodpustím. Naivně jsem si myslel, že 8. kniha začne aspoň o kousek dřív, než 7. skončila, abych fakt mohl dočíst 7ku a na dovolenou si vzít 8ku v e-booku.


    Ale celkově jsem byl s Myceliem spokojen a rád si dočtu další věci od Vilmy.
    IDLE
    IDLE --- ---
    E2E4: Ze sousedního fandomu přišel návrh „aragornit“, tak to sloučili.
    E2E4
    E2E4 --- ---
    KAVEN: nebo neujásněny přepis. prehlaskova transkripce ještě nebyla vynalezena. zde detail alternativního názvu

    KAVEN
    KAVEN --- ---
    E2E4: Výrobce cedulky po telefonu špatně rozuměl :-)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam