není "dnešní generace hráčů, co vyrostla na ZX spektru" už náhodou padesátníci? :). Tedy už lidi, od kterej se postupně už odstěhovávají děti, protože jsou dospělé?
Nelíbí se mi postavení původně otázky, že openworld ničí hry jako argument, jako konstatování pravdy, protože to tak prostě není.
Současně se mi nelíbí to intelektuální porno, co dělá Kofila i Rudolf.
Opakování bosů, repetitivnost požitků... tam to není. Tam je designérské rozhodnutí, že se někteří nepřátelé vyvíjejí a kombinují hráči už známé techniky, je to jen další cesta, jak nechat hráče získávat zkušenosti, jak mu poskytnout pocit tý zvedající se křivky učení. Co se naučíte u jednoho, použijete i u dalšího. Rozvíjíte své schopnosti, stejně jako nepřátelé svoji obtížnost.
Pak je tu otázka, zda starší hráči (nikoliv vývojáři), zde se nestali otroci minulosti – dob kdy technologie neposkytovala dostatečný výkon a tak se to vězení, koridorovky, pro ně staly klasikou, prostě si zvykli na vězení, jak už to tak u vězňů bývá. Kofila popisuje lidi, co pamatují vznik a vývoj herních mechanik – ale to je a bylo určené technologií.
Ignoruje to svobodu a představy vývojářů, kteří kvůli tomu museli svá díla osekávat.
Jedno z omezení byli iluze otevřených světů – přičemž zrovna na From Softech je vidět, že po nich toužili celou dobu, ale malá pamět na konzolích je držela při zemi a v jeskyňce.
Že bossové byli jedineční... a že se křivka učení hráče řešila tím, že tam na každýho bosse běhal jako debil opakovaně, – no protože místo na CD a později na DVD, stejně jako na mechanickém disku v konzoli bylo omezené.
V open worldu si to prostě dávkujete sami. Pokud trpíte neurozou, že musíte brát všechno, tak s tím něco dělejte, ale pan Mijazaki za to nemůže. Když se kouknete na jeho hry, vidíte jak se mu to otevírá, co konzole dovolí. Nemůžete po něm chtít, aby se zavíral zase do vězení. To není vaše hra! Platíte vstupné, aby jste si mohli vstoupit do jeho světa a zahrát si v jeho hře!
Viděl jsem to už v roce 2015, kdy se křepčilo co dělá ve Falloutu stavění základen, podobně jako roky před tím, proč je to ve 3D a ne IZO. Hráči, technologie a vydavatel ale tady omezuje tvůrce a dokonce tak, že u autorů ignoruje jejich tvůrčí vize, dokonce na ně útočí. Moderní Fallout neudělal nic jinýho, než že konečně zrealizoval mechaniky, co tam chtěli původní tvůrci už od devadesátek, stavění, ale i ten rozházenej bordel, kdy poházené flašky je možný sebrat a použít na vodu, nebo udělát molotova (to se snažila už prastará Ultima, taky Zelda celou dobu směřovala ke svý dnešní podobě). jenomže to s tehdejšíma technologiema nešlo. Právěže taky patřím k pamětníkům, tak jsem viděl, jak ty omezené prvky herních možností se postupně všude rozvíjely – u japonců, u francouzů i u amíků. Všude.
Je otázka, zda ten kdo ustrnul není tvůrce, vývojář, ale hráč, který najednou bez vězení je svobodný, a neví co s tím, protože si zvykl na mříže.
Samotné koridory nicméně nezanikly, Capcom třeba ukazuje, jak se s nima pracuje dál, viz poslední Resident Evil. A povedl se výtečně. Ale má jiný prvky boje a vyprávění, ty fromovské prostě ječí, že chtěj ven, ty Capcomácké fungují výborně zase zde.
//mimochodem, nevím kde se vzaly ty výrazy jako že hra je požitek. Požitek je něco, co vám prodá dealer před hlavním nádražím, ne hra, která je něčím dílem, stejně jako divadlo nebo film.