• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    DO_ITEuropa Universalis IV a jine "paradoxni" hry
    Strategie od Paradox Interactive. Pojďme společně ovládnout svět jako Dubrovník v EU IV, přemoci Hitlera/Stalina v Hearts of Iron a porodit ditě od manželky svého syna v Crusader Kings II.
    rozbalit záhlaví
    PROZAC
    PROZAC --- ---
    FORREST: jj, vojensky je to docela nuda. ze to neni moc challange. jidina challange je tam crusade, kdyz sou silni mohamedani tak se to neda :)
    DO_IT
    DO_IT --- ---
    FORREST: presne, u CK bych zacinal, dokonce CK3 ma funkcni tutorial, coz vetsina paradoxnich her nema
    RUDOLF
    RUDOLF --- ---
    FORREST: dík za tip.. Já zkusím ještě tu římskou variantu paradoxu, to období mě teď baví.. Je tam všechno co bych čekal od simulace válčení, logistika, infrastruktura poměr vojáků k logistickým vozům, i nějaká definice formace. Řešíš kapacitu populace - tj. i schopnost rekrutovat z nových provincií, což je asi takový definující faktor staré římské říše. Tj. zatím mám motivace to ještě zkusit, zvlášť když je tam krásně rozkreslená mapa of španělska po persii (možná i indii, teď nevím)

    Já jsem si našel Old World, což z crusade kings přebralao rodokmen a events ale hraje se to jako civlizace, až na pár překopaných mechanik jako počer příkazů za tah, větším pohyb jednotek po mapě a tím pádem i vytvoření fronty, obkličoávní apod. Ještě jsem zvědavý na bojový systém z Humankind, ale to je civ like.

    Třeba jak jsou fronty v HoI, to mi dává totálně smysl, i když jsem tomu ve finále nepřišel na kloub.

    Každopáně si ještě vezmu k srdci radu Antičlověka a budu hrát na Ironmana bez savů, mám pocit, že jsem v HoI dohrál po pár hodinách k počátku konfliktu a pak se mi totálně rozbyli fronty, páč jsem nechápal jak fungují, jak fungje AI apod. A celý útok na evropu byl takovej smutnej paskvil. Ale holt člověk musí dohrát aby pochopil ty mechaniky postupně.
    FORREST
    FORREST --- ---
    RUDOLF: Tak zkus Crusader Kings. Čísel je tam sice pořád dost, ale ta hra se dá hrát i hodně Role-play a za mě k tomu i vyloženě svádí.
    Takže rozhodnutí pak můžeš dělat podle povahy aktuálního charakteru a nikoliv podle toho, co je číselně nejvýhodnější. ;-)
    RUDOLF
    RUDOLF --- ---
    D1RABBIT: Micromanagement mě neva, spíš že je to všechno komunikovaný přes čísla.
    RUDOLF
    RUDOLF --- ---
    Tak já se do paradox games zkoušel prorazit několikrát, EU4, HoI a teď naposledy Imperator Rome nebo jak se to jmenuje, ale ten je fakt krásnej. Za mě největší issue je, že je to o ladění čísílek, což me ve výsledku asi nebaví. Chápu, že přes ty číslíčka Paradox gamifikuje nějaké koncepty té doby, ale za mě je to takovej chladnej přístup. Za druhý, úplně jsem nepochopil bojový systém u Imperator Rome. Působilo to na mě, že spíš musím držet frontu, spíš než táhnout provinciema, což mi u války z těch dob nepřijde intuitivní.
    ANTICLOVEK
    ANTICLOVEK --- ---
    BLACKDRAGON: když jsem začínal s HOI (teď tam mám něco jako 650 hodin), tak jsem si dal myslím Švýcarsko a tak, ale to byla chyba :) nejjednodušší a nejlepší je Německo se zapnutejma historickejma AI, protože člověk řeší převážně pozemní boje, má nabušený generály/industry, dostatek manpower atd... alternativa by byla USA, nicméně tam se člověk musí vylízat z deprese a je to hodně pomalej rozjezd... jak tu padli tak ještě Sověti by byla dobrá alternativa a nebo já osobně začal jako první "pořádnou" hru jako roleplaying neschopné Itálie :) tam se i začíná ve válce s Etiopií, která je supermega jednoduchá a ideální na první ošahání.. následně pak se docela člověk může spolehnout na to že ho Německo podrží, když jde do tuhýho :) hlavně minimálně prvních několik her se držet zapnutý historický AI, aby měl člověk aspoň trošku představu, co se bude dít :) a trpělivost a zapnutej ironman, aby se člověk důsledně poučil z chyb:) ... jo a divivize dělat pouze s 10/20/40 combatwidth přičemž desítky používat jen na hlídání přístavů a nedůležitejch linií. začátečník si ze začátku asi vystačí s 20W klasickou - 7 pěších jednotek a 2 dělostřelecký (ideální poměr obrana/útok minimálně proti AI ve většině situací) a k tomu přihodit pár supportů... mulťák je jiná, ale tam jsem kromě koopu s kámošem nepolíbenej a k tomu nemám co říct:) ... jinak ze začátku až na nějaký výjimky investovat do výzkumu (research sloty) a stavění továren popřípadě industriálního výzkumu a po prvních dvou letech trénovat divize.. u takový číny to ale platí zase jinak - tam rpostě chce člověk chrlit co nejlevnější zbraně a hromady divizí aby umlátil japonce čepicema :) minimálně na začátku bych se ale radši držel Evropy, protože mi přijde taková nejjednodušší... a doktrína na firepower je takovej ideální střed :) mobile je když člověk dělá tanky, battleplanning nebo jak se jmenuje (třetí strom) je takovej spíš defenzivní z mých zkušeností a poslední massasault je prostě házení lidí před hlavně nepřátel... použitelný podle mě prakticky jen za Čínu popřípadě SSSR, ale i tam se líp člověk uchytí s firepower (popřípadě mobile) doktrínou

    LANMANCZ: imho se AI docela zlepšila minimálně od La Resistance DLCčka :) umí to bejt docela výzva někdy, ale pochopitelně je to pořád jen AI a X let stará hra :)
    LANMANCZ
    LANMANCZ --- ---
    JULIAN: Jo prave u her jako EU4 a CK2 me to tak netrapi, ale v tom HOI4 to bylo fakt dost nanic.
    JULIAN
    JULIAN --- ---
    LANMANCZ: AI je u paradoxich her obecne problem, i ve hrach kde ma to AIcko par stacku je to des, u hry kde jich jsou desitky/stovky je to videt jeste o fous vic.
    LANMANCZ
    LANMANCZ --- ---
    Ja sem HOI4 uz teda par let nehral, ale me osobne to prislo vsechno dobre, ale totalne to zabila naprosto stupidni AI delajici naprosto stupidni veci. Spojenci delali kazdych 14 dnu mini-invaze francie kde se chcipali po milionech, protoze nebyli schopni prorazit moji obranu (ale ani na po padesate se nepoucili a zkouseli to furt znova, vetsinou furt na tech stejnych provinciich, bylo to fakt jen otravne protoze furt jen bimbaly attack message), Italove po ztrate Lybie posilali vsechny svoje jednotky do vychodni afriky pres nemecke pristavy kde projizdeli pres la manche, kolem spanelska, kolem cele afriky kde byli masakrovani po statisicich spojeneckym lodstvem, Briti posilali celou svou armadu posilat o bezcenne provincie v Africe zatimco svou domovinu nechali naprosto nechranenou, Japonci snazici se o invazi Spanelska, a podobne - AI byla fakt katastrofa a dost kazila hru. Kapitolou sama o sobe byla frontline AI, ktera byla uplne marna - v momente kdy se zmenila fronta zabranim jedine provincie zacala AI delat divoke reshuffly cele fronty sem a tam takze vsechny jednotky mely neustale nulovou organizaci kvuli transportu, na to sem se uplne vysral a vsechno sem si mikro-manazoval.
    Bohuzel ani behem vice nez 2 let to PDX nijak neopravil tak sem se na to pred par lety vysral a prestal kupovat DLCcka a prestal hrat pac to bylo fakt dost priserne - zmenilo se to nejak vyrazne k lepsimu od te doby? Obcas kouknu na Steamu do diskuzi a vidim, ze na AI si lidi stezuji dodnes tak sem to ani nezkousel znova instalovat.
    TURBOMATIK
    TURBOMATIK --- ---
    PLOSTENKA: mam to stejne jak ck2 tak eu4 tak stellaris fpoho ale HOI sem nějak nedával... nebo spíš mě to tak nechytlo jako ostatni pdx gamea
    SOMRAK
    SOMRAK --- ---
    PLOSTENKA: v tom má právě SSSR výhodu, že jedeš aspoň že začátku jen pěší divize a z lodi stavíš jen transporty kvůli surovinám. A teda ještě komunikační linie na předpokládanou německou frontu.
    PLOSTENKA
    PLOSTENKA --- ---
    FORREST: D1RABBIT: Tak jasne, ale kdyz se mi po 1000+ hodinach CK2 a 500+ hodinach EU4 nepodarilo v HoI ani zacit, tak to nebude nedostatkem zkusenosti s paradoxim workflow :) Proste mi to nesedlo, stane se. To spis pisu pro ostatni, pokud nekdo ma starsi paradoxy a premysli o porizeni HoI - narocnost na orientaci v GUI je vyrazne vyssi.
    SOMRAK
    SOMRAK --- ---
    BLACKDRAGON: sssr. v zásadě 1 fronta, zato pořádná
    FORREST
    FORREST --- ---
    PLOSTENKA: Vždyť je to klasický Paradox. Nejdřív 4h+ tutorial na netu a pak se člověk prvních 30h seznamuje s hrou.

    Já předtím zkoušel i HoI 3 a ve 4 mi teda přijde, že to udělali dost přístupnější a přišlo mi to v pohodě.
    PLOSTENKA
    PLOSTENKA --- ---
    Me teda prislo HoI oproti CK2/EU4 prilis prekombinovany, vlastne se mi ani po prohranem vikendu nepodarilo poradne zacit.
    FORREST
    FORREST --- ---
    BLACKDRAGON: Já si na základě nějakého doporučení z YouTube dal první hru za Německo a byl jsem spokojený.
    Šáhneš si tam na vše (pěchota, letectvo, lodě) a máš dost silný začátek, aby jsi nemusel nic extra hrotit. Takže na seznámení se s herními mechanikami za mě super.
    BLACKDRAGON
    BLACKDRAGON --- ---
    ahoj, mam 700 hodin euiv, par stoviek na eu3, doprial som si hearts to iron, ale som jemne strateny, ako vzdy na zaciatku :) ktory velky narod je dobry na naucenie a je viac pohodicka (nema tisic frontov), nejaka taka obdoba kolinizacneho naroda v euiv ako boli Spanieli a Portugalci? :)

    a tiez akou cestou sa vydat za maly narod, ist hned od zaciatku defenzivu alebo budovat infrastrukturu civilnu?
    JULIAN
    JULIAN --- ---
    SULINAR: to by mi prislo divny, ale vazne jsem to nezkousel :(
    SULINAR
    SULINAR --- ---
    JULIAN: zalezi jak hra posuzuje bastarda, ale pokud hraje za Samboju, tak se obávám, že po legalizaci se přijme rod otce :)
    JULIAN
    JULIAN --- ---
    SULINAR: priznam se, ze netusim. ale ze stejneho manzelstvi asi neni, ne? :D
    SULINAR
    SULINAR --- ---
    HONCKA: jo, ta by to vyresit mela.

    JULIAN: pokud je ze stejneho manzelstvi, tak to nepomuze ne?
    JULIAN
    JULIAN --- ---
    HONCKA: neslo by zlegalizovat tu nejmladsi? ted nevim jaky ikonky jsou v CK3 presne ale to vypada na bastarda
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam