• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    _BENNYNepodmíněný Základní Příjem
    MANFRED
    MANFRED --- ---
    KAI: No, už tak nějak myslim že asi ne(přes akce jako dnešní bulhaři se nějak podpisy nedaří). I když zajímavý by to bejt mohlo:-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: nemám přesný plán, co bych zrušil či zachoval. pouze to pokládám za obecný směr, který je potřeba se vydat. (viz tendence zpřístupnit informace o něčím postižení každému, komu se ten postižený bude prokazovat nějakým tím ZTP-X průkazem v elektronické verzi, apod.). v dnešní době soukromí neexistuje - když má informace jeden subjekt, jako by je měli všichni. od toho se bude muset odvíjet co dál s adresnými sociálními dávkami.

    dtto výběr věcí jako daň z příjmu - typicky, odvedenou jí chceš mít ve chvíli, kdy třeba potřebuješ od státu OPRAVDOVOU službu (např. zápis nemovitosti do katastru, což také obvykle chceš dělat slušně adresně). drobní plátci daně z příjmu měli, mají (a vždy budou mít) tendence se jejímu placení všemožně vyhýbat - na to sází SSO se svým požadavkem jejího zrušení - a já skutečně nečekám zásadní změnu individuální lidské povahy v nejbližší budoucnosti. tedy offsetování daně z příjmu zavedením ZP (tedy: v podstatě vyhlášení obrovského nezdanitelného minima, a "dorovnávání" neodvedené daně těm, kdo ho ani nedosáhnou).

    daň z příjmu se z mého úhlu pohledu týká těch, kdo chtějí prokázat, že při koupi nemovitosti nabyli ty prostředky nějak legálně - tady se trochu blížím "majetkovým přiznáním" sociálních demokracie), fakticky ale nechci žít ve společnosti, kde bude většina nemovitostí držena spekulativně a/nebo zakoupena za prostředky získané tak či onak pochybným způsobem (a každý má nějakou mez, každý někde jinde, odkdy nabyté prostředky začne pokládat za získané pochybným způsobem.. nás liberály od běžné levice odlišuje, že nemáme problém uznávat zisk jako legitimní zdroj příjmu, a naopak spoustu práce pokládáme za potenciálně zbytečnou... v podstatě vidíme práci jako historický, překonaný způsob dosahování osobního zisku... dá se říct...). přeci jen třeba vlastnictví nemovitosti je, na rozdíl od vlastnění movitého majetku, už určitý zásah do práv ostatních občanů stejné země (tedy skutečně se o majitelech nemovitostí, zejména městských, mluvilo zhruba už o středověku, jako o specifické střední třídě, třetím stavu... a protože to mělo různé vedlejší efekty, tak se ve 20.století začalo experimentovat s tím, že střední třída bude moci omezovat práva ostatních občanů i jinak, např. skrze duševní vlastnictví...)

    alternativou k nějakému řešení "kde na to kdo vzal peníze" je výrazně zvýšit daň z nemovitosti (ta je v ČR relativně nízká, proti Evropě), toto se mi ale moc nechce (dovedl bych si představit progresivní daň z nemovitosti, mimochodem - tedy daň z více, pravděpodobně spekulativně držených, nemovitostí - toto je ale samozřejmě taky obejitelné, takže nemá moc cenu toto rozvíjet).

    obecně stejně jako narušování soukromí občanů není žádoucí u drobných transakcí, tak tím víc je žádoucí u těch velkých transakcí, se kterými už je spojená moc nad ostatními. nicméně: nejde očekávat, že by naše civilizace během našich životů byla schopná dospět k nějakému racionálnímu rozhodnutí, když se stejně vyplácí poslat z jednoho konce Evropy na druhý více kamiónů, než aby se něco poslalo vlakem či lodí: evidentně historické snahy nějak zdanit a zregulovat centralizovaný kapitál byly natolik úspěšné, že kapitál se naučil jevit jako decentralizovaný a roztříštěný, relativně se anonymizovat a skrýt a celkově to vystihuje duch Internetu: "to route around obstacle".

    Proto taky všechny svoje naděje vztahující se k ZP nevztahuji k nějakému násilnému vybírání daní, ale prostě je spojuju s tím, že pro systém "korporátního fašismu" (ve kterém tak jako tak žije každý, kdo odebírá elektřinu od ČEZu, ropu a plyn z Ruska, cestuje letadly vlastněnými neviditelnými leasingovými společnostmi místo aerolinkami, apod.) bude levnější si dodržování pravidel (která pro svojí existenci vyžaduje, aby byla dodržována) jednoduše "koupit", než je vymáhat násilím a/nebo "vytvářet pracovní místa" (tedy montovny, kancelářská úřední místa, marketing, reklama, apod.). fakticky: odvádění daní do systému se ZP znamená pro korporaci část produkce "rozdat" (jako de-facto nejlevnější způsobe zaplacení daní)

    u toho posuzování dodržování různých (z velké části převážně nesmyslných, vždy je tam ale nějaké to procento, o kterého "jde o život") pravidel pak zhruba platí, že to, co bylo mocenským systémem jedné etapy vývoje civilizace, to se v druhé stává náboženstvím, u kterého jsou dobře míněná pravidla většinou upozaďována ve prospěch absurdních dezinterpretací. V zásadě ale křesťanský princip charity či islámská povinnost pohostinnosti (spolu se zákazem finančního úroku dva na Západě docela opomíjené rysy této kultury) je skutečně něco, co má význam přetransformovat v postmoderní době do podoby základního příjmu, jako celkem samozřejmé výhody vyplývající z občanství nějaké země, a přinášející občanům té země třeba i určitou mezinárodní prestiž - a celkově pocit, že má nějakou reálnou cenu a není to jen ideologický blábol.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: akorát si spousta lidí neuvědomuje, co všechno, co dnes lidi pobírají, by offsetoval - ja mam dost pocit, ze si to hlavne neuvedomujes ani ty. Proto porad cekam, az konecne prestanes jen prazdne tlachat a konecne ukazes nejakej konkretni rozpocet.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: jsem myslel spíš ty úžasné ostatní kapitoly rozpočtu, ž - aha. Takze tobe prijde jako zasadni vyhoda NZP, ze ve srovnani s napriklad "Podpora regionalniho rozvoje a cestovniho ruchu" ho nelze tunelovat? 8)))

    Hele, nebylo by krapet pricetnejsi sronavat NZP s existujicim systemem socialni pece, nez s nejakejma uplne jinejma a irelevantnima polozkama rozpotu?
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: pořád je to o řád míň, než co by vyžadoval VZP - jenomze jak uz jsem ti ukazal, stat plati lidem z mnohem vice kolonek nez jenom "davkly statni socialni podpory". Cili chces tvrdit, ze ty ostatni bys zachoval? Ze zrusis jen tuhle jednu platbu a misto ni budes vyplacet mnohem vic na VZP? 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: ééé, přeřek :-) (pořád je to o řád míň, než co by vyžadoval VZP... akorát si spousta lidí neuvědomuje, co všechno, co dnes lidi pobírají, by offsetoval ... prostě ta debata musí zahrnout odhdad čísla počtu lidí, pro které by to proti dnešnímu stavu především nebyla žádná změna)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: jsem myslel spíš ty úžasné ostatní kapitoly rozpočtu, že...
    KAI
    KAI --- ---
    _BENNY: no prece EU urednicka komise!
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: základní příjem je zajímavý tím, že není "vytunelovatelný" huh? Zatimco normalni, adresne socialni davky "tunelovatelne" jsou? Prosim, vysvetli.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: dávky státní sociální podporu dnes tvoří 40 milionů - proboha zivyho, XChaosi. Srsly? To ti neprijde ani trochu divny, ze by socialni podpora byla _jenom_ 40 mega? V tom grafu se zcela jasne pise 40 MILIARD. Bravo, umis prepisovat cisla z obrazku do formulare s chybou jen tri rady 8))

    Nicmene, pokud se bavime o tom, co by se nahradilo pomoci NZP, tak i to je samozrejme blbe. Protoze je potreba zapocitat i davky pomoci v hmotne nouzi (10G), prispevky na peci (20G), podporu v nezamestnanosti (10G), davky osobam se zdravotnim postizenim (2G) a tak dale, a tak dale a tak dale. A radsi uplne necham stranou otazku tech 381G v duchodovym pojisteni.

    A porad cekam, az mi podrobne ukazes jak bys NZP zaintegroval do rozpoctu...
    _BENNY
    _BENNY --- ---
    TRISSIE: ale predtim na to spolecnost pripravime, takze vsechny lidi namotivujeme, aby se zacali trenovat na letove dispecery
    TRISSIE
    TRISSIE --- ---
    XCHAOS: takže jsme zase u modelu "sebereme potřebným (důchodcům, zdravotně postiženým atd) a dáme nepotřebným"?
    SEAMON
    SEAMON --- ---
    URZA: Ono je to pekny clanok, ale co sa tyka bezdomovcov je skor zaujimavejsia studia toho programu. http://www.jrf.org.uk/publications/support-rough-sleepers-london

    Tam sa uvadza, ze 4ria participanti mali problem s udrzanim ubytovania - co je prakticky 1/3 skupiny. Pricom mali problem s udrzanim ubytovania a to mali vsetko platene z daneho programu. Ak to inak chapem spravne hlavnym cielom programu bolo dostat nekooperujucich bezdomovcov z ulice - tj. za uspech sa povazovalo uz to, ze sa niekde ubytovali a dali si ziadost na socialne davky. Celkove vysledky - tj. kolko z tych 15 ludi sa uspesne zaclenilo spat do spolocnosti zial chybaju.

    Uznavam, ze to je zaujimava studia, ale ako dovod pre NZP je to slabe - primarne koli tomu, ze sa v studii jasne uvaza, ze tie uspechy sa dosiahli aj vdaka vyraznej pomoci socialnych pracovnikov.

    The authors conclude that the personalised support provided to individuals was as important to the success of the project as the provision of personalised budgets. The personalised approach has brought people elements of choice and control not provided by standard offers of support, alongside intensive support from one trusted worker.

    Skor mam z toho trosku pocit, ze efektivna bola prave ta kvalitna a individualizovana socialna praca v terene.

    Pribeh z Ugandy sme uz mali - da sa to v diskusii dohladat a podla mna to je chybny argument pre NZP. Myslim, ze ekonomicke a socialne ukazovatele Ugandy a beznej EU krajiny su uplne niekde inde.
    MANFRED
    MANFRED --- ---
    XCHAOS: Akorát je s tim spojenej jeden zádrhel, že se totiž pletou role. Perfektně spočítaný a nachystaný k oponentuře by to měli mít prosazovatelé NZP, aby nám patřičně vytřeli zrak.
    Zatim to funguje tak, že spočítaný ani ne tak na "první nástřel", vlíst mi někdo do kanclu s tim, že má perfektní projekt a v kalkulace by měl u zdrojů a nákladů"zdroje jsou, vemem to když tak někde, kde moc nevíme, ale chceme to a zkusit to je dobrej nápad" pošlu ho rovnou na psychárnu, dovolenou nebo pracák(zvláště když se to presentuje jako detailně promakaný a krutě reálný, ale asi to nevychází růžově..nebo jen lenost..nebo kalkulace proč se s tim piplat když takhle to k vnadění stačí..?).
    XCHAOS: Jak snížení daní, v reklamách se mluví o úplném zrušení daně z příjmu..nebo už sou reklamy neaktuální a výrobek pozbyl některé proklamované vlastnosti?
    LUBOB
    LUBOB --- ---
    uz to zacina nabirat puvodni junipetruv smer. prijem bude zcela nepodmineny, ALE
    1. nesmis byt duchodce.
    2. ....
    3. ...
    SEAMON
    SEAMON --- ---
    XCHAOS: Takze aby som spravne rozumel:
    1) Dochodca dostane maximalne terajsiu uroven dochodku, tj. NZP + dofinancovanie
    2) Zvysok populacie dostane terajsi plat + NZP (to v akej forme to NZP dostane je druha vec)

    Myslim, ze minimalna mzda pri poskytovani NZP nema zmysel, otazne je ci to nejakym sposobom vyrazne niecomu pomoze.

    Vcelku by ma ale zaujimalo - dajme tomu, ze po zavedeni NZP nastane narast cien - pre vacsinu populacie to nemusi byt problem - ich celkovy prijem sa zvysil. Dochodcom ale nie - co s tym?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SEAMON: ne - takhle jednoduché by to fakt nebylo. Důchodci by dostali rozdělné to, co se vybere do fondu průběžného financování důchodů (sociálního pojištění) - vzhledem k narůstajícímu počtu důchodců ale tato částka bude klesat. Aby nedocházelo k sociálním bouřím (typu důchodkyně mávající válečky a paličkami na maso, důchodci cenící umělé chrupy a štvoucí svoje psy na veřejné činitele, apod.), tak by se toto nově dorovnalo právě zavedením ZP. Ten by se ale týkal všech a ne jen důchodců.

    Levicoví kritici ZP se budou muset na druhou stranu smířit, že by to znamenalo zrušení minimální mzdy (resp. snížení odvodů z mezd zaměstnanců), a že by prostě spousta lidí začala za svojí práci pobírat pouze tržní cenu (nezkreslenou regulacemi). Ve skutečnosti je to ekonomicky hodně klasický a hodně liberální přístup, který potenciálně ruší spoustu dnešních regulací: především je to jinak chápané pojetí občana, kdy každý občan je aspoň trochu majitelem/rentiérem (jinými slovy/jiným jazykem: "má sociální práva") ale současně se za to zříká svých práv regulovat ekonomické aktivity ostatních.

    Prvek dobrovolnost v celém systému nevidím tam, že bych věřil, že "někdo něco stejně udělá dobrovolně" - tohle je naivita, dobrovolně může možná někdo pohrabat listí na návsi nebo v parku, a spousta úředních profesí není profesemi, ale právě jen formou "spoluvlastnění státu" ... ale civilizace dnes stojí na kvalifikovaných profesích, kde je elasticita poptávky po té profesi prakticky nulová (chirurgové, letečtí dispečeři, zaměstnanci rozvoden a jaderných elektráren...) a tyto lidi bude potřeba i v budoucnu nějak motivovat. Prvek dobrovolnosti vidím v tom, že by subjekty od určité velikosti (v podstatě asi právnické osoby) víceméně "dobrovolně" platily státu všechny odvody a daně (tím se nakonec obloukem dostáváme k tomu, že stejně prakticky každý fungující moderní systém je "korporátním fašismem" - ale můžeme aspoň debatovat o své roli v tomto systému a tom, jestli "exit strategie" k jiným systémům lidem spíše uzavíráme, nebo spíše otevíráme, apod.). Pokud systém postavíme na čistě násilném vybírání daní, tak to nikdy fungovat nebude.
    SEAMON
    SEAMON --- ---
    XCHAOS: Hm pockat hadam by aj dochodcovia dostali NZP + dochodok. Ak je teda NZP pre kazdeho a v rovnakej vyske.
    LUBOB
    LUBOB --- ---
    XCHAOS: tady nejde o kritiky, kteri to maji spocitane, tady jde o nekritiky, kteri to spocitane nemaji.


    ze je rozpocet trvale deficitni, to snad vi kazdy, na to neni potreba zadna vyssi matematika.

    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam