• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    _BENNYNepodmíněný Základní Příjem
    NEKROMANT
    NEKROMANT --- ---
    REDGUY: Já jsem chtěl jít zrovna spát.. :) Nemohl bys být tedy konkrétnější a rovnou napsat co z toho plyne? :)
    NEKROMANT
    NEKROMANT --- ---
    FIONOR: A s franzem měla kolik "počítat se mi to nechce..", Všeobecné mínění začíná být někdy dost strašidelné (například rasismus, nenávist..- samo bráno z mého zaujatého pohledu..) a ovlivnitelné.. Stejně jako ta morálka a etika. Také mám dojem že má značnou setrvačnou a všechny obsahuje všechny předchozí ideologie v sobě (například: arbeit macht frei..).
    Je pravda, že jsem dneska dělal k jídlu kuře.. co by mi asi ono řeklo o tom jak já jsme etický když by umělo mluvit.. (kdo ví jak se zachází s kuřaty a soucítí s nim tak chápe..).

    Tak teď k tomu příkladu.. Těch čísel je na nějaké vážné počítání které by mě nebavilo stejně hrozně málo :) Takže jdeme střílet od boku.. (proč ne..)

    A) Může to vést k různým věcem. Je jich tolik že raději doporučuji si pustit třeba film kulturní impuls kde jsou zmíněné.. Podle mě by mělo zavedení NZP i ve vesnici pozitivní efekt, ale možná by bylo lepší to dělat s menší částkou.
    K číslům: pokud by 50% lidí pobíralo NZP, 100 obyvatel (100% zaměstnanost?..), 90% 20 000 (otázka co těch 10%..) Ale pořád to jsou počty.. (ty důchodci například dělají nějakou práci zadarmo "platil by za ní někdo jinak"? Třeba nám nezvýší nám naše čísla ani HDP, ale někoho uspokojí atd.)
    Ti co naberou síli na zahrádce?.. Kolik by jinak dali za nemocnici a za léky? Kolik stojí čerstvý vzduch a krása rostlin na zahradě?.. :D - opravdu chceme všechno měřit a vážit?..

    Tak by klesly příjmy pracující s 20 000 na méně (teď střílím páč jsme líný to počítat) na nějakých 13 500 Kč? +-.. :)

    B) Efektivní kontrola a výběr daní, případně i větší represe.. Také jde o to o jakou práci se jedná (jestli dělají něco co je ostatním prospěšné a nebo vyrábí drogy..) a teď je otázka co je ještě prospěšné a co je už "škodlivá" droga.. :)

    C) Já v tom zdanění nevidím problém.. Měli s tím společného že ti umožnili to flákání a uměleckou tvorbu.. a navíc nejsi na světě sám, žejo.. :)
    Jaké riziko? U toho obrazu nebo uměleckého díla toho až snad tolik nehrozí.. ale každopádně máš pořád tu jistotu NZP (finanční pojistka..).
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    NEKROMANT: Aha. No a ted uz jen chybi aby ses zamyslel nad tim cos napsal a uvedomil si co z toho plyne. Ne ze bych si delal nadeje, ale drzim palce 8))
    NEKROMANT
    NEKROMANT --- ---
    REDGUY: Mělo to být vézt, ten prasopis mám hrozný.. také jsme použil ten tvůj termín, který podle mě není přesný a už obsahuje snahu emotivně zabarvit sdělení "ten kdo bude pobírat NZP a neúčastnit se na trhu práce se těžko přestane na společnosti nějak podílet..- leda by to byl mnich, poustevník či sestra v klášteře..) :)
    Pokud by všichni pobírali NZP a nikdo by neměl žádné zaměstnání tak by se rozdělili rovnostářsky všechny statky vytvořené společnosti.. Pokud by opravdu nikdo nepracoval (zvláštní představa, ale proč ne..) a nebylo by z čeho brát (došli všechny zdroje na zemi.. - to už je reálnější představa :D) tak by nikdo nedostal NZP...
    Ale samozřejmě je to čistě myšlenkové cvičení které nemá moc co s realitou.. :)
    Za války když byl problém s nedostatkem zdrojů tak se z důvodů efektivity a snadnosti většinou uplatňoval přídělový systém... (samozřejmě že většinou šlo o hiarchické autoritářské systémy, které ale na té nízké úrovni "příděly" udržovali pokud vím relativní rovnost).
    NEKROMANT
    NEKROMANT --- ---
    IORETH: Rozlišuješ práci a zaměstnání? Spousta užitečné práce je dělaná zadarmo.. (teď instaluji sousedovi zadarmo linux.. :P). Asociální by nutně muselo být, pokud by práce (přesněji zaměstnání) byla jediný prvek který lidi socializuje. Ale tak tomu není.. Tedy pak je otázka co je míněno termínem práce (klidně si ze mě dělejte srandu, ale podle mě je důležité vědět o čem se mluví a to bez vyjasnění pojmů prostě nejde..).
    A podle kterých kritérich a kdo má rozhodovat o tom, kdo pomoc potřebuje?.. Podle mě je lepší pomoci plošně všem. Když se někdo narodí jako flákač, proč to není vnímáno podobně jako vrozená vada? Kdo za to může jen on sám? A co geny, společnost, jaký na tom mají podíl? Když se budeme zabývat třeba psychosomatikou nebo celostní medicínou tak můžeme dospět k tomu že i za zlomenou nohu si člověk "může sám".. Můžeme také rozvíjet teorie o tom, že někdo kdo se narodí a hned umře při porodu měl špatnou karmu v minulém životě atd.. :)

    Možná bych mohl přidat a lépe roztřídit videa která NZP obhajují z pozic morálky.. (to jsou ale skoro všechna mi připadá..).
    Podle mě poškozuje společnost také kde co, ale flákači jí podle mě poškozují méně než chudoba a sociální vyloučení z ní plynoucí..
    Je fajn, že ti vadí NZP z toho důvodu že ohrozí ty slabé.. ale to tvoje měřítko kdo potřebuje pomoc a kdo si za co může sám je podle mě nespravedlivé.. :) Jako když by ti záleželo jen na těch kterým můžeš zjevně pomoci a kteří si to podle nějakých norem a pravidel zaslouží.. zatímco jiní mají být zatraceni protože si údajně za "to" či "vše" mohou sami.. :)

    Znám lidi kteří "stojí vždy na straně těch slabých" podle jejich slov a činů mohu li soudit.. a NZP podporují.. a ty jsi proti..:) Je to prostě z toho odlišného chápání kdo je ten slabý a kdo tu pomoc potřebuje. Možná od slova pomoc bychom mohli odmyslet slovo po.. a soustředit se na "moc" :) Ty tvrdíš že někdo si moc nezaslouží a jiný ano, protože se "snaží" nebo má zjevný, společensky uznaný "hendikep"..
    Jako chápu tě trochu, ale nesouhlasím s tebou...
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    NEKROMANT: Hele, jen tak pro komicky efekt: psal jsi, ze "Ale jen se vést je podle mě lidské právo". Dovolim si predpokladat, ze ve skutecnosti jsi myslel "vezt", a zkusim uz jen posledni, fakt jednoduchou otazku: co bys delal, kdyby se toho prava rozhodli vyuzit _vsichni_? Tj. nebyl by nikdo, kdo by pracoval, protoze vsichni by se vezli?
    IORETH
    IORETH --- ---
    NEKROMANT: Já bych spíš řekla, že se ti nelíbí, že můj výklad tvé morálky je správný :-).

    Říkáš, že pokud se někomu nechce pracovat (tj. je flákač), má jakýsi nárok na to, aby ho společnost živila. Dokonce štědře živila.
    Já říkám, že flákačství je asociální a poškozuje společnost. Celou společnost, i ty, kteří pomoc potřebují a z jejichž hypotetického krajíce by flákači ukusovali.

    Podle současného vnímání morálky (viz "definice" dole) je NZP neobhajitelný.
    NEKROMANT
    NEKROMANT --- ---
    _BENNY: Vážně? Já také.. jen jsem nekandidoval nehrdě.. :)
    _BENNY
    _BENNY --- ---
    NEKROMANT: ja mel naklady jeste nizsi nez ona a hrde jsem nekandidoval
    NEKROMANT
    NEKROMANT --- ---
    _BENNY: Ano, ta která nevolila sama sebe a měla nejnižší náklady na kampaň ze všech kandidátů :)
    _BENNY
    _BENNY --- ---
    ta Tana Fischerova, ktera nepodporuje samu sebe? :D (v prezidentske volbe hlasovala pro nekoho jineho nez sebe)
    NEKROMANT
    NEKROMANT --- ---
    SEAMON: Tady je jiné video z Hohošem o NZP: http://youtu.be/uNz1a26TXVA na podobná témata je na yt přednášek víc.
    NEKROMANT
    NEKROMANT --- ---
    IORETH: Nejsem si jist, že chápu tvůj výklad mé morálky a že správně chápeš mojí morálku :) Nějak mi nepřipadá moc ten popis že adekvátní. Mě zase mrzí že NZP zatím veřejně podporují jen 2 z 9tu finálních kandidátů na prezidenta (volených lidmi v referendu..-legitimitu je jistě možné zpochybňovat.. :D).
    Táňa Fischerová a Vladimír Franz..
    IORETH
    IORETH --- ---
    NEKROMANT: V tom případě je tvůj pohled na morálku dost odlišný od většinového, obecně přijímaného (který velí, že ti, co mohou, mají pomáhat těm, co nemohou). Podle většinového středoevropského (historicky modulovaného) vnímání morálky je tvůj postoj nemorální. Sobecký, vyžírkovský, protispolečenský. Je, myslím, jenom dobře, že je v takové menšině :-).
    NEKROMANT
    NEKROMANT --- ---
    IORETH: Pokud beru v potaz kontext tak jak ho chápu a NZP zhruba v té podobě jak ho navrhovala iniciativa (tedy ta podoba a míra povinnosti) tak jsem pro a připadá mi to morálně správné, mravné. To je ale snad jasné ne? :)
    NEKROMANT
    NEKROMANT --- ---
    REDGUY: Nevím o otázce na kterou bych ti neodpověděl. Jsme se svými odpovědmi tobě spokojený. Nedomníovám se, že bych se vykrucoval. Jestli chceš tak můžu reagovat na tvoje příspěvky, ale nedostaneš odpověď kterou chceš slyšet: A nebo B u otázky jestli je lepší déšť a nebo kladivo když nevím na které si planetě a jestli potřebuješ zatlouct hřebík a nebo umíráš žízní když jsme k tomu už ne jen já napsal dost příliš nepřitahuje... :)
    Navíc ty odpověď znáš na základě předpokladů které považuješ za samozřejmé jenom ty a všechno co není odpověď kterou chceš vidět tak označíš za kecy, blablabla a kroucení.. :)
    Můžeš odpovědět ty na otázku od GORGa s kruhem jestli chceš. Tam mě různé odpovědi a jejich zdůvodnění napadají spíš a není tam těch neznámých z mého pohledu tolik.. :)
    IORETH
    IORETH --- ---
    GORG: Jakože ve větším množství lidí se ti flákači ("ti, co se rozhodnou nepracovat, protože se jim nechce, ačkoli by mohli") snáz ztratí? Je to proto správnější, omluvitelnější, společensky přijatelnější? Protože jich není procentuálně tolik, nebo proto, že nejsou tolik vidět?

    NEKROMANT: Zkusme změnit měřítko a vezměne nějaký konkrétní příklad:
    Opravdu ti přijde v pořádku, že by se určití lidé zde, v současné České republice, rozhodli, že je práce nebaví, a ostatním tedy přibude povinnost se o ně starat?
    Přijde ti to opravdu v pořádku a morálně správné? (nechci žádné úvahy na téma "co je to morálka", přijměme současný kontext, něco v tom smyslu, co nám povídali na základní škole v rodinné/etické či jiné výchově).

    GORG: Rozložení bohatství mezi lidmi je jednou z nejméně vhodných aplikací Gaussovy křivky, jakou si lze představit, ale to teď není úplně podstatné (googli Mandelbrota, i když i jeho rozdělení spíš ilustruje, než že by popisovalo). Podstatnější je, že "ZP imho spíš dává smysl u společnosti, kde té spodní části gaussovy krivky můžou pripadne pomoci ti, co se mají lip." To už se v současnosti děje. Systém by si jistě zasloužil mnohá vylepšení, ale v zásadě je nastaven na to, aby bylo pomoženo tomu, kdo to potřebuje. Neměl by ten, kdo pracovat může (i když nechce), spíše připojit ruku k dílu, aby mohlo být lépe pomáháno těm, kteří to opravdu potřebují?

    K té debatě o právu - já mám taky právo komukoli na potkání říct, že si o něm myslím, že je debil. Ovšem, nedělám to, protože ve výsledku se mi to vymstí. Krom toho to není morálně v pořádku a kdyby to dělali všichni, bude svět o poznání horším místem k životu.
    Taky mám právo dát v práci výpověď a jít jen tak na pracák a na sociálku a nechat se živit ostatníma.
    A já to co? Neudělám, protože dtto.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    GORG: Blablabla, porad jsi neodpovedel na otazku. Diky ze potvrzujes co jsem napsal! 8)
    GORG
    GORG --- ---
    a ne.. NZP by asi u 3 lidí nefungovalo. Ale asi ani nedávalo smysl :) Jakože i jaký smysl by měla vláda a parlament, soudnictví, atd. u tri lidi? Snad leda jako nějaká alternativní divadelní hra, kde se stridaj v tehle rolich soudce, vyberciho dani ci policisty.
    Nedává mi v tomhle kontextu koncept státu moc smysl, takže to zní jako falešná karta... :) V tom počtu se to jeví spíš jako téma na rodinu nebo skupinu kamarádů, kde se asi opravdu jen tak nepoštěstí, že tě povezou bez snahy. Ani u rodiny to není zadarmo a rodiče stanovují zároven pravdila.
    ZP imho spíš dává smysl u společnosti, kde té spodní části gaussovy krivky můžou pripadne pomoci ti, co se mají lip. Problém je asi, že bohatství není ve společnosti rozloženo gaussovou krivkou
    GORG
    GORG --- ---
    REDGUY: No nemusí být na všechno systém a tak malé měřítko to může ukazovat. Je snaha všechno postihnout nějakým systémem, který něco řeší... ale nemusí nutně postihnout všechny situace. Nebo jak bys řešil spravedlivě to s tím jedním záchranným kruhem pro dva muže pres palubu?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam