• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    _BENNYNepodmíněný Základní Příjem
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    NEKROMANT: tak osobni automobilova doprava nejsou jen ropu spalujici vozidla. Elektromobil je take osobni auto :) Alternativy (MHD, cyklo, pesi) maji jeden zasadni problem - nepokryji veskere vcelku legitimni potreby. MHD neni dokonalou siti, na kole se rozhodne neda vyjet za kazdeho pocasi a za vsech podminek... pesky je casove rozumna dochazkova vzdalenost omezena. Ano, muzeme zrusit dotace na MHD, prispevky na cyklostezky (ktere se jinak nezaplati - samy na sebe si nijak nevydelavaji) - pak mozna na NZP zbude ;)
    NEKROMANT
    NEKROMANT --- ---
    Výrobci učí auta myslet. Už se obejdou i bez řidiče — Ekonomika — ČT24 — Česká televize
    http://www.ceskatelevize.cz/.../ekonomika/297334-vyrobci-uci-auta-myslet-uz-se-obejdou-i-bez-ridice/
    NEKROMANT
    NEKROMANT --- ---
    VYHULENY_UFO: Jak souvisí algoritmy do aut s případným čekáním na NZP?
    Já osobní automobilovou dopravu považuji za ekologickou katastrofu.
    VYHULENY_UFO
    VYHULENY_UFO --- ---
    GORG:

    to by si mozna zaslouzilo sve misto mezi 10000 perlami z nyxu

    Programátor může být jen software..Další mizicí zaměstnání

    a datovy model a procesni model udela kdo? zase roboty? myslim, ze tahle teorie ma jednu vadu... roboty casem zjisti, ze lidi jsou zbytecni a ze by se dalo usetrit na nzp... navic uz si slysel o hnuti "Svobodu robotum!" ?
    VYHULENY_UFO
    VYHULENY_UFO --- ---
    GORG: ano, v aute vicevlaknovou aplikaci... oh... nemel by spis byt v aute skutecny realtime os ???? (qnx, rtlinux, , jak jsem jiz zde id junipetrus vysvetloval)
    GORG
    GORG --- ---
    DANYSEK: No je asi pravda, že SW za HW zaostava.. už co do využití paralelního programování, které je nutné pro využití vícejádrových CPU apod. zatím SW ten HW dostatečně efektivně nevyužívá. Objevuje se limit resp. náročnost na lidské myšlení umět tolik myslet analyticky - časem opravdu možná bude naopak počítač programovat sám sebe lépe než člověk, který má problém analyticky domyslet všechny situace. Obzvlášť u asynchronních procesů domyslet sled událostí je náročné.

    Na mojí židli pak možná zasedne nějakej kovovej robot resp. ani nebude potřebovat židli :-) Programátor může být jen software..Další mizicí zaměstnání

    Někdo asi programovat bude, ale to už asi nebudou davy. V některých oblastech už se to projevuje u návrhu počítačů (procesory navrhuje umělá inteligence, protože vymyslet, jak to v minimální velikosti vměstnant na ten chip všechny ty nano subjednotky, už je na lidi moc)

    - Také AI už v některých oblastech nahradila návrhy změny IT infrastruktury podniků resp. státu. ( ichnet.org, čímž to nahrazuje práci IT integračního analytika)

    - Ad právní rovina. No ale není podobně problém právně postihovat, že ani člověk nutně není vinen, pokud nezvládné reagovat na některé neřešitelné situace?
    SW se tady nemůže zřeknout úplně veškeré odpovědnosti. Software pro podobné systémy bude mít trochu jiná testovací a vývojová kritéria než spotřební telefon. I když ta storka z jaderný elektrárny, která měla mainframe z CZ, mě trochu znejistěla

    Námitkům, že můžou být problémy s bezpečností, ale imho neházejme AI do žita. Současné automatizovaná auta jsou hlavně zřejmě o těch algoritmech opravdu, ale pokud máš umělou formu nervové sítě lidského mozku, jdeš na to pak tím obecně - simulací člověka jako takového, resp. jeho mysli. Tady nás myslím čeká asi opravdu velký šok. A pokud je limitem jen výkon HW, pak je to doslova jen otázka času Moorova zákona.

    Rethinking artificial intelligence: Researchers hope to produce 'co-processors' for the human mind
    http://phys.org/news179400180.html
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    VYHULENY_UFO: neco mi asi uniklo... android je linux a pritom telefony zadarmo nikdo nerozdava :)
    VYHULENY_UFO
    VYHULENY_UFO --- ---
    DANYSEK: nekteri by ti rekli, ze v aute urcite bude linux a tudiz auto bude zadarmo....

    kdybych chtel byt ironicky, tak bych rekl, ze xchaos v arachne labs k letadlu na slunecni pohon pridal i samoridici open source automobil....
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    VYHULENY_UFO: to muzes doplnit i otazkou, za co si jej lidi koupi - auto prospikovane elektronikou asi nejlevnejsi... :)
    VYHULENY_UFO
    VYHULENY_UFO --- ---
    by me zajimalo, kdo bude ty algoritmy do samoridicich aut vymejslet, kdyz vsichni budou cekat na zakladni prijem...
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    GORG: ale volant tam porad zustava :) Protoze i tvurci jsou si vedomi faktu, ze ve vsech situacich to zareagovat nemusi a ani za pet let to nebude 100%... neni to zadna umela inteligence, ale system "podnet" -> "vystup", ktery jen krmis informacemi, jak zname situace resit. Jsou to porad spis asistenti rizeni (ktere WW cpe do seriovek uz dnes), jen se to porad dal vyviji. Nikdo se zatim netvari, ze ridic v aute je zbytecnost za vsech okolnosti.

    Btw to velky cerveny "emergency power off" tlacitko tam je pekny.... :) Bude zajimavy sledovat, co se stane, az do nej tatinek hrajici si v aute s ditetem omylem drcne ve 130km/h na dalnici :) Husty provoz s "myskujicimi" ridici bude take zajimavou vyzvou. Vybihajici male deti zpoza aut ve meste taky. Moznosti pocitacu jsou porad vyrazne za tim, co zvladne lidsky mozek. To je potreba mit na pameti :) Spolecnym jmenovatelem vsech videi je relativne ridky a klidny provoz v relativne pohodovych podminkach, vesmes navic za idealniho pocasi.

    Software reliability je problem, ktery se v testech projevit nemusi. Co bezpecnost ridicich systemu sama o sobe? Tedy napadeni systemu auta nezadoucim skodlivym SW? V momente vetsiho rozmachu se i tohle jiste stane tercem utoku. A neni tajemstvim, ze vnitrni bezpecnost systemu je casto podcenovana - spoleha se na "proprietarnost" a "uzavrenost".

    Celkovy problem bude jeste vetsi ztrata praktickych zkusenosti ridice s ovladanim vozidla (dokud bude zachovana moznost manualniho zasahu) - ridic bude vic a vic hloupnout :) Na jednu stranu jsou tyhle pocitacovi "asistenti rizeni" fajn, ale ono to ma i sva negativa. Ale v praxi to povede k tomu, ze ridici se rizeni budou venovat stale min. Coz je jiste prijemne v situaci, kdy se nic moc kolem nedeje... ale velmi neprijemne v meznich situacich.

    Nezapominej, ze to co vidis ve vsech tech videich je pozitivni marketing vyrobcu/prodejcu. Prodejce by byl blbej, kdyby upozornoval v reklamnim videu na problemy - to by nic neprodal :-) Kazdy prodejce vyzdvihne klady, ale zapory v maximalne mozne mire zamlci :) Logicky - jinak by nic neprodal... :)
    GORG
    GORG --- ---
    ZARREMGREGARROK: ad 1) Už jsem se k tomu teď vyjadřoval. Je to věc algoritmu. A jeho kvality. s AI můžeš časem dojít na úroveň okamžitého racionálního úsudku (názory se pak můžou lišit, jestli to opravdu bylo to nejlepší řešení)
    ad 2) Tady to může řešit zákon o obecným ohrožení. Je spousta zaměstnání, kde můžeš nějakým strojem apod. někoho ohrozit. Nebo při jeho výrobě. Soud by pak musel posoudit, jestli šlo o nekompetenci (a tedy obecné ohrožení) při vývoji toho SW. Pak by byla odpovědná ta firma. Podobně jako když se i v dnešní době prokázalo pochybení u výroby aut. Osobní odpovědnost ve firmě by šla řešit jen, pokud by se prostě prokázalo, že šlo o lajdáctví. (Zřejmě by stát mohl nutit výrobce testovat na celou řadu situací, které auto prostě musí zvládnout - hlavně ty nestandartní situace)
    ad 3) Njn. Tohle je podle mě ta věc času. Jednou ti ten počítač sám zhodnotí i všechny děje okolo, stav počasí, tornádo v dálce, do toho zapojí data z ostatních aut a okolních senzorů, které už teď vyrábí IBM, a chce jimi práškovat Zem).
    Poznat tedy nějakou nestabilitu skalní stěny je sice už složitější analýza, ale myslíš, že počítače resp. umělá inteligence časem nebude schopna všech kognitivních funkcí člověka? Je to jen práce neuronů. (Kognitivní poznání je, myslím, klasická práce umělých nervových sítí. Oproti emocím apod., které nevím, jestli se u počítačů někdy objeví, ale v tomhle směru to nepovažuju za až tak podstatné - i když v nějakém směru podstatné jsou spolu s intuicí, takže úplně ve všech situacích nemusí být počítačová úvaha lepší/stejná jako u člověka.. nemusí to být nutně dokonalé)
    MANFRED
    MANFRED --- ---
    GORG: Protože bez na části Emila, to auto i s Emilem dojede do Lvova místo do Paříže, takže součinnost Emil+navigační herberk tam bude muset bejt, že jo.A pokud dneska navigace voděj lidi do rybníka, zavedou tam i Emila. Což je ta srandovnější verze, když někoho zavedou do protisměru na dálnici, je to horší.

    Jo, s tim převzetim řízení řidičem, to je dobrý. Blbý je, že v autě na klíček s Emilem už nebude jednak potřeba, tudíž ví čert jestli ještě budou autoškoly, případně, bude-li, bude mít zkušenosti s řízenim, asi jako někdo, kdo udělá autoškolu, a pak za to sedne po letech.
    Já tedy myslim, že pokud bude degenarace, neurotizace a podobný věci postupovat nynějšim tempem, už to bude stejně nad jeho možnosti.
    A taky, tyhle starosti mít už asi nebude.
    VYHULENY_UFO
    VYHULENY_UFO --- ---
    zlaty debaty na tema "vliv robotiky na nepodmineny zakladni prijem"
    GORG
    GORG --- ---
    DANYSEK: Proč ta poznámka o prázdných silnicích? Imho zkoukni spíš víc videií...

    Zde normálně město, běžná doprava (v related je video, jak si fičí po dálnici):
    Mercedes-Benz S 500 Intelligent Drive Autonomous Car Self Driving Car
    https://www.youtube.com/watch?v=LHqB47F12vI


    Auto v protisměru asi nebudou simulovat zatím na reál :) Řeší zjevně hlavně funkční provoz. A je to fáze testování, takže pokud by nastala nějaká divná situace a auto dělalo blbosti, tak hned převezmou řízení. Časem můžou vyzkoušet bez posádky nějaké reakce na auto v protisměru a podobné lahůdky (ale ideálně spíš v nějakém simulátoru nejdřív, ať si tím nešrotují auta.) ) Jako asi není důvod mu nenaprogramovat reakci na auto v protisměru (to je vše o algoritmech - vyhnout se mu, zhodnotit poměr cena/výkon, jakým směrem zahnout)

    Každopádně Mercedes plánuje na rok 2020 tyhle auta už do masový distribuce. Asi není moc co řešit - tohle přichází.

    MANFRED: Ale proč ti přijde ta navigace tak důležitá? Není to hlavně o snímání terénu? Smart auto ti snad nevjede do rybníku, když ho vidí před sebou? :-)
    Jako systémy a počítače jsou občas na palici, ale tohle zjevně přijde, ať už to bude bezpečný nebo ne. Nehody na silnicích máš tak nebo tak. Tenhle systém dost možná zkusí někdo prosadit jako povinný a pozvolna vymizí i možnost autopilota vypnout. Já doufám, že ne!
    Nicméně řadě lidí asi bude připadat, že opravdu bezpečná doprava bude nejlepší v situaci, kdy budou automatizovaná úplně všechna auta, aby se vyloučil "human error" (lidská chyba, kill all humans eg.). Podobně jako Velká Británie oznámili, že tuším cca za 2020 bude kompletně automatizovaná vlaková doprava (tj. bez řidičů) - tam už je to přímo v plánu, ale holt vlaky jsou jednodušší o dost.

    A jistě budou i snahy, aby tí vláda mohla na dálku převzít řízení vozidla a zavést si tě do Area 51 na pokusy s anální sondou.

    Osobně bych možnost ho řídit sám určitě neodstraňoval... a rozhodně neumožnil vládě převzít kontrolu (Samozřejmě budou strašit, že to budou chtít aspoň během nějaké kalamity apod., aby mohli umožnit dopravu záchranky s co nejmenšími problémy, nebo k zastavení aut s teroristy), ale to už jsou myslím politické věci, které jsou asi OT i co do tématu technologické singularity :-) Držel bych se spíš těch technologických možností
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    GORG: Smesujes dve veci - hardware a software. Ano, dnes neni problem hardwarove vmestnat vykonny pocitac do hodinek, ale co do software ten vykon moc kupredu nejde, nektere bezne ukony jsou mozna i pomalejsi :) Protoze samozrejme krome vlastni funkcionality pribyva nepotrebnych serepeticek kolem.

    Problem je treba i v pravni rovine - producenti SW se obvykle zrikaji zodpovednosti za skody, ktere jejich software napacha. Predpokladam ze ty - coby vlastni automatickeho automobilu budes jen nerad platit skody, ktere fakticky zpusobi nekdo jiny - producent software :-)

    Software je navic v obecne rovine zatizen enormnim mnozstvim chyb (to je fakt, ktery jen tezko vyvratis), na ktere se casto prijde az v meznich situacich - jednoduse proto, ze ani nejde veskere stavy nasimulovat a otestovat, casto jde o prkotiny. Technicky se chyba SW resi treba zdvojenim komponent a porovnavanim vysledku - kdy pri nejakem rozporu dojde k uvedeni systemu do bezpecneho stavu. Funguje takhle treba pocitacove zabezpeceni zeleznicniho provozu - proste se doprava zastavi (klidne na par minut, nez se dany stav vyresi). Nicmene zeleznice je v tomto smeru celkem homogenni system, kde proces rizeni dopravy je popsatelny - a doprava je rizena fakticky centralne. Na silnici tech kombinaci a moznosti mas mnohem vic, i samotna sit je hustejsi, potreby vice individualni - navic narozdil od te zeleznice se kazde auto ridi "samo" - takze u podobne komparace, auto sice muze zastavit - ale bude to mit dalsi dopady i na okoli. Mimo jine muzou vznikat ruzne mezni situace, ktere si tvurci SW ani nepredstavili.

    Ilustrovat to na povidani si s telefonem je trosku mimo. Tady se bavime o rizeni v realnem case. Telefon, kdyz ti nezareaguje spravne, tak na nej promluvis znovu a nic se nedeje. Auto kdyz nezareaguje spravne, muze to skoncit i mrtvou posadkou - asi si nereknes to same, co u pocitace a nad chybou mavnes rukou :) Vsimni si, ze ze snahy tvurcu je dokonce snaha nektera fakta zamlcovat :) Pocitac v hodinkach muzes restartovat kdy chces... restartovat ridici pocitace za jizdy? To uz asi neprojde :) Proste to nejde srovnavat.

    To vubec neni o odmitani noveho ;-) Technologie se vyviji, ale ta cesta k jejich praktickemu nasazeni bude jeste dlouha a trnita. Gadgets jsou jedna vec, ale tohle je o dost jina liga.
    GORG
    GORG --- ---
    DANYSEK: Já to myslel tak, že se zeptá to auto :-) ...s nadsázkou, i když mluvící auta zjevně přijdou též. To je "jen" analýza, poslech a pochopení významu textu a syntéza řeči. Už i u těch telefonů je vidět, že už si s nima můžeš povídat. To bude stále jen komplexnější a komplexnější inteligence v těch přístrojích. Časem se ti tedy opravdu může stát, že u tebe zastaví auto (se spícími lidmi uvnitř) a z reproduktoru se ti ozve "Dobrý den, zde automatizovaná řídící jednotka, nechcete svést holky?"

    Opravdu si nemyslím, že tohle je hudba nějaké vzdálené budoucnosti ale tak roku 2030.

    Obecně jakožto technologická singularita - to nebude jen nějaký vyhajpovaný mem, ale zřejmě opravdu další ještě dále zrychlující boom technologií. Můj děda zažil pušky a pak vznik starých tramvají, elektrifikaci měst, žárovky. Tramvajím se říkalo "elektrika"..teď máš i vlaky s magnetickou levitací, implatáty schopné dát zrak slepým nebo propojit počítač a lidský mozek atd.

    Na druhou stranu neříkám, že se tu bavíme o dnešku .. 8.1.2015.
    Teď to zvládá běžné situace perfektně .. v něčem je to už dnes lepší než lidský ridič. Každopádně zde šlo hlavně o budoucnost. Ty namitky, že dnes by to možná ideálně nevyřešilo vběhnutí zvířete do vozovky (to nevím.. určitě s tím myslím počítají.. vůči některým lidem ten počítač asi už i dnes zareaguje líp - bez paniky.. u jiných lidí to prozatím by mohlo naopak reagovat hůř - neintuitivně) stejně jako u nějakých hromadných bouraček se mi zdají jako pochyby kolem počítačů - Personal Computer bylo v dobách mainframu naprosté sci-fi, které se taky asi zdálo nemyslitelné. Počítač byl ještě relativně nedávno velký jako fotbalové hriště a data to počítalo několik dní...teď ho narveš do hodinek i s navigací.

    Tak mi ty pochyby o autoautu přijdou takové klasické, jako tomu bylo vždy u něčeho nového. Prostě nechápu ten argument "Hele, podívej - teď to tak není, tak jak by to tak mohlo být v budoucnosti?" :-)

    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    JUNIPETRUS: Kazde zbozi ma sveho kupce :) Ze tim kupcem nejses ty neni zadne meritko.
    JUNIPETRUS
    JUNIPETRUS --- ---
    prave mi volali ze spolecnosti equiti, ze maji pro me soukromou pozvanku pro ziskani informaci o investovani diamantu.. nemel.
    K cemu jsou takovy zamestani? Lituju tu telefonistku.
    A neni prvni kdo me takhle otravuje
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    NEKROMANT: svet neni tak ruzovy, jak se z marketingovych prezentaci muze zdat :)
    These are the secrets Google wanted to keep about its self-driving cars – Quartz
    http://qz.com/252817/these-are-the-secrets-google-wanted-to-keep-about-its-self-driving-cars/
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam