• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    _BENNYNepodmíněný Základní Příjem
    GORG
    GORG --- ---
    DANYSEK: Proč ta poznámka o prázdných silnicích? Imho zkoukni spíš víc videií...

    Zde normálně město, běžná doprava (v related je video, jak si fičí po dálnici):
    Mercedes-Benz S 500 Intelligent Drive Autonomous Car Self Driving Car
    https://www.youtube.com/watch?v=LHqB47F12vI


    Auto v protisměru asi nebudou simulovat zatím na reál :) Řeší zjevně hlavně funkční provoz. A je to fáze testování, takže pokud by nastala nějaká divná situace a auto dělalo blbosti, tak hned převezmou řízení. Časem můžou vyzkoušet bez posádky nějaké reakce na auto v protisměru a podobné lahůdky (ale ideálně spíš v nějakém simulátoru nejdřív, ať si tím nešrotují auta.) ) Jako asi není důvod mu nenaprogramovat reakci na auto v protisměru (to je vše o algoritmech - vyhnout se mu, zhodnotit poměr cena/výkon, jakým směrem zahnout)

    Každopádně Mercedes plánuje na rok 2020 tyhle auta už do masový distribuce. Asi není moc co řešit - tohle přichází.

    MANFRED: Ale proč ti přijde ta navigace tak důležitá? Není to hlavně o snímání terénu? Smart auto ti snad nevjede do rybníku, když ho vidí před sebou? :-)
    Jako systémy a počítače jsou občas na palici, ale tohle zjevně přijde, ať už to bude bezpečný nebo ne. Nehody na silnicích máš tak nebo tak. Tenhle systém dost možná zkusí někdo prosadit jako povinný a pozvolna vymizí i možnost autopilota vypnout. Já doufám, že ne!
    Nicméně řadě lidí asi bude připadat, že opravdu bezpečná doprava bude nejlepší v situaci, kdy budou automatizovaná úplně všechna auta, aby se vyloučil "human error" (lidská chyba, kill all humans eg.). Podobně jako Velká Británie oznámili, že tuším cca za 2020 bude kompletně automatizovaná vlaková doprava (tj. bez řidičů) - tam už je to přímo v plánu, ale holt vlaky jsou jednodušší o dost.

    A jistě budou i snahy, aby tí vláda mohla na dálku převzít řízení vozidla a zavést si tě do Area 51 na pokusy s anální sondou.

    Osobně bych možnost ho řídit sám určitě neodstraňoval... a rozhodně neumožnil vládě převzít kontrolu (Samozřejmě budou strašit, že to budou chtít aspoň během nějaké kalamity apod., aby mohli umožnit dopravu záchranky s co nejmenšími problémy, nebo k zastavení aut s teroristy), ale to už jsou myslím politické věci, které jsou asi OT i co do tématu technologické singularity :-) Držel bych se spíš těch technologických možností
    MANFRED
    MANFRED --- ---
    GORG: To není jízlivost, to jsou bohužel docela normální fakta. Logicky, bez uznání autority navigace a nějakého množství digitální demence by člověk mohl dojít k poznání, že zatáčet a následně havarovat v jednosmněrce, jakož i vjíždět s autem do rybníka není zcela obvyklé pro psychicky pohodové člověci. Takhle ta bytost svírající volant jen simulovala autopilota, tomu to taky nemyslí na základě logiky, ale programu, tudíž by to tam na základě údajů navigační jednotky taky švihnul s přehledem a grácií.
    S autopiloty už se konečně problémy vyskytly, zatim teda u letadel, protože jinde se nevyužívaly.
    Pokud si vzpomínám, tak už se vyskytl boj pilotů s autopilotem a případy, kdy letadlo dokázal rozbřinknout na šrot bez zápasu autopilot sám.
    Jo pardon, vlastně lodě už autopiloti taky potápěj.
    Občas s řídícím systémem bojujeme i v práci, naštěstí je to řešitelný (muj postup v minulém zaměstnání byl sekerou utít jeho chapadlo k armatuře a pak jí ovládat francouzákem, díky čemuž jsme zabránili explozi chemického provozu, šlo by to i spravit, ale "marák" a "ajťák" byli jaksi doma, by se šetřila pracovní síla).
    Takže až tak úplnou důvěru bych v ně nevkládal.

    Druhou otázkou je, kolik řidičů systém nahradí, protože i kdyby jsme se zcvokli, přirozenej-pardon-nepřirozenej úbytek obyvatelstva západního světa, zalepovanej momentálně zoufalejma pokusama nahradit chybějící lidi migrantama, stejně nevyrovnáme i kdybychom vyráběli roboty (teda oprava-nechlali si vyrábět v číně) jak na běžícím pásu. Konečně ne vždy musí vést zavedení řídícího systému do procesu k nižší potřebě zaměstnanců, akorát místo na intelekt nenáročného místa(házení lopatou) vzniká místo pro experta s intelektem nadprůměrným(servisák + programátor robotaa házejícího lopatou+ konstrukční+výrobní team)... (ten s nižším intelektem pak maximálně rozšíří řady internetového proletariátu).

    Třetí otázkou je alespoň pro mne otázka svobody. Až totiž člověk svěří svůj život do rukou auta řízeného robotem Emilem, přijde o svobodu rozhodování se, Emil bude frčet po "správné" trase, dbát na dodržování vložených informací etc. a z automobilisty řidiče se rázem stane cestující mikroautobusu (v lepším případě s programovacími právy), ovšem bude zase stoprocentně sledovatelnej. Nakolik ještě bude svobodným člověkem a nakolik jen "náplní dopravního prostoru za účelem dopravy z bodu A do bodu B za podmínek určených kýmsi", je otázka.
    DANYSEK: Obávám se že stahneš prd, jednak vyhodnotí Emil že vzduchu máš v kabině dost a tak je to zbytečný, jednak místo chodce tam bude jen jinej Emil venčící robopsa Emilku a ten na Tebe jen zabliká kukadlama :-)
    VYHULENY_UFO
    VYHULENY_UFO --- ---
    DANYSEK: id gorg je studnice neuveritelnych znalosti a predstav o svete... :)
    VYHULENY_UFO
    VYHULENY_UFO --- ---
    GORG:
    můžeš brát z cedulí (v kombinaci s offline mapou.. svého času kus papíru nebo knížečka automapy),


    uplne vidim jako samoridici auto odecita pozici z offline mapy ci ze smerovych ceduli... :P

    uprimne, roboty, automaticky rizena auta ve spojeni s teorii nzp me stale prekvapuje svym uzasnym humorem... kam se hrabe arthur c clarke
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    GORG: ja mel za to, ze je rec o automaticky rizenem vozidle :-) Vyborne, takze stahnu okenko, zeptam se... a auto si to prezvejka jak? :-) Ja nerikam, ze to nepujde, jen ta cesta je dlouha a trnita.
    GORG: zkusenosti s timhle mam prakticke (v pripade WW), v mnoha situacich to dokaze pomoct - ale porad je spousta stavu, ktere to vyresit nedokaze a je treba manualni zasah do rizeni prave kvuli zminenym vnejsim vlivum, mj. viz ZARREMGREGARROK. Coz znamena, ze tam porad potrebujes volant, pedaly... a nekoho, kdo s tim taky umi ;-)
    GORG
    GORG --- ---
    DANYSEK: Stáhneš okýnko a zeptáš se? :)
    Ne, vážně.. v autech se jezdilo ještě před existencí těhle autonavigací. Koukej se na to spíš z pozice člověka.
    Ten používá navigaci, aby věděl, jak se dostane do cíle. Nikoliv JAK má jet. Informace "kudy?" můžeš brát z cedulí (v kombinaci s offline mapou.. svého času kus papíru nebo knížečka automapy), pokud nemáš navigaci resp. GPS.

    To by bylo šílenství, aby spoléhal na navigaci. Vždyť tam sami uvádí disclaimer, že se na to nedá spoléhat.:) Nebo máš někde něco, že tomu tak je? Tohle jsem neověřoval, ale silně pochybuju. Není k tomu ani důvod.Jak říkám.. to by bylo šílenství.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    GORG: a podle ceho presne urcis aktualni polohu? :-)
    VYHULENY_UFO
    VYHULENY_UFO --- ---
    ZARREMGREGARROK: ja bych samoridici auto tedka fakt neresil, protoze sice mozna nejaky prototypy by se asi nasly, ale jinak jsou tato samoridici auta stejna kategorie jako cely nzp... roboty, automaty, rizeni bez prace a auto zdarma pro vsechny....

    GORG
    GORG --- ---
    Samozřejmě musíš počítat s tím, že některé cedule budou blbě čitelné, zasněžené, nápisy na vozovce s vybledlou barvou.. atd.

    Proto jsem psal, že bavme se o tom, co víme. Ne o spekulacích, že "to přece nemůže fungovat, protože já si myslím..."
    GORG
    GORG --- ---
    DANYSEK: No ten systém se snad na GPS navigaci nespoléhá? Případně zdroj uveď.

    Představa, že by odkázaly to auto na GPS + TomTom a "děj se vůle boží" zní jako čirý nonsense.

    (No řešila se tu situace, že mizí pracovní místa automatizací - čili, že tak nebo tak bude nutné systém nějak reformovat. Jak v jednom tom dokumentu zaznělo - lepší na tohle myslet s předstihem, než později během krize to řešit za běhu - zpravidla to končí světovou válkou)
    ZARREMGREGARROK
    ZARREMGREGARROK --- ---
    GORG: Zatím hlavní problém se samořídícími auty není v tom běžném provozu.
    1) Zvládne v krizových situacích, které spáchá jiný účastník provozu zajistit přežití posádky svého auta, okolních chodců, případně ten zdroj té krizové situace?
    2) Když počítač řídící auto někoho poškodí/zraní/zabije, kdo nese právní odpovědnost?
    3) Co s problémy typu: Silnice pod skalním útesem, kde je nahoře vidět, že se uvolňuje balvan a spadne na projíždějící auto? Člověk by pod to nevjel a kdyby ano, tak je to jeho blbost.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    GORG: vecna kritika je pomerne snadna - GPS neni zcela presny system, pokud jde o urcovani presne polohy vozidla, zvlaste v zastavbe mas casto problem s prijmem signalu z vice druzic. Navic muze byt jeste ucelove z vojenskych duvodu GPS "znepresnena", dusledky muzou byt zajimave :) O navigaci do nesmyslnych cest uz zde rec byla (cesta v mape je jedna vec, realna prujezdnost jina...). Ty systemy mj. take spolehaji na vodorovne znaceni - ktere ale neni na vsech komunikacich, nebo je kvality... mizerne :) Jiste, jsou dilci ulohy, ktere zvladat jde - adaptabilni tempomaty, system udrzeni vozidla v pruhu... ale na 100% to stale nefunguje - tak aby tam slo posadit neridice, vnejsich vlivu je cela rada. Dalsim problemem muze byt zpracovani dopravniho znaceni (vc. prenosneho), zvlaste u dodatkovych tabulek s nejakym textem - ne ze by nesel precist a prevest do strojove formy, ale spravne text vylozit... to uz je o hodne pokrocile umele inteligenci :-) Prace bude jeste dost...

    Jen nevim, jak to souvisi s NZP, asi jsme tu OT :D
    GORG
    GORG --- ---
    DANYSEK: No jde o to, že tyhle auta už silnice nějakou dobu brázdí, a tak pokud jde o kritiku jejich bezpečnosti, tak by měla být nějak věcná. Ne hyperbolou o modré obrazovce smrti :-) IT se důvěřuje už i v jiných oblastech. Nechci se tu ale pouštět do debat o hloupých autoritách ale spíš konkrétně...co opravdu víme o schopnostech těch aut a jejich potenciálu v budoucnu.

    Ne takový ty výstřelky, že tohle je vlastně ještě jen nafejkovaný na předpřipravených trasách, a pak zjištíš, že třeba to autonomní auto od Mercedesu ujelo samo bez nehody trasu 500 km (tak proč tvrdit, že je to předpřipravené ježdění kolem bloku?,))

    Případně ho můžeš řídit sám, a pokud bys náhodou u řízení usnul, tak to za tebe samo přebírá řízení, a zaparkuje tě to.

    Já jsem k tomu zpočátku taky přistupoval s nedůvěrou, ale pak si říkám proč ne.. prostě asi vítejme v budoucnosti.. zčásti v ní už nejen v tomhle asi žijem. (Ty debaty mi tu přijdou pokrokové jako v duchu "To jsou ti mladí a jejich kompjůtory... Kdyby raději choděli pěšky holota!" :D)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    GORG: spis bych cekal, ze auto rizene automaticky te samo privede do situaci stejnych, jako kdyby te vezla blondyna :-)
    GORG
    GORG --- ---
    MANFRED: Tím chceš říct, že sebeřízené auto nebudou umět řídit blondýny? :-) To auto se řídí samo, bez ohledu, kdo v něm sedí.
    Nebo že podle tebe se to auto řídí navigací?

    Možná zkus být konkrétnější a míň jízlivý :-)
    MANFRED
    MANFRED --- ---
    BONGI: No jo, tak já to taky posuzuju ze svýho pohledu navíc nadeformovanýho tim, že se tak trochu hrabu do minulosti regionu, zaniklých obcí a podobně a jasně že naopak existujou místa, která se překvapivě zvedají (díky systému dotace-nedotace ale nejde určit kde je to rozvoj přirozený a kde nadopovaný).
    GORG: Trochu, teda trochu dost mi ta "automatická auta" připomněla, jak v důsledku specifického chápání autorit, spojeného s jistým vlivem digitální demence (jeden z úspěchů naší doby, dřív se k demenci namáhavě probojovávali celej život:-) dneska si jí pořídí raz cuk) lidičkové respektující jako autoritu navigaci v autě sjíždějí do rybníků, končí s kamionem narvaným na cestě k vesnickému stavení, řidička zapadnuvší na polní cestě (kterou pokládala na základě údajů z navigace za dálnici) do bláta kterou hledala bavorská policie o vánocích (naštěstí jí fungoval mobil a houkačka) a podobně (docela mne udivil maník, který na základě pokynů z navigace zahnul do slepé ulice a havaroval, jednou by mne to až tak neudivilo, ale když tak učinil potřetí :-)
    BONGI
    BONGI --- ---
    MANFRED: Kolem Kraslic to moc neznam, ale loni jsem byl docela dlouho v okoli Jachymova, Ostrova, Klasterce a Kadane a pripadalo mi, ze to tam jde dost nahoru. Zvlast Kadan se neda s minulosti vubec srovnavat, dnes je to krasne mestecko. Zapadneji to roste pomaleji, ale pripada mi, ze roste. Ale uznavam, ze je to dvoumesicni pohled.
    ZARREMGREGARROK
    ZARREMGREGARROK --- ---
    BLOODRAT: Ještě bych k VYHULENY_UFO dodal, že tu prošel FIONOR link na článek s definicí stupidity.
    MANFRED
    MANFRED --- ---
    DANYSEK: Tak naštěstí se tam něco schrastit dá. Mě se tam líbilo, jak nějakou dobu vlak z německa vyplivl zástup německejch důchodců, na nástupišti složili fofrklacky a vzali s kalkulačkama útokem zdejší obchody, pak jsme se jim vyrovnali cenama a tak vlak přijede prázdnej, sem tam spíš jede nakupovat do němec česká parta. No v každym případě je to tady sranda, fajn byla parta v čele s Vyvadilem, která se chystala vyrobit z regionu "perlu poohří" :-)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    MANFRED: fabriky casto padly samy - co se asi tak muze stat s vyrobnim zavodem s muzejni vybavou? :) Kraslice jsou pekny priklad jeste v jedne veci - byla tam pekne pozorovatelna snaha o likvidaci regionalni zeleznice (kde ostatne dnes jezdi soukromi dopravci). Co vim ja, tak lidi za praci pres hranice jezdi, kdyz uz se to tak pekne zlikvidovalo na nasi strane.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam