• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    _BENNYNepodmíněný Základní Příjem
    ALMAD
    ALMAD --- ---
    //OT
    DANYSEK: Husty provoz s "myskujicimi" ridici bude take zajimavou vyzvou. Vybihajici male deti zpoza aut ve meste taky.

    Aniz bych si myslel ze to je tak ruzovi, tak lidi co to testil si mysli, ze tohle naopak zvladaj lip (viz priklad z cyklistou).

    Akorat pak teda pude nekdo po ulici s vhodnym obrazkem a vsechna auta okolo si budou myslet, ze sjizdej z utesu, no ;)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    GORG: ale volant tam porad zustava :) Protoze i tvurci jsou si vedomi faktu, ze ve vsech situacich to zareagovat nemusi a ani za pet let to nebude 100%... neni to zadna umela inteligence, ale system "podnet" -> "vystup", ktery jen krmis informacemi, jak zname situace resit. Jsou to porad spis asistenti rizeni (ktere WW cpe do seriovek uz dnes), jen se to porad dal vyviji. Nikdo se zatim netvari, ze ridic v aute je zbytecnost za vsech okolnosti.

    Btw to velky cerveny "emergency power off" tlacitko tam je pekny.... :) Bude zajimavy sledovat, co se stane, az do nej tatinek hrajici si v aute s ditetem omylem drcne ve 130km/h na dalnici :) Husty provoz s "myskujicimi" ridici bude take zajimavou vyzvou. Vybihajici male deti zpoza aut ve meste taky. Moznosti pocitacu jsou porad vyrazne za tim, co zvladne lidsky mozek. To je potreba mit na pameti :) Spolecnym jmenovatelem vsech videi je relativne ridky a klidny provoz v relativne pohodovych podminkach, vesmes navic za idealniho pocasi.

    Software reliability je problem, ktery se v testech projevit nemusi. Co bezpecnost ridicich systemu sama o sobe? Tedy napadeni systemu auta nezadoucim skodlivym SW? V momente vetsiho rozmachu se i tohle jiste stane tercem utoku. A neni tajemstvim, ze vnitrni bezpecnost systemu je casto podcenovana - spoleha se na "proprietarnost" a "uzavrenost".

    Celkovy problem bude jeste vetsi ztrata praktickych zkusenosti ridice s ovladanim vozidla (dokud bude zachovana moznost manualniho zasahu) - ridic bude vic a vic hloupnout :) Na jednu stranu jsou tyhle pocitacovi "asistenti rizeni" fajn, ale ono to ma i sva negativa. Ale v praxi to povede k tomu, ze ridici se rizeni budou venovat stale min. Coz je jiste prijemne v situaci, kdy se nic moc kolem nedeje... ale velmi neprijemne v meznich situacich.

    Nezapominej, ze to co vidis ve vsech tech videich je pozitivni marketing vyrobcu/prodejcu. Prodejce by byl blbej, kdyby upozornoval v reklamnim videu na problemy - to by nic neprodal :-) Kazdy prodejce vyzdvihne klady, ale zapory v maximalne mozne mire zamlci :) Logicky - jinak by nic neprodal... :)
    GORG
    GORG --- ---
    ZARREMGREGARROK: ad 1) Už jsem se k tomu teď vyjadřoval. Je to věc algoritmu. A jeho kvality. s AI můžeš časem dojít na úroveň okamžitého racionálního úsudku (názory se pak můžou lišit, jestli to opravdu bylo to nejlepší řešení)
    ad 2) Tady to může řešit zákon o obecným ohrožení. Je spousta zaměstnání, kde můžeš nějakým strojem apod. někoho ohrozit. Nebo při jeho výrobě. Soud by pak musel posoudit, jestli šlo o nekompetenci (a tedy obecné ohrožení) při vývoji toho SW. Pak by byla odpovědná ta firma. Podobně jako když se i v dnešní době prokázalo pochybení u výroby aut. Osobní odpovědnost ve firmě by šla řešit jen, pokud by se prostě prokázalo, že šlo o lajdáctví. (Zřejmě by stát mohl nutit výrobce testovat na celou řadu situací, které auto prostě musí zvládnout - hlavně ty nestandartní situace)
    ad 3) Njn. Tohle je podle mě ta věc času. Jednou ti ten počítač sám zhodnotí i všechny děje okolo, stav počasí, tornádo v dálce, do toho zapojí data z ostatních aut a okolních senzorů, které už teď vyrábí IBM, a chce jimi práškovat Zem).
    Poznat tedy nějakou nestabilitu skalní stěny je sice už složitější analýza, ale myslíš, že počítače resp. umělá inteligence časem nebude schopna všech kognitivních funkcí člověka? Je to jen práce neuronů. (Kognitivní poznání je, myslím, klasická práce umělých nervových sítí. Oproti emocím apod., které nevím, jestli se u počítačů někdy objeví, ale v tomhle směru to nepovažuju za až tak podstatné - i když v nějakém směru podstatné jsou spolu s intuicí, takže úplně ve všech situacích nemusí být počítačová úvaha lepší/stejná jako u člověka.. nemusí to být nutně dokonalé)
    MANFRED
    MANFRED --- ---
    GORG: Protože bez na části Emila, to auto i s Emilem dojede do Lvova místo do Paříže, takže součinnost Emil+navigační herberk tam bude muset bejt, že jo.A pokud dneska navigace voděj lidi do rybníka, zavedou tam i Emila. Což je ta srandovnější verze, když někoho zavedou do protisměru na dálnici, je to horší.

    Jo, s tim převzetim řízení řidičem, to je dobrý. Blbý je, že v autě na klíček s Emilem už nebude jednak potřeba, tudíž ví čert jestli ještě budou autoškoly, případně, bude-li, bude mít zkušenosti s řízenim, asi jako někdo, kdo udělá autoškolu, a pak za to sedne po letech.
    Já tedy myslim, že pokud bude degenarace, neurotizace a podobný věci postupovat nynějšim tempem, už to bude stejně nad jeho možnosti.
    A taky, tyhle starosti mít už asi nebude.
    VYHULENY_UFO
    VYHULENY_UFO --- ---
    zlaty debaty na tema "vliv robotiky na nepodmineny zakladni prijem"
    GORG
    GORG --- ---
    DANYSEK: Proč ta poznámka o prázdných silnicích? Imho zkoukni spíš víc videií...

    Zde normálně město, běžná doprava (v related je video, jak si fičí po dálnici):
    Mercedes-Benz S 500 Intelligent Drive Autonomous Car Self Driving Car
    https://www.youtube.com/watch?v=LHqB47F12vI


    Auto v protisměru asi nebudou simulovat zatím na reál :) Řeší zjevně hlavně funkční provoz. A je to fáze testování, takže pokud by nastala nějaká divná situace a auto dělalo blbosti, tak hned převezmou řízení. Časem můžou vyzkoušet bez posádky nějaké reakce na auto v protisměru a podobné lahůdky (ale ideálně spíš v nějakém simulátoru nejdřív, ať si tím nešrotují auta.) ) Jako asi není důvod mu nenaprogramovat reakci na auto v protisměru (to je vše o algoritmech - vyhnout se mu, zhodnotit poměr cena/výkon, jakým směrem zahnout)

    Každopádně Mercedes plánuje na rok 2020 tyhle auta už do masový distribuce. Asi není moc co řešit - tohle přichází.

    MANFRED: Ale proč ti přijde ta navigace tak důležitá? Není to hlavně o snímání terénu? Smart auto ti snad nevjede do rybníku, když ho vidí před sebou? :-)
    Jako systémy a počítače jsou občas na palici, ale tohle zjevně přijde, ať už to bude bezpečný nebo ne. Nehody na silnicích máš tak nebo tak. Tenhle systém dost možná zkusí někdo prosadit jako povinný a pozvolna vymizí i možnost autopilota vypnout. Já doufám, že ne!
    Nicméně řadě lidí asi bude připadat, že opravdu bezpečná doprava bude nejlepší v situaci, kdy budou automatizovaná úplně všechna auta, aby se vyloučil "human error" (lidská chyba, kill all humans eg.). Podobně jako Velká Británie oznámili, že tuším cca za 2020 bude kompletně automatizovaná vlaková doprava (tj. bez řidičů) - tam už je to přímo v plánu, ale holt vlaky jsou jednodušší o dost.

    A jistě budou i snahy, aby tí vláda mohla na dálku převzít řízení vozidla a zavést si tě do Area 51 na pokusy s anální sondou.

    Osobně bych možnost ho řídit sám určitě neodstraňoval... a rozhodně neumožnil vládě převzít kontrolu (Samozřejmě budou strašit, že to budou chtít aspoň během nějaké kalamity apod., aby mohli umožnit dopravu záchranky s co nejmenšími problémy, nebo k zastavení aut s teroristy), ale to už jsou myslím politické věci, které jsou asi OT i co do tématu technologické singularity :-) Držel bych se spíš těch technologických možností
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    GORG: Smesujes dve veci - hardware a software. Ano, dnes neni problem hardwarove vmestnat vykonny pocitac do hodinek, ale co do software ten vykon moc kupredu nejde, nektere bezne ukony jsou mozna i pomalejsi :) Protoze samozrejme krome vlastni funkcionality pribyva nepotrebnych serepeticek kolem.

    Problem je treba i v pravni rovine - producenti SW se obvykle zrikaji zodpovednosti za skody, ktere jejich software napacha. Predpokladam ze ty - coby vlastni automatickeho automobilu budes jen nerad platit skody, ktere fakticky zpusobi nekdo jiny - producent software :-)

    Software je navic v obecne rovine zatizen enormnim mnozstvim chyb (to je fakt, ktery jen tezko vyvratis), na ktere se casto prijde az v meznich situacich - jednoduse proto, ze ani nejde veskere stavy nasimulovat a otestovat, casto jde o prkotiny. Technicky se chyba SW resi treba zdvojenim komponent a porovnavanim vysledku - kdy pri nejakem rozporu dojde k uvedeni systemu do bezpecneho stavu. Funguje takhle treba pocitacove zabezpeceni zeleznicniho provozu - proste se doprava zastavi (klidne na par minut, nez se dany stav vyresi). Nicmene zeleznice je v tomto smeru celkem homogenni system, kde proces rizeni dopravy je popsatelny - a doprava je rizena fakticky centralne. Na silnici tech kombinaci a moznosti mas mnohem vic, i samotna sit je hustejsi, potreby vice individualni - navic narozdil od te zeleznice se kazde auto ridi "samo" - takze u podobne komparace, auto sice muze zastavit - ale bude to mit dalsi dopady i na okoli. Mimo jine muzou vznikat ruzne mezni situace, ktere si tvurci SW ani nepredstavili.

    Ilustrovat to na povidani si s telefonem je trosku mimo. Tady se bavime o rizeni v realnem case. Telefon, kdyz ti nezareaguje spravne, tak na nej promluvis znovu a nic se nedeje. Auto kdyz nezareaguje spravne, muze to skoncit i mrtvou posadkou - asi si nereknes to same, co u pocitace a nad chybou mavnes rukou :) Vsimni si, ze ze snahy tvurcu je dokonce snaha nektera fakta zamlcovat :) Pocitac v hodinkach muzes restartovat kdy chces... restartovat ridici pocitace za jizdy? To uz asi neprojde :) Proste to nejde srovnavat.

    To vubec neni o odmitani noveho ;-) Technologie se vyviji, ale ta cesta k jejich praktickemu nasazeni bude jeste dlouha a trnita. Gadgets jsou jedna vec, ale tohle je o dost jina liga.
    GORG
    GORG --- ---
    DANYSEK: Já to myslel tak, že se zeptá to auto :-) ...s nadsázkou, i když mluvící auta zjevně přijdou též. To je "jen" analýza, poslech a pochopení významu textu a syntéza řeči. Už i u těch telefonů je vidět, že už si s nima můžeš povídat. To bude stále jen komplexnější a komplexnější inteligence v těch přístrojích. Časem se ti tedy opravdu může stát, že u tebe zastaví auto (se spícími lidmi uvnitř) a z reproduktoru se ti ozve "Dobrý den, zde automatizovaná řídící jednotka, nechcete svést holky?"

    Opravdu si nemyslím, že tohle je hudba nějaké vzdálené budoucnosti ale tak roku 2030.

    Obecně jakožto technologická singularita - to nebude jen nějaký vyhajpovaný mem, ale zřejmě opravdu další ještě dále zrychlující boom technologií. Můj děda zažil pušky a pak vznik starých tramvají, elektrifikaci měst, žárovky. Tramvajím se říkalo "elektrika"..teď máš i vlaky s magnetickou levitací, implatáty schopné dát zrak slepým nebo propojit počítač a lidský mozek atd.

    Na druhou stranu neříkám, že se tu bavíme o dnešku .. 8.1.2015.
    Teď to zvládá běžné situace perfektně .. v něčem je to už dnes lepší než lidský ridič. Každopádně zde šlo hlavně o budoucnost. Ty namitky, že dnes by to možná ideálně nevyřešilo vběhnutí zvířete do vozovky (to nevím.. určitě s tím myslím počítají.. vůči některým lidem ten počítač asi už i dnes zareaguje líp - bez paniky.. u jiných lidí to prozatím by mohlo naopak reagovat hůř - neintuitivně) stejně jako u nějakých hromadných bouraček se mi zdají jako pochyby kolem počítačů - Personal Computer bylo v dobách mainframu naprosté sci-fi, které se taky asi zdálo nemyslitelné. Počítač byl ještě relativně nedávno velký jako fotbalové hriště a data to počítalo několik dní...teď ho narveš do hodinek i s navigací.

    Tak mi ty pochyby o autoautu přijdou takové klasické, jako tomu bylo vždy u něčeho nového. Prostě nechápu ten argument "Hele, podívej - teď to tak není, tak jak by to tak mohlo být v budoucnosti?" :-)

    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    JUNIPETRUS: Kazde zbozi ma sveho kupce :) Ze tim kupcem nejses ty neni zadne meritko.
    JUNIPETRUS
    JUNIPETRUS --- ---
    prave mi volali ze spolecnosti equiti, ze maji pro me soukromou pozvanku pro ziskani informaci o investovani diamantu.. nemel.
    K cemu jsou takovy zamestani? Lituju tu telefonistku.
    A neni prvni kdo me takhle otravuje
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    NEKROMANT: svet neni tak ruzovy, jak se z marketingovych prezentaci muze zdat :)
    These are the secrets Google wanted to keep about its self-driving cars – Quartz
    http://qz.com/252817/these-are-the-secrets-google-wanted-to-keep-about-its-self-driving-cars/
    MANFRED
    MANFRED --- ---
    Lepší byla předchozí verze autíčka a té krásné a spokojené budoucnosti. Buďte dobří.
    NEKROMANT
    NEKROMANT --- ---
    Google Self Driving Car on City Streets
    http://www.youtube.com/watch?v=BVoBthIqut8
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    NEKROMANT: 55 vterina pobavila... nejak zapomeli na realni zivotni situaci - auto ritici se v protismeru :) ...a vubec, ty vesmes prazdne silnice ;-) To by se to jezdilo...
    VYHULENY_UFO
    VYHULENY_UFO --- ---
    NEKROMANT: fer, pocitacem generovana reklama na auto z budoucnosti... diky pane Neznalek.
    a navic na videu neni videt jak auto nahlizi do papirove automapy a neni zcela jasne vysvetleno jak bude skenovat informace z ceduli...
    MANFRED
    MANFRED --- ---
    GORG: To není jízlivost, to jsou bohužel docela normální fakta. Logicky, bez uznání autority navigace a nějakého množství digitální demence by člověk mohl dojít k poznání, že zatáčet a následně havarovat v jednosmněrce, jakož i vjíždět s autem do rybníka není zcela obvyklé pro psychicky pohodové člověci. Takhle ta bytost svírající volant jen simulovala autopilota, tomu to taky nemyslí na základě logiky, ale programu, tudíž by to tam na základě údajů navigační jednotky taky švihnul s přehledem a grácií.
    S autopiloty už se konečně problémy vyskytly, zatim teda u letadel, protože jinde se nevyužívaly.
    Pokud si vzpomínám, tak už se vyskytl boj pilotů s autopilotem a případy, kdy letadlo dokázal rozbřinknout na šrot bez zápasu autopilot sám.
    Jo pardon, vlastně lodě už autopiloti taky potápěj.
    Občas s řídícím systémem bojujeme i v práci, naštěstí je to řešitelný (muj postup v minulém zaměstnání byl sekerou utít jeho chapadlo k armatuře a pak jí ovládat francouzákem, díky čemuž jsme zabránili explozi chemického provozu, šlo by to i spravit, ale "marák" a "ajťák" byli jaksi doma, by se šetřila pracovní síla).
    Takže až tak úplnou důvěru bych v ně nevkládal.

    Druhou otázkou je, kolik řidičů systém nahradí, protože i kdyby jsme se zcvokli, přirozenej-pardon-nepřirozenej úbytek obyvatelstva západního světa, zalepovanej momentálně zoufalejma pokusama nahradit chybějící lidi migrantama, stejně nevyrovnáme i kdybychom vyráběli roboty (teda oprava-nechlali si vyrábět v číně) jak na běžícím pásu. Konečně ne vždy musí vést zavedení řídícího systému do procesu k nižší potřebě zaměstnanců, akorát místo na intelekt nenáročného místa(házení lopatou) vzniká místo pro experta s intelektem nadprůměrným(servisák + programátor robotaa házejícího lopatou+ konstrukční+výrobní team)... (ten s nižším intelektem pak maximálně rozšíří řady internetového proletariátu).

    Třetí otázkou je alespoň pro mne otázka svobody. Až totiž člověk svěří svůj život do rukou auta řízeného robotem Emilem, přijde o svobodu rozhodování se, Emil bude frčet po "správné" trase, dbát na dodržování vložených informací etc. a z automobilisty řidiče se rázem stane cestující mikroautobusu (v lepším případě s programovacími právy), ovšem bude zase stoprocentně sledovatelnej. Nakolik ještě bude svobodným člověkem a nakolik jen "náplní dopravního prostoru za účelem dopravy z bodu A do bodu B za podmínek určených kýmsi", je otázka.
    DANYSEK: Obávám se že stahneš prd, jednak vyhodnotí Emil že vzduchu máš v kabině dost a tak je to zbytečný, jednak místo chodce tam bude jen jinej Emil venčící robopsa Emilku a ten na Tebe jen zabliká kukadlama :-)
    VYHULENY_UFO
    VYHULENY_UFO --- ---
    DANYSEK: id gorg je studnice neuveritelnych znalosti a predstav o svete... :)
    VYHULENY_UFO
    VYHULENY_UFO --- ---
    GORG:
    můžeš brát z cedulí (v kombinaci s offline mapou.. svého času kus papíru nebo knížečka automapy),


    uplne vidim jako samoridici auto odecita pozici z offline mapy ci ze smerovych ceduli... :P

    uprimne, roboty, automaticky rizena auta ve spojeni s teorii nzp me stale prekvapuje svym uzasnym humorem... kam se hrabe arthur c clarke
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    GORG: ja mel za to, ze je rec o automaticky rizenem vozidle :-) Vyborne, takze stahnu okenko, zeptam se... a auto si to prezvejka jak? :-) Ja nerikam, ze to nepujde, jen ta cesta je dlouha a trnita.
    GORG: zkusenosti s timhle mam prakticke (v pripade WW), v mnoha situacich to dokaze pomoct - ale porad je spousta stavu, ktere to vyresit nedokaze a je treba manualni zasah do rizeni prave kvuli zminenym vnejsim vlivum, mj. viz ZARREMGREGARROK. Coz znamena, ze tam porad potrebujes volant, pedaly... a nekoho, kdo s tim taky umi ;-)
    GORG
    GORG --- ---
    DANYSEK: Stáhneš okýnko a zeptáš se? :)
    Ne, vážně.. v autech se jezdilo ještě před existencí těhle autonavigací. Koukej se na to spíš z pozice člověka.
    Ten používá navigaci, aby věděl, jak se dostane do cíle. Nikoliv JAK má jet. Informace "kudy?" můžeš brát z cedulí (v kombinaci s offline mapou.. svého času kus papíru nebo knížečka automapy), pokud nemáš navigaci resp. GPS.

    To by bylo šílenství, aby spoléhal na navigaci. Vždyť tam sami uvádí disclaimer, že se na to nedá spoléhat.:) Nebo máš někde něco, že tomu tak je? Tohle jsem neověřoval, ale silně pochybuju. Není k tomu ani důvod.Jak říkám.. to by bylo šílenství.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam