• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    _BENNYNepodmíněný Základní Příjem
    GORG
    GORG --- ---
    DANYSEK: No je asi pravda, že SW za HW zaostava.. už co do využití paralelního programování, které je nutné pro využití vícejádrových CPU apod. zatím SW ten HW dostatečně efektivně nevyužívá. Objevuje se limit resp. náročnost na lidské myšlení umět tolik myslet analyticky - časem opravdu možná bude naopak počítač programovat sám sebe lépe než člověk, který má problém analyticky domyslet všechny situace. Obzvlášť u asynchronních procesů domyslet sled událostí je náročné.

    Na mojí židli pak možná zasedne nějakej kovovej robot resp. ani nebude potřebovat židli :-) Programátor může být jen software..Další mizicí zaměstnání

    Někdo asi programovat bude, ale to už asi nebudou davy. V některých oblastech už se to projevuje u návrhu počítačů (procesory navrhuje umělá inteligence, protože vymyslet, jak to v minimální velikosti vměstnant na ten chip všechny ty nano subjednotky, už je na lidi moc)

    - Také AI už v některých oblastech nahradila návrhy změny IT infrastruktury podniků resp. státu. ( ichnet.org, čímž to nahrazuje práci IT integračního analytika)

    - Ad právní rovina. No ale není podobně problém právně postihovat, že ani člověk nutně není vinen, pokud nezvládné reagovat na některé neřešitelné situace?
    SW se tady nemůže zřeknout úplně veškeré odpovědnosti. Software pro podobné systémy bude mít trochu jiná testovací a vývojová kritéria než spotřební telefon. I když ta storka z jaderný elektrárny, která měla mainframe z CZ, mě trochu znejistěla

    Námitkům, že můžou být problémy s bezpečností, ale imho neházejme AI do žita. Současné automatizovaná auta jsou hlavně zřejmě o těch algoritmech opravdu, ale pokud máš umělou formu nervové sítě lidského mozku, jdeš na to pak tím obecně - simulací člověka jako takového, resp. jeho mysli. Tady nás myslím čeká asi opravdu velký šok. A pokud je limitem jen výkon HW, pak je to doslova jen otázka času Moorova zákona.

    Rethinking artificial intelligence: Researchers hope to produce 'co-processors' for the human mind
    http://phys.org/news179400180.html
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    GORG: Smesujes dve veci - hardware a software. Ano, dnes neni problem hardwarove vmestnat vykonny pocitac do hodinek, ale co do software ten vykon moc kupredu nejde, nektere bezne ukony jsou mozna i pomalejsi :) Protoze samozrejme krome vlastni funkcionality pribyva nepotrebnych serepeticek kolem.

    Problem je treba i v pravni rovine - producenti SW se obvykle zrikaji zodpovednosti za skody, ktere jejich software napacha. Predpokladam ze ty - coby vlastni automatickeho automobilu budes jen nerad platit skody, ktere fakticky zpusobi nekdo jiny - producent software :-)

    Software je navic v obecne rovine zatizen enormnim mnozstvim chyb (to je fakt, ktery jen tezko vyvratis), na ktere se casto prijde az v meznich situacich - jednoduse proto, ze ani nejde veskere stavy nasimulovat a otestovat, casto jde o prkotiny. Technicky se chyba SW resi treba zdvojenim komponent a porovnavanim vysledku - kdy pri nejakem rozporu dojde k uvedeni systemu do bezpecneho stavu. Funguje takhle treba pocitacove zabezpeceni zeleznicniho provozu - proste se doprava zastavi (klidne na par minut, nez se dany stav vyresi). Nicmene zeleznice je v tomto smeru celkem homogenni system, kde proces rizeni dopravy je popsatelny - a doprava je rizena fakticky centralne. Na silnici tech kombinaci a moznosti mas mnohem vic, i samotna sit je hustejsi, potreby vice individualni - navic narozdil od te zeleznice se kazde auto ridi "samo" - takze u podobne komparace, auto sice muze zastavit - ale bude to mit dalsi dopady i na okoli. Mimo jine muzou vznikat ruzne mezni situace, ktere si tvurci SW ani nepredstavili.

    Ilustrovat to na povidani si s telefonem je trosku mimo. Tady se bavime o rizeni v realnem case. Telefon, kdyz ti nezareaguje spravne, tak na nej promluvis znovu a nic se nedeje. Auto kdyz nezareaguje spravne, muze to skoncit i mrtvou posadkou - asi si nereknes to same, co u pocitace a nad chybou mavnes rukou :) Vsimni si, ze ze snahy tvurcu je dokonce snaha nektera fakta zamlcovat :) Pocitac v hodinkach muzes restartovat kdy chces... restartovat ridici pocitace za jizdy? To uz asi neprojde :) Proste to nejde srovnavat.

    To vubec neni o odmitani noveho ;-) Technologie se vyviji, ale ta cesta k jejich praktickemu nasazeni bude jeste dlouha a trnita. Gadgets jsou jedna vec, ale tohle je o dost jina liga.
    GORG
    GORG --- ---
    DANYSEK: Já to myslel tak, že se zeptá to auto :-) ...s nadsázkou, i když mluvící auta zjevně přijdou též. To je "jen" analýza, poslech a pochopení významu textu a syntéza řeči. Už i u těch telefonů je vidět, že už si s nima můžeš povídat. To bude stále jen komplexnější a komplexnější inteligence v těch přístrojích. Časem se ti tedy opravdu může stát, že u tebe zastaví auto (se spícími lidmi uvnitř) a z reproduktoru se ti ozve "Dobrý den, zde automatizovaná řídící jednotka, nechcete svést holky?"

    Opravdu si nemyslím, že tohle je hudba nějaké vzdálené budoucnosti ale tak roku 2030.

    Obecně jakožto technologická singularita - to nebude jen nějaký vyhajpovaný mem, ale zřejmě opravdu další ještě dále zrychlující boom technologií. Můj děda zažil pušky a pak vznik starých tramvají, elektrifikaci měst, žárovky. Tramvajím se říkalo "elektrika"..teď máš i vlaky s magnetickou levitací, implatáty schopné dát zrak slepým nebo propojit počítač a lidský mozek atd.

    Na druhou stranu neříkám, že se tu bavíme o dnešku .. 8.1.2015.
    Teď to zvládá běžné situace perfektně .. v něčem je to už dnes lepší než lidský ridič. Každopádně zde šlo hlavně o budoucnost. Ty namitky, že dnes by to možná ideálně nevyřešilo vběhnutí zvířete do vozovky (to nevím.. určitě s tím myslím počítají.. vůči některým lidem ten počítač asi už i dnes zareaguje líp - bez paniky.. u jiných lidí to prozatím by mohlo naopak reagovat hůř - neintuitivně) stejně jako u nějakých hromadných bouraček se mi zdají jako pochyby kolem počítačů - Personal Computer bylo v dobách mainframu naprosté sci-fi, které se taky asi zdálo nemyslitelné. Počítač byl ještě relativně nedávno velký jako fotbalové hriště a data to počítalo několik dní...teď ho narveš do hodinek i s navigací.

    Tak mi ty pochyby o autoautu přijdou takové klasické, jako tomu bylo vždy u něčeho nového. Prostě nechápu ten argument "Hele, podívej - teď to tak není, tak jak by to tak mohlo být v budoucnosti?" :-)

    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    JUNIPETRUS: Kazde zbozi ma sveho kupce :) Ze tim kupcem nejses ty neni zadne meritko.
    JUNIPETRUS
    JUNIPETRUS --- ---
    prave mi volali ze spolecnosti equiti, ze maji pro me soukromou pozvanku pro ziskani informaci o investovani diamantu.. nemel.
    K cemu jsou takovy zamestani? Lituju tu telefonistku.
    A neni prvni kdo me takhle otravuje
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    NEKROMANT: svet neni tak ruzovy, jak se z marketingovych prezentaci muze zdat :)
    These are the secrets Google wanted to keep about its self-driving cars – Quartz
    http://qz.com/252817/these-are-the-secrets-google-wanted-to-keep-about-its-self-driving-cars/
    MANFRED
    MANFRED --- ---
    Lepší byla předchozí verze autíčka a té krásné a spokojené budoucnosti. Buďte dobří.
    NEKROMANT
    NEKROMANT --- ---
    Google Self Driving Car on City Streets
    http://www.youtube.com/watch?v=BVoBthIqut8
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    NEKROMANT: 55 vterina pobavila... nejak zapomeli na realni zivotni situaci - auto ritici se v protismeru :) ...a vubec, ty vesmes prazdne silnice ;-) To by se to jezdilo...
    VYHULENY_UFO
    VYHULENY_UFO --- ---
    NEKROMANT: fer, pocitacem generovana reklama na auto z budoucnosti... diky pane Neznalek.
    a navic na videu neni videt jak auto nahlizi do papirove automapy a neni zcela jasne vysvetleno jak bude skenovat informace z ceduli...
    MANFRED
    MANFRED --- ---
    GORG: To není jízlivost, to jsou bohužel docela normální fakta. Logicky, bez uznání autority navigace a nějakého množství digitální demence by člověk mohl dojít k poznání, že zatáčet a následně havarovat v jednosmněrce, jakož i vjíždět s autem do rybníka není zcela obvyklé pro psychicky pohodové člověci. Takhle ta bytost svírající volant jen simulovala autopilota, tomu to taky nemyslí na základě logiky, ale programu, tudíž by to tam na základě údajů navigační jednotky taky švihnul s přehledem a grácií.
    S autopiloty už se konečně problémy vyskytly, zatim teda u letadel, protože jinde se nevyužívaly.
    Pokud si vzpomínám, tak už se vyskytl boj pilotů s autopilotem a případy, kdy letadlo dokázal rozbřinknout na šrot bez zápasu autopilot sám.
    Jo pardon, vlastně lodě už autopiloti taky potápěj.
    Občas s řídícím systémem bojujeme i v práci, naštěstí je to řešitelný (muj postup v minulém zaměstnání byl sekerou utít jeho chapadlo k armatuře a pak jí ovládat francouzákem, díky čemuž jsme zabránili explozi chemického provozu, šlo by to i spravit, ale "marák" a "ajťák" byli jaksi doma, by se šetřila pracovní síla).
    Takže až tak úplnou důvěru bych v ně nevkládal.

    Druhou otázkou je, kolik řidičů systém nahradí, protože i kdyby jsme se zcvokli, přirozenej-pardon-nepřirozenej úbytek obyvatelstva západního světa, zalepovanej momentálně zoufalejma pokusama nahradit chybějící lidi migrantama, stejně nevyrovnáme i kdybychom vyráběli roboty (teda oprava-nechlali si vyrábět v číně) jak na běžícím pásu. Konečně ne vždy musí vést zavedení řídícího systému do procesu k nižší potřebě zaměstnanců, akorát místo na intelekt nenáročného místa(házení lopatou) vzniká místo pro experta s intelektem nadprůměrným(servisák + programátor robotaa házejícího lopatou+ konstrukční+výrobní team)... (ten s nižším intelektem pak maximálně rozšíří řady internetového proletariátu).

    Třetí otázkou je alespoň pro mne otázka svobody. Až totiž člověk svěří svůj život do rukou auta řízeného robotem Emilem, přijde o svobodu rozhodování se, Emil bude frčet po "správné" trase, dbát na dodržování vložených informací etc. a z automobilisty řidiče se rázem stane cestující mikroautobusu (v lepším případě s programovacími právy), ovšem bude zase stoprocentně sledovatelnej. Nakolik ještě bude svobodným člověkem a nakolik jen "náplní dopravního prostoru za účelem dopravy z bodu A do bodu B za podmínek určených kýmsi", je otázka.
    DANYSEK: Obávám se že stahneš prd, jednak vyhodnotí Emil že vzduchu máš v kabině dost a tak je to zbytečný, jednak místo chodce tam bude jen jinej Emil venčící robopsa Emilku a ten na Tebe jen zabliká kukadlama :-)
    VYHULENY_UFO
    VYHULENY_UFO --- ---
    DANYSEK: id gorg je studnice neuveritelnych znalosti a predstav o svete... :)
    VYHULENY_UFO
    VYHULENY_UFO --- ---
    GORG:
    můžeš brát z cedulí (v kombinaci s offline mapou.. svého času kus papíru nebo knížečka automapy),


    uplne vidim jako samoridici auto odecita pozici z offline mapy ci ze smerovych ceduli... :P

    uprimne, roboty, automaticky rizena auta ve spojeni s teorii nzp me stale prekvapuje svym uzasnym humorem... kam se hrabe arthur c clarke
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    GORG: ja mel za to, ze je rec o automaticky rizenem vozidle :-) Vyborne, takze stahnu okenko, zeptam se... a auto si to prezvejka jak? :-) Ja nerikam, ze to nepujde, jen ta cesta je dlouha a trnita.
    GORG: zkusenosti s timhle mam prakticke (v pripade WW), v mnoha situacich to dokaze pomoct - ale porad je spousta stavu, ktere to vyresit nedokaze a je treba manualni zasah do rizeni prave kvuli zminenym vnejsim vlivum, mj. viz ZARREMGREGARROK. Coz znamena, ze tam porad potrebujes volant, pedaly... a nekoho, kdo s tim taky umi ;-)
    GORG
    GORG --- ---
    DANYSEK: Stáhneš okýnko a zeptáš se? :)
    Ne, vážně.. v autech se jezdilo ještě před existencí těhle autonavigací. Koukej se na to spíš z pozice člověka.
    Ten používá navigaci, aby věděl, jak se dostane do cíle. Nikoliv JAK má jet. Informace "kudy?" můžeš brát z cedulí (v kombinaci s offline mapou.. svého času kus papíru nebo knížečka automapy), pokud nemáš navigaci resp. GPS.

    To by bylo šílenství, aby spoléhal na navigaci. Vždyť tam sami uvádí disclaimer, že se na to nedá spoléhat.:) Nebo máš někde něco, že tomu tak je? Tohle jsem neověřoval, ale silně pochybuju. Není k tomu ani důvod.Jak říkám.. to by bylo šílenství.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    GORG: a podle ceho presne urcis aktualni polohu? :-)
    VYHULENY_UFO
    VYHULENY_UFO --- ---
    ZARREMGREGARROK: ja bych samoridici auto tedka fakt neresil, protoze sice mozna nejaky prototypy by se asi nasly, ale jinak jsou tato samoridici auta stejna kategorie jako cely nzp... roboty, automaty, rizeni bez prace a auto zdarma pro vsechny....

    GORG
    GORG --- ---
    Samozřejmě musíš počítat s tím, že některé cedule budou blbě čitelné, zasněžené, nápisy na vozovce s vybledlou barvou.. atd.

    Proto jsem psal, že bavme se o tom, co víme. Ne o spekulacích, že "to přece nemůže fungovat, protože já si myslím..."
    GORG
    GORG --- ---
    DANYSEK: No ten systém se snad na GPS navigaci nespoléhá? Případně zdroj uveď.

    Představa, že by odkázaly to auto na GPS + TomTom a "děj se vůle boží" zní jako čirý nonsense.

    (No řešila se tu situace, že mizí pracovní místa automatizací - čili, že tak nebo tak bude nutné systém nějak reformovat. Jak v jednom tom dokumentu zaznělo - lepší na tohle myslet s předstihem, než později během krize to řešit za běhu - zpravidla to končí světovou válkou)
    ZARREMGREGARROK
    ZARREMGREGARROK --- ---
    GORG: Zatím hlavní problém se samořídícími auty není v tom běžném provozu.
    1) Zvládne v krizových situacích, které spáchá jiný účastník provozu zajistit přežití posádky svého auta, okolních chodců, případně ten zdroj té krizové situace?
    2) Když počítač řídící auto někoho poškodí/zraní/zabije, kdo nese právní odpovědnost?
    3) Co s problémy typu: Silnice pod skalním útesem, kde je nahoře vidět, že se uvolňuje balvan a spadne na projíždějící auto? Člověk by pod to nevjel a kdyby ano, tak je to jeho blbost.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam