VYHULENY_UFO: jeho kalkulace je zaručeně chybná, protože zaprvé
1) nikdo příčetný nikdy nevyslovil konkrétní odhad, kolik by ZP v současném stavu ekonomiky ČR činil (ani nikdo normální netvrdí, že se ZP má zavádět dřív, než se konsolidují tunely z veřejných rozpočtů, resp. jako alternativa k nim)
2) tato částka zaručeně nezohledňuje, že o ZP nebudou navýšeny důchody (naopak o něj budou sníženy), a to nejen starobní a nejspíš ani ostatní, ani nezohledňuje, že ZP se u lidí se zaměstnáním bude překrývat s nezdanitelným minimem.
Počet lidí, kteří dnes nepobírají žádné dávky a nově dostanou ZP a tento ZP se u nich neprojeví aspoň částečně jako daňové úleva, bude tedy max. 1 milion, spíš ale méně.
Pro ZP ve výši např. 8000 by fakticky výdaj rozpočtu vzrostl 12x1000000x8000 = 96 miliard. současně zde je ale zhruba stejné množství osob (přesné číslo nevím), které dnes pobírají přídavky na bydlení či dávky v hmotné nouzi, často ve větší výši, než je těchto 8000.
Daň z příjmu není dnes hlavním zdrojem příjmů veřejných rozpočtů, zvýšení nezdanitelného minima by tedy velký výpadek příjmů neznamenalo. Faktické náklady na zavedení realistického ZP by oproti dnešnímu stavu mohly zvednou výdaje někde kolem 200 miliard. To je ale shodou okolností zrovna částka, která se dle Transparency International z veřejných rozpočtů rozkrade skrz korupci, pseudozakázky, apod. (přiznám se, že nevím, jak je toto číslo ověřitelné)
Lze si každopádně představit zavedení ZP takové, že by v podstatě "nula od nuly pošla". Většiny z nás s vlastními příjmy nad rámec ZP by se to týkalo max. jako úleva na zdravotním či sociálním, v podstatě.