• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    _BENNYNepodmíněný Základní Příjem
    JUNIPETRUS
    JUNIPETRUS --- ---
    XCHAOS: to je zajimavy - podnikani statu si sam zminil.
    Veřejný sektor může vlastnit majetek, jako jakákoliv jiná právnická osoba, a podnikat s ním - je to jen otázka politické vůle.
    Najednou, stat by automaticky zneuzival monopol, a nakonec to snad povede k monopolu na podnikani. ??
    V soucasne dobe je docela dost statnich podniku - https://cs.wikipedia.org/wiki/St%C3%A1tn%C3%AD_podnik
    Deje se zneuzivani monopolu, a vedlo to za 25let k "nakonec" k monopolu na podnikani?
    Pripinam tvoje slova - je to jen otázka politické vůle

    Jinak monopol je v nekterych oblastech prirozeny a muze by i uzitecny, treba takovy metro, mhd.
    Je to efektivnejsi z hlediska planovani, i nakladu. Myslis, ze metro je nekvalitni nezvladnuta sluzba?
    Myslis, ze by mohla existovat jeste nejaka paralerni sit metra?
    Nebo melo by smysl, aby jednu linku zajistoval soukromnik, nebo nektere vlaky vlastnil soukromnik? V cem by to bylo lepsi.
    A ted si vem, kdyby cele metro bylo soukrome a lidi by museli platit plnou trzni cenu?
    Soukroma mhd? Myslis, ze by soukromnik zavadel linky nekam kraj prahy, kde vystupujou 3 lidi?
    Soukromnik provozuje jen to co je ziskove.
    A tady podnikani statu vlastne ani nevnimam jako to co by melo tvorit zisk. Tim ani neco co je prijmem do statni pokladny, v nekterych pripadech spis naopak:-)
    Ale treba podnik typu https://cs.wikipedia.org/wiki/Bud%C4%9Bjovick%C3%BD_Budvar_(podnik) naopak muze dost ziskovy.
    Navic statni podniky lze vytvorit vetsi tlak, pokud jsou lidi nespokojeni, jakozto defakto jejich vlastnici a maji moznost pres nejake volby spis ovlivnit vedeni i smerovani.
    Statni podnik ma jeste jednu vyhodu, nemuze se zbalit a prestehovat se nekam do indie

    Jeste jednou shrnu co jsem napsal v predchozim postu:
    -neni nutne, aby stat vlastne podnikal, ale aby se stal kapitalistou, vyuzivajici sve hmotne a nehmotne kapitalove zdroje
    -Stat se stane investorem a podilnikem na ziskove ekonomicke cinosti.
    Coz je symbioza mezi statem a soukromym podnikanim. Je to stredni cesta.
    Stat zustava suverenem a pritom nebrani soukromemu podnikani.
    -zruseni dani, ale placeni za sluzby, ktere stat uz provozuje, za pouzivani penez a infrastruktury v podobe dnesni dph, akorat by se to dph nejmenovalo.


    Jinak vidim, jak je myslenka zruseni dani nepopularni. Vzdycky se nekdo ozve, ze si stat bez dani nedokaze predstavit.
    daně by měly být nějakým měřítkem přínosu firmy pro společnost..
    Ale fuj, to je jak z nejake svazacke brozurky. Prinos spociva jen v placeni dani? To pak prinos od zdravotnich sester, pres instalatery a popelare je prakticky nulovy, zato Babis je nejvetsi king, myslim, ze sazkovy spolecnosti, a tabakove a alkoholove firmy jsou taky zdatnymi platci dani.
    Jinak pokud toto nekdo bere za meritko, tak ten princip zustane zachovan, cim vetsi zisk firma bude mit, tim vetsi vynos bude mit stat za svuj podil


    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JUNIPETRUS: je to trochu složitější otázka: stát by v podnikání samozřejmě zneužíval svůj mocenský monopol (a historicky se to taky dělo). a nakonec většinu států, které podnikaly napadlo, že by měly mít monopol i na to podnikání (východní blok = statní, monopolní kapitalismus).

    daně (ve fungujícím systému, ne takovém, kde každý hledá jen daňový ráj) by měly být nějakým měřítkem přínosu firmy pro společnost.. minimálně, když ze zisku platíš daně, nemůžeš si ho vymyslet, když dosahuješ zisku, spíše ti banka poskytne provozní úvěr, atd. - po 20ti letech začínám tušit některé věci, které tady opravdu v 90-letech nevěděl nikdo, ono podnikání není jen o křivce nabídky a poptávky, ale třeba vysvětlit v době po pádu reálného socialismu, proč by vlastně podnikatel měl platit daně, když všude kolem se s veřejných zdrojů naopak jen krade o sto šest, byl trochu oříšek :-) a vlastně i v předchozích 10 letech se do ekonomiky vrhala generace, která to vlastně netušila.

    v občanské společnosti rozhodně nemůže podnikat jen stát .. nebo mít nějakou ultradominantní úlohu ... a rozhodně daně se platí a v podstatě - ve fungující společnosti - víceméně dobrovolně, protože neexistují až tak velké pochybnosti o smysluplnosti toho, za co je stát utrácí. ale je teda fakt, že příjmem státu nejsou jen daně a že kritici ZP toto úmyslně opomíjejí (stejně jako to, že ani dnes není zdaněna zdaleka jen práce)
    JUNIPETRUS
    JUNIPETRUS --- ---
    MANFRED: nevim co resis.
    Aljaska je priklad kde prirodni zdroje vlastni lid(stat). Cast vynosy z ropy jdou do fondu a jednak se jim vyplaci dividendy.
    In Alaska, it is the people of the state who own the natural resources, like oil, gas, water, coal, gold, tin, platinum, timber and zinc. If Uncle Jed had struck oil while hunting for dinner in Alaska, he wouldn't get a dime - until he received his annual Alaska Permanent Fund Dividend check in October.

    Qualified Alaska residents have until March 31 to apply to receive this year's dividend payment. Apply online at pfd.state.ak.us. In the Mat-Su Valley, paper applications also are available at the Mat-Su Legislative Information Office, Wasilla Area Seniors Inc., Wasilla Public Library, Palmer Public Library and Palmer Senior Citizens Center Inc.

    That the people of Alaska collectively own its natural resources also is an important consideration in terms of our statewide discussion of how to price our shared resources for resale. Rather than negotiate with hundreds of private landowners, like Jed Clampett, oil companies in Alaska pay the state for leases that allow them to produce and market our collectively owned petroleum resources.

    But often when we see numbers used to compared what these companies pay to access Alaska resources vs. what companies pay in other states, the numbers don't reflect the unique Alaska Constitution: We own the resources, and money paid is part tax and part purchase price.

    Who owns Alaska’s natural resources? | Editorials | frontiersman.com
    http://www.frontiersman.com/...s-natural-resources/article_6ac2f800-4e35-11e1-8272-0019bb2963f4.html

    http://ltgov.alaska.gov/services/alaskas-constitution/

    Takze co jsi chtel rict? Ze kdyby nevlastnili ropu, ze by na to byli lip?
    Co je lepsi mit prijmy z ropy a krome toho mit kontrolu nad uzemim - kdyz tezari budou delat problem, tak jim vypovi pronajem anebo nemit z ropy nic a jen sledovat tam nekdo drancuje prirodu
    JUNIPETRUS
    JUNIPETRUS --- ---
    DANYSEK: jakych systemu? Mluvis o kapitalismu? Ktera ropna spolecnost ted prosperuje ty rozumbrado?:-))
    Ouch. U.S. oil companies lost $67 billion last year - Apr. 26, 2016
    http://money.cnn.com/2016/04/26/investing/oil-companies-lost-67-billion-dollars/
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    MANFRED: vsak to je fail vetsiny tehlech systemu - funguji, jen kdyz je dobre.
    Vsak i ty zde diskutovane telekomunikace nejsou az takovy zlaty dul, jak na nektere pusobi.
    MANFRED
    MANFRED --- ---
    JUNIPETRUS: Ne "výnosy z těžby ropy jdou státu", ale stát má výnosy z těžby ropy, v tom je dost rozdíl.
    Aljaška na to spoléhala, ono taky nic jinýho tam nemaj :-) jak šly cen ropy do kopru, jsou odborně řečeno v prdeli, investoři dali brzdu, tak horempádem uvažujou o nějakých daních, třeba z příjmu :-). Podíl lidí na oněch výnosech je mimochodem docela k smíchu, je takový držhubný, aby lidi nekrafali, že jim tam investoři "vylepšujou prostředí a přírodu".
    Zbytek levicové ideologie nekomentuju :-)
    JUNIPETRUS
    JUNIPETRUS --- ---
    XCHAOS: samotny koncept dane je brzdou. Je to koncept, ktery patri na smetiste dejin.

    Jak pises ty, stat muze podnikat, muze byt investor, muze byt kapitalista.
    Pokud je stat republika, tak stat je (mela by byt) instutuce a organizace vsech obcanu, je to akciovka sveho druhu.
    Jsou z principu prirodni zdroje, ktere "patri" vsem jako je puda, voda, nerostne suroviny. Prirozenym spravcem pak je stat nebo obce, naklada s nimi v zajmu vseobecne prospechu, tedy dostupnosti, a to nejefektivnejsim zpusobem.
    V pripade peneznich vynosu by na nich meli mit podil vsichni, jako napriklad v norsku nebo alajasce, kde vynosy z ropy jdou statu.

    Problem je, kdyz existuji vycuranci, kteri si je privlastnili, aby na tom vydelavali penize ukor ostatnich.
    Proc ma doly vlastnit nejaky Bakala? Je ten clovek aspon dulni inzenyr? Nebo snad rube uhli v dole? Ne.
    Pro vsechny tyhle "investory" je charaktersticke, ze si najmou, zaplati ostatnim, kteri odvedou vsechnu praci, ale zisk jdou predvesim jim.
    Tohle muze delat i stat(, kraje ci obce), a taky i preci delal, v nekterych pripadech dela.
    Jestlize nekdo je vlastnikem pudy, je velky kapitalista, kdyz pronajme pudu zemedelci. To same muze delat i stat nebo obce.
    Nebo kdyz do podnikani vlozi pudu k uzivani za 50%zisku a druhy zemedelec praci, tak se tomu rika poctiva investice.

    Stat nebo spolecnost umozni nekterym lidem vlastit kapital a mit z toho bezpracne zisky, a presto si nekteri stezujou, ze "stat" je okrada, kdyz maji platit dane, tedy podelit se spolecnosti.

    Je paradoxem lidi co chvali kapitalismus, ze odpiraji statu chovat kapitalisticky.
    Nejen statu, ale vsem o ostatnim lidem, kteri nejsou bohati, nejsou vlastniky pozemku nebo zdroju.
    Pro nektere kapilisticke smyslejici lidi, obdivujici lidi jako Bakala, Babis, Janecek, obhajujici jejich bezpracne zisky, je moralne neprijatelne, aby obycejny clovek dostaval prijem(dividendu) bez prace, tedy NZP.

    Je paradoxem ideologie, ktera hlasa, ze vsechny zdroje musi patrit do soukromych rukou, ze si pak stezuje na vysoke dane nebo dane vseobecne. Ale vysoke dane jsou dusledkem toho, ze stat se vzdal kapitalu a vlastnich zdroju.

    Uplne se zapomina na to, ze nejaky majetek, ekonomika existuje diky tomu, ze tu existuje nejaka infrastruktura a spolecnost a nejake prostredi, ktera tato spolecnost vytvari.

    Je pry normalni, ze banky si uctuji urok za pujcky. Ze to je odmena za poskytnou sluzbu.
    Jenomze komu patri penize? Na bankovach je napsano "koruny ceske".
    Ze zakona pouze ceska statni banka muze vydavat penize. Ma na to tedy "copyright".
    Presto za pujcky inkasuji penize soukrome banky. Je to pry snad az 300miliard korun, ktere se odvedou z bank do zahranci. Pokud existuji uroky, jakoze by existovat nemeli, tak vynosy patri do stati pokladny.

    Vubec pouzivani penez je preci taky sluzba, ktera muze byt nejak zpoplatnena.
    Vlastne by to mohlo existovat misto dph. Zrusit pojem dph a nahradit ho jinym treba poplatek za pouzivani penez a infrastrukturu.
    To neni jen o zmenu slov, ale o zmene celeho konceptu.

    A zrusit dane kompletne. Vsechny druhy - ze zisku, darovaci, dedicke, silnicni.

    Misto toho se stat mel stat investorem.
    Kdokoliv bude chtit podnikat - fyzicka ci pravnicka osoba, tak za podminky, ze stat nabyva investicni podil.
    Stat vklada svuj kapital - povoleni a infrastrukturu
    Pro ruzne druhy podnikani by mohli existovat ruzne procentni podily

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: no.. zaplatíš část pronájmu formou té stavby :-))
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: vzhledem k tomu, ze dle soucasneho prava je stavba nedilnou soucasti pozemku ti asi developer nebude stavet na necem pronajatem (resp. stavet mozna bude, ale tu stavbu bude chtit po majiteli zaplatit). Dnes uz nemuzes prodat barak, aniz bys neprodal pozemek pod nim. Fascinuje me, s jakou vervou se snazis navrhavat "sva" reseni, a pritom neznas ani elementarni aspekty pravniho prostredi.

    Ze soucasneho stavu chtenechte vychazet musis. Takove to "coby kdyby" je bezpredmetne. A problematika vlastnictvi infrastruktur neni jen mistni specifikum.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: do jaké míry je to dlouhodobě správně, to ukáže až vzdálená budoucnost. jako reakce na byrokratickou neefektivitu centrálně plánované ekonomiky to bylo pochopitelné, ale nad způsobem, jakým to bylo provedeno, visí otazníky. to ale není důležité: ty pořád uvažuješ v kategoriích ČR.

    já si samozřejmě nejsem moc jistý, že zrovna malá post-imperiálně/post-válečně/post-komunistická země (nedávno jsem četl, že určitým prolbémem už za první republiky bylo, že zdědila např. výrobu lodních kanónů ve Škodovce, která sice byla strategická pro Rakousko-Uhersko jakožto impérium, ale v postatě bezvýznamná pro malý vnitrozemský stát...) může zavést ZP jako první ve světě.

    Každopádně je naivní předpokládat, že jediným zdrojem příjmů veřejného sektoru musí mít daně. Veřejný sektor může vlastnit majetek, jako jakákoliv jiná právnická osoba, a podnikat s ním - je to jen otázka politické vůle. Např. obec nemusí developerům obecní pozemky rozprodávat - může je investorům dlouhodobě pronajmout. Zejména u těch opravdu lukrativních pozemků, kdyby investor neměl pod palcem politickou lobby, která rozhodne v jeho prospěch, tak samozřejmě nakonec by mu nezbylo než ustoupit a s obcí se na pronájmu dohodnout (je to vlastně takové konsensuální "navýšení daně z nemovitosti".. i část daně z vlastněného pozemku pak jde obci, ale v případě pronájmu do využití pozemku obec může víc mluvit a může taky víc vydělat).

    prostě vadí mi ta představa, že na jedné straně je čistý socialismus a div ne válečný přídělový systém a na druhé čistý kapitalismus a vše zcela soukromé... systém vlastnictví je ve vyspělých zemích velmi košatý a kromě podnikajícího veřejného sektoru máš různé druhy vlastnictví, které v různé míře "socializují ztráty" (tak např. akciovka je docela vypečená forma vlastnictví.. kde jsou ty časy, kdy držitelé bezcených akcí skákali z oken.. dnes se smějí, protože ty akcie sami shortovali a zaručili se s nimi za úvěry, apod.)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: Z liniovych staveb moc staveb v rukach statu nezustalo. Plynovody jsou v soukromych spolecnostech, spousta vodovodu je tez v rukach soukromych spolecnosti. O telekomunikacnich sitich nemluve - stat nedrzi prakticky nic.
    Vyporadani se s tisicovkami drobnych vlastniku u dalkovych liniovych staveb neni vubec zadna legrace - ostatne proto dodnes neni dotazena dalnice do Hradce, problemy byly i v okoli Tabora - kde se musela naprojektovana trasa menit. Predstavujes si to opet jako hurvinek valku - a ano, stat aktualne uz jde cestou vyvlastnovani (nikoliv jak ty rikas "uplatnenim" sve ekonomicke sily). Vylez ze sveho kutlochu a porozhledni se kolem sebe :D

    Pokud jde o ten tvuj kamion, tak u vozidel nad 3,5 tuny se dan plati vzdy (§ 2, odst. 3) - si ten zakon aspon precti, nez zas placnes nejaky nesmysl. Navic tu je nejen silnicni dan, mas tu take spotrebni dan z paliv. Kde se uz davno zapomelo, ze se zavadela prave proto, aby bylo na udrzbu a rozvoj silnicni site. A samotna spotrebni dan tvori nezanedbatelnou slozku ceny PHM - a je soucasti zakladu pro vypocet DPH. Vyklad, ze za jizdu po uzivatel pozemni komunikace neplati je lzivy... ;-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    PETER_PAN: já jsem na několika místech uváděl, že stát může mít i jiné příjmy, než z podnikání. dokonce i bez monopolu.

    např. u liniových staveb všeho druhu (doprava, telekomunikace) je stát zjevně ve výhodě proti soukromým provozovatelům, a to i bez vyvlastňování pozemků - prostě jen díky své ekonomické síle. může v tomhle oboru podnikat.

    dnes pobíráme ZP např. ve formě práva na jízdu zdarma po veřejných komunikacích, prakticky bez omezení tlaku na nápravu (až do určité výše :-). silniční daň se platí pokud vím jen pokud je to na podnikání.. obytný kamion těží z této ekonomické výsady, neříkám, že jí chci někomu zakázat, ale prostě jsme se jen dohodli, že úkolem státu je zajišťovat spíše toto, než vyplácet ZP.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    PETER_PAN: tak jasne - treba mobilnim sitim muzes odebrat licence na kmitocty. Ale to pak implikuje, ze tu sit bud musis sam znovu postavit (coz budou sakra velky naklady), nebo teda... zabavit. Na zakopani optickeho kabelu do zeme zadnou licenci od statu nepotrebujes - tam se podnikani uz jenom oznamuje, zadnou (casove omezenou) licenci na provozovani telekomunikacnich sluzeb nepotrebujes...
    To samy treba distribuce vody/plynu - ktera je casto dnes v soukromych rukou. Oblasti, kde dnes realne jen odebranim jakesi licence ziskas bezpracny zdroj prijmu, aniz bys zasahnul do soukromeho kapitalu (nebo musel extremne zainvestovat) moc neni.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    DANYSEK: Zase teoreticky. Vyvlastneni neni potreba v situaci kdy neprodlouzis/zrusis licenci opravnujici te k provozu/prodeji/produkci neceho.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    PETER_PAN: jo, o tech robotech jsem to taky uz nekde cetl - pobavilo :) Problem nastane v momente, kdy roboty zacnes vyuzivat ve verejnem sektoru. To tu dan pak beztak nikdo nezaplati (stat sam sobe? asi ne)...
    Problem s monopolizaci profitabilnich trhu narazi casto na nutnost... ehm... vyvlastneni ;-) Jsem zvedav, ktera pricetne uvazujici ekonomika do toho pujde.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    DANYSEK: / XCHAOS: (pozn. na zacatek : jsem odpurcem ZP/NZP i kdyby byl prakticky proveditelny)

    Teoreticky. Co se tyka zdroju pro ZP nejsou dane jedinym moznym zpusobem financovani. Stat muze mit monopol na nektere klicove, vysoce profitabilni oblasti trhu a ze zisku financovat ZP.

    A co se tyka zdaneni obecne. Uz dneska se nekde v EU uvazuje ze by se platila nejaka forma dane (socialni odvody) i z robotu. Ja si myslim ze tohle je zbytecny socialni engineering - povede to k pokriveni navrhu vyroby coby nejefektivnejsi. Domnivam se ze kromne DPH (ale pouze tam kde vznikla pridana hodnota - ne obecne vse co se prodava tak s DPH) a spotrebni dane u specialnich vyrobku je skutecne pouzitelna dan z obratu firem. Veskery participace na profitu v beznych komercnich vztazich jsou zalozeny na procentech z obratu. Jen stat samotnej si porad hraje na zisky/ztraty - ty jsou ale jen virtualni, ucetni polozka. Navic by to resilo problematiku danovych raju atp.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: ZP neni o zadne dobrovolne dohode. Financnim zdrojem pro ZP jsou dane - a jejich platba je vynucovana. Samotne ZP (ma-li mit smysl - tzn. slo o castku, ze ktere jde skutecne prezit) je pomerne nakladne reseni - ergo musis hodne na danich vybrat. A ten kapitalista si samozrejme vybira mista, kde ty dane je ochoten platit - a rozhodne spise sahne po tech mistech, kde je danova zatez mensi - uz tady se dostavas do deadlocku (neni "oskubatelny" platce dani = neni zdroj prijmu, nemaz z ceho vyplacet..).

    Nevim, z ceho dovozujes, ze pracovni trh se hrouti. Naopak - v posledni dobe je citit pretlak poptavky nad nabidkou. Coz vede k tomu, ze vlivem trznich mechanismu fakticky roste cena prace - firmy jsou ochotne zaplatit vic, protoze jinak nabizene misto proste neobsadi...

    Prace je spousta - a nevsimnul jsem si, ze by ji dnes roboti zastavali. Nebo ty snad potkavas na ulicich automatizovane autonomni stroje, co by neporadek uklizeli? Nevim jak na Brevnove, ale ja vidim bordel - a tu a tam maximalne nekoho s kostetem v ruce (ale i to mene, nez by bylo realne treba).
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    XCHAOS: nesouhlasim, ale ocenuji vystavbu argumentace .. stejne se mi libi tento prispevek ( [ XCHAOS @ Nepodmíněný Základní Příjem ] ).
    _BENNY
    _BENNY --- ---
    takze to neni tim ze jsme vymysleli neakceptovatelnou ptakovinu, ale tim ze se proti nam vsichni spikli!
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: já jsem nikdy netvrdil, že těch peněz je moc (tyhle opakovaný strawman fallacy mě už fakt nebavěj...)

    u mě je ZP vyústěním obecné představy, že pravidla (jakákoliv, tedy např. majetkové vztahy) mají být nastolena dohodou, nikoliv silou. ale nikdy jsem netvrdil, že to bude snadné, že se má ZP zavádět za cenu inflace nebo dokonce plošné cenové regulace a nestojím ani o ZP, který by byl fakticky ekvivalentem přídělového systému v nějaké centrálně řízené (v podstatě válečné) drancovací ekonomice.

    pokud bys ses politologií fakt zabýval, tak asi tušíš, že podstatným styčným bodem radikálnější části levice byla vždy teze o nutnosti nějaké silové protiakce znevýhodněných vrstev společnosti proti silovým opatřením kapitálu ("třídní boj", "revoluce", apod.). Naopak klasickým liberalismem, tedy obecnou teorií, že je možné stavět společnost včetně ekonomiky a majetku na dobrovolných dohodách, v podstatě levice pohrdá (ovšem úplně stejně jako konzervativní směry, které nemají ke zdůvodnění silových řešení taky nikdy daleko)

    V klasickém liberalismu je prostě koncept ZP základní protiváhou proti myšlenkám o nějakém třídním boji, nebo nutnosti vytváření kartelů na pracovní sílu (syndikáty, odbory)... a je zajímavý tím, že na rozdíl od koncepcí postavených na nenahraditelnosti lidské pracovní síly je řešením i pro vzdálenější budoucnost (možná už současnost), kdy se staré pojetí dělby práce celkem hroutí. V podstatě je to takový opomíjených chybějící článek v úvahách o demokratické společnosti, na jedné straně jsou úvahy "kdo nám nemá co nabídnout - aspoň svou práci - ať si klidně chcípne, na druhé úvahy o úplném rovnostářství, kolektivismu a komunismu.

    ZP je vyjímečně nekolektivisticky pojatá sociální záchranná síť, a tak nějak se nehodila do krámu nikomu (reálně fungující sociální systémy potřebaly od těch, o které se staraly, vždy zajistit aspoň šíření ideologie - např. církve, komunistické strany, apod. - přitom ZP by neměl být tímto druhem "zaměstnání" podmíněn...)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: a dokazes vysi pobidek vycislit na zaklade verejne dostupnych cisel, nebo zas jen mektas sve obecne teorie o tom, jak moc je penez na NZP? :D
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    _BENNY: jenže jediné, co je větší píčovina, je současný systém utrácení peněz za různé deformace trhu: pobídky k vytváření pracovních míst, tunelování rozpočtů přes pseudozakázky, dotace na bydlení deformující tržní ceny nájemného, které "dorovnávají" (činž vzniká zpětná vazba: "tržní nájemné je takové, jaké příspěvky na bydlení podporují, aby bylo tržní nájemné")

    ZP má nejasnosti např. v tom, zda by měl být na rezidenční či občanské bázi (první je sebevražda, druhé zase směřuje ke starověké "otrokářské demokracii", dělící lidi na plnoprávné občany a bezprávný zbytek). ZP není jednoduchý a většinou jeho stoupenců i odpůrců v podstatě v žádě zásadních věcí nemá jasno nebo o nich z účelových důvodů (=nutkavá potřeba zachování svého vyhroceného postoje, nebo případně nějaký další, v debatě otevřeně nepřiznaný zájem) nechce mluvit.

    ale přesto myšlenka ZP není píčovina.
    _BENNY
    _BENNY --- ---
    XCHAOS: oboji je straslivacka piczovina
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    jestli přeci jen není lepší nápad ZP, než třeba tohle [ MARKO_POLO @ Globální ekonomická krize Eurokrize ]
    :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Two ex-Google employees are turning existing trucks into autonomous vehicles | Inhabitat - Green Design, Innovation, Architecture, Green Building
    http://inhabitat.com/two-ex-google-employees-are-turning-existing-trucks-into-autonomous-vehicles/
    RAINBOF
    RAINBOF --- ---
    pecka z extremu do extremu :)
    _BENNY
    _BENNY --- ---
    VYHULENY_UFO: to je napad, pojdme to referendum udelat opacne!
    RAINBOF
    RAINBOF --- ---
    JUNIPETRUS: no je to ale v tom ze vetsina podnikatelu neproplaci prescasy a vetsina zamestnancu jsou poserove a nechaj si to libit.
    JUNIPETRUS
    JUNIPETRUS --- ---
    Češi pracují déle, než je v EU obvyklé. Berou ale méně – Novinky.cz
    https://www.novinky.cz/ekonomika/406230-cesi-pracuji-dele-nez-je-v-eu-obvykle-berou-ale-mene.html
    JUNIPETRUS
    JUNIPETRUS --- ---
    KLUSI0: měl jsem vždy za to, že v reálu by to vypadalo "stávající mzda + basic income", ale podle těch švýcarských stránek se o tu částku budou krátit mzdy.
    Ja bych rekl, ze spis NZP + (mzda, prijem ze zamestnani). Je to v podstate to samy, ale to poradi je dulezite, protoze to odrazi filosofii NZP.

    Dal jsi odkaz na http://basicincome-initiative.ch/practice/ Ja myslim, ze ten text ja jasny, a neni tam nic o tom "že se počítá s tím, že by zaměstnavatelé po zavedení basic income mohli vyplácené mzdy snížit právě o tuto částku"

    The Unconditional Basic Income - Unconditional Basic Income swiss initiative
    http://basicincome-initiative.ch/unconditional-basic-income/
    Je dulezity, vzit uvahu cely text, a vychazet zakladnich principu. Kdyz si takhle vytrhl jednu vetu z cotenxtu, tak z ni divne, a nesrozumitelne.
    Pokud pochopis zakladni principy, tedy k cemu je to dobry, a jaky problemy to ma resit, odpadnou nektere otazky automaticky.

    Text odkud citujes:
    The unconditional basic income (UBI) is a monthly income sufficient to live, paid individually to each person from birth to death, by the State. It’s unconditional and thus everybody would receive it, wether they have an additional income or don’t.

    Currently, we get all of our income from our work, our property, our family or from social benefits. UBI would replace the part of your wage covering basic needs. Additional income would be for comfort.

    An unconditional basic income would replace most existing social benefits that are below or at the same level of UBI (AVS, AI, education and family benefits, social assistance, part of unemployment insurance etc.). Social benefits above the level of basic income will be left untouched. These include unemployment insurance and others.


    Co je na tom na nejasneho?

    Zakladni princip NZP:
    1.Vyplaci se vsem, bezpodminecne, musi pokryt zakladni zivotni potreby.
    Jedinou podminkou je obcanstvi v danem state.
    Vsechno ostatni, vyse nzp, zpusob zdaneni, financovani jsou otazkou diskuse, a navrhu existuje vice.
    2. Preziti prestane byt motivaci k praci a zamestnani. To znamena neni zadouci a nebude nutne, aby vlastni preziti bylo jedinou nebo zakladni motivaci k praci.
    To poskytne svobodu pro vetsinu lidi. Motivaci k praci bude, ze lidi budou chtit vic penez, a pak samotna prace, protoze lidi bavi, nebo citi, ze je potreba, nebo oboje a tedy budou neco delat, bez ohledu na to jestli dostanou zaplaceno nebo ne.
    NZP je reseni, ktere podporuje jak trh a netrzni ci neziskove aktivity. Pricemz lidi, praci kterou si vybrali, tak se ji muzou venovat naplno.

    ----

    Pokud vime k cemu NZP slouzi, a tak je logicke, ze tim padem nahrazuje vsechny davky, ktere maji viceme stejny ukol, aby vsichni lidi mohli prezit a nejak rozume zit.
    Tak proc by melo byt zivotni minimum nejak podminene? Proc k tomu mit nejaky uradniky, lejstra, papiry, urady? Kdyz to muze byt automaticky, bez buzaraci, s usetrenymi naklady.
    (Pricemz skutecne existuji lidi, od statu nedostanou vubec nic, staci proste, kdyz urednik vyskrtne z evidence, protoze neprisel na schuzku.)

    Proto odpadne institut minimalni mzdy, ktery je jen kvuli tomu, aby lidi dostavali za svoji praci takovou mzdu, aby mohli slusne zit.
    Timto zpusobem se vlastne prenasi odpovednost na firmy a korporace zajistovat lidem "living wage", coz znamena zivotni minumum.

    Takze veta, kterou jsi citoval vyjadruje filosoficke stanovisko(mozna spis takova nuance) a nikoliv nejaky "povinny" mechanismus.

    Takze v praxi, to bude znamenat skutecne tak, ze:
    Kazdy mesicne obdrzi na ucet x penez, bez ohledu na to jestli je chudy nebo bohaty.
    Vyse mezd zaridi trh, to jest bude se odvijet od nabidky a poptavky.
    Takze priklad, jsi zednik - dostanes NZP 10 tisic a je na tobe a zakaznikovi nebo zamestnavateli jakou si s nim dojednas mzdu.
    Anebo taky muzes opravovat zamky, stare statky nebo babicce od vedle nahodit omitku zadarmo nebo odmeny nepenezniho typu, protoze si tomuzes dovolit, protoze hlady tento mesici ani pristi nezemres, a mozna zase za pul roku dostanes poradny kseft.
    .
    Tady samozrejme nezavisle od toho jestli nekdo podporuje nzp nebo muze byt ruzne odhady a predikce co to udela s prijmy, kdo si polepsi kdo si pohorsi, atd
    Ale je to neco co se samo nejak vyvine, a co cas vyjevi, neni to otazka nejakeho navrhu ani byt nemuze:-)
    JUNIPETRUS
    JUNIPETRUS --- ---
    XCHAOS: ted mluvis o uplne jine veci. Precti si jak zni ten puvodni hoax.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam