FARFELOO: V čem přesně spočívá ten nový mód produkce? No přece v informacích. Současná ekonomika nepočítá s tím, že by informace mohla být výrobním faktorem. Přitom to má neskutečné důsledky.
Hlavní fenoménem jsou tzv. "Zero-Marginal Costs", Nulové mezní náklady. Typickým příkladem je digitální šíření softwaru a médií - vytvořit další kopii s sebou nenese téměř žádné náklady. Ekonomika ale počítá se zákonem rostoucích mezních nákladů. Bez rostoucích mezních nákladů nefunguje žádný mikroekonomický graf. Je potřeba předělat všechny modely, podle kterých se řídí hospodářství. Ale i klasické firmy se dokáží škálovat mnohem rychleji díky informačním technologiím. Proto narůstají monopoly, které jsou z ekonomického hlediska synonymem neefektivity. Takže na jednu stranu jsme vytvořili technologii, která efektivitu posunula o level dál, ale lpěním na starých modelech o tu efektivitu přicházíme, protože nám zde rostou monopoly.
Jak nerovnost brzdí inovace? Nulové mezní náklady neznamenají, že vývoj nových produktů je nutně levnější. Ta nákladová základna se akorát přesouvá od variabilních nákladů k fixním. Takže pokud chci založit start-up, který bude vyvíjet nový technologický produkt, tak musím mít na začátku hodně peněz, počítat s tím, že dlouho nebudu vydělávat. Sázím všechno na to, že jakmile překročím nějaký práh, tak budu mít nízké mezní náklady a rychle se dostanu do nějaké monopolistické pozice, která mi ty prvotní náklady splatí. Naprostá většina zakladatelů, ale tenhle kapitál nemá - přitom nemají kapitálové výdaje, ale většinou mají jenom výdaje na svoje živobytí (protože nájmy rostou a rostou, pamatujete?) . Proto musí hledat institucionálního investora - dnes většinou v podobě venture kapitálových fondů. Zakladatel musí zdlouhavě hledat a přesvědčovat investora o svým nápadu, namísto toho, aby na něm pracoval! To je absurdní přece. Kdyby měli všichni na základní živobytí, tak bych mohl sestavit tým lidí, kteří budou pracovat na tom nápadu bez kapitálu. Sníží se tím bariéry inovacím. Vytvoří se nejenom produkty, které znovu zvýší efektivitu, ale i nová pracovní místa. To je myslím docela rozumný důvod, ne?
Podívejte se na žebříček firem podle tržní hodnoty:
http://dogsofthedow.com/largest-companies-by-market-cap.htm
V první pětce je Alphabet i Facebook. To jsou firmy, které veškerou svoji hodnotu vytvářejí z informací o lidech, kteří využívají jejich služby. Naše osobní informace jsou jejich výrobním prostředkem, což ale současná ekonomika není schopna do svých modelů zařadit. Všechny tradiční výrobní faktory svoji odměnu mají. Majitelé půdy mají rentu, zaměstnanci mají mzdy, investoři mají úroky. Kde je naše odměna za to, že jsme výrobním prostředkem těchto firem??? Každý výrobní faktor má svůj trh, na kterém se určuje jeho cena. Kdo mi zaplatí za to, že používám google??? Vždyť jim vyděláváme kolektivně celé jmění!
Tohle jsou extrémní případy, ale všechny velké firmy zvyšují svoje zisky díky informacím. Opírají se o prodejní data, CRM systémy, veřejné datové zdroje. To jsou naše výrobní prostředky a je na čase, abychom za ně byli odměněni. Jsem raději pro to přijít na to, jak vytvořit trhy, na kterých budou firmy tyhle věci transparentně kupovat. Stejně jako se vytvořil trh práce namísto trhu s otroky. Kdybych byl placenej za to, že používám google, tak by to možná znělo jakože dostávám peníze za to, že dělám hovno. Ale ve skutečnosti tím někomu umožňuju vydělávat miliardy. Přitom to zní podobně jako NZP...:D