• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    _BENNYNepodmíněný Základní Příjem
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Zlý základní příjem. Chce vykuchat sociální stát :-)
    Falešný příslib základního příjmu? | A2larm
    http://a2larm.cz/2017/04/falesny-prislib-zakladniho-prijmu/
    Naproti tomu pravicová verze základního příjmu znamená, že několik pytlů s penězi nahradí veřejné služby. Vnímá základní příjem jako mechanismus, jak vykuchat sociální stát ve jménu libertariánských idejí svobody. Tvrdí, že lidé vědí lépe než stát, co potřebují. Jak si ale budou moci tito lidé dovolit zdravotní péči za dvanáct tisíc dolarů ročně, už nechávají stranou.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Computer Program Prevents 116-Year-Old Woman From Getting Pension - Slashdot
    https://news.slashdot.org/...25202/computer-program-prevents-116-year-old-woman-from-getting-pension
    PHAILO
    PHAILO --- ---
    Jen tak si tu odložím...
    Roboti v EU v l. 1999-2010 zničili 9,6 mil. prac.míst. Vytvořili jich 21 mil.,neboť zlevnili výrobu zboží a lidem zbylo více na něco jiného. https://twitter.com/LukasKovanda/status/856061634363740160/photo/1
    Lukáš Kovanda on Twitter: "Roboti v EU v l. 1999-2010 zničili 9,6 mil. prac.míst. Vytvořili jich 21 mil.,neboť zlevnili výrobu zboží a lidem zbylo více na něco jiného. https://t.co/3nCnkIxj84"
    https://twitter.com/LukasKovanda/status/856061634363740160
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    PETER_PAN: mícháš několik věcí dohromady... záludně :-) samozřejmě, že hranice schopností nejsou u všech stejné... ale to, do jaké míry někdo využije svůj potenciál naplno, je zase záležitost motivace. a že demotivace souvisí s depresí, to je celkem jasné, a že deprese zase souvisí s trvalou sociální deprivací (trvalým umístěním na nízké pozici v sociální hierarchii), to bylo prokázáno i při pokusech na potkanech.

    mno, samozřejmě, s tím, že by jakýkoliv výuční list (včetně titulu z Plzeňských práv :-) měl doopravdy něco znamenat, to se shodneme. ale v tom důrazu na to, že všichni lidi nejsou stejně kvalitní, mi nějak přijde, že to bereš, že geny a talent jsou všechno, a že ty lidi do systému už tak nějak vstupují predestinovaní (pojem z Huxleyho, pro změnu) a úkolem vzdělání je jen ty kvality nějak změřit a odhalit a zařadit lidi s vrozenými a provždy klasifikovanými dovednostmi na jejich pozice, kde budou mít zajištěnou více-či-méně definitivu (v dobrém i špatném slova smyslu)

    smyslem vzdělání je ale nějaké schopnosti rozvíjet - ne je jen detekovat. Existují nějaké hranice, jistě... ale naprostá většina full-time profesí počítá s tou 80% prostřední částí Gaussovy křivky a bezpočtem nejrůznějších pomůcek, kterými lze něco nějak kompenzovat. Právě proto je extrémní genialita je často překážkou sociálního fungovat právě z tohohle důvodu - pragamtický jedinec, který použije hotový nástroj (včetně hotové abstrakce) je cennější, než někdo, kdo si je schopen vytvořit nástroje vlastní a pak ho brzdí to, že trvá na jejich využití (to ale neznamená,že spousta těch, kteří se na toto odvolávají, není naopak nadprůměrně dementní :-))

    No a teď se dostáváme k tomu, proč by dávalo smysl, aby víc lidí mělo maturitu: jde jednoduše o to, že dnes existuje obrovská konkurence na trhu právě u nekvalifikovaných pracovních míst, zatím elita, která má šanci se dostat na nějaké dejme-tomu manažerské či jinak organizační či kreativní pozice, je předem vybrána a později už takovému tlaku vystavena není (tedy u lidí, kteří projeví aspoň základní sociální dovednosti = vlezdoprdelismus).

    Větší dostupnost vzdělání by znamenala větší konkurenci v těch vrstvách... no přesně těch, které dnes na malých a středních městech volí Babiše, co si budeme namlouvat. Větší konkurence znamená pokles hodnoty práce a tím i nutnost poohlížet se po jiných zdrojích sociálního statutu a jiném odůvodnění vlastní příslušnosti ke střední třídě.

    No, zase jsem to trochu tldr zamotal, ale musel jsem reagovat na tu představu, že smyslem vzdělání je jen vybrat "kognitivně kvalitní" jedince, zatímco ten vytříděný zbytek se pošle někam "k pásu" - protože fakt úplně ignoruješ, že vzdělání by mělo umožnit lidem rozvíjet a právě nějaká perspektiva toho rozvoje a růstu je zase důležitou složkou motivace. (a když nemáš motivace, zbyde ti jen varianta, že vzdělání vytříděné "nekvalitní" jedince naženeš bičem někam do továrny či do dolů, což je jistě sen některých zde diskutujících, ale mě fakt nepřijde, že to stojí za to úsilí... )
    VYHULENY_UFO
    VYHULENY_UFO --- ---
    XCHAOS: nezkoušel zrusit čas a zavest NZP už ten v kambodzi? pol pot jak on se jmenoval...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    VYHULENY_UFO: no a co - jednou online, vždycky oline. nechápeš, že podstatou postmoderní éry je bezčasí :-) (které rozetnou až Piráti, protože je to jejich, ehm, dějinné poselství :-)
    VYHULENY_UFO
    VYHULENY_UFO --- ---
    XCHAOS:
    30. října 2007
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Mno, dnes pobírají NZP jen někteří šikovnější a přizpůsobivější :-)
    Čunek bral sociální dávky, ukládal si přitom miliony - iDNES.cz
    http://zpravy.idnes.cz/...vky-ukladal-si-pritom-miliony-fh4-/domaci.aspx?c=A071030_065145_domaci_mad
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    DANYSEK: škola jako příprava na budoucí povolení je kravina, v dnešní době už kontraproduktivní až nebezpečná. To fungovalo tak před padesáti rokama naposled a kdo ke vzdělání dneska přistupuje podobným stylem, spláče nad výdělkem. Been there, done that, bought a t-shirt.
    VYHULENY_UFO
    VYHULENY_UFO --- ---
    FIONOR: ja zase chodil o prazdninach delat pridavace (dovez tohle, dovez tamto, jdi pro pivo a tak) k zednikum, byla to celkem zabavna parta, pankaci a tak :D
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    OLDASADLO: Ne nutne. Source: my social network
    OLDASADLO
    OLDASADLO --- ---
    DANYSEK:

    DANYSEK: může, ale s mnohem větší pravděpodobností pracuje v korporátu. source: spolužáci z historie.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    OLDASADLO: a na co jineho by te mela skola pripravovat, nez na budouci povolani? :-) Socialni skills/kontakty se buduji uz od materske skoly, na to vysokou fakt nepotrebujes. Na dobrych strednich skolach ziskavas pracovni navyky jiz behem studia - formou (povinnych) praxi. Clovek, ktery do svych 25 pozna maximalne skolu je do zivota neuzitecny - a nejen do profesniho, ale v drtive vetsine pripadu i osobniho.
    OLDASADLO: mylis se - takhke dopadnout muzes, i kdyz se ucit budes. Dabel je skryt v detailu - tedy v tom, co te skola nauci a zda to je k necemu uzitecne. Aneb i filozof muze jit ve finale hazet lopatou, protoze ve svem vystudovanem oboru se jednoduse neuplatni.
    OLDASADLO
    OLDASADLO --- ---
    VYHULENY_UFO: o tom žádná, taky je výchovný źískat poměrně přesnou představu jak dopadneš, když se nebudeš učit. praktická zkušenost s prekarizovanou prací ti taky může nabídnout poměrně dobrý empatický vhled do reality spodního milionu populace.
    VYHULENY_UFO
    VYHULENY_UFO --- ---
    OLDASADLO: pro dusevni vyvoj a ziskani zkusenosti je nejzdravejsi behem stredni skoly pracovat po brogadach.
    //tak ja predpokladam, ze vetsina nyxich uzivatelu ma toto ujasneny a normalne zacala v 15letech chodit aspon na letni brigady, aby si vydelali na koncerty, zabavu nebo jiny konicky.
    OLDASADLO
    OLDASADLO --- ---
    PETER_PAN: tak všichni studovat nepůjdou nikdy, ale myslím že dobrých 50% ročníku je kognitivně schopných vystudovat bakaláře. kdo chce více, může pokračovat na vyšší stupeň vzdělání, to přece není nic proti ničemu.
    DANYSEK: já si myslím že tohle paradigma, totiž že škola tě musí připravovat na zaměstnání, není nejšťastnější. i dva semestry teorie interaktivních médií nebo religionistiky nebo něčeho podobně výborně kapitalizovatelného ti podle mě dá docela dost do života, děcka z horní dolní stráví nějaký čas ve větším městě, setkají se se spoustou vrstevníků odjinud a zažijou něco zajímavého a možná, možná že si odnesou i nějaký poznatek o světě za hranicí katastru rodné vsi. přinejmenším je to často naučí trochu přemýšlet nad nějakými širšími souvislostmi. řekl bych že je to pro duševní vývoj o dost zdravější než hned po střední jít pracovat na plný úvazek.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    BONGI: lol, tak určitě, máme nejmenší nezaměstanost v Evropě, firmy nabíraj každýho, kdo je schopnej udržet myšlenku a moč, rozhodně je teď doba brát každej melouch za pár šupů... důvod proč chyběj high-end manuální pracovníci je jednoduchej - nechtěj bejt placený v ekvivalentu pěti pytlíků bůrskejch oříšků za směnu. Dobrej CNC svářeč má pro firmu větší přínos, než tři kancelářský krysy, jeho práci účtujou v čtyřcifernejch částkách za hodinu a dokud nebude adekvátně ohodnocenej, tak se sebere za lepším, kdykoliv se mu ta příležitost naskytne.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    OLDASADLO: Ty mylne predpokladas ze jsou vsichni lidi stejne/srovnatelne "kvalitni". Ve skutecnosti jsou celkove kognitivni schopnosti cloveka (ci jak to nazvat) rozlozeny gausovou krivkou. Tim ze chces "vysoke skolstvi vsem" ho nejenom devalvujes, ale i spolecensky tlacis na ty mene schopne aby se rvali do neceho co jim pak v realu k nicemu nebude - naopak je to bude navadet k situacim ktere jsou nad jejich level.

    Kdyz snizime maturitu na uroven "pro vsechny", pak dava smysl ze bakalar je tou opravdovou maturitou. Jenze do tech 3 let bakalare se toho oborove nevejde tolik a ty lidi vyjdou a zase nemaji odbornost - proste opet nemaji nic v cem se alespon orientuji. Proto bych se spis primlouval za rekonstrukci stredniho skolstvi, kdy SS s maturitou (prumyslovka, liceum, ale i kvalitni ucnak s maturitou) bude znamenat ze ten clovek o tom oboru alespon tusi.
    BTW - Osobne jsem se setkal s clovekem co mel cerstve vyucni list "autoelektrikar" a nevymenil si zarovku v aute - opravdu !!!
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    OLDASADLO: I stredni skola muze byt kvalitni - a ano, jsou stredni skoly, ze kterych lezou kvalitativne minimalne bakalari. Naopak ani uspesne zavrsena vysoka skola nezarucuje nejakou kvalitu z pohledu praxe... Beres vse jen podle titulu, srovnavacich tabulek a to je chyba - titul dnes moc velkou vypovidajici hodnotu nema. Mam radu srovnani z praxe... a uz to tady padlo - ze treba v IT oborech VS neznamena praktickou pouzitelnost (ale treba i samostatnost, schopnost tvorit, analyticke mysleni atd...).
    OLDASADLO
    OLDASADLO --- ---
    PETER_PAN: tak ono možná vš vzdělání devalvuje, pokud má mít funkci konkurenční výhody vůči ostatním. nicméně pokud se na to díváš absolutně, tak rozdíl mezi středoškolákem a bakalářem je v těchhle důležitých věcech poměrně zásadní a to je důvod, proč chtějí nejen finové takhle vzdělanou populaci. pokud jsou současné vš špatné, dají se reformovat, ale to přece není důvod, proč na nějakou nejít.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam