DANYSEK: nevím, co si představují pod slovem "hnutí prstem" a nevím, s jakým zastáncem ZP běžně debatuješ. Pochopitelně, že kdo si představuje např. potraviny s donáškou až do bytu (typu rohlík,cz/košík.cz), tak by asi zjistil, že v kombinaci platit nájem + platit jídlo mu to nevyjde. Naopak, protože tahle donáška je součástí ekonomiky sdílených služeb ("gig economy"), tak se předpokládá, že by umožnila růst tržní ceny tohoto typu práce (který je navíc obtížně automatizovatelný).
Ovšem ani u toho supermarketu to nemáš jednoznačné: je tam spousta externalit, klimatizace a nasvícení prodejní plochy, pokladny... nejblíž k systému ZP má (světe div se) americký systém podpory chudších vrstev, zvaný "food stamps". Nebo Indický systém dotované rýže - ale ani ten ti pokud vím neumožňuje žít "bez hnutí prstem" (jednak ta rýže je dotovaná a ne z cela zdarma, jednak, i když se počítá s tím, že jí část prodáš na volném trhu a z toho pak žiješ, min. je jí nutné uvažit, že jo...)
Obecně po vyhlášení ZP a zrušení ostatních forem podpory bydlení by se ti zformovala nějaká mapa cen nájmů v rámci ČR: někde by šlo ze ZP bydlet a stačilo by vydělat si na ostatní živobytí, nebo naopak za ZP žít ve vlastním, jinde by ZP ceny bydlení jen dotoval a lidi by stejně byli závislí na dalších příjmech. Tahle mapa se ti vytvoří stejně, protože ZP nad rámec určité hladiny by měl už jen inflační charakter (tedy bez paralelní regulace trhu, což ovšem už není debata o ZP, ale nějaká forma direktivní ekonomiky).
CYNIK: ano, rozdíl oproti dnešní odečitatelné položce na dani z příjmu není nějak zvlášť zásadní. Navíc i lidi, co by slovo ZP kvůli volebním preferencím nikdy nevzali do úst obloukem směřují k tomu samému, akorát tomu říkají 0.pilíř důchodu (který by teda akorát Maláčová sebrala OSVČ).
V zásadě je to podobné, jako nesmiřitelné rozpory v Evropě za 30.leté války: lidi se sice byli do krve, fakticky ale navzdory zásadním ideologickým sporům o suché z nosu vytvořily katolické i protestanské země nakonec velmi obdobný politický systém, který v následujícím století vedl k nástupu osvícenství, všeobecné gramotnosti, apod.