CYNIK: Možná volný trh není myslící, ale je entita. Volný je poměrně reálný souhrn informací o tom kdy, kde, co, kolik čeho a za kolik, je to "matrix", v původním matematickém slova smyslu, tedy obří distribuovaná "matice", tabulka, databáze informací.
Pointa volného trhu je, že je souhrnem informací, tedy má vždycky víc informací, než kolik máš k dispozici ty jako jedinec. "Myslící" je v tom smyslu, že pokud myslící jedinci na základě přístupu k těmhle informacím dělají nějaká inteligentní rozhodnutí, tak lze jistou inteligenci přisuzovat i tomu celku... ve smyslu třeba "strojové inteligence", prostě ke zpracování informací rozhodně dochází.
S tou "emergentností" je to takový pojem, který tak nějak znamená, že to prostě je samo od sebe, s čímž se sice nedá moc polemizovat, ale nemyslím, že je to úplně přesné. Součástí toho rozhodování lidí nejsou jen čistě ekonomické informace, ale ty jsou v nějakém kontextu.
Ale jinak s tím, že trh JSOU lidi nehodlám polemizovat, protože si to myslím taky. (I když samozřejmě, dnes máme i trhy, na kterých je obchod mechanizován, obchodují tam algoritmy, ne lidi...)
Ale myslím existuje určitý spor mezi tím, jestli lidi tvoří "společnost" nebo jestli tvoří ten "trh", a podle mě to plynule přechází... v podmínkách nějaké krize a nedostatku a monopolizace různého druhu prostě trh není, není zajištěna ani dobrovolnost směny, ani nějaká možnost volby, takže prostě trh se hroutí tam, kde lidi nemohou dělat svobodná rozhodnutí. Dá se říct, že pro vstup na trh (historicky to byl velmi konkrétní vstup - trh bylo tržiště na náměstí uprostřed města, typicky ohrazeného hradbami a "vstoupit na trh" mohlo znamenat zaplacení mýtného u brány apod.) je nutné překročit určitou hranici a pokud jsi pod touhle hranicí, tak je diskutabilní mluvit, jeslti je člověk na tom trhu subjektem nebo objektem.
Abych neřešil jen nějaké nízkopříjmové skupiny: třeba v případě užívání Facebooku rozhodně nejsi spotřebitelem, kterému je nabízen nějaký produkt - ale sám jsi produktem, jsi nabízen na trhu inzerce. Zrovna tohle je příklad, kdy metafora "trh jsou lidi" pokulhává - na trh v tomto případě vstpují inzerenti a lidé jsou zbožím, které je jim prodáváno...