• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    YMLADRISMontessori - mimino, batole, školkáč i školák
    “Pomoz mi, abych to dokázal sám – abych to dokázala sama.” "Tato prosba, s níž se malé dítě obrátilo k Marii Montessori, se stala hlavním krédem její pedagogiky. Úkolem dospělých není formovat dítě, odstraňovat mu z cesty překážky, nebo jím dokonce manipulovat, ale udělat vše pro to, aby vlastními silami a svým tempem získávalo nové vědomosti a dovednosti a vrůstalo do světa, který ho obklopuje." Diskuse pro všechny, které zajimá montessori přístup, ať už pro miminka, batolata, školkáče ši školáky. Sdílení tipů na tzv. připravené prostředí (děcko se inspiruje a něčím se zabývá), aktivity, co je kde zajímavého po netu, literatura... Lidi, kteří montessori rozumí, a mohou nás poučit, jsou zvláště vítáni!

    rozbalit záhlaví
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    ZEGA: no podle mého je to o temperamentu dítěte. A vlastně i onás rodičích. Pokud to neděláme my, těžko to učit děti.
    KDy jsi začínala praktikovat to uklízení po sobě ? V kolika měsících ? Naše malá už od dětství kramovala, vytahovala oblečení, šuplíky, hračky, všechno. Je trošku více akčnější než děti v jejím věku. Problém je, že když už byla starší a řekli sme jí, aŤ si po sobě uklízí, tak se zasekla a přestala cokoli dělat. Vím, že je to špatně asi, ale u každého úklidu jejího pokoje jí musíme asistovat, jinak by se to nepohlo. Víš asi sme prošvihli tu dobu, kdy toho šlo dosáhnout přes nějakou ráznější disciplínu. Teď uklízení provází pláč a křik..hehe
    ZEGA
    ZEGA --- ---
    KEIKIN: ja nikde netvrdila ze jsem odbornik co ma vice deti, ale predpokladam, ze pokud to jde ve skolkach, jde to i doma.
    budu te moci informovat v prubehu pristiho roku.
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---

    Tady nepřispívají tatínci ? To je divné, šak to montessori je o výchově obou rodičů ne ?

    ZEGA: jako chápu tu výchovnou složku nicméně máš patrně jen jedno dítě. Pří více dětech je tohle striktní dodržování nereálné neboŤ bys nedělala nic jiného než běhala za dětmi s tímaŤ si po sobě uklízejí.
    CHIMERA
    CHIMERA --- ---
    CHIMERA: snažím se využít jinou část jeho zájmů, a to je "čtení" knížek.
    a co se vaření týče, tak já domácí práce nesnáším. vařím minimálně (zejména z toho důvodu, že mě při tom bolí páteř) a vůbec prostě domácnost je pro mě nutné zlo. když mi ještě přidělává práci a ječí, tak z toho nadšená nejsem - montessori/nemontessori.
    šup mu radši tužku a papír... ať si čmárá
    CHIMERA
    CHIMERA --- ---
    ZEGA: kdepak, to není náš ubrus (já ubrusy nedávám). to je ubrus, který on vytáhne ze skříně. rozkládá si je spolu s hadrama a ručníkama a řve u toho, že nejsou dost rovné...
    ZEGA
    ZEGA --- ---
    CHIMERA: :) sundej ubrus a nenervuj ho .. hihi. jaky jsou ty prtata mrsky!
    CHIMERA
    CHIMERA --- ---
    ZEGA: jo to všecko má. ale já jsem z toho na nervy, protože on u toho strašně řve, neboť je puntičkář a nejde mu to dost dobře. podle jeho požadavků to prakticky nejde dost dobře ani mě.
    třeba rozpíná ubrus a vadí mu milimetrové ohnutí. ale to ohnutí nejde narovnat. tak tam stojí a ječí, jako bych ho vraždila... na to fakt nemám náladu. já mám jen jedny nervy.
    ZEGA
    ZEGA --- ---
    ja nevim moc zda to vysvetluju pochopitelne. vyfotim vam jeji pokoj, treba zitra :)
    ZEGA
    ZEGA --- ---
    pro mne je spis dulezite, ze kdyz dela nejakou aktivitu, tak ji vzdy musi dokoncit. popripade uklidit na sve misto. kazda pomucka-hracka ma sve misto. vi kam patri (proto se taky pouzivaji ty tacky, kosicky, aby vse bylo prehledne a jednoduche pro prenaseni). Pro praci na zemi ma doma vlastni koberecek, ktery si sama rozroluje a po ukonceni prace zase sroluje a uklidi. Ten rika - tady pracuju. To je moje misto. - Asi neco jako tvuj pracovni stul :)
    Co ji zajima si prinese, pracuje na tom a kdyz ji to uspokoji, tak uklizi a odnasi.
    Bylo potreba byt v zacatku dusledna a vzdy rict- je potreba to zase uklidit na sve misto. a nenechat dite vytahnout nic dalsiho. Nic nedelat za dite. Spis mu byt pomocnikem, pokud si o pomoc rekne..
    ZEGA
    ZEGA --- ---
    NIENNA: tohle asi zalezi na kazdem. ja rozhodne budu radeji, kdyz Zoe budu moc udelat stolek s dvema vyriznutyma otvorama kam dam lavorky a kde si bude moci sama myt nadobi. vari se mnou. jak pise Berenikee. ma schudky (uz asi od roka, spis driv). vsude dosahne a nebo jsem kuchyn prizpusobila, aby to pro ni nebylo obtizne. sama si pripravuje pribory a prostirani. sama si naleva piti (male dzbanecky prodava ikea). ma malou mechacku kterou mi micha vse potrebne, koreni, nandava jidlo psum a kocce.
    nemame prostor na to abych ji delala kuchynky a podobne jako. vlastne nema ani moc hracek jako takovych. stejne chce delat to co ja.
    takze vyklizi mycku. podava mi veci z mrazaku nebo si sama z lednice vybira jogurt. jde jen o to zamyslet se nad prostorem a dat diteti prostor.
    Vyuziva to same co ja. Sklenene a porcelanove veci. Zadne plasty. Ted uz pomalu pouziva i ostry nuz.
    Hodne jsem se pri priprave prostredi inspirovala tady:
    Připravené prostředí | montessoridoma
    http://www.montessoridoma.cz/?cat=76
    NIENNA
    NIENNA --- ---
    BERENIKEE: To právě děláme.... Má svoje schůdky.... kouká, co dělám já... pomáhá s čím může (nejraději dělá "míši"a ochutává...tuhle mi zdlábla půlku nakrájené cibule....má svůj malý váleček na těsto... a tak.. ).... jen nevím, jestli jí mám pořídit i nádobíčko a kuchyňku pro její vlastní vaření.... zatím to moc nevypadá, že by ji to bralo...ale je fakt, že tu nic takového nemá...ale ani to po mě neloudí... A já prostě nevím, jestli ji k tomu mám vést...nebo se na to vykašlat s tím, že dělá věci se mnou...

    Např. vím, že jí nebudeme pořizovat takové ty elektro hračky - pračka apod... Ona pouští opravdovou...Ale u toho vaření si právě nejsem vůbec jistá...
    BERENIKEE
    BERENIKEE --- ---
    NIENNA: Mam holcicku teprve 11.měsíční,ale až bude mít zájem ráda bych ji dle inspirací z blogů vytvořila prostředí -pracovní plochu a zapojila do opravdového vaření a uklízení(ne "jako").
    Pořídit pár šikovných udělátek do kuchyně(jako je struhadlo s krabičkou,krájítko na zeleninu apod.-vše pro ní snadno dostupné)a zapojit ji ať něco přikrájí,přistrouhá,přisype...
    Ale taky jsem zvedavá na rady od zkušenějších.
    NIENNA
    NIENNA --- ---
    ZEGA: To mě zaujalo... mám otázku - Lenku (19 měsíců) moc nebaví některé "jako věci" - miluje lezení a objevování, čtení, kreslen, stavění, mašinky apod. Ale panenky rozdává spíš nám, abychom se o ně starali (dostaneme misku a lžičku a máme je krmit), hrozně ráda vaří, ale se mnou v kuchyni, nedělá to "jako" jen tak míchání...nebaví ji to (vydrží u toho chvilku)... Nemám problém s tím, aby mi asistovala...takže vaříme spolu... a moje otázka je: mám jí zařídit její sporáček a nádobí, aby mohla vařit "jako"...a vést jí k tomu.... a nebo se na to mám vykašlat a počkat, jestli k tomu časem dospěje sama?
    ZEGA
    ZEGA --- ---
    CHIMERA: baví ho praktický život. přesně to, co děláš ty. zametat, uklízet, utírat, mýt nádobí. připrav mu prostředí a podpoř ho.
    Připrav prostředí znamená že bude mít smeták a lopatku v jeho velikosti, hadříky a houbičky na místě kam dosáhne. věšák na věšení prádla jde taky udělat maličkatej. dej mu dvě misky ať z jedný přendavá do druhé vodu pomocí houbičky.
    dítě vše dělá "dokonale". tak jak je na to v danou dobu vyzrálé. to, že nám to nestačí a nelíbí se nám to nebo naopak říkáme, že dělá víc škody než užitku je problém v nás.
    taky je otázka, zda chci samostatné dítě, které zná následek a vše si prožilo. například mytí nádobí a rozbytý talíř.
    všechny aktivity, které ty zmiňuješ, Zoe nesmírně bavily už od 18 měsíců (max). Teď už vše dělá tak dokonale a sama, že je to až neuvěřitelný.
    VERONIKA22
    VERONIKA22 --- ---
    YMLADRIS: za mě: hodně matek to má tak, že když dítě spí tak oni poklidí a pak už nemají co dělat a tak připravují aktivity ( nemyslím to nijak špatně, chvíli jsem to tak taky měla ale nevyhovovalo mi to )
    CHIMERA
    CHIMERA --- ---
    jestli to dobře chápu, tak podporovat dítě v tom, co samo chce dělat.
    což je teda u nás na palici. on si vůbec nechce hrát (to si vyhradil pro jesle), podotýkám, že je mu 22 měsíců.
    doma chce dělat pouze praktické činnosti (zametat, uklízet, umývat nádobí - ovšem vše v uvozovkách, protože je malej, nešikovnej a nadělá mnohem víc škody)
    v kontaktu s rodiči a bráchou ho zajímá jenom "čtení" - vydrží hodiny sedět na klíně a prohlížet si knížky, přičemž my už jsme oněmělí tím, jak furt dokola do posledních podrobností popisujeme, co je na obrázcích a co by eventuelně nastalo, kdyby obrázky pokračovaly... malovat, stavět hrady, nebo hrát si s autíčky... naprostý nezájem (a snažíme se motivovat hodně).
    díte skoro nemluví... ale vynutit si "čtení" umí :-D
    tak co s ním máme dělat? enem to, co ho baví?
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    mimino

    videa

    Montessori Child Development, The First Year
    http://michaelolaf.net/BirthYearOne.html
    ALDEMIK
    ALDEMIK --- ---
    YMLADRIS: Já nejsem žádný specialista na Montessori, jsem učitelka 1. stupně, studovala jsem asi před 5 lety v Praze a tam je 1. stupeň takový poměrně pokrokový, takže se snaží umožnit nahlídnout do různých směrů. Od Marie Montessori jsem četla Od dětství k dospívání (vydal to Kosmas a jde to normálně sehnat), ale ne tak pozorně, abych na zákadě toho mohla nějak fakt zasvědceně argumentovat - bylo to pro mě inspirativní, ale ne stěžejní a dost mi to splývá s jinými věcmi.

    Tehdejší běžná výuka byla tzv. neoherbartismus, což bylo v té době už zastaralé pojetí - hromadné, založeno na paměťovém učení, nepracující s individualitou a zájmy dítěte, laicky "taková ta klasická nudná škola". A vznikalo v tu samou dobu na různých místech reformní hnutí, které se snažilo s tím něco dělat. Montessori, Dewey, Pestalozzi, u nás různí pokusníci a později pokusy o změnu na celostátní úrovni - byly různé pokusné školy, jelo to za první republiky docela dlouho, ale přerušila to válka a pak se to jednak neobnovilo, jednak ani nevyhodnotilo.

    O názorech Montessori na rolovou hru ať už dětí samotných nebo třeba s panenkama jsem přesvědčená, že jí tyhle věci připadly málo didaktické a rozvíjející a v některých textech to kritizuje, nejsem ti to ale fakt schopná citovat. V některém z jejich děl to ale bylo, řešili jsme to docela dost i na semináři a svedli to na dobu, kdy žila :-)
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    ZEGA: a napises, co ti tak pripadne ze se nejvic osvedcilo atd? za ty roky co se tomu venujes
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    ZEGA: ne nejsem z prahy. coz mi pripomina, ze kamarad doporucuje tento kurz
    Montessori přístup od narození do tří let | Go Kids
    http://www.gokids.cz/kurzy/montessori-pristup-od-narozeni-do-tri-let

    pro matky mimin to neni (jsou to celodenni kurzy :-D), ale nekoho to muze zaujmout (Brno)
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    jinak tady je kratky shrnujici text v cestine

    Maria Montessori
    http://pdf.uhk.cz/uppe_old/dalsi_cinnost/Monte-sem.htm
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam