• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    YMLADRISMontessori - mimino, batole, školkáč i školák
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    KEIKIN: dle zkusenosti naomi aldort temer vsechny deti kolem dvou let rady pomahaji s uklidem, jak obecne pomahaji rady se vsim co delaji dospelaci, pak temer vsechny deti uklizet prestanou chtit ... a ona tvrdi ze kdyz vidi vzor v rodicich co na ne nenalehaji ale stale znovu demosntruji vyhody poradku (rodice radostne uklizi sami), tak zacnou pomahat zase kolem 10 let, az z toho maji rozum, pokud teda maji pomocnickou naturu

    ale to neni montessori styl, tam jestli to dobre chapu proste decko uklizet hracky atd musi i kdyz nechce
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    ZEGA: aha diky. z ikea se mi libi stolek a zidle ze nejsou drevene = asi se s tim decko nezrani ani kdyz bude behat okolo padat a mlatit



    pripadne ten skladaci Maly genius, ze je to penove.
    http://www.anabelka.cz/...aly-genius-podlahove-koberce-hracky/penovy-stolecek-a-zidlicka-maly-genius
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    holky muzete vyfotit ci jinak zobrazit ty schudky?


    BERENIKEE: a jak budes delat tu pracovni plochu?


    NIENNA: tak po montessoriovsku si predstavuju ze bys ji hraci kuchynku mohla nabidnout u nejake kamosky ci nekde, mozna v ikea? ber me srezervou.. a videla bys zda ji to zajima, spis nez za ni rozhodnout k cemu ji vest. ale mozna si to predstavuju jako hurvinek valku.
    ja prave taky nevim zda dle monte kdyz rodic teda investuje tolik usili do pripraveneho prostredi, zda pak do ditete nenapadne ci napadne keruje aby to koukal vyuzivat. tsim se az se s deckem pude domluvit, protoze kupovat drahe vybaveni batoleti mi prave pripada jako hroznej risk :)
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    ZEGA: no podle mého je to o temperamentu dítěte. A vlastně i onás rodičích. Pokud to neděláme my, těžko to učit děti.
    KDy jsi začínala praktikovat to uklízení po sobě ? V kolika měsících ? Naše malá už od dětství kramovala, vytahovala oblečení, šuplíky, hračky, všechno. Je trošku více akčnější než děti v jejím věku. Problém je, že když už byla starší a řekli sme jí, aŤ si po sobě uklízí, tak se zasekla a přestala cokoli dělat. Vím, že je to špatně asi, ale u každého úklidu jejího pokoje jí musíme asistovat, jinak by se to nepohlo. Víš asi sme prošvihli tu dobu, kdy toho šlo dosáhnout přes nějakou ráznější disciplínu. Teď uklízení provází pláč a křik..hehe
    ZEGA
    ZEGA --- ---
    KEIKIN: ja nikde netvrdila ze jsem odbornik co ma vice deti, ale predpokladam, ze pokud to jde ve skolkach, jde to i doma.
    budu te moci informovat v prubehu pristiho roku.
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---

    Tady nepřispívají tatínci ? To je divné, šak to montessori je o výchově obou rodičů ne ?

    ZEGA: jako chápu tu výchovnou složku nicméně máš patrně jen jedno dítě. Pří více dětech je tohle striktní dodržování nereálné neboŤ bys nedělala nic jiného než běhala za dětmi s tímaŤ si po sobě uklízejí.
    CHIMERA
    CHIMERA --- ---
    CHIMERA: snažím se využít jinou část jeho zájmů, a to je "čtení" knížek.
    a co se vaření týče, tak já domácí práce nesnáším. vařím minimálně (zejména z toho důvodu, že mě při tom bolí páteř) a vůbec prostě domácnost je pro mě nutné zlo. když mi ještě přidělává práci a ječí, tak z toho nadšená nejsem - montessori/nemontessori.
    šup mu radši tužku a papír... ať si čmárá
    CHIMERA
    CHIMERA --- ---
    ZEGA: kdepak, to není náš ubrus (já ubrusy nedávám). to je ubrus, který on vytáhne ze skříně. rozkládá si je spolu s hadrama a ručníkama a řve u toho, že nejsou dost rovné...
    ZEGA
    ZEGA --- ---
    CHIMERA: :) sundej ubrus a nenervuj ho .. hihi. jaky jsou ty prtata mrsky!
    CHIMERA
    CHIMERA --- ---
    ZEGA: jo to všecko má. ale já jsem z toho na nervy, protože on u toho strašně řve, neboť je puntičkář a nejde mu to dost dobře. podle jeho požadavků to prakticky nejde dost dobře ani mě.
    třeba rozpíná ubrus a vadí mu milimetrové ohnutí. ale to ohnutí nejde narovnat. tak tam stojí a ječí, jako bych ho vraždila... na to fakt nemám náladu. já mám jen jedny nervy.
    ZEGA
    ZEGA --- ---
    ja nevim moc zda to vysvetluju pochopitelne. vyfotim vam jeji pokoj, treba zitra :)
    ZEGA
    ZEGA --- ---
    pro mne je spis dulezite, ze kdyz dela nejakou aktivitu, tak ji vzdy musi dokoncit. popripade uklidit na sve misto. kazda pomucka-hracka ma sve misto. vi kam patri (proto se taky pouzivaji ty tacky, kosicky, aby vse bylo prehledne a jednoduche pro prenaseni). Pro praci na zemi ma doma vlastni koberecek, ktery si sama rozroluje a po ukonceni prace zase sroluje a uklidi. Ten rika - tady pracuju. To je moje misto. - Asi neco jako tvuj pracovni stul :)
    Co ji zajima si prinese, pracuje na tom a kdyz ji to uspokoji, tak uklizi a odnasi.
    Bylo potreba byt v zacatku dusledna a vzdy rict- je potreba to zase uklidit na sve misto. a nenechat dite vytahnout nic dalsiho. Nic nedelat za dite. Spis mu byt pomocnikem, pokud si o pomoc rekne..
    ZEGA
    ZEGA --- ---
    NIENNA: tohle asi zalezi na kazdem. ja rozhodne budu radeji, kdyz Zoe budu moc udelat stolek s dvema vyriznutyma otvorama kam dam lavorky a kde si bude moci sama myt nadobi. vari se mnou. jak pise Berenikee. ma schudky (uz asi od roka, spis driv). vsude dosahne a nebo jsem kuchyn prizpusobila, aby to pro ni nebylo obtizne. sama si pripravuje pribory a prostirani. sama si naleva piti (male dzbanecky prodava ikea). ma malou mechacku kterou mi micha vse potrebne, koreni, nandava jidlo psum a kocce.
    nemame prostor na to abych ji delala kuchynky a podobne jako. vlastne nema ani moc hracek jako takovych. stejne chce delat to co ja.
    takze vyklizi mycku. podava mi veci z mrazaku nebo si sama z lednice vybira jogurt. jde jen o to zamyslet se nad prostorem a dat diteti prostor.
    Vyuziva to same co ja. Sklenene a porcelanove veci. Zadne plasty. Ted uz pomalu pouziva i ostry nuz.
    Hodne jsem se pri priprave prostredi inspirovala tady:
    Připravené prostředí | montessoridoma
    http://www.montessoridoma.cz/?cat=76
    NIENNA
    NIENNA --- ---
    BERENIKEE: To právě děláme.... Má svoje schůdky.... kouká, co dělám já... pomáhá s čím může (nejraději dělá "míši"a ochutává...tuhle mi zdlábla půlku nakrájené cibule....má svůj malý váleček na těsto... a tak.. ).... jen nevím, jestli jí mám pořídit i nádobíčko a kuchyňku pro její vlastní vaření.... zatím to moc nevypadá, že by ji to bralo...ale je fakt, že tu nic takového nemá...ale ani to po mě neloudí... A já prostě nevím, jestli ji k tomu mám vést...nebo se na to vykašlat s tím, že dělá věci se mnou...

    Např. vím, že jí nebudeme pořizovat takové ty elektro hračky - pračka apod... Ona pouští opravdovou...Ale u toho vaření si právě nejsem vůbec jistá...
    BERENIKEE
    BERENIKEE --- ---
    NIENNA: Mam holcicku teprve 11.měsíční,ale až bude mít zájem ráda bych ji dle inspirací z blogů vytvořila prostředí -pracovní plochu a zapojila do opravdového vaření a uklízení(ne "jako").
    Pořídit pár šikovných udělátek do kuchyně(jako je struhadlo s krabičkou,krájítko na zeleninu apod.-vše pro ní snadno dostupné)a zapojit ji ať něco přikrájí,přistrouhá,přisype...
    Ale taky jsem zvedavá na rady od zkušenějších.
    NIENNA
    NIENNA --- ---
    ZEGA: To mě zaujalo... mám otázku - Lenku (19 měsíců) moc nebaví některé "jako věci" - miluje lezení a objevování, čtení, kreslen, stavění, mašinky apod. Ale panenky rozdává spíš nám, abychom se o ně starali (dostaneme misku a lžičku a máme je krmit), hrozně ráda vaří, ale se mnou v kuchyni, nedělá to "jako" jen tak míchání...nebaví ji to (vydrží u toho chvilku)... Nemám problém s tím, aby mi asistovala...takže vaříme spolu... a moje otázka je: mám jí zařídit její sporáček a nádobí, aby mohla vařit "jako"...a vést jí k tomu.... a nebo se na to mám vykašlat a počkat, jestli k tomu časem dospěje sama?
    ZEGA
    ZEGA --- ---
    CHIMERA: baví ho praktický život. přesně to, co děláš ty. zametat, uklízet, utírat, mýt nádobí. připrav mu prostředí a podpoř ho.
    Připrav prostředí znamená že bude mít smeták a lopatku v jeho velikosti, hadříky a houbičky na místě kam dosáhne. věšák na věšení prádla jde taky udělat maličkatej. dej mu dvě misky ať z jedný přendavá do druhé vodu pomocí houbičky.
    dítě vše dělá "dokonale". tak jak je na to v danou dobu vyzrálé. to, že nám to nestačí a nelíbí se nám to nebo naopak říkáme, že dělá víc škody než užitku je problém v nás.
    taky je otázka, zda chci samostatné dítě, které zná následek a vše si prožilo. například mytí nádobí a rozbytý talíř.
    všechny aktivity, které ty zmiňuješ, Zoe nesmírně bavily už od 18 měsíců (max). Teď už vše dělá tak dokonale a sama, že je to až neuvěřitelný.
    VERONIKA22
    VERONIKA22 --- ---
    YMLADRIS: za mě: hodně matek to má tak, že když dítě spí tak oni poklidí a pak už nemají co dělat a tak připravují aktivity ( nemyslím to nijak špatně, chvíli jsem to tak taky měla ale nevyhovovalo mi to )
    CHIMERA
    CHIMERA --- ---
    jestli to dobře chápu, tak podporovat dítě v tom, co samo chce dělat.
    což je teda u nás na palici. on si vůbec nechce hrát (to si vyhradil pro jesle), podotýkám, že je mu 22 měsíců.
    doma chce dělat pouze praktické činnosti (zametat, uklízet, umývat nádobí - ovšem vše v uvozovkách, protože je malej, nešikovnej a nadělá mnohem víc škody)
    v kontaktu s rodiči a bráchou ho zajímá jenom "čtení" - vydrží hodiny sedět na klíně a prohlížet si knížky, přičemž my už jsme oněmělí tím, jak furt dokola do posledních podrobností popisujeme, co je na obrázcích a co by eventuelně nastalo, kdyby obrázky pokračovaly... malovat, stavět hrady, nebo hrát si s autíčky... naprostý nezájem (a snažíme se motivovat hodně).
    díte skoro nemluví... ale vynutit si "čtení" umí :-D
    tak co s ním máme dělat? enem to, co ho baví?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam