• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    YMLADRISMontessori - mimino, batole, školkáč i školák
    ZEGA
    ZEGA --- ---
    CHIMERA: já netrdila, že to není možné. jen, že já osobně, jsem se s tím nesetkala. pokud ty ano, a byla jsi spokojená, tak skvělé.
    OLYFKA
    OLYFKA --- ---
    CHIMERA: kdysi bylo normalni cistit zuby detem az od dvou let.. Muj manzel byl ten pripad, presto dnes ma jenom minimum plomb.. ja kdyz se snazim cistit diteti zuby, tak to akorat dopadne tak, ze sezere zubni pastu.
    BETTTKA
    BETTTKA --- ---
    Moc pěkný začínající projekt je časopis Montessori pro rodinu, možno ho najít zde http://www.rcandilek.cz/komunita/nase-nabidka/montessori-pro-rodinu/. Píší tam právě spoustu návodů pro použití Montessori normálně doma.
    CHIMERA
    CHIMERA --- ---
    ZEGA: hele, co popisuješ jako montessori, to byl přesně styl výuky na prvním stupni mého staršího syna (takže 2006 - 2010) - projekty, skupinky, nerozdělené pracovní úseky, pracovní šum, učitelka ne jako autorita...
    a to je obyč státní škola. akorát třída pro mimořádně nadané děti.
    a pracují tak i v normálních třídách.
    můžu říct, že zvlášť ten pracovní šum se mi sakramentsky nelíbil :-)
    ale určitě to není montessori. kde by se to vzalo na státní škole.
    HAWKS
    HAWKS --- ---
    YMLADRIS:
    to asi bezesporu.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    HAWKS: a to mi taky prijde jako zasadni, osobnost a pristup tech ucitelek. Jestli jsou moudre, nebo ideologicky zatizene nebo jak... pripada mi jako hrozne fatalni rozhodnuti sverit sve male dite do pece nekomu koho vlastne vubec neznam a on ho bude cele hodiny denne formovat :) montessori-nemontessori

    (sorry za OT)
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    ALDEMIK: klidne je mozny, ze "znacka montessori" je proste jen takova hitovka a po hlubsim zkoumani se ukaze, ze v tom zas tak moc genialniho neni.

    Za prve nevim, jak dnes vzdelavani (klasicke i monte) v praxi probiha, ze.
    Ale jestli jsou to z velke casti zasady moderni pedagogiky, to nevim.
    Asociace: clanek v respektu, ze hodne deti v CR ted ma odklad, tj jde do skoly az v 7 letech. Coz autor povazuje za problem v tom smyslu, ze trida je pak vekove nevyvazena a ze ty sestilete mladsi deti jsou paradoxne ve vsem posledni a jsou srovnavany a hodnoceny a trpi atd. Versus monte - schvalne delane vekove smisene tridy a duraz na to, aby "hodnoceni" nebylo zas tak zasadni soucasti aktivity. (Opet opakuju ze nevim jak je to v praxi). Hm?
    HAWKS
    HAWKS --- ---
    ALDEMIK:
    to by bylo podobne, moje dcera si vkladaci kelimky ci hracky od BINO (obrazky zviratek rozrizle na dve poloviny, propichovaci prkenko a valec - ci jak to nazvat) nebo magnetickou tabulku, kde skladas ruzne obrazky z ruznych spaliku s magnetkem, taky hodne oblibila. Stejne tak se ji snazime ucit, ze kdyz si dohraje s jednou hrackou, tak je potreba ji uklidit nez vytahne druhou..jakejsi rad aby si osvojila
    Ale asi to byl ponekud zvlastni pristup v te skolce samotne, protoze zena z toho prisla dost zklamana, ze ji to prislo jak kurz pro maminky, ktere deti lajnuji jak Emil Nadenicek..
    ALDEMIK
    ALDEMIK --- ---
    HAWKS: Jde imho o to, aby to právě umožňovalo přirozenou formu objevování světa - dobře praktikovaná montessori výuka/výchova/... by s ním měla být v souladu.

    Moje máma mi teď vyprávěla, co byla moje suverénně neoblíbenější hračka - vkádací kelímky. Dají se vkládat do sebe, stavět jako věž, třídit podle barev... když pominu plast a trochu nešťastné barevné řešení (mohlo by to být monochromatické), je to značně hračka ala montessori.

    Ukázkové lekce vždycky hrozně zkreslují podle toho, kdo to ukazuje. Na peďáku byla snaha dát prostor lidem, kteří ty jednotlivé směry reálně dělají, a zvát je na nějaké besedy/ukázkové prezentace/... a otevřít to studentům na praxe. S montessori to dopadlo tak, že to celý náš ročník přesvědčilo, že s těma arogantníma namyšlenýma totálně nevstřícnýma blbkama nechceme mít nic společného. :-)
    ALDEMIK
    ALDEMIK --- ---
    ZEGA: Aha, já školu, kde jsem učila, považuju za víceméně klasickou, rozhodně ne vyloženě alternativní, sedělo se celý první stupeň poskupinách, začínalo se v kroužku, do kterého si děti připravovaly vlastní program, pracovní úseky v rámci materiálních možností, šum dle typu aktivity (jo, některé věci se samozřejmě dělaly klasicky frontálně - od tabule - což mi přijde v pořádku, když to není furt), projekty, když dávají smysl, skupinová práce, hry ve výuce. Ne všechno pořád a dle síly učitele (sama mám laťku podstatně výš než byly moje výkony, zvláště teda pak v těhotenství).
    Je fakt, že se pohybuju víceméně mezi školami (vícero), kde to tak je. A vím, že standard to není. Nepovažuju to ale za něco extra výjimečného (bavíme se o 1. stupni).
    RACHEL
    RACHEL --- ---
    ALDEMIK: Ano, souhlas. uz jsem zazila debatu, ze montessori je prekonany, je lepsi step by step nebo jestli waldorfska pedagogika... je skvele, ze je moznost vyberu, lesni skolky a tak dale. a podle me u toho vseho se drzet svyho pocitu a zdravyho rozumu.
    ZEGA
    ZEGA --- ---
    ALDEMIK: ale ona ta polarita je , montessori a klasická škola. Aspon co jsem se ve školách klasických (i když tvrdicich ze využívající moderní pedagogiky) a montessori byla podívat. Učitele, potažmo žáci pracuji proste jinak. Klasická škola - i první stupeň - autorita v předu třídy, lavice, ticho a biflovanni. Nucene úkoly domu. Zadna diskuze. Montessori diskuze na denním pořádku. Kolečka. Práce v skupinách. Nerozdělené pracovní úseky. Pracovní sum.
    na me to rozhodne působilo jinak. Ale chapu ze vždy je to o lidech.
    ALDEMIK
    ALDEMIK --- ---
    RACHEL: Zajímavé, pro mě kromě jejího názoru na dys-poruchy (pokud je to její názor a ne nějaká redakční úprava). Kdyby prevencí byla montessori školka, pravděpodobně by se to u tohoto celosvětově dost významně zkoumaného problému zjistilo.

    (A, trocha rýpnutí, já měla prakticky vždy děti s dys-poruchama ze sociálně slabšího prostředí (teorií, proč to tak statisticky je, je spousta, není to jednoduše výchovou). Zajímalo by mě, kolik takových dětí chodí do soukromé montessori školky.)
    ALDEMIK
    ALDEMIK --- ---
    YMLADRIS: Já bych jenom chtěla dodat, že to, čemu řákáš "montessori přístup" jsou z velké části všeobecné zásady moderní pedagogiky, které jsou naprosto shodné pro téměř všechny pedagogické směry mladší 150 let, nejen montessori. To, že se bere v potaz osobnost a zájmy dítěte a staví se na vnitřní motivaci, to, že se dítě bere jako partner, který je aktivní v procesu vzdělávání a výchovy a není to jen konzument něčeho, co se mu do hlavy sype, a spousta dalších věcí (o dost z nich mluví ta paní v tom rozhovoru), nejsou žádné výsady přístupu montessori, ale naprosto základní věci prolínající současnou pedagogiku (mluvím za 1. stupeň).

    Mě tyhlety věci trochu durdí - on každý směr tvrdí, jak to jsou hrozně jeho zásady, kterými se odlišuje od ostatních. Já jsem ve škole učila víceméně podle programu Začít spolu (step by step), což je právě takovýhle mix moderní pedagogiky plus specifická centra aktivit - a také se ten program tváří, jak je v tomhle jedinečný, nebo to tak alespoň mnozí lidé interpretují.

    Nechci s tím nějak prudit, ale snažím se, aby nevznikala polarita Montessori × "klasická škola". :-)
    HAWKS
    HAWKS --- ---
    Mam-li rici za sebe,tak jsme zkusili jednu lekci montessori a nejak nas to vyrazne nenadchlo. Prislo mi to, jako kdyz seberu diteti jeho prirozenou formu objevovani sveta kolem sebe a zacnu ho jaksi strojove formovat ci linkovat.. Mozna se mylim
    RACHEL
    RACHEL --- ---
    YMLADRIS: tak zatím je tam syn první měsíc, takže je asi brzo, ale pocit z toho mám dobrý, vím, že je tam dost času, kdy si mohou vybrat pomůcku jakou chtějí plus klasika kobereček a tak (dělat nějakou aktivitu), pak nějaký společný čas na spirále, kde si povídají o různých věcech (ted si třeba nějakou dobu povídali o emocích), pak se jde na zahradu.
    panuje tam ale podle mně docela dost vedení k samostatnosti, i ti dvouletí si sami prostírají, s pomocí učitelky nandají jídlo, uklízejí po sobě, když se jde ven, tak se sami oblíkají, když jim to nejde, poprosí učitelku nebo starší děti, které už jsou oblečené.

    super je, že dělají zhruba jednou za dva měsíce večer pro rodiče, kde si taky můžeš vyzkoušet pomůcky, říkají nám, co s dětmi dělají a co by bylo dobré dělat i doma...
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    RACHEL: rozhovor je zajimavy, jako ze monte pristup fakt nejsou jen didakticke hracky. skoda ze ted se dlouho na zadny kurz ap nedostanu :)

    vychazite nekdo z nejake knizky doporucenihodne?
    RACHEL
    RACHEL --- ---
    YMLADRIS: ne, není, našla jsem clanek nahodou
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    RACHEL: tot ta skolka kam chodi?
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    RACHEL: a jak to tam funguje v praxi? fakt deti samostatne pracuji na individualnich vecech atd, resp muzes rozvest svoje dojmy dosavadni?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam