• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    YMLADRISMontessori - mimino, batole, školkáč i školák
    “Pomoz mi, abych to dokázal sám – abych to dokázala sama.” "Tato prosba, s níž se malé dítě obrátilo k Marii Montessori, se stala hlavním krédem její pedagogiky. Úkolem dospělých není formovat dítě, odstraňovat mu z cesty překážky, nebo jím dokonce manipulovat, ale udělat vše pro to, aby vlastními silami a svým tempem získávalo nové vědomosti a dovednosti a vrůstalo do světa, který ho obklopuje." Diskuse pro všechny, které zajimá montessori přístup, ať už pro miminka, batolata, školkáče ši školáky. Sdílení tipů na tzv. připravené prostředí (děcko se inspiruje a něčím se zabývá), aktivity, co je kde zajímavého po netu, literatura... Lidi, kteří montessori rozumí, a mohou nás poučit, jsou zvláště vítáni!

    rozbalit záhlaví
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    ALDEMIK: klidne je mozny, ze "znacka montessori" je proste jen takova hitovka a po hlubsim zkoumani se ukaze, ze v tom zas tak moc genialniho neni.

    Za prve nevim, jak dnes vzdelavani (klasicke i monte) v praxi probiha, ze.
    Ale jestli jsou to z velke casti zasady moderni pedagogiky, to nevim.
    Asociace: clanek v respektu, ze hodne deti v CR ted ma odklad, tj jde do skoly az v 7 letech. Coz autor povazuje za problem v tom smyslu, ze trida je pak vekove nevyvazena a ze ty sestilete mladsi deti jsou paradoxne ve vsem posledni a jsou srovnavany a hodnoceny a trpi atd. Versus monte - schvalne delane vekove smisene tridy a duraz na to, aby "hodnoceni" nebylo zas tak zasadni soucasti aktivity. (Opet opakuju ze nevim jak je to v praxi). Hm?
    RACHEL
    RACHEL --- ---
    ALDEMIK: Ano, souhlas. uz jsem zazila debatu, ze montessori je prekonany, je lepsi step by step nebo jestli waldorfska pedagogika... je skvele, ze je moznost vyberu, lesni skolky a tak dale. a podle me u toho vseho se drzet svyho pocitu a zdravyho rozumu.
    ZEGA
    ZEGA --- ---
    ALDEMIK: ale ona ta polarita je , montessori a klasická škola. Aspon co jsem se ve školách klasických (i když tvrdicich ze využívající moderní pedagogiky) a montessori byla podívat. Učitele, potažmo žáci pracuji proste jinak. Klasická škola - i první stupeň - autorita v předu třídy, lavice, ticho a biflovanni. Nucene úkoly domu. Zadna diskuze. Montessori diskuze na denním pořádku. Kolečka. Práce v skupinách. Nerozdělené pracovní úseky. Pracovní sum.
    na me to rozhodne působilo jinak. Ale chapu ze vždy je to o lidech.
    ALDEMIK
    ALDEMIK --- ---
    YMLADRIS: Já bych jenom chtěla dodat, že to, čemu řákáš "montessori přístup" jsou z velké části všeobecné zásady moderní pedagogiky, které jsou naprosto shodné pro téměř všechny pedagogické směry mladší 150 let, nejen montessori. To, že se bere v potaz osobnost a zájmy dítěte a staví se na vnitřní motivaci, to, že se dítě bere jako partner, který je aktivní v procesu vzdělávání a výchovy a není to jen konzument něčeho, co se mu do hlavy sype, a spousta dalších věcí (o dost z nich mluví ta paní v tom rozhovoru), nejsou žádné výsady přístupu montessori, ale naprosto základní věci prolínající současnou pedagogiku (mluvím za 1. stupeň).

    Mě tyhlety věci trochu durdí - on každý směr tvrdí, jak to jsou hrozně jeho zásady, kterými se odlišuje od ostatních. Já jsem ve škole učila víceméně podle programu Začít spolu (step by step), což je právě takovýhle mix moderní pedagogiky plus specifická centra aktivit - a také se ten program tváří, jak je v tomhle jedinečný, nebo to tak alespoň mnozí lidé interpretují.

    Nechci s tím nějak prudit, ale snažím se, aby nevznikala polarita Montessori × "klasická škola". :-)
    HAWKS
    HAWKS --- ---
    Mam-li rici za sebe,tak jsme zkusili jednu lekci montessori a nejak nas to vyrazne nenadchlo. Prislo mi to, jako kdyz seberu diteti jeho prirozenou formu objevovani sveta kolem sebe a zacnu ho jaksi strojove formovat ci linkovat.. Mozna se mylim
    RACHEL
    RACHEL --- ---
    YMLADRIS: tak zatím je tam syn první měsíc, takže je asi brzo, ale pocit z toho mám dobrý, vím, že je tam dost času, kdy si mohou vybrat pomůcku jakou chtějí plus klasika kobereček a tak (dělat nějakou aktivitu), pak nějaký společný čas na spirále, kde si povídají o různých věcech (ted si třeba nějakou dobu povídali o emocích), pak se jde na zahradu.
    panuje tam ale podle mně docela dost vedení k samostatnosti, i ti dvouletí si sami prostírají, s pomocí učitelky nandají jídlo, uklízejí po sobě, když se jde ven, tak se sami oblíkají, když jim to nejde, poprosí učitelku nebo starší děti, které už jsou oblečené.

    super je, že dělají zhruba jednou za dva měsíce večer pro rodiče, kde si taky můžeš vyzkoušet pomůcky, říkají nám, co s dětmi dělají a co by bylo dobré dělat i doma...
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    RACHEL: rozhovor je zajimavy, jako ze monte pristup fakt nejsou jen didakticke hracky. skoda ze ted se dlouho na zadny kurz ap nedostanu :)

    vychazite nekdo z nejake knizky doporucenihodne?
    RACHEL
    RACHEL --- ---
    YMLADRIS: ne, není, našla jsem clanek nahodou
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    RACHEL: tot ta skolka kam chodi?
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    RACHEL: a jak to tam funguje v praxi? fakt deti samostatne pracuji na individualnich vecech atd, resp muzes rozvest svoje dojmy dosavadni?
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    SEAMON: mne se libi to "pomoz mi abych to dokazal sam", tj ze montessori cilene rozviji aby si decko prislo na veci samo, aby zkouselo objevovalo a chapalo. Oproti hrackam typu tady mas omalovanku tady mas predpis jak se to ma vymalovat a pracuj, nebo hracky typu zmackni cudlik ozve se zvuk. Ale jak furt opakuju jsem laik. Moje vychova byla jina, ve stylu "jakmile vykazujes znaky nepohodli vyrvu ti to z ruky a udelam to za tebe" a pozdeji "nejde o to co chces ty, ale co rika pani ucitelka ze mas delat"

    libi se mi seznam lidi kteri prosli montessori - samozrejme muze to byt nahoda :)
    Montessori education - Wikipedia, the free encyclopedia
    http://en.wikipedia.org/wiki/Montessori_education#List_of_prominent_Montessori_alumni

    ale celkove, je potrba dle mne zkoumat a pak hodnotit selskym rozumem :)
    RACHEL
    RACHEL --- ---
    Jinak, super diskuze, nas 2,5 lety syn pred mesicem zacal chodit do montessori skolky, ...
    RACHEL
    RACHEL --- ---
    SEAMON: me spousta montessori principu neprijde jako "cizi system" ale naopak jako spousta logickych a vlastne prirozenych veci. a vlastne kdyz jsme se s muzem bavili o tom, jak jsme byli vychovani a co nam vadilo, tak dneska zjistuju, ze spoustu veci bych si prala mit ve svem detstvi montessori nejak prirozene... ted nemlivim o pomuckach, ale o respektu, vyvoji, praci doma, chvaleni...
    RACHEL
    RACHEL --- ---
    Montessori: Naše děti ‚dys‘ nemají | Kondice
    http://www.kondice.cz/2013/11/montessori-nase-deti-dys-nemaji/
    CHIMERA
    CHIMERA --- ---
    No když jsme u toho, jak donutíte své dítě čistit si zuby?
    Ten náš opičák má 22 měsíců, všecko opakuje/napodobuje, ale čistit zuby ani omylem.
    Nelze mu je vyčistit ani násilím, a to i náš zubař říkal, že svým malým dětem čistí ty zuby násilím.
    Ale jak mám děcku roztáhnout pusu?
    SEAMON
    SEAMON --- ---
    Mna by vcelku zaujimalo preco mate zaujem o montessori system/filozofiu?
    Preco volite iny system/vzorec vychovy, nez ten ktory ste zazili v ramci svojej rodiny (teda aspon predpokladam)?

    Mam 2.5 rocneho syna a v ramci vychovy sme s polovickou tak nejako skor porovnavali strategie nasich rodin a vyberali to co sa nam zdalo dobre. Zatahovat do vychovy nejaky uplne cudzi system, mi nejako pride "proti srsti". Pricom uznavam, ze to je skor na nejakej podvedomej urovni, nez nieco racionalne.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    KEIKIN: pripada mi, ze jsem zatim nenarazila na nic o montessori stylu "vychovy", vzdy jen "vzdelavani", takze zrejme je na tobe jak svoje decko donutis nebo nedonutis aby se montessori principum podrizovalo nebo nepodrizovalo. Ale treba nekdo, kdo do toho vidi, upresni
    BERENIKEE
    BERENIKEE --- ---
    YMLADRIS: Treba k obleceni-jednotlive supliky(kasliky)oznacis kartickou s jednoduchym obrazkem napr. tricka,ponozky,kalhoty...v koupelne znazornis,lze i zabavne ,obrazkem postup cisteni zoubku,v kuchyni oznacis nadobi,v lednici fochy s jidlem.
    Takhle to zni jako prekartickovano,ale myslim,ze par karticek nam neuskodi a male muzou v mnohem pomoci (take je mozne brat to i jako pomucku k rozsirovani slovni zasoby,ci hrani si.)
    Ale pocitam,ze to bude fuska,vzhledem k tomu,ze mam tendence mit vse pate pres devate na malem prostoru k tomu.
    Priklad karticek treba tady:

    http://www.montessoridoma.cz/?p=1504

    http://www.montessoridoma.cz/?p=167

    http://montebyjemi.blog.cz/1310/obleceni-vim-co-kam-patri-a-muzu-si-vzit-co-chci

    http://www.montessoridoma.cz/?p=8064



    OXIS
    OXIS --- ---
    Zní to všechno krásně, ale třeba můj muž je "z vesnice, vyhrál si s klacíkem a vychovali ho selským rozumem, takže ani jeho syn nepotřebuje tyhlecty vejmysy moderní doby". A normálně má strach, aby nekupovala jenom didaktické hračky, že prej tomu dítěti seberu dětství nebo co... no tak uvidíme, jak se ve výchově shodneme. Ale zatím spolu ti dva tráví asi tak pět procent času, takže si můžu dělat, co chci .)).

    K těm mobilům, dělala jsem origami jeřáby, teď nám to visí na velký stojací lampě a když si sedneme k nim a točím s nimi, tak se malej uklidní/zabaví :). Mají větší úspěch, než bych čekala a ještě to vypadá hezky vesele.

    ZEGA
    ZEGA --- ---
    a pro zacatek je dobra tahle kniha - aktivity pro prtata:
    Předškolní léta - Metoda Montessori a jak ji učit doma | Nakladatelství Portál
    http://obchod.portal.cz/predskolni-leta--metoda-montessori-a-jak-ji-ucit-doma/
    ZEGA
    ZEGA --- ---
    velmi dlouho jsem shanela drevene tacky a jine drevene misticky a kosiky apod. za prijatelnou cenu.
    dnes jsem konecne nasla.
    http://www.decuart.cz/9|.k.117.predmety-k-dekorovani.str11.html
    budu tady objednavat, tak kdybyste nekdo neco, piste do posty
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    Hlavní myšlenky Montessori pedagogiky

    Dítě je tvůrcem sebe sama: na vyvíjející se dítě sice působí lidé a okolní prostředí, ale je jen na něm samotném, co, kdy a jakým způsobem ho ovlivní

    Pomoz mi, abych to dokázal sám: dítě získává svým tempem a vlastními silami znalosti a dovednosti, úlohou dospělých je mu v tom pomáhat

    Ruka je nástrojem ducha: práce rukama s věcmi je, díky spojování fyzické a psychické aktivity ,základem pro pochopení věcí, jevů, rozvoj myšlení a řeči

    Respektování senzitivních období: cílené využití individuálních období, kdy je dítě zvýšeně citlivé a připravené pro získání určitého typu znalostí a dovedností

    Svobodná volba práce: jen dítě samo rozhoduje, co, s kým a jak dlouho bude dělat

    Připravené prostředí: pracovní místo a pomůcky jsou uspořádány tak, aby si dítě mohlo samo, bez vnější pomoci, osvojovat nové poznatky

    Polarizace pozornosti: využití schopnosti dítěte soustředěně, intenzivně a dlouho vykonávat činnost, která ho zaujala

    Celostní učení: zlepšení efektivity procesu učení díky propojení yzické a psychické aktivity
    ALDEMIK
    ALDEMIK --- ---
    YMLADRIS: V podstatě jo. Předpokádám, že to nějak vyvážené je, ale nemůžu sloužit svojí zkušeností :-) Navíc ve spoustě školek/škol se snaží používat metody montessori spolu s metodama dalších směrů.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam