• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    YMLADRISMontessori - mimino, batole, školkáč i školák
    “Pomoz mi, abych to dokázal sám – abych to dokázala sama.” "Tato prosba, s níž se malé dítě obrátilo k Marii Montessori, se stala hlavním krédem její pedagogiky. Úkolem dospělých není formovat dítě, odstraňovat mu z cesty překážky, nebo jím dokonce manipulovat, ale udělat vše pro to, aby vlastními silami a svým tempem získávalo nové vědomosti a dovednosti a vrůstalo do světa, který ho obklopuje." Diskuse pro všechny, které zajimá montessori přístup, ať už pro miminka, batolata, školkáče ši školáky. Sdílení tipů na tzv. připravené prostředí (děcko se inspiruje a něčím se zabývá), aktivity, co je kde zajímavého po netu, literatura... Lidi, kteří montessori rozumí, a mohou nás poučit, jsou zvláště vítáni!

    rozbalit záhlaví
    ZEGA
    ZEGA --- ---
    YEETKA:
    chodily jsme zároveň do MC Paleček Montessori k Martině Štanclové a zároveň do RC waldorfské školky na Praze 3.
    setkání ve waldorf byla jednou týdně, potkávaly se tam matky, co již třeba měla starší děti v této školce a sem přišly s mladšíma. fajn byla kolečka na začátku a na konci. fotmou říkanek a básniček spojených s pohybem. to zoe moc baví. také se klade velký důraz na příběh, vyprávění, artikulaci. coz hodnotim velmi kladne. rukodelne remesla, vyroba panenek, hackovani, vareni zdraveho jidla, peceni chleba, by melo byt na dennim poradku a standard rodiny.
    ovsem skupina deti a matek me odradila asi nejvic. jejich pristup k vychove a chaosu. k tomu ze deti, ktere ublizuji mladsim, jen reknou .. ale no tak, to se nedela.. to mi vadilo nejvic. a pak tradice. dodrzovani zivorniho/rocniho cyklu a zapojovovani celkove rodiny.
    oboje je subjektivni. je mi jasne, ze jina skupina muze byt diametralne jina. stejne tak prednaska o waldorf kde mluvila: Ivana Zejdová me dostala do kolen. tahle zena je uzasna!
    prijimacky do skolky jsou trochu na dlouhy lokte, ale je jasny ze to je zas proto, ze jich je malo. ale aby se mne nekdo ptal, kolik vlastmi automobilu a televizi.. to ne. vim ze vse souvisi se vsim, a jde jim v tak velkem poctu o spravny vyber lidi, ktere spojuje stejne presvedceni..
    ovsem libi se mi, ze spojuji to jak se dite narodilo, jakou ruku a nohu uprednostnuje, jak je velike, kolik ma zubu, proste telesnost, duchovnost i um.
    a pak taky tema viry a boha v kazdodennim zivote. to jsou veci, ktere ja proste nedavam.
    a pak taky pristupy ve skolev - jako ze se nejdriv uci velka tiskaci pismenka (monte je psana abeceda), jak se pristupuje k matematice, jake maji ucebni bloky.. to uz jsou pak detaily, ktere davaji nejakou logiku me a podle toho se rozhoduju.
    takze my jsme neprestoupily vlastne, jen se to cele vykristalizovalo ve smer monte.

    takze jsem se rozhodla pro monte. obema nam vyhovuje "rad". na kvalitu hracek a pomucek se zde taky kouka. nezahlcuju dite nicim co neni potreba. dary od rodiny jednoduse filtruju. navic martina stanclova je opravdu skvela, navic je ted reditelkou skoly. chtela bych aby zoe potracovala dal v tomhle duchu. i kdyz uvidime, jak na tom budeme finncne a s casovou moznosti dojizdeni.

    rozhodne na tom nebaziruju.
    YEETKA
    YEETKA --- ---
    ZEGA: mohla bys prosím prosím víc rozepsat jaký to bylo ve waldorfu a co vám vyhovuje na montessori a proč jste se rozhodli pro přestup?
    ZEGA
    ZEGA --- ---
    YMLADRIS: vůbec to jako konfrontaci nevnímám. Mám za sebou stejný tápání. Ať už nechat díte, nechat rodinu kupovat tuny hraček, a pak koukat jak v tom trpí. Navštěvovala jsem waldorf mc kde jsem trpěla já a pak právě montessori. Takže to je vývoj. A každému dítěti a rodině bude vyhovovat něco jinýho a hlavně to není dogma. Každej ať si přizpůsobí vše podle sebe ;)
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    ZEGA: koukala jsem na to - sekce Monte doma - kojenci

    Kojenci | montessoridoma
    http://www.montessoridoma.cz/?cat=69

    je to presne ten priklad webu na tema Koukejte jake krasne predmety lze vyrobit. To teda nestiham a nezvladam :)

    rada bych si prave pocetla neco o principech teorii rozporech pro- a proti- montessori pristupu, abych to lepe chapala jako celek, spis nez v eshopu nakoupit krasny kolotoc a doufat v nejlepsi. Jak to po sobe ctu muze to vyznit krajne konfrontacne ale ja to tak nemyslim.
    Nebo to myslis nejak jinak, "procteni od zacatku"? diky
    ZEGA
    ZEGA --- ---
    YMLADRIS: trpělivá jsem :) a ono se může začít kdykoliv, jen mi to pro začátek přijde jako nejlepší varianta. Nebo pročtení montessoridoma.cz od začátku.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    RADKUVAVATAR: ono je dost rozsahle i montessori pro batolata, tj pred skolkou jeste. Doma nebo leda v tech centrech, jak pise zega.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    ZEGA: k navsteve urcite dojde, zatim je malinkac malej a nestiham. (Pujdem ale asi do toho Play wisely pro mimina, pokud nekoho zaujalo.) Cili pokud do toho vidis, bud prosim trpeliva a pis :)
    ZEGA
    ZEGA --- ---
    RADKUVAVATAR
    RADKUVAVATAR --- ---
    YMLADRIS: A co bys s těmi montessori pomůckami chtěla jiného dělat, aby to byly zároveň hračky? Šermovat s červenomodrejma tyčema? :-o S pomůckami je třeba zacházet ohleduplně, aby vydržely, když musí sloužit několik let spoustě dětí a jsou dost drahé... Ať si děti hrají doma s hračkami a ve školce pracují s pomůckami. Pak se mají na co těšit. :-)
    ZEGA
    ZEGA --- ---
    YMLADRIS: oni ale pomůcky fakt nejsou hračky.
    zkus si okolo sebe najit monte rodinný centrum a navštiv ho. :)
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    RADKUVAVATAR: ajo az tak radikalne jo? (pomucky nejsou hracky)

    to je pro mne porad takove otazne, zda to monte teda neni fasismus typu ucte se plnit ukoly ktere vymyslel nejaky dospely, hrani je vedlejsi. ale to se asi casem ukaze, jak je to mineno :)

    BERENIKEE: a mohla bys vyfotit nebo na webu najit aktivity ktere se ti osvedcuji s rocnim deckem, pripadne co jsou podle tebe hitovky v obdobi pul roku-rok (pokud neco uz?) pripadne diky
    RADKUVAVATAR
    RADKUVAVATAR --- ---
    BERENIKEE: Zaznamenal jsem dva přístupy lektorek montessori: 1) Ukázat dítěti, jak se přesně s danou pomůckou pracuje, když o to požádá nebo souhlasí s předvedením; 2) Nechat dítě, ať si nejprve pomůcku po svém "osahá", a až pak pracovat podle jedničky. Kombinovat pomůcky ale až nakonec, až když s nimi pracovalo jednotlivě...
    BERENIKEE
    BERENIKEE --- ---
    RADKUVAVATAR: Dekuju to jsem chtela slyset:)
    RADKUVAVATAR
    RADKUVAVATAR --- ---
    BERENIKEE: V montessori jsou i přímo aktivity na práci s několika pomůckami zároveň - např. růžová věž + schody. Hrad bych ale nechal dítě stavět spíš ze stavebnice než z pomůcek... Pomůcky přece jen nejsou hračky. V zásadě totiž platí - doma si dítě hraje s normálními hračkami, ve školce má montessori pomůcky (a žádné hračky tam nejsou).
    BERENIKEE
    BERENIKEE --- ---
    YMLADRIS: Tak to resim:))

    No kazdopadne stavbu takoveho hradu podporim:)
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    BERENIKEE: jak muzes ale postavit ze vseho obrovsky hrad, kdyz mas vse uklizet?

    smis stavet hrad, kdyz to neni "zamyslena aktivita"?
    BERENIKEE
    BERENIKEE --- ---
    YMLADRIS: Ne tak to nevidim,deti maji volnost prechazet mezi aktivitami,jen je vzdy uklidi .
    a ty pomucky jsou fakt skvele vymyslene ,ukazou s cistotou a prehlednosti jak to funguje a dite zbytecne mematou a nerozptyluji,jak vetsina hracek dnes a hlavni-pritom je bavi .
    Myslim ze to kombinovani je jeste neco jineho,nez roztahat hracky a pak se v tom placat.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    BERENIKEE: jo jestli tomu nekdo rozumi to mne taky hodne zajima.
    moje rejpava totiz je, ze male dite kdyz mu dame kancelarskou sponku, vymysli 98 zpusobu co by se s ni dalo delat, postupne to slabne a dospely vymysli tak 4. Coz je imo skoda. Tak furt si nejsem jista zda ta Maria M nenuti decka hrozne moc vlastne zajizdet do uz predem vymyslenych koleji (ted pouzivas tuto hracku, ne aby te napadlo ze vbsech hracek postavit mesto, to by bylo hra "na jako" a to tu nedelame...). To si tedka vymyslim, netusim, ale rada bych to vedela jak to maji
    BERENIKEE
    BERENIKEE --- ---
    YMLADRIS: S jednou aktivitou vytazenou to taky resim,libi se mi ta myslenka.
    stale aktivity,od kterych odchazi dcerka uklizim.ale zatim vetsinou,at to delam sebenenapadneji me mala zpozoruje,i kdyz ji pred tim zajimalo neco jineho ,prijde a aktivitu znovu vytahne.Jako smeju se tomu ,ale nekdy je to tezky abych si nerekla necham to lezet a uklidim pozdeji vse naraz.:)
    Ale pri pozorovani vytazenych x veci verzus jedna vec mi dava smysl ta jedna,proste v tom neni zmatek a je to harmonictejsi.

    Zajimalo by me ale kombinovani aktivit.
    Dcerka(skoro rok) casto vytahne dve rozdilne pomucky(hracky) naraz a kombinuje je mezi sebou.Me to prijde super a snazim se ji do toho spis nezasahovat.(to hodlam i nadale)
    Pro zajimavost by me ale zajimalo ,jak ke kombinovani aktivit pristupuje montessori pedagogika(podporuje zvidavost deti touto formou a nebo se je snazi prevezt jen k jedne veci a tomu jak funguje konkretni jeji funkce)?

    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    RAPAL: vyborne, dava mi to predstavu jak se s tema skolkovyma detma pracuje

    stale jsem nervozni z toiho ze je dovoleno pouzivat vzdy jen jednu pomucku najednou, ale tak inu asi holt to tak maji
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    outsider montessori - petraplast.cz je firma kde delaji napr jidlonosice atd a prijde mi ze v eshopu maji radu plastovych kramu doslova za par korun, tak si rikam ze by z toho byly dobre ty bezpecne objekty na zkoumani do monte kosiku plus pak na volne tvoreni - mineno nechat na decku co vyrobi za dilo ze sitek do drezu po dvou korunach a bubnlinkove folie nebo tak :)
    (nevim co by na to rekl monte vzdelanec tedy krome toho ze plast neni prirodni material)
    E-shop | Petra Plast s.r.o.
    http://www.petraplast.cz/e-shop/?order=price
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam