• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    YMLADRISMontessori - mimino, batole, školkáč i školák
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    Neznáte nějaké statistiky ohledně toho, čím se stávají v dospělosti děti, které jsou od značně útlého věku hodně vedené k vykonávání reálných praktických činností, resp. k účasti na nich, resp. jestli lze na to, čemu se věnují v dospělosti, vysledovat nějaký vliv?
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    aktivity 12-18
    Rastieme s montessori: Montessori aktivity 12 - 18 mesiacov
    http://rastiemesmontessori.blogspot.sk/2013/01/montessori-aktivity-12-18-mesiacov.html
    TAMARIX
    TAMARIX --- ---
    MAKU
    MAKU --- ---
    KOSMO: no - já asi to slovo "MOC" vnímám trochu jinak, než ty - vymezení pravidel v chodu rodiny a vytvoření podnětného prostředí pro dítě jako projev moci nevnímám :-)
    KOSMO
    KOSMO --- ---
    MAKU: však v pohodě... ano, nechci bojovat s vlastním klukem a hrubou sílu omezuji na nejmenší možné minimum... neb si uvědomuji rizika takového chování - rychlý výsledek a nepředvídatelný následek...
    Z tvého postu zase cítím odpor k moci - jenže co naděláš - nějaká ti byla svěřena a zacházet s ní musíš :-) Když se budeš tobě svěřené moci vyhýbat - vyhýbáš se vlastní zodpovědnosti za jeho růst - necháš to na okolí - tak to z mého pohledu přináší také velmi nepředvídatelné následky... především na zdravém sebevědomí a soběstačnosti (častější postoj oběti situace)... viz třeba ty fotky od Ymladris... kde dítě dostává svůj prostor pro napodobování dospělých a učí se - má nad tím svým malým-velkým prostorem také moc :-) A to vše z moci rodičů, kteří to pro ní připravili :-)
    MAKU
    MAKU --- ---
    KOSMO: ok, tvůj boj. Pokud má dítě důvod uznat tě jako přirozenou autoritu, tak ale k žádnému velkému boji docházet nemusí. Testovat hranice samozřejmě bude tak jako tak, to je jasné. Podle dotazu mi přišlo, že se ti boj s vlastním dítětem ale právě moc nezamlouvá a raději bys to bez něj. Není zase tak málo rodičů, co si moc a autoritu vynutí tresty a hrubou silou. Asi to přináší i relativně rychlý výsledek a dítě působí poslušně a vychovaně a rodič má tu svou MOC. Ovšem takoví zase předpokládám nechodí do této dikuze.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    KUATO: neni zjevny zda se na neco ptas... takze odpovedi :-)

    1. v montessori se veri na to, ze usporadane prostredi je prehledne a vede na usporadanou a prehlednou mysl a ze v procesu uceni/rozvoje je absolutne zasadni skill soustredeni (napr. nikdy nerusit decko pokud se do neceho hluboce zabere) a delaji vsechno mozne pro to, aby soustredeni pozvali (bily tacky na kterych se vyrazne rysuje pomucka, klid v ucebne, ... ... ...). Takze v monte zarizenich pres to nejede vlak, musi se udrzovat poradek, personal decka donuti.

    2. aldortova se shoduje s montessoriovou v nazoru ze kolem dvou let vrcholi v decku senzitivni faze na rad a poradek (davaji veci na misto samy z vlastniho puzeni a tak), ale aldortova si mysli ze to pak opadne a ona decka uklizet nenuti, neveri na vubec zadnou manipulaci ani v ramci emancipace, vsechno jenom nabizi a kdyz decko nechce, nemusi. Coz asi neadoptujeme :) (uvidime)
    KUATO
    KUATO --- ---
    YMLADRIS: souhlas. hehe, koukam jak v tom odkazu ma ta holcicka uklizeno. devitileta dcera, ktera taky rada tvori a ma v pokoji kout, kde pro ruzne svoje hracky tvori/sije/lepi obleceni a domecky, tak ta je neporadna az hamba. krabici s nitema a knoflikama ma teda pekne v neporadku, o okoli ani nemluve. synator ji proto rika "hnojka", kdyz ji chce nahnevat, a pritom sam na tom neni o moc lip - ledaskde ma rosypane zrni, v koutech a za skrinema od krecku hnizda z rozhryzenych papirovych kapesniku (obcas mu utecou).., uklizi tak, ze ledaco kopne pod postel a zamaskuje dekou.. :o).
    KOSMO
    KOSMO --- ---
    YMLADRIS: nádherná inspirace! Díky... už s tím jdu pryč...
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    ad kuato - duverovat decku a nakladat mu realne prace - jo to je taky montessori princip a ano taky to tu bezmoc a vzpouru snizuje. kosmo, muzes zkusit vytvvorit svemu triletakovi dospelejsi zivotni styl. priklad dvoulete holky, ktera chtela a mohla delat leccos: http://www.montessoridoma.cz/?p=8064

    takze beru zpet ze monte je o vzdelavani a ne o vychove. emancipace je supr vychovna metoda
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    KOSMO: :-) tak to se ti mocenske hry dle aldortove libit nebudou. jsou to power reversal games, aby si decko uzilo pocit moci v bezpecnem kontextu, kompenzovalo trochu detskou bezmoc a tudiz mohlo snadneji spolupracovat kdyz na hry neni situace

    princip je v pochopeni, ze kdyz syn te nechce poslechnout, nedela to protoze je tupe zvire ktere je zadouci zlomit, ale protoze tim intuitivne naplnuje nejakou svou potrebu,na kterou by bylo nejlepsi nejak vhodne zareagovat.

    ale montessori je fakt spis vzdelavaci system, jsme trochu off topic
    KUATO
    KUATO --- ---
    KOSMO: hele, muj synator ma 11, tvrdohlavy, vzpurny, mocensky to resime (resili jsme) taky - zarvat a proplesknout praktikuji obcas tez. ale pozoruju, ze se to s tema detma lepsi, jak rostou, protoze jak se jim rozviji intelekt, tak zacinaji lip chapat, proc se jim rika, aby udelali to nebo to. tedy vnimam, ze se s pribyvajicim vekem prirozene snizuje potreba deti fyzicky trestat (nejsem ten typ, kdo se snazi vychovat bez trestu). navic vnimam, jako by se to u nas blizilo k urcitemu prelomovemu bodu, kdy dite prechazi do role urciteho partnera, ktery uz vedome prejima prace s urcitou zodpovednosti, coz meni i pristup dospelych k nemu - vcera jsem rezal drevo na cirkularce a on to odvazel a ukladal a pak, ze by chtel taky si to vyzkouset, tak jsem porezal to hrube a kulaky rekneme do prumeru 8-10cm jsem nechal porezat jemu. a samozrejme jsem mel u toho reci typu at dava pozor a proc kurva tu pravou ruku dava tak blizko ke kotouci, a ze mu urvu palici, jestli ho uvidim jeste jednou u cirkularky bez rukavic, pac jestli bude tak hloupy, ze si ureze par prstu, tak me zavrou.. to vsechno bral vazne a respektoval. a bylo videt, ze kdyz jsme skoncili, tak byl hrdy, ze to zvladl. osvedcil se - imho zdravy zaklad sebevedomi.
    KOSMO
    KOSMO --- ---
    YMLADRIS: také pročtu... hezky si to napsala - kázeň se řeší nepřímo - přesně tak se to snažím žít... že bych si byl ovšem na 108% jistý, že to opravdu funguje a že to tak je nejlepší, to ne... je to těžké... sem to napíšu - v tom druhém vlákně by to nemělo být - stejně mě někdy přijde jedna rychlá a přesně mířená jako řešení (a tím myslím takovou tu situaci, kdy hlava je mimo řešení situace - spíš instinkt)...zvířata to dělají stejně... třeba náš malej jednou uštědřil ve hře ránu do obličeje jiné holčičce a já od něj byl metr...schytal jí hned, ani jsem na to nepomyslel a už bylo po... a vyhodnocuji to zpětně jako OK... nekamenujte mě za to, please...jen sdílím těžkosti životní...u ideálu zcela nenásilného snažím se být i ve výchově...a přesto jsem schopen mu jí plesknout...
    MAKU: "Jakmile se dostaneš s dítětem do boje o moc, je to naprd." to je zajímavé a pro mě absolutně nepochopitelné, jak by se tomu dalo vyhnout... vždyť oni si to vyzkoušet musí! A také to dělají - všechny děti musí nabít zkušenost moci! A víš co? Moc není nikdy zadarmo! Pan Nietzche by k tomu řekl své, že v tomto projeveném světě není vyšší hodnoty... proto na tenhle lep sedá tolik much :-) Dítěti nepatří moc ovládat běh domácnosti - to patří nám - rodičům a také za to neseme odpovědnost. Nejsem si tedy zrovna jistý a prostuduji si tohle téma blíže... jako rodič chci, aby přerostl mě, aby byl lepší než já, aktualizovaný :-) aby byl pro svět budoucí přínosem... a spratků, kteří přišli snadno k moci jen tak, svým zrozením, už jsem v životě pár potkal a dokonce s nimi musel pracovat... strašná varianta... takže mocenské hry s ním hrát budu a snadno ho vyhrát opravdu nenechám...
    MAKU
    MAKU --- ---
    KOSMO: u nás byly podobný důvody opakovaným zdrojem křiku a blbé nálady: odmítal se po příchodu z venku zout, odmítal si po příchodu z venku umýt ruce, odmítal nosit bačkory (v zimě, v létě to neřeším) atp. Částečně pomohly pobídky v duchu: "Jdu si umýt, ruce - půjdeme spolu, nebo si je za chvilku umyješ sám?" (chtěl často se mnou); "Až si zuješ boty a umyješ ruce, mohli bychom si přečíst ..../ zahrát ...." apod. Nepomáhalo to vždy, někdy si obutý lehl na dlažbu v předsíni a odmít dělat cokoli. Děsně mě to vytáčelo, tak jsem si zvykla zavřít dveře od předsíně a nechat ho tam a nevšímat si ho, i když začal dělat scény... vydržel tam jednou skoro hodinu, v leže kopal do podlahy zabahněnýma botama... Postupně se to zlepšilo (samo? samam nevím). Největší záseky - odmítnutí jakékoli spolupráce, poslechnutí, byly vždycky v období, kdy jsem CHTĚLA aby poslouchal (jsem přeci rodič, autorita, dítě zkrátka občas poslechnout musí, i když tomu nerozumí atp.). V takových obdobích bylo nejvíc scén, nejméně spolupráce, nejvíc agrese z obou stran (plácnutí se snažil vracet atp.). Jakmile se dostaneš s dítětem do boje o moc, je to naprd. Pomohla nám zmíněná kniha Respektovat a být respektován. Zásadní je myslím urovnat si v hlavě, jaký způsob vztahu chceš s dítětem mít, co je pro tebe důležité a na co se vykašlat, a taky od jakýchkoliv výchovných metod a pokusů nečekej okamžitý výsledek, vždycky to chce nějaký čas. U těch méně autoritativních metod se výsledek může projevit pomaleji, ale zase se plynule přenáší na více oblastí a celkového vztahu. Synovi je teď už pět, je to totální egouš, ale přes hlavu nám nepřerůstá a s dospělými více méně spolupracuje dobře.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    KOSMO: tady si najdi kapitolu Uvolneni detske agrese (je to ke konci). Pokud kluk bere jako hru ze ho honis po byte kvuli umyti rukou, tak to by mohl byt presne ten pripad, kdy by mohly zabrat mocenske hry. https://i.nyx.cz/...b242a5e56d52033.pdf?name=Naomi-Aldortova---Vychovavame-deti-a-rosteme-s-nimi.pdf

    montessori metoda kazen resi jen neprimo, pres principy typu
    - decko potrebuje pohyb, hodne pohybu, nejlepe mysli skrz pohyb
    - decko lepe funguje kdyz ma primerenou moznost volby (volna volba v ramci urcitych hranic/moznosti)
    - decko nejlip funguje kdyz ma o vec zajem, je motivovano vnitrne. vnejsi motivace (pochvaly tresty) vedou k upadani schopnosti delat neco z vnitrnich presvedceni
    - a tak podobne.
    Cili z tveho pohledu sama prevence, nic co by ti instantne pomohlo pri navratu z vychazky.

    Pripadne pokracovani diskuse prosim do [ Výchova dětí bez tělesných trestů ]
    jak psala toruviel
    KOSMO
    KOSMO --- ---
    BETTTKA: mám jí asi týden v kindlu a ještě jsem se k ní nedostal... prý je dobrá... uvidím... je to trošku mimo můj šálek čaje, tahle četba, ale dám to... třeba tam bude alespoň jedna dobrá věta :-)

    A ano, přesně tak se k tomu pokouším stavět - aby věděl... jenže mám nějak pocit, že je to slabé... protože ten náš kluk nepotřebuje snad nic dělat urgentně - večeřet nemusí, místo hračky vytáhne knížku - snadno najde cestu, jak vystoupit ze stanoveného rámce (který je tak jako tak umělý). Navíc si nejsem dvakrát jistý, jak ve třech letech chápeš nastavení pravidel... ze svých vzpomínek vidím nekonečnou objevnou pohodu - oklešťovanou dospělými podle dospěláckých pravidel (kterým jsem ani rozumět nechtěl neb mi přišli trapné už od mala)... vlastně mu tu pohodu vůbec nechci narušovat a vlastně mu ani nechci vnucovat svá pravidla (ty ruce si nemusí přeci mýt pokaždé a hned...) a teď se zasmějete - chci přeci jenom, aby mě poslechl! :-))) a nebyla u toho scéna... nevím... čím více se tam nořím, tím více mi vychází, že to je o vztahu mezi námi... malý si potřebuje s tátou zablbnout... možná je to tím, že pracuji a nejsem s ním tak často, jak bych(om) potřeboval(i). Na tom zamakám... když jsme spolu v lese a jde mu o kejhák - bacha na tu díru ať tam nespadneš! - slyší to moc dobře a také okamžitě reaguje v dobrém... jakoby rizika, která si je schopen uvědomit - vyhodnocuje a je to OK... ovšem co je mimo jeho zkušenost - tam má nastoupit moje zkušenost - a já bych si sakra přál, aby tu mojí zkušenost bral v potaz i když jí nerozumí... no, když se kouknu na sebe :-)) raději bych neměl pokračovat :-)
    BETTTKA
    BETTTKA --- ---
    KOSMO: Znáš knihu Respektovat a být respektován a přístup založený na ní? Dělají se k ní i semináře, běží vlastně skoro pořád, inspirace tam bude spousta.

    Dvě věci, co mě napadají ke konkrétnímu případu - dodržovat důsledně hrozby a pravidla, aby věděl, že zkoušení hranic je mu k ničemu.
    A vyvození logických důsledků - Před tím, než děláme něco doma, umýváme si ruce. Nechceš si umýt ruce? Ok, ale v tom případě si nemůžeš hrát/dostat večeři/... A domluvit si tato pravidla v klidu, než dojde na danou situaci. Během ní už lítají emoce a nemá to moc smysl.
    KOSMO
    KOSMO --- ---
    TORUVIEL: OK - to vlákno vůbec neznám... díky
    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    KOSMO: Možná dotaz patří spíš sem [ Výchova dětí bez tělesných trestů ]
    KOSMO
    KOSMO --- ---
    čau lidi, dotaz na výchovnou metodu - pokud možno bez násilí a agrese - která mi tam upřímně rychle naskakuje, jistě je řešením přirozeným avšak cítím, že značně rizikovým... mám doma tříletého kluka co to na nás stále více zkouší. Úplně jednoduše řečeno - jak ho přesvědčit, že je něco nutné udělat (něco co on nechce a ani nemůže chápat proč) a on to udělal jen proto, že jsem to řekl? Jak beze strachu ze mě zajistit pevnost a stálost mého slova?

    Konkrétní případ - přijdeme domů z venku - první věc je vyzout se a jít si umýt ruce. Nechce si umýt ruce a lítá po celém bytě, bere to jako hru - často to končí s řevem u umyvadla... podobně s mytím hlavy (taky se pamatuji, že jsem to neměl rád) atd... miluje běhat nahatý po bytě, spíš všude :-) Když už začne být chladnější a je nutné ho obléct - je z toho zase řev...

    Když mám své kapacity - umím to v klidu hrou - ale je to náročné a neefektivní... a asi tak dva týdny zpět skončila naše hra rozseknutým čelem o futro a následným šitím... fuj... žena má trpělivosti více - možná až moc - a z kluka by nám mohl vyrůst pěkný klacek. Já když nejsem zrovna najemno - umím pořádně zařvat a dokážu ho vyplesknout... on to dobře ví... a tak hláška bude sekec mazec má svůj dopad... zatím to bylo nutné jen párkrát... znáte cestu, jak tu silovou stranu odstranit? Lze to? Reálně, prakticky, bez teorií a keců kolem... Díky za Váš čas a energii!
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam