• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    SVANDomácí vzdělávání - Úskalí známe, zajímají nás nápady
    Připravila Vás škola na život?

    Diskuze není o tom řešit jestli doma učit a nebo ne,
    ale jak to dělat správně
    a taky všechno kolem, co se dá k domácímu vzdělávání přibrat,
    aby to ve výsledku stálo za to
    rozbalit záhlaví
    SVAN
    SVAN --- ---
    SKAFF: tak tenhle článek mě pobavil :)) ale souhlas! vypíchnu tři odstavce dva pro zasmání a třetí je dost zásadní protože to je přesně to co vnímám taky jako jediný možný průser.

    Takovým typickým omylem je představa, že domácí vzdělávání oproti školní docházce dětí příliš zatěžuje rodinu, že klade na rodinu zvýšené nebo dokonce enormní nároky. Opak je pravdou. Oproti otrockému courání dětí do školy je domácí vzdělávání určitě pohodlnější alternativou, velmi přispívá pohodové atmosféře v rodině a otvírá celou řadu možností. Je třeba zdůraznit, že je přirozené domácí vzdělávání pohodlnější a jednodušší nejen pro děti, ale hlavně pro rodiče. /Pokud se rodiče z domácího vzdělávání staví do role přetížených mučedníků, nevěřte jim - buď to dělají blbě nebo lžou./ Je sice pravda, že děti doma vzdělávané díky nesrovnatelně vyšší efektivitě vzdělávacího procesu je zákonitě nutné vytěžovat řadou nadstandardních vzdělávacích aktivit, ale ani v tomto ohledu nejde o nikterak enormní zatížení rodiny.

    Dalším smyšleným strašákem je nutnost, aby na děti při domácím vzdělávání stále někdo dohlížel, zvláště aby se matka plně věnovala roli učitelky a na nic jiného už neměla čas. Tato velmi rozšířená představa je také naprosto zcestná. Děti v domácím vzdělávání oproti svým vrstevníkům v hromadných zařízeních nad sebou nepotřebují nepřetržitě mít bachaře. Typické je, že v normální rodině je více dětí, které při vzdělávání spolupracují, pracují velmi samostatně, případně pod vedením starších sourozenců a zákroky rodičů nejsou nikterak časté. Domácí vzdělávání tedy rodičům ve skutečnosti neomezí časové možnosti například pro profesionální aktivity o nic víc než starosti se školní docházkou dětí. /Je sice možné, že se rodiče při domácím vzdělávání v roli nepostradatelného ostražitého hlídače docela rádi flákají doma místo práce, nutné to ale jistě není./

    Poslední skupinou problémů souvisejících s domácím vzděláváním jsou těžkosti, které nejsou způsobeny samotným domácím vzděláváním, ale jeho nedůslednou zmatenou aplikací. V této věci totiž nelze dost dobře sedět na dvou židlích. Pokud se rodiče z nějakého důvodu pokusí o domácí vzdělávání a snaží se přitom co nejtupěji kopírovat erární školu, jde samozřejmě o nešťastný pokus. Takoví rodiče často dokonce přejímají úplně všechny /často idiotské/ předměty, úzkostlivě se snaží kopírovat každodenní rozvrh hodin, používají jedině úplně stejné učebnice a především pečivě sledují přesný časový postup podle úředně schválených erárních osnov. Jedná se tu samozřejmě o naprosté nepochopení obrovských možností svobody domácího vzdělávání. Pokud se rodiče bojí s dětmi nadšeně vyrazit do nekonečných prérií domácího rodinného vzdělávání, tak by se snad o domácím vzdělávání ani nemělo mluvit. Hra na erární školu v obýváku samozřejmě nemůže být podařená, pro opravdové domácí vzdělávání je typická právě nezávislost na úředních předpisech, jaká umožní pružně reagovat a důsledně využívat zvídavost dětí, nasadit mnohem ostřejší a efektivnější tempo, nezdržovat se hloupostmi a samozřejmě ignorovat vesměs bezcenné nebo dokonce i velmi škodlivé erární učebnice.
    SKAFF
    SKAFF --- ---
    docela dobry clanek

    Několik poznámek k domácímu vzdělávání
    http://www.dfens-cz.com/view.php?cisloclanku=2013121601
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    BALAENA: Máš pocit, že na Tebe někdo útočí?

    Možná opravdu preferuješ životní styl s větší mírou "disciplíny" a podřizování se než já, to je v pořádku, obojjí může fungovat, jak řečeno.

    (Ale kdyby šlo o pro a proti domácímu vzdělávání, tenhle klub má prostě v záhlaví, že to sem nepatří.)
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    BALAENA: Já mám dojem, že paní domácí jasně napsala, že tu nemá jít o "pro a proti", ale o "JAK, když už jsem se rozhold(a)"
    BALAENA
    BALAENA --- ---
    CICHLASOMA: Zalezi na pani domaci, jaky ten klub bude. Bud se tu bude rozumne diskutovat a nebude se utocit ani na jednu stranu, nebo to dopadne jako v klubech o ockovani, kde nejde o "pro a proti", nybrz tam realne hrozi ukamenovani, pokud clovek prizna, ze diteti tu tetanovku nechal pichnout
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    BALAENA: Vždycky se nemůžu řídit uplně tim, "co se mi zrovna chce". Vim, že jsem si vybral nějakej způsob života a musim některý věci třeba překousnout, pokud o něj nechci přijít. A přijít o něj nechci, vybral jsem si takovej, kdy se můžu tím, co se mi chce, řídit relativně hodně.

    Samozřejmě, že jde o míru. Sklízet jabka na podzim je něco jinýho, než mit za den deset "temínů". A když mě sklízení jablek nebude těšit vůbec, tak to prostě vůbec nemusim dělat, žejo.

    Je snad jasný, že jde o míru toho, nakolik si člověk zvykne se přizpůsobovat a nakolik si razit vlastní způsoby. Obojí samozřejmě může být dobře funkční. (Tohle je klub o domácím vzdělávání a pravděpodobně tu budou většinou lidé, kteří se přizpůsobovat společnosti a konvencím chtějí relativně málo.)
    BALAENA
    BALAENA --- ---
    CICHLASOMA: Ty se v zivote vzdycky ridis tim, co se ti zrovna chce? Ja teda sklizim jablka v zari, protoze je to potreba (ne proto, ze je to predepsano), a ne v breznu, kdy by se mi do toho chtelo vic
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    BALAENA: No asi shodneme, že když se dítě ve škole nebo doma hodně naučí dělat věci tehdy, když jsou předepsaný, ne tehdy, když se mu chce, tak potom pravděpodobně povede takovej život, při kterym se taky relativně málo bude řídit tím, co se mu zrovna chce. Když se naučí osmala řídit si život více sám, tak si pravděpodobně zařídí život tak, aby si ho i nadále mohl řídit sám, resp. s blízkými lidmi.

    (Prostě je něco jinýho vědět, že jednou za půl roku musim udělat zkoušky a učit se můžu kdy chci a jak chci, než vedět, že za pět minu zvoní, pak je deset minut přestávka a pak bude třičtvrtě hodiny dějepis.)
    BALAENA
    BALAENA --- ---
    CICHLASOMA: Co si budeme povidat, celej zivot musi clovek delat taky veci, co ho nebavi, anebo delat veci tehdy, kdyz je to potreba, ne kdyz se mu do nich zrovna chce. V tomhle tu prupravu do zivota ve skole vidim, ne v tom, jak z deti vychovat manazery. Tim neni receno, ze doma to nejde.
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    Btw, v záhlaví jsem původně četl "Připravila Vás škola o život?" a dávalo to smysl... :)

    Ale jinak si myslim, že škola většinu lidí na jejich život vlastně výborně překvapuje. http://prigl.cz/pruvodce/o-ss-ucitelich-aneb-proc-jsme-vsichni-tak-blbi/

    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    BALAENA: Já rozhodně nechci Tvou volbu posílat dítě do té školy nijak kritisovat, určitě to má své přednosti.
    Já bych si u svých dětí myslel, že to kvůli jednomu kroužku nestojí za to. Kdyby dítě nechodilo do školy a chtělo ode mě v něčem vedení, kterých bych mu nebyl s to poskytnout, mám ještě kamarády, plus bych se pak asi cíleně seznamoval s lidma, který taky učej děti doma a dobře uměj něco jinýho než já. Možnosti tu jsou.
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    BALAENA: To je jistě individuální, no, nakolik člověk je schopen nějak se sám naučit i to, co ho moc nebaví. Nemusí taky ve všem být výborné. (Mně by třeba mnohem víc vyhovovalo učit se vždycky třeba měsíc především jeden předmět, pak zas jinej atd., pak to třeba na konci roku před zkouškama jen zopakovat, než to provozovat podle nějakýho "rozvrhu hodin"...)
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    KAI: (Ještě jsem tam zapomněl dát odkaz, která holka, že to o těch dvou hodinách říká, pardon. http://www.vitalia.cz/clanky/domaci-vzdelavani-dite-ceskym-skolam-nesverim/ )

    (Ale popravdě, já bych dítě docela rád učil na tom první stupni víceméně sám, podle mě je zas dobrý, když přesně vim, o čem jsem s nim už kdy mluvil, na co můžu navázat, s čím co propojit a tak. Později by samozřejmě bylo fajn nechat některý oblasti učit kamaráda, kterej se v nich vyzná a zas učit jeho děti to, v čem se víc vyzním já. A nechávat děti, který jsou zvyklý se učit neinstitucionalisovaně, pospolu, oni se pak můžou učit spolu a navzájem a samozřejmě je od mala vést k tomu, aby si informaci sami vyhledávali a prostě hodně samostudovali.)
    BALAENA
    BALAENA --- ---
    CICHLASOMA: obávám se, že s věkem a současně s tím, jak se rozšiřuje a prohlubuje rozsah předmětů, to bude čím dál těžší v tom smyslu, že je nutný se soustavně a na alespoň dostačující úrovni věnovat nejen tomu, co dítě baví a zajímá, ale i tomu, co ho zase tak moc nebaví, nezajímá nebo mu to nejde. osobně bych z toho měla obavu už u druhého stupně.
    BALAENA
    BALAENA --- ---
    CICHLASOMA: tak až narazíš na jadernou fyziku pro devítileté, dej mi vědět (synův zájem se od virologie rozšířil ještě k subatomární fyzice)
    pokud narazíš na nějakej dostatečně schopnej kroužek, nedostaneš tam dítě kvůli věkovému limitu. ve škole si ho tam "mimořádně" vzali, protože ho znají a vědí, že to půjde (zase výhoda malý školy - učitelé dostatečně dobře znají všechny žáky. a nejen učitelé, u nás třeba nejsou stravenky, obědy se vydávají "na ksicht", paní kuchařka si moc dobře pamatuje, kdo má na kdy odhlášeno, a ví, které dítě to je). ale na kroužek někam, kde dítě neznají, to tak jednoduchý není.
    KAI
    KAI --- ---
    CICHLASOMA: jj, presne. beztak na tom prvnim stupni se deti uci tak jako tak jen chvilicku a spoustu casu zaberou provozni veci typu dochazka, prestavky, prechazeni do jine tridy a ja nevimco.

    zivnostnici je ideal, ale i se zamestnanim a zkracenym uvazkem si to dokazu predstavit. beztak, pracovat 4 dny a jeden byt doma s deckama, ideal :)
    (ja su teda i ted s cizima deckama 5 dni, pac ucim ve skolce, ale i tak by to byla zmena :D)
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    Mimochodem, pomýšlíte někdo na to, že byste potomka nechali, kdyby chtěl, i maturitu získat bez chození do školy? Některá gymnasia umožňují dálkové studium, já jsem si jistý, že kdybych byl nemusel chodit na gympl a mohl si studovat sám doma, případně na nějakých nepravidlených/neformálních setkáních, naučil bych se toho víc. (Kdyby tomu mí případní potomci byli nakloněni, rozhodně bych jim nebránil, naopak.)
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    KAI: Plus teda, samo to učení dítěte nemusí zabrat až tak moc času, když je dítě zvídavé a samo si rádo čte atd. Třeba tahle holka říká, že ona učí dítě doma s úspěchem dvě hodiny denně, pak si ještě ono samo něco studuje většinou.

    Zvlášť když člověk pracuje doma, tak samotné to učení by ani nemuselo být nějak extra omezující.
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    KAI: Jo, na tohle taky pomýšlím.
    (Pro to kloubení je samozřejmě asi nejlepší, když rodiče nemusí chodit do zaměstnání, ale živí se jako živnostníci.)
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    BALAENA: "na druhém, Mlho, na druhém - je to kroužek pro šesťáky :)"

    No na nějaký "kroužek", ať už formální nebo neformální je možné dítě posílat i když do školy nechodí.
    A psala jsi, že syn chodí do třetí třídy, myslel jsem, že to "posílání k odborníkům" vztahuješ i na jiné věci než na ten kroužek.
    Ale omlouvám se, jestli jsem reagoval podrážděně. Když si vzpomenu na "odborníky" na základce... (A prostě si myslím, že bych dítě na základce učit dokázal dobře, ani k tomu nemusím "odborník".)
    KAI
    KAI --- ---
    BALAENA: no vida, prima :)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam