• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    SVANDomácí vzdělávání - Úskalí známe, zajímají nás nápady
    SVAN
    SVAN --- ---
    SKAFF: tak tenhle článek mě pobavil :)) ale souhlas! vypíchnu tři odstavce dva pro zasmání a třetí je dost zásadní protože to je přesně to co vnímám taky jako jediný možný průser.

    Takovým typickým omylem je představa, že domácí vzdělávání oproti školní docházce dětí příliš zatěžuje rodinu, že klade na rodinu zvýšené nebo dokonce enormní nároky. Opak je pravdou. Oproti otrockému courání dětí do školy je domácí vzdělávání určitě pohodlnější alternativou, velmi přispívá pohodové atmosféře v rodině a otvírá celou řadu možností. Je třeba zdůraznit, že je přirozené domácí vzdělávání pohodlnější a jednodušší nejen pro děti, ale hlavně pro rodiče. /Pokud se rodiče z domácího vzdělávání staví do role přetížených mučedníků, nevěřte jim - buď to dělají blbě nebo lžou./ Je sice pravda, že děti doma vzdělávané díky nesrovnatelně vyšší efektivitě vzdělávacího procesu je zákonitě nutné vytěžovat řadou nadstandardních vzdělávacích aktivit, ale ani v tomto ohledu nejde o nikterak enormní zatížení rodiny.

    Dalším smyšleným strašákem je nutnost, aby na děti při domácím vzdělávání stále někdo dohlížel, zvláště aby se matka plně věnovala roli učitelky a na nic jiného už neměla čas. Tato velmi rozšířená představa je také naprosto zcestná. Děti v domácím vzdělávání oproti svým vrstevníkům v hromadných zařízeních nad sebou nepotřebují nepřetržitě mít bachaře. Typické je, že v normální rodině je více dětí, které při vzdělávání spolupracují, pracují velmi samostatně, případně pod vedením starších sourozenců a zákroky rodičů nejsou nikterak časté. Domácí vzdělávání tedy rodičům ve skutečnosti neomezí časové možnosti například pro profesionální aktivity o nic víc než starosti se školní docházkou dětí. /Je sice možné, že se rodiče při domácím vzdělávání v roli nepostradatelného ostražitého hlídače docela rádi flákají doma místo práce, nutné to ale jistě není./

    Poslední skupinou problémů souvisejících s domácím vzděláváním jsou těžkosti, které nejsou způsobeny samotným domácím vzděláváním, ale jeho nedůslednou zmatenou aplikací. V této věci totiž nelze dost dobře sedět na dvou židlích. Pokud se rodiče z nějakého důvodu pokusí o domácí vzdělávání a snaží se přitom co nejtupěji kopírovat erární školu, jde samozřejmě o nešťastný pokus. Takoví rodiče často dokonce přejímají úplně všechny /často idiotské/ předměty, úzkostlivě se snaží kopírovat každodenní rozvrh hodin, používají jedině úplně stejné učebnice a především pečivě sledují přesný časový postup podle úředně schválených erárních osnov. Jedná se tu samozřejmě o naprosté nepochopení obrovských možností svobody domácího vzdělávání. Pokud se rodiče bojí s dětmi nadšeně vyrazit do nekonečných prérií domácího rodinného vzdělávání, tak by se snad o domácím vzdělávání ani nemělo mluvit. Hra na erární školu v obýváku samozřejmě nemůže být podařená, pro opravdové domácí vzdělávání je typická právě nezávislost na úředních předpisech, jaká umožní pružně reagovat a důsledně využívat zvídavost dětí, nasadit mnohem ostřejší a efektivnější tempo, nezdržovat se hloupostmi a samozřejmě ignorovat vesměs bezcenné nebo dokonce i velmi škodlivé erární učebnice.
    SVAN
    SVAN --- ---
    CICHLASOMA: A s tím kroužkem, tam taky úplně nevidím výhodu jen v těch informacích, ale právě v tom, že se naučí sbírat je i od někoho jiného, že se naučí respektovat vzdělaného člověka v určitém odboru a může ho to v dobrém motivovat.
    Když právě to co mu budu vysvětlovat, proč si dělat zápisky o žralocích, uvidí na opravdovém příkladě bytosti, která si toho zapsala už spousty a jé to paráda s takovým člověkem trávit čas a informace z něj tahat :))
    Každé dítě je nejchytřejší a všechno ví :)) tudíž je dobré když potká někoho kdo toho ví opravdu více než on a není to jen rodič. (tady už to zase vidím jako téma pokory a úcty)
    A samozřejmě ten kýžený kolektiv dětí se kterými si může informace vyměňovat
    SVAN
    SVAN --- ---
    Každopádně s vědomím toho, že si i já budu muset nějaké informace zjištovat, jsem do toho šla.
    V podstatě ze základní školy si nepamatuji, kromě výčitek, že jsem nepozorná a vyrušuji takřka nic jiného, takže co do teď vím, všechny práce které jsem do teď zvládla a v životě se úspěšně s kde čím potýkala, mě naučil život a naučila jsem se to sama.
    Proto se nebojím toho že bych některé informace nepředala v dostatečné hloubce.
    Prostě ty informace, když nebudou u mě, budou jinde a možností je spousty, kromě jasného internetu, chodíme s Denisem třeba už od jeho 4 let do knihovny, aby si tenhle rituál osvojil, protože třeba tam jsem se cítila rozhodně lépe než ve škole :))
    A pak taky píšete o tom čase, financích, možnostech atd..
    Než se Denis narodil, měla jsem časově tak náročnou práci, že jsem měla dost peněz.
    Teď mám prací několik, ale všechny tak aby mě časově zatěžovaly co nejméně a peněz samozřejmě stejně tak :))
    Ale nějak jsem se naučila potřebovat minimum, co potřebujeme máme, jezdíme na hory (ne samo každý víkend) do přírody, tak vlak nic nestojí :)) Bydlíme spolu sami, máme auto, máme psa, máme co jíst a co na sebe a máme kámoše a spousty toho co nic nestojí.
    Naučila jsem se to a samozřejmě to nebyla sranda s malým dítětem se pustit do nejistoty a žít né od jisté výplaty k výplatě, ale tak jak zrovna kde vydělám, kde získám, dostanu, vyměním a jinak seženu :)
    Ale chápu že to není pro každého!!!
    SVAN
    SVAN --- ---
    CICHLASOMA: Jo to jsem mu přesně říkala, ale je mu šest :)) a tak nějak mu to ještě nepřipadá podstatné si o tom něco zapisovat :))
    Musela jsem nakonec prohlásit, že mi musí věřit! Že jsem jeho máma a že vím, že se mu to bude opravdu časem hodit :))) tak to vzal a píše no :))
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    (Já si myslim, že základ je vzbudit zájem. Pokud ho zajímají žraloci, tak snad nebude těžké přimět ho k tomu, aby si o nich nějaké věci zapisoval do nějakého notýsku, ne? U žraloků si ještě může říkat, že je to zbytečné, když je to v knihách, ale třeba o pozorovaných ptácích a zvířatech v lese nedaleko domu, to už je těžko nahraditelné. Nebo si zapisovat, co viděl v nějakém filmovém dokumentu o žralocích...)
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    SVAN: Na to ses sice neptala, ale já si popravdě nejsem jistý, jestli mu nějaký biologický kroužek dá po vzdělávací stránce víc, než jsi schopná mu dát Ty. I mikroskop se dá pořídit domu, když na to přijde, nemluvě o tom, že je možná lepší začínat věcmi, na které mikroskop není potřeba, a i na těch by se dalo strávit mnoho let.

    (Proč je dobré umět psát a co možná rychle číst, to snad pochopí rychle, pokud se o něco zajímá, ne?)
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    SVAN: "Nemyslím si že by paní učitelka na prvním stupni zš podala dítěti více informací třeba na téma žralok velrybí, který je v tuto chvíli jedno ze žádoucích témat, než já za pomoci internetu, dokumentů a knih"

    Přesně tak, plus je možno dítě doma odmalička vést k tomu, aby si bylo schopné informace, které ho zajímají, najít.
    SVAN
    SVAN --- ---
    V tuhle chvíli ovšem řeším právě ty kroužky. Takže kdyby jste někdo věděl o nějakém, nebo Vás napadá řešení, jak zapojit mladého nadšence o přírodní vědy :) více do děje, budu za ně ráda. V podstatě za jakýkoliv zájmový kroužek který se Vám bude zdát smysluplný budu ráda, že vůbec existuje.
    SVAN
    SVAN --- ---
    A tím se samozřejmě dostáváme k tomu, že přestože je to domácí vzdělávání stejně je to pořát pod diktátem toho co se musí za dané období naučit a né že se to naučí až k tomu dospěje a to se u nás ještě nedá. Ale čas příjde
    Každopádně ještě k těm dostatečným informacím.
    Nemyslím si že by paní učitelka na prvním stupni zš podala dítěti více informací třeba na téma žralok velrybí, který je v tuto chvíli jedno ze žádoucích témat, než já za pomoci internetu, dokumentů a knih, pokud se ale Denis rozhodne být jaderný fyzik, tak mu samozřejmě budu hledat vhodného průvodce který to zvládne lépe než já :))
    SVAN
    SVAN --- ---
    S tou motivací, Denis je teď ve fázi kdy nechápe ne proč dělat kličky a vlaštovky, ale proč vůbec psát :))))
    SVAN
    SVAN --- ---
    Comenia script jedeme a nikdo mě na školení nezval :))
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    KAI: Jj, v současné době mají jednotlivé školy velkou svobodu v tom, jak "přezkušování" pojmou. (Ovšem vůbec bych se nedivil, kdyby tomu ten socan, co teď bude ministr školství, rychle učinil přítrž. (Měl v plánu zakázat homeschooling na druhém stupni, snad to ale neprosadil v diskusích s koaličním partnery, aspoň se o tom poslední dobou afaik nemluvilo.))
    KAI
    KAI --- ---
    CICHLASOMA: wow! no tak to je bozi.
    ja prave zminku o te portfoliove metode nekde cetla, ale ted me zmatl popis pisemneho zkouseni, co popisovala matka v tom rozhovoru postovanym tady.
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    KAI: " jinak ja bych zrusila i to blby pulrocni prezkusovani, nejde se z toho nejak vyvliknout a provozovat uplny unschooling? ;)"

    Některé školy jsou vůči unschoolingu velmi vstřícné, přezkušování tzv. "portfoliovou metodou", jak tomu říkají, dítě prostě jen jednou za půl roku přinese ukázat a okomentuje nějaký věci, co udělalo (napsalo, namalovalo, vyrobilo, vymyslelo, whatever). Viz třeba v nasacanovaném článku na téhle stránce dole: http://www.sneni-a-duse.cz/unschooling.html
    BALAENA
    BALAENA --- ---
    KAI: no, u učitelů se jako podmínka nutná, nikoli však postačující, požaduje školení v metodice výuky CS... ale domoškolní rodiš nemá školení ani v metodice kličkového písma, a taky ho učí. čili čorti znajut...
    KAI
    KAI --- ---
    BALAENA: eh, to jsem nevedela, ze je to tak slozity, jen vim, ze od jiste doby uz neni psaci pismo pro skoly povinny. par let jsem zila a pracovala ve skolach v UK, ted delam v mezinarodni skole v CR, kde taky decka ucime jen tiskaci a to bez problemu zvladaji i 4lety. kdyz ucis doma, nemuzes si vybrat ucit jen Comenia script?

    jinak ja bych zrusila i to blby pulrocni prezkusovani, nejde se z toho nejak vyvliknout a provozovat uplny unschooling? ;)
    BALAENA
    BALAENA --- ---
    KAI: no jo, to je ale konkrétním učitelem, co známkuje a co ne...
    já bych taky daleko radši viděla Comenia script, ale legálně ho učit je složitější, je to vázaný na proškolení učitele (bez něj to ten učitel učit nesmí) a hlavně na autorská práva k písmu, potažmo na ceny pomůcek
    KAI
    KAI --- ---
    BALAENA: vlastovky s celym psacim pismem bych preskocila a zrusila, desny tyrani tenhleten krasopis. chodim ucit anglictinu jednoho prvnacka a videla jsem jeho pisanku, vsecky ty cervene preskrkany pismenka, ktery nemaji ten presne danej sklon, odstup, uhel...jedna dvojka za druhou hned od zari...teror.
    BALAENA
    BALAENA --- ---
    SVAN: u našeho exempláře dítěte dost pomáhá, když vidí, k čemu mu to bude dobrý. Na začátku psaní nesnášel všechny ty šnečky, osmičky, hůlčičky a vlaštovky, dokud jim (přiznávám, že na můj popud) pančelka nerozebrala písmena psací abecedy právě na všechny ty hůlčičky. pak už věděl " vlaštovku trénuju, protože je to klička od k" a snášel to daleko líp než vlaštovku bez určení smyslu
    KAI
    KAI --- ---
    CICHLASOMA: "Jedna ze zásad, které jsem si na začátku našeho způsobu vzdělávání definovala, je ta, že se snažím, aby dcera každý den nějakou dobu trávila mimo domov, s někým jiným než se mnou. Jedná se o zájmové kroužky, návštěvy u kamarádů a jedno odpoledne v týdnu máme zavedené pro hromadnější návštěvu kamarádů naopak u nás."

    to se mi libi :)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam