• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    SVANDomácí vzdělávání - Úskalí známe, zajímají nás nápady
    SVAN
    SVAN --- ---
    BALAENA: Chápu naprosto co tím myslíš a v podstatě to denně řeším! do jaké míry Denise učit že něco se musí a do jaké míry, že je to na jeho rozhodnutí.
    V klasické škole se opravdu příliš rozhodovat nemůžeš, jedeš podle diktátu a pak sedíš u piva s člověkem co ti vypráví o tom že ho jeho život nebaví protože dělá co nechce, ale vlastně se tomu neumí postavit, dyt to přeci musim, musim chodit do práce, musim platit atd .... ale to je přesně to co se jenom naučil, že musel a nemohl odporovat.
    Na druhou stranu je jasné že neustoupím Denisovi protože mu to nejde a nechce to dělat. Prostě jde pouze o správnou míru kdy to smysl má a myslím že je to podstatné hlavně v momentě když nechce něco dělat právě proto, že mu to nejde! v takovou chvíli neustoupím, aby pochopil a naučil se, že se přes to musí dostat a pak má radost že už mu to šlape.
    Ale ve chvíli kdy zrovna nemá náladu a chuť na psaní a radši chce dělat matiku, tak prostě jdeme počítat a to je podle mě v pořádku a právě to pochopení svobodné volby.
    Stejně jako ten člověk u piva, že může z práce která ho nebaví odejít a najít si jinou!
    KACHNIK
    KACHNIK --- ---
    SVAN: Nevím jestli osvícená, ale má červený chemlonový háro a vypadá sympaticky. Jo a třicetihlavý stádo by byl jeden z důvodů, který by nás k tomu donutil. Druhej by byl život na samotě jako http://conovehonakopci.cz/ , to je mmch první zdroj a konkrétní případ odkud jsem o týhle možnosti a různejch peripetií s tím spojených četla a taky dojíždějí do Prahy na zk. Pak v Líným rodiči, kde mě zaujalo, že v Británii se rodiče s dětma doma vzdělávanýma pravidelně setkávají, tak jsem zvědavá jestli to tu taky funguje. Jinak jediná konkrétní osoba o které vím, je https://www.facebook.com/katerina.wildova?fref=ts (vklidu jí napiš jestli jsi na fb, informace sdílí ráda :)), jen přes zimu není v čr a nevím jestli to nemá jenom částečně.
    Tak hodně štěstí a pevný nervy. Já vás budu sledovat, pořád je to téma co mě zajímá :).
    SKAFF
    SKAFF --- ---
    docela dobry clanek

    Několik poznámek k domácímu vzdělávání
    http://www.dfens-cz.com/view.php?cisloclanku=2013121601
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    BALAENA: Máš pocit, že na Tebe někdo útočí?

    Možná opravdu preferuješ životní styl s větší mírou "disciplíny" a podřizování se než já, to je v pořádku, obojjí může fungovat, jak řečeno.

    (Ale kdyby šlo o pro a proti domácímu vzdělávání, tenhle klub má prostě v záhlaví, že to sem nepatří.)
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    BALAENA: Já mám dojem, že paní domácí jasně napsala, že tu nemá jít o "pro a proti", ale o "JAK, když už jsem se rozhold(a)"
    BALAENA
    BALAENA --- ---
    CICHLASOMA: Zalezi na pani domaci, jaky ten klub bude. Bud se tu bude rozumne diskutovat a nebude se utocit ani na jednu stranu, nebo to dopadne jako v klubech o ockovani, kde nejde o "pro a proti", nybrz tam realne hrozi ukamenovani, pokud clovek prizna, ze diteti tu tetanovku nechal pichnout
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    BALAENA: Vždycky se nemůžu řídit uplně tim, "co se mi zrovna chce". Vim, že jsem si vybral nějakej způsob života a musim některý věci třeba překousnout, pokud o něj nechci přijít. A přijít o něj nechci, vybral jsem si takovej, kdy se můžu tím, co se mi chce, řídit relativně hodně.

    Samozřejmě, že jde o míru. Sklízet jabka na podzim je něco jinýho, než mit za den deset "temínů". A když mě sklízení jablek nebude těšit vůbec, tak to prostě vůbec nemusim dělat, žejo.

    Je snad jasný, že jde o míru toho, nakolik si člověk zvykne se přizpůsobovat a nakolik si razit vlastní způsoby. Obojí samozřejmě může být dobře funkční. (Tohle je klub o domácím vzdělávání a pravděpodobně tu budou většinou lidé, kteří se přizpůsobovat společnosti a konvencím chtějí relativně málo.)
    BALAENA
    BALAENA --- ---
    CICHLASOMA: Ty se v zivote vzdycky ridis tim, co se ti zrovna chce? Ja teda sklizim jablka v zari, protoze je to potreba (ne proto, ze je to predepsano), a ne v breznu, kdy by se mi do toho chtelo vic
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    BALAENA: No asi shodneme, že když se dítě ve škole nebo doma hodně naučí dělat věci tehdy, když jsou předepsaný, ne tehdy, když se mu chce, tak potom pravděpodobně povede takovej život, při kterym se taky relativně málo bude řídit tím, co se mu zrovna chce. Když se naučí osmala řídit si život více sám, tak si pravděpodobně zařídí život tak, aby si ho i nadále mohl řídit sám, resp. s blízkými lidmi.

    (Prostě je něco jinýho vědět, že jednou za půl roku musim udělat zkoušky a učit se můžu kdy chci a jak chci, než vedět, že za pět minu zvoní, pak je deset minut přestávka a pak bude třičtvrtě hodiny dějepis.)
    BALAENA
    BALAENA --- ---
    CICHLASOMA: Co si budeme povidat, celej zivot musi clovek delat taky veci, co ho nebavi, anebo delat veci tehdy, kdyz je to potreba, ne kdyz se mu do nich zrovna chce. V tomhle tu prupravu do zivota ve skole vidim, ne v tom, jak z deti vychovat manazery. Tim neni receno, ze doma to nejde.
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    Btw, v záhlaví jsem původně četl "Připravila Vás škola o život?" a dávalo to smysl... :)

    Ale jinak si myslim, že škola většinu lidí na jejich život vlastně výborně překvapuje. http://prigl.cz/pruvodce/o-ss-ucitelich-aneb-proc-jsme-vsichni-tak-blbi/

    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    BALAENA: Já rozhodně nechci Tvou volbu posílat dítě do té školy nijak kritisovat, určitě to má své přednosti.
    Já bych si u svých dětí myslel, že to kvůli jednomu kroužku nestojí za to. Kdyby dítě nechodilo do školy a chtělo ode mě v něčem vedení, kterých bych mu nebyl s to poskytnout, mám ještě kamarády, plus bych se pak asi cíleně seznamoval s lidma, který taky učej děti doma a dobře uměj něco jinýho než já. Možnosti tu jsou.
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    BALAENA: To je jistě individuální, no, nakolik člověk je schopen nějak se sám naučit i to, co ho moc nebaví. Nemusí taky ve všem být výborné. (Mně by třeba mnohem víc vyhovovalo učit se vždycky třeba měsíc především jeden předmět, pak zas jinej atd., pak to třeba na konci roku před zkouškama jen zopakovat, než to provozovat podle nějakýho "rozvrhu hodin"...)
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    KAI: (Ještě jsem tam zapomněl dát odkaz, která holka, že to o těch dvou hodinách říká, pardon. http://www.vitalia.cz/clanky/domaci-vzdelavani-dite-ceskym-skolam-nesverim/ )

    (Ale popravdě, já bych dítě docela rád učil na tom první stupni víceméně sám, podle mě je zas dobrý, když přesně vim, o čem jsem s nim už kdy mluvil, na co můžu navázat, s čím co propojit a tak. Později by samozřejmě bylo fajn nechat některý oblasti učit kamaráda, kterej se v nich vyzná a zas učit jeho děti to, v čem se víc vyzním já. A nechávat děti, který jsou zvyklý se učit neinstitucionalisovaně, pospolu, oni se pak můžou učit spolu a navzájem a samozřejmě je od mala vést k tomu, aby si informaci sami vyhledávali a prostě hodně samostudovali.)
    BALAENA
    BALAENA --- ---
    CICHLASOMA: obávám se, že s věkem a současně s tím, jak se rozšiřuje a prohlubuje rozsah předmětů, to bude čím dál těžší v tom smyslu, že je nutný se soustavně a na alespoň dostačující úrovni věnovat nejen tomu, co dítě baví a zajímá, ale i tomu, co ho zase tak moc nebaví, nezajímá nebo mu to nejde. osobně bych z toho měla obavu už u druhého stupně.
    BALAENA
    BALAENA --- ---
    CICHLASOMA: tak až narazíš na jadernou fyziku pro devítileté, dej mi vědět (synův zájem se od virologie rozšířil ještě k subatomární fyzice)
    pokud narazíš na nějakej dostatečně schopnej kroužek, nedostaneš tam dítě kvůli věkovému limitu. ve škole si ho tam "mimořádně" vzali, protože ho znají a vědí, že to půjde (zase výhoda malý školy - učitelé dostatečně dobře znají všechny žáky. a nejen učitelé, u nás třeba nejsou stravenky, obědy se vydávají "na ksicht", paní kuchařka si moc dobře pamatuje, kdo má na kdy odhlášeno, a ví, které dítě to je). ale na kroužek někam, kde dítě neznají, to tak jednoduchý není.
    KAI
    KAI --- ---
    CICHLASOMA: jj, presne. beztak na tom prvnim stupni se deti uci tak jako tak jen chvilicku a spoustu casu zaberou provozni veci typu dochazka, prestavky, prechazeni do jine tridy a ja nevimco.

    zivnostnici je ideal, ale i se zamestnanim a zkracenym uvazkem si to dokazu predstavit. beztak, pracovat 4 dny a jeden byt doma s deckama, ideal :)
    (ja su teda i ted s cizima deckama 5 dni, pac ucim ve skolce, ale i tak by to byla zmena :D)
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    Mimochodem, pomýšlíte někdo na to, že byste potomka nechali, kdyby chtěl, i maturitu získat bez chození do školy? Některá gymnasia umožňují dálkové studium, já jsem si jistý, že kdybych byl nemusel chodit na gympl a mohl si studovat sám doma, případně na nějakých nepravidlených/neformálních setkáních, naučil bych se toho víc. (Kdyby tomu mí případní potomci byli nakloněni, rozhodně bych jim nebránil, naopak.)
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    KAI: Plus teda, samo to učení dítěte nemusí zabrat až tak moc času, když je dítě zvídavé a samo si rádo čte atd. Třeba tahle holka říká, že ona učí dítě doma s úspěchem dvě hodiny denně, pak si ještě ono samo něco studuje většinou.

    Zvlášť když člověk pracuje doma, tak samotné to učení by ani nemuselo být nějak extra omezující.
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    KAI: Jo, na tohle taky pomýšlím.
    (Pro to kloubení je samozřejmě asi nejlepší, když rodiče nemusí chodit do zaměstnání, ale živí se jako živnostníci.)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam