• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    SVANDomácí vzdělávání - Úskalí známe, zajímají nás nápady
    KAI
    KAI --- ---
    CICHLASOMA: wow! no tak to je bozi.
    ja prave zminku o te portfoliove metode nekde cetla, ale ted me zmatl popis pisemneho zkouseni, co popisovala matka v tom rozhovoru postovanym tady.
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    KAI: " jinak ja bych zrusila i to blby pulrocni prezkusovani, nejde se z toho nejak vyvliknout a provozovat uplny unschooling? ;)"

    Některé školy jsou vůči unschoolingu velmi vstřícné, přezkušování tzv. "portfoliovou metodou", jak tomu říkají, dítě prostě jen jednou za půl roku přinese ukázat a okomentuje nějaký věci, co udělalo (napsalo, namalovalo, vyrobilo, vymyslelo, whatever). Viz třeba v nasacanovaném článku na téhle stránce dole: http://www.sneni-a-duse.cz/unschooling.html
    BALAENA
    BALAENA --- ---
    KAI: no, u učitelů se jako podmínka nutná, nikoli však postačující, požaduje školení v metodice výuky CS... ale domoškolní rodiš nemá školení ani v metodice kličkového písma, a taky ho učí. čili čorti znajut...
    KAI
    KAI --- ---
    BALAENA: eh, to jsem nevedela, ze je to tak slozity, jen vim, ze od jiste doby uz neni psaci pismo pro skoly povinny. par let jsem zila a pracovala ve skolach v UK, ted delam v mezinarodni skole v CR, kde taky decka ucime jen tiskaci a to bez problemu zvladaji i 4lety. kdyz ucis doma, nemuzes si vybrat ucit jen Comenia script?

    jinak ja bych zrusila i to blby pulrocni prezkusovani, nejde se z toho nejak vyvliknout a provozovat uplny unschooling? ;)
    BALAENA
    BALAENA --- ---
    KAI: no jo, to je ale konkrétním učitelem, co známkuje a co ne...
    já bych taky daleko radši viděla Comenia script, ale legálně ho učit je složitější, je to vázaný na proškolení učitele (bez něj to ten učitel učit nesmí) a hlavně na autorská práva k písmu, potažmo na ceny pomůcek
    KAI
    KAI --- ---
    BALAENA: vlastovky s celym psacim pismem bych preskocila a zrusila, desny tyrani tenhleten krasopis. chodim ucit anglictinu jednoho prvnacka a videla jsem jeho pisanku, vsecky ty cervene preskrkany pismenka, ktery nemaji ten presne danej sklon, odstup, uhel...jedna dvojka za druhou hned od zari...teror.
    BALAENA
    BALAENA --- ---
    SVAN: u našeho exempláře dítěte dost pomáhá, když vidí, k čemu mu to bude dobrý. Na začátku psaní nesnášel všechny ty šnečky, osmičky, hůlčičky a vlaštovky, dokud jim (přiznávám, že na můj popud) pančelka nerozebrala písmena psací abecedy právě na všechny ty hůlčičky. pak už věděl " vlaštovku trénuju, protože je to klička od k" a snášel to daleko líp než vlaštovku bez určení smyslu
    KAI
    KAI --- ---
    CICHLASOMA: "Jedna ze zásad, které jsem si na začátku našeho způsobu vzdělávání definovala, je ta, že se snažím, aby dcera každý den nějakou dobu trávila mimo domov, s někým jiným než se mnou. Jedná se o zájmové kroužky, návštěvy u kamarádů a jedno odpoledne v týdnu máme zavedené pro hromadnější návštěvu kamarádů naopak u nás."

    to se mi libi :)
    SVAN
    SVAN --- ---
    BALAENA: Chápu naprosto co tím myslíš a v podstatě to denně řeším! do jaké míry Denise učit že něco se musí a do jaké míry, že je to na jeho rozhodnutí.
    V klasické škole se opravdu příliš rozhodovat nemůžeš, jedeš podle diktátu a pak sedíš u piva s člověkem co ti vypráví o tom že ho jeho život nebaví protože dělá co nechce, ale vlastně se tomu neumí postavit, dyt to přeci musim, musim chodit do práce, musim platit atd .... ale to je přesně to co se jenom naučil, že musel a nemohl odporovat.
    Na druhou stranu je jasné že neustoupím Denisovi protože mu to nejde a nechce to dělat. Prostě jde pouze o správnou míru kdy to smysl má a myslím že je to podstatné hlavně v momentě když nechce něco dělat právě proto, že mu to nejde! v takovou chvíli neustoupím, aby pochopil a naučil se, že se přes to musí dostat a pak má radost že už mu to šlape.
    Ale ve chvíli kdy zrovna nemá náladu a chuť na psaní a radši chce dělat matiku, tak prostě jdeme počítat a to je podle mě v pořádku a právě to pochopení svobodné volby.
    Stejně jako ten člověk u piva, že může z práce která ho nebaví odejít a najít si jinou!
    KACHNIK
    KACHNIK --- ---
    SVAN: Nevím jestli osvícená, ale má červený chemlonový háro a vypadá sympaticky. Jo a třicetihlavý stádo by byl jeden z důvodů, který by nás k tomu donutil. Druhej by byl život na samotě jako http://conovehonakopci.cz/ , to je mmch první zdroj a konkrétní případ odkud jsem o týhle možnosti a různejch peripetií s tím spojených četla a taky dojíždějí do Prahy na zk. Pak v Líným rodiči, kde mě zaujalo, že v Británii se rodiče s dětma doma vzdělávanýma pravidelně setkávají, tak jsem zvědavá jestli to tu taky funguje. Jinak jediná konkrétní osoba o které vím, je https://www.facebook.com/katerina.wildova?fref=ts (vklidu jí napiš jestli jsi na fb, informace sdílí ráda :)), jen přes zimu není v čr a nevím jestli to nemá jenom částečně.
    Tak hodně štěstí a pevný nervy. Já vás budu sledovat, pořád je to téma co mě zajímá :).
    SKAFF
    SKAFF --- ---
    docela dobry clanek

    Několik poznámek k domácímu vzdělávání
    http://www.dfens-cz.com/view.php?cisloclanku=2013121601
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    BALAENA: Máš pocit, že na Tebe někdo útočí?

    Možná opravdu preferuješ životní styl s větší mírou "disciplíny" a podřizování se než já, to je v pořádku, obojjí může fungovat, jak řečeno.

    (Ale kdyby šlo o pro a proti domácímu vzdělávání, tenhle klub má prostě v záhlaví, že to sem nepatří.)
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    BALAENA: Já mám dojem, že paní domácí jasně napsala, že tu nemá jít o "pro a proti", ale o "JAK, když už jsem se rozhold(a)"
    BALAENA
    BALAENA --- ---
    CICHLASOMA: Zalezi na pani domaci, jaky ten klub bude. Bud se tu bude rozumne diskutovat a nebude se utocit ani na jednu stranu, nebo to dopadne jako v klubech o ockovani, kde nejde o "pro a proti", nybrz tam realne hrozi ukamenovani, pokud clovek prizna, ze diteti tu tetanovku nechal pichnout
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    BALAENA: Vždycky se nemůžu řídit uplně tim, "co se mi zrovna chce". Vim, že jsem si vybral nějakej způsob života a musim některý věci třeba překousnout, pokud o něj nechci přijít. A přijít o něj nechci, vybral jsem si takovej, kdy se můžu tím, co se mi chce, řídit relativně hodně.

    Samozřejmě, že jde o míru. Sklízet jabka na podzim je něco jinýho, než mit za den deset "temínů". A když mě sklízení jablek nebude těšit vůbec, tak to prostě vůbec nemusim dělat, žejo.

    Je snad jasný, že jde o míru toho, nakolik si člověk zvykne se přizpůsobovat a nakolik si razit vlastní způsoby. Obojí samozřejmě může být dobře funkční. (Tohle je klub o domácím vzdělávání a pravděpodobně tu budou většinou lidé, kteří se přizpůsobovat společnosti a konvencím chtějí relativně málo.)
    BALAENA
    BALAENA --- ---
    CICHLASOMA: Ty se v zivote vzdycky ridis tim, co se ti zrovna chce? Ja teda sklizim jablka v zari, protoze je to potreba (ne proto, ze je to predepsano), a ne v breznu, kdy by se mi do toho chtelo vic
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    BALAENA: No asi shodneme, že když se dítě ve škole nebo doma hodně naučí dělat věci tehdy, když jsou předepsaný, ne tehdy, když se mu chce, tak potom pravděpodobně povede takovej život, při kterym se taky relativně málo bude řídit tím, co se mu zrovna chce. Když se naučí osmala řídit si život více sám, tak si pravděpodobně zařídí život tak, aby si ho i nadále mohl řídit sám, resp. s blízkými lidmi.

    (Prostě je něco jinýho vědět, že jednou za půl roku musim udělat zkoušky a učit se můžu kdy chci a jak chci, než vedět, že za pět minu zvoní, pak je deset minut přestávka a pak bude třičtvrtě hodiny dějepis.)
    BALAENA
    BALAENA --- ---
    CICHLASOMA: Co si budeme povidat, celej zivot musi clovek delat taky veci, co ho nebavi, anebo delat veci tehdy, kdyz je to potreba, ne kdyz se mu do nich zrovna chce. V tomhle tu prupravu do zivota ve skole vidim, ne v tom, jak z deti vychovat manazery. Tim neni receno, ze doma to nejde.
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    Btw, v záhlaví jsem původně četl "Připravila Vás škola o život?" a dávalo to smysl... :)

    Ale jinak si myslim, že škola většinu lidí na jejich život vlastně výborně překvapuje. http://prigl.cz/pruvodce/o-ss-ucitelich-aneb-proc-jsme-vsichni-tak-blbi/

    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    BALAENA: Já rozhodně nechci Tvou volbu posílat dítě do té školy nijak kritisovat, určitě to má své přednosti.
    Já bych si u svých dětí myslel, že to kvůli jednomu kroužku nestojí za to. Kdyby dítě nechodilo do školy a chtělo ode mě v něčem vedení, kterých bych mu nebyl s to poskytnout, mám ještě kamarády, plus bych se pak asi cíleně seznamoval s lidma, který taky učej děti doma a dobře uměj něco jinýho než já. Možnosti tu jsou.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam