• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    SVANDomácí vzdělávání - Úskalí známe, zajímají nás nápady
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    CICHLASOMA: Dětem, jimž se líbí to Jak si postavit auto/letadlo by se mohla líbit i postarší knížka "Proč a jak? O nástrojích, přístrojích a strojích." ( http://www.databazeknih.cz/knihy/proc-a-jak-107545 )

    Pokud jde o antikvariáty, asi to bude dříví do lesa uplně pro všechny, ale připomínám, že mnoho českých lze z jednoho místa prohledávat zde http://muj-antikvariat.cz/ , zahraničních pak zde http://www.bookfinder.com/ .

    (Jinak nějaké knihy zapůjčit samozřejmě můžu, imho bude nejjednodušší, budou-li se lidi po tom, co k půjčení shánějí, ptát rovnou do pléna tady v diskusi..)
    EDERA
    EDERA --- ---
    SVAN: Časové údaje jsou vztaženy na normální režim školy a samzřejmě děti, které na začátku neuměly ani ň.
    Domácí vzdělávání má samozřejmě tu výhodu, že je ušité konkrétnímu žákovi na tělo, jede se jeho tempem a metodami, které vyhovují přímo jemu. Mám zkušenost, že v dobách, kdy jsme na prvním stupni syna uvolňovali že školy na dva týdny kvůli zahraniční cestě, jsem s ním já zvládla to, co ve škole pančelka dělala těch 14 dní, za čtyři hodiny čistého času. Byla jsem fakt až zaskočená, jak strašně neefektivní škola je.
    SVAN
    SVAN --- ---
    YMLADRIS: Jojo jak píšeš budu si ted s Denisem psát pirátské vzkazy v láhvi :))

    TEd my došlo že si tady nerozumíme s tou motivací :)) to nebylo o tom že by mu to nešlo, ale že nechápal důvod, ale to bylo před 14 dni a více a teď už je zase svět fantazie posunut o nové hranice :)
    SVAN
    SVAN --- ---
    Když tady píšete o těch krásných knihách a je nás tu čím dál víc, myslím, že by bylo fajn se v rámci klubu :)) domluvit a nabídnout si knížky k vypůjčení.
    Každý tady máme evidentně trochu jiný záběr a vybíráme knihy s jiným instinktem, takže kdyby jsme se podělili mohlo by to nás i naše malé čtenáře o o něco zase obohatit.
    SVAN
    SVAN --- ---
    EDERA: Každopádně věřím té jednoduchosti o které píšeš!
    Denis toho byl ale doteď ušetřen, jak jsem psala lítali jsme venku víc než by jsme něco študovali, tže k písmenkům přišel natvrdo rovnou a bez přípravy a evidentně to pobral at je metoda jaká je :))
    SVAN
    SVAN --- ---
    EDERA: :)) Kde si vzala konec ledna :)) psala jsem to už nějakou dobu zpět a týkalo se to doby kdy jsme začali číst.
    Nerozumím těm Vašim údajům v listopadu už čtou v prosinci už píšou básně.
    Na domácím vzdělávání je dobré to, že to všechno přichází tak přirozeně jak je zrovna chut, tže září, říjen, jsme trávili v přírodě a tam na psaní a čtení nebyl čas, tam probíhali, zvířátka, vesmír a tak vůbec :) dalo se tam krásně věnovat i matice a angličtině, ale na psaní a čtení se dostalo v podstatě až v prosinci v lednu, protože jak jsem popisovala nejdřív jsme dlouho jeli kreslící cviky.
    Tže nějaký opravdový čtení tam se pohybujeme poslední měsíc a krom písmenek které jsme se ještě neučili s háčkama a tak si ty slova už celkem slušně přečte.
    Nepíšu tady nic proti žádné metodě, ale vzhledem k tomu s jakou rychlostí za ten měsíc (i když jsem zminovala v začátku nechápání proč) to čtení prokouknul, nemyslím si že to bude zase tak hrozně radikální.
    Zase jsme celkem rychle četli slova ne o dvou písmenech ( těch asi zrovna moc neni ne? :) ale normalní, žádné úlevy.
    Čteme všechno co je třeba a co je už moc těžký přečtu já, ale jak jsem psala i zadání v matice už si začíná přelouskávat sám a tam nejsou ani dvě ani tři písmenka ve větě, tam už je to na tvrdo :)
    BALAENA
    BALAENA --- ---
    EDERA: antikvariát je mi jasnej, je to můj oblíbený zdroj, ale nevím, co hledám.
    ale pokud bych to mohla nejdřív na exempláři vyzkoušet s vašimi knížkami, než začnu shánět a objednávat, bylo by to ideální
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    Ke knihám ještě: z víc stran jsem poslední dobou slyšel, že něčí děti dost baví knížky Jak si postavit auto a Jak si postavit letadlo. ( http://neoluxor.cz/detske/jak-si-postavit-auto--177141/#i-ukazka-z-knihy )
    (Musí teda asi dítě mit nějak positivní vztah k technice...)

    (A ta řemesla mi připomněla, že existují i různá pěkná vydání Komenského Orbis pictus, i s texty v současných evropských jazycích. A u Orbis pictus nebo Brány jazyků ve staročeštině by se mimochodem děti mohly královsky bavit. :) ("Slon, z hovad největší, troubou svou píce dosahá." a podobné perly.))

    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    BALAENA: "jo, a pls které že převyprávění Iliady a Odyssey to u vás je tak v kursu? potřebovala bych pro dítě i něco jiného než Petišku"

    Dost možná je to ještě pro Tvé dítě předčasné, ale připomínám, že Vladimír Šrámek přeložil Ílias i Odysseu volným veršem, který je dobře stravitelný podle mě i pro leckteré dítě.
    EDERA
    EDERA --- ---
    BALAENA: Tak Obrázky máme doma taky, ještě po mně. Ty Cesty jsou nové a doporučuju se na to podívat. Je tam třeba pravěk, který v Obrázcích chybí.
    Tu Illias a Odysseu nemůžu na netu najít.:-( Určitě je to teď dostupné jen v antikvariátech. Našla mi to vloni Aija. Půjčit to samozřejmě na chvíli můžeme, zrovna čteme něco jiného.
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    SVAN: :) (Skvělý!)
    BALAENA
    BALAENA --- ---
    EDERA: náš poznával základy historie a mytologie na Obrázcích z českých dějin a pověstí (jistě se všichni pamatujete z Ohníčku ;))
    Obrázky z českých dějin a pověstí | Albatrosmedia.cz
    http://www.albatrosmedia.cz/obrazky-z-ceskych-dejin-a-povesti-d2.html

    jo, a pls které že převyprávění Iliady a Odyssey to u vás je tak v kursu? potřebovala bych pro dítě i něco jiného než Petišku a nepamatuju si, které jsi to říkala
    a náhodou k půjčení by to volné nebylo, pořád to točíte, co?

    jinak ohledně knížek pro věkovou kategorii se hodně inspiruju tady, ne že bych s tím zařazením a rozdělením byla plně ztotožněná, ale jako náťuk to není špatné, plus teda K. rád vyplňuje ty odpovědi a pečlivě vybírá, komu ty peníže, co vyčetl, pošle...
    Čtení pomáhá - charitativní projekt
    http://www.ctenipomaha.cz/
    EDERA
    EDERA --- ---
    A pokud jde o tipy na knížky pro věkovou kategorii, o které se tu bavíme, tak v pátek jsem opatřila tohle:
    Cesty dětí do staletí aneb Jak Běla s Kubou poznávali naši minulost - Kateřina Schwabiková | KOSMAS.cz - vaše internetové knihkupectví
    http://www.kosmas.cz/.../180497/cesty-deti-do-staleti-aneb-jak-bela-s-kubou-poznavali-nasi-minulost/
    Jako obvykle dvakrát.:-) Jako úvod do dějepisu, mi to přišlo ideální.
    A pak teda ještě k Vánocům jsem hodně rozdávala tohle:
    Řemesla - Klára Smolíková | KOSMAS.cz - vaše internetové knihkupectví
    http://www.kosmas.cz/knihy/188212/remesla/
    Což je sice pohádkové, ale každé řemeslo je tam vždycky popsáno a obrázky doplněno, takže výborné na ujasnění si toho, co je šindel a co došek, co je verpánek, kdo prášek atd.
    EDERA
    EDERA --- ---
    SVAN: Ono ta velká tiskací písmena dítě před nástupem do školy (nebo zahájením domácího vzdělávání) už zpravidla stejně umí. Takže u genetické metody se jen naučí, jak je spojit a čte. Začíná se samozřejmě na krátkých slovech o dvou až třech písmenech, kdy zapomenout, co bylo na začátku, snad ani nejde. Pak se k tomu doučí druhou sadu písmen a protože už ví, jak to spojit, tak mu čtení textu psaného malými písmeny naskočí automaticky. S touhle metodou děti o Vánocích čtou normální texty. Zatímco u analyticko-syntaktické metody to strašně dlouho trvá, než se prokoušou přes všechna písmenka a motivujou se hodně těžko, když ještě koncem ledna neviděj, k čemu by to tak jako mohlo být dobrý.
    SVAN
    SVAN --- ---
    SVAN: malými písmeny :))
    SVAN
    SVAN --- ---
    ALDEMIK: Bylo mi to doporučený Comenia script možná dokonce i genetická metoda, (má tam obě varianty).
    Ale nějak mi při nakupování pracovních sešitů :) přišla přirozenější ta klasická jestli to říkám správně analyticko-syntetická metoda.
    Nikam jsem nepospíchala a nechala Denise pracovat s uvolňovacími cviky a to nejen pro comenia script ale i od jiných nakladatelství dlouho, dva měsíce klidně, tak nějak dokud nebylo vidět že mu ty kličky (a teda vybírala jsem co nejzábavnější obrázky samozřejmě :) jdou přirozeněji.
    Pak jsme se pustili do psaní tak jak jde za sebou v pracovním sešitě a píše se tam malýma což přirozeně bude pokračovat všude dál. V knížkách jak píšeš, v pracovním sešitě matiky, jsou taky otázky psané malýma písmeny a nepřišlo mi že by s tim měl Denis problem. Nevidím rozdíl v tom si zapamatovat abecedu malých a nebo abecedu velikých písmen je to znak jako znak a pro pamět na zapamatování to samé. Když si uvědomím co za logické hádanky s Denisem dělá babička, tak proti tomu je abeceda sranda :))
    Písmena si zapamatoval, ale když jsme začali číst, genetickou, tak než je odříkal, tak už si nepamatoval co bylo na začátku za písmeno, tak jsme instinktivně spadli k tomu že si dal dohromady dvě co mu spolu znějí a třetí k tomu zepředu či zezadu přidal a nebo dvě a dvě a spojil. Jeden den to v tom neviděl a druhý den už to měl.
    Pomáhala jsme mu na začátku tak že jsem po něm ty samostatné písmenka opakovala s mezerou tak aby tam slyšel to slovo, ale vůbec to neslyšel a když jsme to pospojovali po dvou tak mu to začalo dávat smysl.

    Rozhodně nechci teď něco měnit, jen jsem tím myslela že většina psaného textu v čítankach co nám přišli pod ruku byla o ničem, takže jestli mu sama něco napíšu, otázky atd. tak samozřejmě stejným způsobem jako v jeho pracovním sešitě.
    EDERA
    EDERA --- ---
    YMLADRIS: Viz třeba http://wiki.rvp.cz/Knihovna/1.Pedagogicky_lexikon/G/Genetick%C3%A1_metoda_%C4%8Dten%C3%AD
    (Kamarádka by k tomu dodala "stačí mít mozek, když už mám internet", můj syn mnohem údernější UTFG:-)
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    EDERA: a napisete nekdo ve dvou vetach co je ta geneticka metoda?
    EDERA
    EDERA --- ---
    ALDEMIK: Jo, taky jsem slyšela o dětech, kterým genetická metoda výuky čtení nevyhovovala. Věřím tomu, byť moc nechápu, jak je to možné. Je to mnohem přirozenější a logičtější. Ale holt různé mozky fungují jinak.
    U nejstaršího dítěte jsem rozhodně nechtěla jít proti škole. Jen jsem byla zoufalá, když druhý měsíc koukal na ma, me, la... a furt nebyl schopen pobrat, že m+a se čte jako ma. Bála jsem se, že se číst snad nikdy nenaučí. Genetickou čítanku jsem koupila z náhlého vnuknutí na knižním veletrhu. A dítě do týdne četlo texty psané velkými tiskacími písmeny a zpětně pochopilo i to slabikování.
    ALDEMIK
    ALDEMIK --- ---
    EDERA: Škola, kde jsem učila, se jí nedrží :-) Ale zase vím o dětech, kterým neslabikování nevyhovovalo. A ani to nebylo z toho důvodu, že by škola a rodina šly v metodách proti sobě.

    Z matematiky doporučuju kromě Hejného i Kaslovou, je to podobný přístup. Je autorkou nebo spouautorkou některých učebnic a pracovních sešitů, já od ní využívala Barevnou matematiku (nejsou to vybarvovačky, ty existují taky a jmenují se podobně, ale jsou k ničemu).

    Jinak Kaslová je specialistka na předmatematické představy (předškolní věk), její přednášky jsou naprosto fascinující. Jde sehnat knížka.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam