• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    SVANDomácí vzdělávání - Úskalí známe, zajímají nás nápady
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    EDERA: Já teda moc nevim, o čem mluvíš.
    Já jsem se spolužáky na normální sídlištní základce žádné zásadnější dlouhodobé problémy neměl, na žádnou beznaděj z nich si nepamatuju, zároveň nemyslim, že by mě spolužáctví s nimi, resp. s 90 % z nich nějak obohatilo. Když jsme šli někam po škole s "družinou" a něco jsem si spolužákem vyprávěl nebo jsme o přestávce hráli fotbal s houbou (nebo jsem se s někym porval), tak mě fakt nenapadlo řešit, jak "dobře se kdo učí".
    Mně vadili ve škole učitelé a celej ten "výchovně-vzdělávací režim", né spolužáci. S 90 % z nich by mi stačilo se vidět párkrát, kdybychom nemuseli spolu chodit do školy, tak bych se stýkal s někym jinym (a ostatně mi vždycky stačilo poměrně málo kamarádů), ale žádnej velkej problém jsem s nima neměl.
    SVAN
    SVAN --- ---
    EDERA: Chybí ta beznaděj, že nemáš úniku a musíš.
    Ale to přece není nikde řečený že to doma nemůže zažít!
    Já když vidím že Denis něco dělat nechce protože mu to nejde, tak neexistuje, že by jsme to nedělali, prostě se přesto dostaneme a na tom trvám pevně, tvrdě a dostáváme se do hádek klidně, prostě neexistuje něco vzdát! Brečí, vzteká se, je to boj, ale pak to zvládne a sám je rád!
    SVAN
    SVAN --- ---
    EDERA: pobytem v kolektivu, o jehož složení naprosto nerozhodovaly zájmy, vlohy apod. se přeci ale odehrává od rána do večera, pokud dítě neizoluješ a bereš ho do světa.
    Už jsem tady jednou zminovala ty naše žižkovská hřiště například, děti je milují a pul dne jsou ochotni strávit s někým koho by jste jim domů rozhodně nepřivedli za kamaráda.
    A dokonce mi kolikrát Denis řekl o někom že je hloupej, ale stejně za ním běžel a další dvě hodiny si s ním něco tvořil, povídal, spolupracoval na projektu ( hledáme žížaly a pak jdeme lovit ryby - imaginárně :)) teda žížaly opravdu)
    EDERA
    EDERA --- ---
    CICHLASOMA: Dalo, ale obtížněji. Chybí ta beznaděj, že nemáš úniku a musíš.

    Do skauta? To je v podstatě výběrový spolek slušných dětí, o něž se jejich rodiče normálně starají a mají zájem o to, jakým způsobem děti tráví svůj volný čas.
    SVAN
    SVAN --- ---
    CHARON: Honziku, nech si to do hospody ty prudičky jo :))) tady to nikoho nezajímá :)) nechceme si tady nikdo povídat o píčovinách víš :)) chceme se něco dozvědět, což jde mimo tebe. Papa
    ANNNA
    ANNNA --- ---
    EDERA: Z mojí zkušenosti mě ZŠ opravdu nepřipravila na fakt, že existují i JINÍ lidé. Romové a ti opravdu hloupí jsou v praktický, ti opravdu chytří už málem od první třídy jinde, zbytek drží ústa a krok.

    Větší naděje vkládám do skauta - právě i proto, že ti hloupí můžou být (na rozdíl od školy) v něčem úspěšnější, než jejich intelektově nadaní vrstevníci.
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    EDERA: Aha, děkuju.
    (Já nevidím, proč by se porozumění pro hloupější lidi nedalo vzbudit mimo školu, ale budiž.)
    EDERA
    EDERA --- ---
    CICHLASOMA: Lidi, kteří např. chodili jenom do výběrových škol a chybí jim zkušenost s tím, že někteří naši spoluobčané jsou fakt hloupí hloupí, ovšem nikoliv vlastní vinou a fakt ne, nedělají to naschvál, že nechápou. I když se třeba běžně pořád pohybují víceméně ve výběrovém kolektivu, tak i s běžnou populací se někde sejdou a bývá to dost průšvih.

    ANNNA
    ANNNA --- ---
    EDERA: Pro mě je právě jednou z nejzoufalejších vzpomínek na ZŠ právě to, že jsem si absolutně nesedla s žádnou z holek ve třídě. Prostě se to blbě sešlo. Na kroužky jsem chodila jen strukturované, takže opravdu "kamarádky" byly jenom ze třídy. Získala jsem z toho pocit, že jsem divná, nemožná a hrozná. A musím se velmi měnit, kupovat dárečky atd., aby mě okolí přijalo.
    Vstup na víceletý gympl byl jak vstup do jiného světa. To zjištění, že NEMUSÍM být absolutní outsider, protože neposlouchám Kelly Family a raději bych si četla knížky, než Bravíčko...
    Co jsem s tím jako malá holka mohla dělat? Stáhnout se do "divnosti", nebo jít proti svému zájmu se skupinou. Střídala jsem oboje a ani jedno nefungovalo...

    Na vojně už má člověk vztahy a přátelství i jinde a je to velmi ohraničená zkušenost, na rozdíl od školy. Krom toho kluk v 18 letech už má náhled na sebe a svojí osobnost, na rozdíl od 6-7 letého dítěte.
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    EDERA: "Znám lidi (už dávno dospělé), kteří ji nemají a je vidět, že jim chybí."

    A, jestli se můžu zeptat, to jsou tedy všechno lidi, kteří nechodili do školy?
    A ta zkušenost jim chybí, protože teď musí v takovém kolektivu pracovat, a neumějí to, nebo se v takovém kolektivu nadále nepohybují?
    EDERA
    EDERA --- ---
    CICHLASOMA: Já taky nevidím dilema v tom, jestli bude nebo nebude socializováno (tam je jasné, že ano), ale právě v tom JAK spatřuji jedno z úskalí domácího vzdělávání. Osobně vidím nějakou zkušenost s pobytem v kolektivu, o jehož složení naprosto nerozhodovaly zájmy, vlohy apod. (takže škola nebo vojna:-) jako velmi důležitou. Znám lidi (už dávno dospělé), kteří ji nemají a je vidět, že jim chybí.
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    EDERA: "Škola to nakonec vyhrála ze socializačních důvodů. Jsou věci, které mimoškolními kontakty s dětmi nahnat nejdou"

    To začínáme být OT, ale já myslím, že to dilema není, zde "bude", nebo "nebude" dítě socialisováno, ale jak bude socialisováno. Vyhroceně řečeno - socialisaci nelze utéct, jde jen o její formu. Nepochybuju o tom, že školní forma socialisace později usnadní určité způsoby vedení života. Absence týhle formy socialisace zas později usnadní jiný způsoby.

    (A taky pochopitelně je pravda, že záleží na nátuře dítě, nejen na tom, k jakému životu mu rodiče chtějí usnadňovat cestu.)
    CHARON
    CHARON --- ---
    ANNNA: máš pocit že zrovna tohle tě škola naučila?
    EDERA
    EDERA --- ---
    CICHLASOMA: Je ovšem otázka, jestli to je chyba školy nebo nedostatek mozkové kapacity u mnohých žáků.:-)

    Já jsem hodně koketovala s myšlenkou učit syna doma. Byl velmi zvídavý, nadprůměrně inteligentní, společně bychom určitě postupovali tempem podstatně rychlejším než škola a víc se soustředili na věci, které ho zajímají a baví, takže by v nich mohl být o dost dál než vrstevníci. Škola to nakonec vyhrála ze socializačních důvodů. Jsou věci, které mimoškolními kontakty s dětmi nahnat nejdou a i ta beznaděj, že Kája je snad "úplně blbej", když ještě pořád nepochopil písemné dělení, má svůj význam pro další život.
    MAR_TINA
    MAR_TINA --- ---
    CHARON: Ostatní se ti snaží naznačit, že máš v příspěvku 2 hrubky.
    ANNNA
    ANNNA --- ---
    CHARON: No však. Jde o to, aby se děti naučily sedět, držet pusu, , myslet podle šablony, nevyrušovat vlastními nápady na řešení problému a přizpůsobit se do uniformního stáda.

    Zběžně jsem koukla na pár názorů pravděpodobného nového ministra školství a bojím se, čeho se dočkáme :/ Škoda, že KDU v povolebním vyjednávání bylo ministerstvo školství zatěžko...
    ALDEMIK
    ALDEMIK --- ---
    CICHLASOMA: Hlavně to jsou všechno imho marginálie, které řeší dost okrajové jevy, ale ne podstatu. Jestli jde české školství celostátně dolů (jde-li) díky tomu, že pár lidí vzdělává druhostupňáky doma, byť je to až na pátém místě, tak to jsem z toho vážně jelen.

    Bod 4 podle mě zcela v kompetenci ředitelů škol, takže buď jim nejsou jasné základní vztahy v základním školství, nebo je chtějí zásadně změnit. Můžou to přidat jako další věc do RVP, čímž otráví všechny učitele a ředitele, protože to akorát bude znamenat, že budete v třídnici jak blbí dokládat, co jste dělali v první třídě v pracovkách a výtvarce technického.
    Poslední rok školky je taky dost marginální záležitost - ano, děti, které ve školce (nebo jiném podobném zařízení!) nejsou, mají velmi často problém se zařazením do skupiny a prací v ní. Ale při vzájemné spolupráci se to celkem rychle srovná. A jde tam spíš o benefity skupiny, v nácviku dovedností do první třídy jsou školky hrozně různé. Problém je to v sociálně vyloučených rodinách a lokalitách, to jo...
    Děti budou do školy o rok později, takže styl vyučování, vypracovaný pro současné děti, zase zrušíme a překopeme, část náplně přeneseme do toho nově povinného posledního ročníku MŠ, ať se tam s tím, byť na to nebudou nijak připravení, poperou. Taky dobrý.
    K trojce toho moc nejsem schopná říct, ale mám trochu pocit, že v plánu nebylo plošné rušení, ale postupné rušení praktických škol, a postupné posílení integrace v klasických školách, podpora školních psychologů, speciálních pedagogů přímo na školách, asistentů a podobně. A nikdo to vlastně nechce dělat, protože je to moc práce a stojí to moc peněz, tak budeme radši bojovat proti tomu zákeřnému rušení praktických škol (čímž neříkám, že ta transformace praktických škol je naplánovaná dobře, vidím do toho jen natolik, abych byla přesvědčená, že nemá politicky šanci být naplánovaná dobře, protože dlouhodobé směřování neexistuje).

    CICHLASOMA: A interpunkci.
    CHARON
    CHARON --- ---
    Já myslim že ani nejde o to co a jak rychle je tam naučej nebo nenaučej
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    CHARON: já myslim, že je tam kolikrát nenaučej ani shodu podmětu s přísudkem!
    KAI
    KAI --- ---
    CHARON: ja se obavam, ze jses tady offtopic
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam