• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    SVANDomácí vzdělávání - Úskalí známe, zajímají nás nápady
    KAI
    KAI --- ---
    SVAN: nenapadla te i odpoved? :D
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    SVAN: Mně přijde, že to, co píšeš, je přesně o tom "umět používat". To je přece úplně jedno, jestli ty děti v tom divadle hromadně civěly do tabletu, do notebooku, do zdi se sluchátkama s nějakou oblbující hudbou v uších nebo do nějakého teenagerského časopisu.
    Mně třeba tablet slouží de facto místo notebooku, takže právě na něm mám ten Skype, Youtube, webový prohlížeč, upravuju na něm fotky, hledám v mapách, pouštím si hudbu, filmy a podcasty (při vaření teď sjíždím Toulky českou minulostí), píšu kratší texty (mám k němu bluetooth klávesnici), sleduju předpověď počasí... Tablet je prostě lehčí, menší, snáze přenosný, má větší výdrž na baterku, ale jinak se od počítače zásadně neliší.
    SVAN
    SVAN --- ---
    VYHOUKANO: Tak jo, taky to trochu rozvedu ať nevypadám jako záporák technologii :D
    Internet je jasný, když se učíme často po něm sáhneme (nebo po knížce) když hledáme další informace.
    Denis má k dispozici youtube (pod vzdáleným dohledem - je to slyšet :) kvůli muzice, baví ho klipy, tanec a hudba vůbec, kouká na to, ale pak od toho zmizí a na podlaze v pokoji jede svůj dance.
    K tomu jako jeho první mašinu dostal v 6 letech svůj vlastní přehrávač, mastí tam moje oldschool kazety s prvními tanečními nahrávkami z devadesátých let, svoje cedečka včetně pohádek a samozřejmě na flešce má svou nejoblíbenější muziku a také mluvené slovo, které si sám pouští při hraní a před spaním.
    Oba v bytě ovládáme svobodně všechny hudební přehrávače a radia. Když je v radiu které máme v kuchyni reklama tak ho vypínám a Denis už od mala chodí a dělá to taky :D pak ho zase někdo z nás zapne, když si všimneme, že je dlouho ticho.
    Stejně tak je to s filmy, kromě toho, že chodíme hodně do kina, jsou k dispozici a když je na to vhodný čas, má Denis prostor jít a pustit si v tuto chvíli své milované želvy Ninja.
    Řídí si svou zábavu a poslech v podstatě sám (občas se domluvíme, že slyšet majkla po desáté za hodinu, už není úplně fér) a taky zná rádio, kde si počkáš co ti můžou nabídnout jiní zajímavého.
    Skype je jasný, ten jsem nevnímala jako sociální sít :) a je to sranda, nic zásadního.
    Pepa v angličtině, želvy, scooby doo bez debat
    Dokonce mi Denis ukázal Déčko, které zná od sestřenek a u táty, překvapilo mě, jak na internetu nabízí i celkem zajímavé věci, některé hry mi přišli v pohodě a dokonce i pořad o vaření pro děti, zábavně udělaný a tolik dobrých informací ze světa dobrých a zdravých potravin :)
    Nechala jsem mu možnost, si tam zajít a hry hrát a koukat na ten seriál o vaření.
    Nějaký čas se to stalo celkem zásadní pro něj a vyžadoval to nejvíc ze všech možných aktivit doma a po čase se toho nabažil a zase ho to přešlo.

    S tím tabletem to zatím ale vnímám jinak. Soudím to v podstatě i podle sebe.
    Jsme doma, tak tady můžeme být online, patří to sem, ale jak vyjdeme ven, je tu město, hřiště, hry na stromech, příroda a lidé.
    nejsme připojení.
    Když jedeme autem posloucháme muziku a i na delší vzdálenosti je tu mp3 přehrávač, když má chuť Denis na něco svého, nebo na pohádky, ale vyprávěné.
    Vnímám to jako veliký rozdíl pustit si film přímo a nebo ho jen poslouchat a snít u toho, hodí se to víc před spaní a myslím, že i na cesty autem.
    Nikdy jsme neřešili v autě nějakou průdu, že už to nejde vydržet (kromě samozřejmého Kdy už tam budem :) Denis je zvyklý si i prostor s minimem podnětu zvenčí sám vyplnit.
    Takže to to není o tom, že bych tablet odmítala, ale prostě je tu level výš, který si myslím, že je pro něj přínosnější a to vlastní prostor pro čas, kdy se taky neděje nic. Pak teprve přihází prostor pro nej fantazii a tvořivost.
    Občas to Denisovi udělám i doma, jsou momenty kdy jako každý, neví co se sebou a chtěl by využít comp, nebo filmy a nejde to je plno u počítače a na film je pozdě, nechám ho v té situaci, nejdřív zaprudí že se nudí a pak po chvíli zmizí a většinou z toho vylezou ty nejlepší nápady a dílka :)
    Není to tak že bych se bála že ho tablet nějak bude příliš ovlivňovat, naopak ty výhody jasně chápu, jako prostředek k učení v pořádku, ale mě tenhle level příjde prostě podstatnější.

    Jeden příklad za všechny. Denis se stal nejmladším hercem Vinohradského divadla. Chodili teď v zimě hodně na zkoušky a byl to celkem časový záhul, trávili v divadle každý den večery, dny, víkendy a většina starších děti měla své tablety a chytré telefony.
    Vždy při přestávce děti seděly v šatně a mastily, nebo jinak využívaly, sice hromadně, ale...
    Denis žádný neměl, byl z toho zpruzeny, protože ho samozřejmě ještě kvůli tomu kluci odstrkovali a jediné řešení které měl se sebrat a jít zkoumat divadlo.
    Prolezl od maskérny po kulisárnu, seznámil se s osvětlovači, techniky, dalšími herci, zamiloval se do představitelky hlavní role (17 let) :) prostě vytáhl si z této zkušenosti všechno co mohl a kvůli čemu jsem ho do divadla vzala.
    Když ho pak moje máma vedla na poslední zkoušky a potkávali na schodišti Maciuchovou, Postlerovou atd a každá tato příjemná dáma na něj ahoj Denisi a Denis suveréně ahooj, moje máma šla do kolen a já si jen potvrdila, že takhle to má smysl.

    SVAN
    SVAN --- ---
    KAI: :D první co mě napadlo když jsem si to přečetla
    VYHOUKANO
    VYHOUKANO --- ---
    LOJA: Moje zkusenost je vyborna. Dcera prijala jak technologii, tak socialni sit jako jakykoli jiny prostredek, ktery jsme ji ukazali. Nevenuje mu ani vic casu a pozornosti, ani min, nez jinym vecem. Tuzka, papir, vodovky, nuzky, hracky, hry, stavebnice, ipad... Je ji to fuk. Proste dalsi vec v okoli. Kdyz je venku a nekde ho vidi, nezajima ji. Hrani s detmi je zabavnejsi. Naopak deti, co jsou od tohoto izolovane mi prijdou problemovejsi. Cesta vlakem v kupe, kde to vedle sedici chlapecek vidi poprve, jsou obcas i dost neprijemne. Ale mozna podobne, jako kdyby videl poprve treba lego. Spis reakce rodicu je nekdy pekelna.
    Casto nas velmi mile prekvapi znalostmi, ktere z toho sama nabrala.
    Priklad:
    Naucili jsme ji cist a psat ze zacatku velkyma pismena. Rikali jsme si ze uz to umi a ted cele jeste jednou malyma. Kdyz jsme s tim zacali, rekla nam, ze uz to umi. Patrali jsme kde to vzala a ukazala aplilaci v ipadu. Psani pismen pres cely screen. Jak velka, tak mala pismena s automatickou opravou. Sam jsem uplne zapomel, ze jsem pred casem stahnul. A takovych je tuna.
    Ze soc. nastroju pouzivame zatim jen skype (videorozhovory se vzdalenejsimi lidmi), youtube (super na cizi jazyky - prasatko Pepa cesky a pak anglicky dela divy).
    Technologie: tablet, pri cestach smartfoun. Coz ale samo o sobe neni dulezite. To je jen rozhrani/obal. Dulezite je, co se diteti nahraje dovnitr. A tady podle me teprve zacina zajimava diskuze.
    Dulezity faktor: nepouzivame vubec TV.
    Dulezity predpoklad: musi to dospeli umet pouzivat - jedine tak to jsou schopni predat detem.
    Je to proste dalsi vec, co mame k dispozici a je treba ji pouzivat ku prospechu. Pritomnost v rodine je podle me prinos, jinak vznikne potreba/touha z nedostatku. Takhle ji to proste nechava chladnou. Pritomnosti telefonu, knizek, aut v domacnosti uz taky nikdo neresi ... Jestli mi neco prijde k reseni, pak je to TV.
    Duvod: nekdo jiny mi sestavuje program. A to je nebezpecne. Tomu se ale nikdo nedivi. Ve spouste rodin to jede nonstop.
    Naopak u online technologii si ho sestavuju sam, coz je kreativnejsi a bezpecnejsi.
    To, jak vyuzivam technologie je jen na me a cim driv se to deti nauci, tim lip. Muze to byt i nebezpecne. Naucit je to je stejne nutne, jako prechazet pres silnici. Ze to je i prinosne a dokaze byt zabavne je bonus navic.
    Od zari zaciname mimoskolacit a tohle jednoznacne zapojime. Stejne, jako vsechno ostatni.
    VYHOUKANO
    VYHOUKANO --- ---
    SVAN: ... tahle slova rovnou tesat.
    KAI
    KAI --- ---
    jeste semka vam to dam, pro potechu duse, po tom chladnejsim zavanu ;]

    The Hundred Languages of Children
    Napsal Loris Malaguzzi, zakladatel smeru Reggio Emilia, z Italie :)

    The Hundred Languages of Children
    https://www.youtube.com/watch?v=SgnIQ7fjmdI&feature=youtu.be
    KAI
    KAI --- ---
    ORIKA: jak toho cloveka od tam dostanem??
    ORIKA
    ORIKA --- ---
    KAI: ja absolutne nechapu jak neco takovyho mohlo projit..
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    INUSHKA: joaha. tak to je v klidu, to se ti asi jen zda ze te musi chapat a podporovat, ale nemusi :) pokud neco vylozene neblokuje aniz by to prozkoumal
    SVAN
    SVAN --- ---
    INUSHKA: Což je ale naprosto v pořádku. Máte to dobře rozdělené :)
    Ty Chládka prožíváš emocemi, já například když ho vidím na fotce, tak se úplně zarazím, jak na mě působí prázdně a pochopitelně emocí odporu ve mě vyvolává hromady.
    Zatímco tvůj muž je schopen myslet na něj bez zvedání žaludku.
    To máte doma dobrý to se hodí :D
    Lepší než kdyby jste se tam oba nechávali celý večer unášet nasraností co je to zase za kreténa.
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    YMLADRIS: To zas není tak horké, on není vyloženě proti, jenom prostě není tak zapálený jako já a snaží se všechny alternativy poctivě racionálně porovnávat. To vyplývá z jeho povahy. Však moje rozhodnutí pro lesní školku schválil, v účasti na různých akcích mě podporuje, když může, tak i jde se mnou (sama víš, že minulý týden na grilovačce byl), ale ve všední dny je v práci. Akorát ten Chládek mi prostě hýbe žlučí víc než můj racionální muž dokáže ustát ;-)
    KAI
    KAI --- ---
    SVAN: http://www.skolaletokruh.cz/ :)

    SVAN: presne! neuveritelny, jak muze u nas projit neco tak zpatecnickyho. je mi z toho smutno!!
    SVAN
    SVAN --- ---
    YMLADRIS: škoda :)
    SVAN
    SVAN --- ---
    Koho by zajímal film natočený o Summerhill (demokratická škola)

    Summerhill / Demokratická škola - Založeno na skutečnosti - GB, 2008 - český dabing - celý film
    https://www.youtube.com/watch?v=vBjQAeJIa30


    a rozhovor s jedním ze zúčastněných dětí v divadle Kampa

    Duše K: Quincy Russell — Česká televize
    http://www.ceskatelevize.cz/porady/10000000034-divadlo-kampa/215251000300079-quincy-russell/

    Ale předpokládám, že to už všichni znáte :)
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    SVAN: brno
    SVAN
    SVAN --- ---
    YMLADRIS: Co znamená jít s Majkou v pondělí na výlet a odsedět dopoledne v letokruhu? :)
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    INUSHKA: jako cesta mi prijde obejit s nim ty alternativy, treba zkusit jit s Majkou v pondeli na vylet, odsedet dopoledne v letokruhu a tak. bez predsudku se mrknout, jaky pocit ve vas vyvolavaji ty decka a ty lidi kolem. a zajit i do par beznych skol na dod. pak budete mit konkretnejsi data a muzete to resit.
    SVAN
    SVAN --- ---
    INUSHKA: Jo to zní rozumně :)) nejsi jediná od koho tohle slýchám.
    Nedávno mi jedna holčina vyprávěla, jak to jako máma vnímá naprosto jasně, přirozeně a naprosto instinktivně vůči svému dítěti a její manžel ani náhodou, v žádném případě, neexistuje.
    V podstatě závěr zněl, že to asi neprosadí.
    V takovou chvíli mi nejvíc dochází, jak je to mateřství v dnešním světě relativní, respektive dochází mi to od chvíle co jsem porodila.
    Kdy jsem z porodnice odcházela na reverz a teď si tak v rámci školy taky připadám :D
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    SVAN: No jo, taktiku "nebavit se o tom s těmi, kteří nechápou" používám taky, ale vastní manžel je přece jenom něco jiného. U toho chci a potřebuju, aby moje postoje pochopil a pokud možno i přijal, aspoň z části, abych měla jeho podporu, jinak si těžko můžu do budoucna plánovat nějaké domácí vzdělávání a podobné věci.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam