MONELLE: špatně položená otázka: v moderní poezii samozřejmě pro rým místo je. z toho, že kdejaký frikulín píše tak ultracool volným rýmem, až výsledný text postrádá nejen formální rým, ale i jakýkoliv vnitřní rytmus a spád, si nesmíš brát poučení. rým nikdo neodsuzuje.
jen ale... je to těžší. je těžší napsat dobře rýmovanou báseň
a přitom v jedné chvíli se vyvarovat následujících chyb:
- aby rým, třebas formálně nakonec bezvadný, příliš nekroutil a neznásilňoval slova a vyjádření do roviny příliš kostrbaté a nepřirozené - jednak to pak "blbě vypadá" (a to můžeš použít sebevznosnější dojmy) a druhak pak člověk pro samé kroucení závitů nad užitým rýmem ani nemá volné kapacity na vnímání obsahu
- aby rým příliš nestál na účelových slovech, na výrazech, které více či méně smysluplně použiješ hlavně proto, abys ten rým vůbec mohla vytvořit - tím také opět vyvstává bod 1, kroucení
- aby rým (bod 3 vyvstává z bodu 2 - účel - stejně jako bod 1 - kroucení) nestál na nutně užitých, a proto obsahově prádzných či klišoidně milionkrát "právě-proto-aby-rým-vznikl" užitých slovech