• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • Přišli jste skrz odkaz na příspěvek, který již neexistuje.

  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MONYSEKAUTORSKÁ POEZIE *
    BUBLINKY
    BUBLINKY --- ---
    MAEROR: Ale abych byla upřímná, něčím mě dráždí, vracím se k ní. Rozhodně bych vypustila ten poslední verš, vůbec mi nesedí do nálady básně, nikoli významem, ale tím, že mě slovo zobák nějak rozčiluje a nejsem schopná vysvětlit proč.;)
    BUBLINKY
    BUBLINKY --- ---
    MAEROR: Jestli tedy mohu ještě já, pro mě je báseň skvělá po "pryč". Víc tam nepotřebuju.
    BUBLINKY
    BUBLINKY --- ---
    pro S.

    Oči v příšeří
    dvě bystré myši
    při každém zvuku
    utíkají do rohu

    kořeny na stěnách
    vrhají lidské stíny
    které tě straší tím
    že je nikdy nerozpoznáš

    změní se myšlení
    když závěsy popřeš den?
    MAEROR
    MAEROR --- ---
    NATASHA: Já vím. Ale potřeboval jsem to od někoho slyšet nahlas, abych se zase začal víc snažit; abych měl v zádech oči, které mne donutí to jen tak pro sebe nešolíchat...
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    TOMASZ: Abych Tě nesekla zobákem :)


    MAEROR: Hm. Hm. Hm. Umíš lepší.
    MAEROR
    MAEROR --- ---
    TOMASZ: :-D Tak to jo. :-) Ale připomínku beru.
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    MAEROR: První dvě strofy se mi líbí. Ale ten poslední verš bych škrtl. Maličko mi přijde, že Tvoje nevědomí tam přefiltrovalo Natashu. ;)
    MAEROR
    MAEROR --- ---



    venku se svítí tramvajemi
    ale k sobě úplně
    jsem ještě nepřišel

    nejtěžší nakonec je poznat
    která má část je pryč
    když vypínač
    a tma

    on by ten zobák stejně sekal

    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    NATASHA: Jo jo, pochopil jsem. :)
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    TOMASZ: Ale to já si všimnu, žánop, poezie mezi bitevní vřavou.
    Ač ona mě vlastně těší. Že to stále někomu za to stojí atakdále.
    Navíc se nám tu nakonec rozvinula úplná idyla smíru.

    A abych se ještě upřesnila, protože mám dojem, že jsem to zase jednou řekla málo jasně - mně vysloveně vadí obraz zvonící hrany, poněvadž oproti ostatnímu zní mému uchu jako zbytečně vyčpělý a pompézní symbol. Ostatní text je vlastně velice sympaticky civilní. Tak.
    MAEROR
    MAEROR --- ---
    CELESTIUS: Poctivá a dobrá odpověď (že odbýt ji palcem nahoru mi přišlo málo)!

    A teď už zase vzhůru do práce :-)
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    NATASHA: Díky moc, Natasho, že sis všimla a poskytla reflexi i uprostřed vřavy prvních výstřelů Třetí světové války. Jak neskonalá je odvaha srdnatých válečných kritiků! ;)

    Beru na vědomí, i když já to tak (tam, silně...) cítil. Všechno, co jsem tam nechal. Příště budu opatrnější.
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    ELEMENT_CEZET: Hele, já myslím, že Tvé rozčarování celkem dost chápu. Sám jsem si tím také prošel. Očekávals radu, co s tím udělat, ne strohé oznámení, že to nestojí za nic. Ale vezmi v úvahu následující. Napsat takovou kritiku, kterou bys chtěl, dá práci. Ne každý na to má zrovna čas. Navíc na jednoho, který to myslí vážně a opravdu chce poradit, radu si "odnese" a bude se jí zabývat a -- nedej bože -- za ní i poděkuje, připadá cca 10 až 20 zmrdů, kteří jenom začnou ječet, což je prachšpatná odměna za tu práci, kterou si eventuelně kritik s tím dá. Takže si leckdo rozmyslí se do toho vůbec pouštět. A Ty musíš lidi nejprve nějak přesvědčit, že nejsi jeden z těch 10 až 20. Problém je, že když začneš ječet po strohém odmítnutí, málokdo rozliší toto "ječení po konstruktivní kritice" od "ječení za negativní kritiku". Většina se spíš (třeba nesprávně) utvrdí v původním rozhodnutí se na Tebe vysr...

    A s tím souvisí i to, že ačkoli je zcela legitimní to po sobě smazat a vytratit se, není to nejlepší řešení. Tedy, ne jako, že by bylo nějak skvělé nechávat tady kdejaké sračky, na to je skutečně lepší Nejhorší poezie, tam se to ocení, ale já třeba, když na to dojde, to smažu až po nějaké době, právě abych neznehodnotil tu diskusi kolem. Prostě, když už jsi našel odvahu vstoupit na pranýř, tak také najdi odvahu na něm zůstat chvíli stát a vydržet to. Až to utichne, tak po sobě ukliď a je hotovo.

    Dosáhneš tím dvojího efektu: Za delší dobu přijdou i jiní místní, kteří nejsou tak prudcí, unavení a znechucení, a třeba nebudou reagovat tak příkře (měl jsi trošku smůlu i v tom, na koho jsi narazil hned z kraje), a třeba se dočkáš tím pádem i nějaké rady. No a také možná svojí odvahou nechat si umýt hlavu a nezačít přitom hysterčit přesvědčíš některé další, že třeba stojí za to Ti opravdu poradit.
    BUBLINKY
    BUBLINKY --- ---
    Tady to jede.;)
    CELESTIUS
    CELESTIUS --- ---
    díky za v nejlepším slova smyslu vyčerpávající odpovědi

    po cestě domů jsem promýšlel několik argumentů, kterými by se s vaším názorem dalo polemizovat, následně (než jsem dojel domů :)) jsem si ale uvědomil, že by to byl jen intelektuální diskurs s nulovým cílem (než onanovat nad tím, jak se dá něco zpochybnit a rozstřelit), a že máte zřejmě pravdu
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    CELESTIUS: Je to tak. Je třeba něco načíst, pokud nejsi geniální dítě (a to už bys dávno věděl). Ale pozor: nepleť si dojmy a pojmy! "Načíst" neznamená následně papouškovat "variace" na známé věci. Číst je nezbytné, protože nikdo z nás se nenarodil s jasným názorem na to "co je poezie". Musíme to zjistit, protože samo od sebe nám to v mozku nevznikne.

    (Následně hovořím obecně, nejen přímo k Tobě.)

    Můžeš samozřejmě volně experimentovat s písmenky, ale jak jsi potom přišel na to dávat to zrovna sem? Z čeho jsi odvodil, že se vůbec jedná o literaturu? Prostě jsi udělal zkratku a risknul to, protože jsi neměl chuť odvést tu práci pořádně. Bodejť by! Kolik tisíc let trvalo pračlověku objevit kolo! Dneska dokážeme objevit tisíckrát složitější věci v tisíckrát kratším čase, a to, prosím, se náš mozek nijak anatomicky neliší od těch, co vymysleli to kolo. V čem je tedy rozdíl? Máme prostě "načteno" jak funguje svět. A jestli je cyklotron pouhou bezcennou variací a zreplikováním kola, tak zaplať pámbů za to!

    Takže, nečteme proto, abychom papouškovali, ale abychom porozuměli tomu, co je poezie, jestli je to vůbec zrovínka to, čím se vlastně chceme zabývat, abychom si vypěstovali vkus, abychom nemuseli znovu projít tisíce let vývoje poezie, a navíc sami, ale mohli navázat tam, kde jiní skončili, abychom znovu a znovu nepřidávali to samé, nedělali stejné chyby, ale přidali něco nového -- což je ovšem podmíněno schopností rozpoznat, co tu ještě nebylo --, aby se tedy vývoj nezastavil.

    Je to dostatečně jasná odpověď?
    FIN
    FIN --- ---
    radši to celé zkompiluji, abych to tak nezaflákával...

    CELESTIUS --- --- 16:51:02 19.9.2011 --- 12:18 :: sledované diskuze
    3 odpovědi
    RICARDERON: pokusím se zeptat tak, aby to neznělo urážlivě, protože tak to opravdu nemyslím. ptám se skutečně jen proto, že by mě zajímal tvůj názor:

    myslíš, že je nezbytné načíst poezii (ať už starší nebo moderní), aby člověk měl vůbec šanci napsat něco kvalitního? resp. je žádoucí replikovat, popřípadě psát variace, založené na něčem, co už bylo napsáno? pořád mi tane na mysli Hník se svým tvrzením, že nemáme číst moc, neboť nás to jako autory zabije

    znovu, nesnažím se vyvolat konflikt, jen se tě ptám


    na to existuje odpověď kategorie "tesat do kamene" a to zrovna od člověka, který je přímo proslulý tím, jak svébytně zachází s češtinou - pravda, řeč je přímo o znalosti češtiny jako takové, ale obecně to platí stejně:

    - Jaký máte vlastně vztah k češtině? Nerad používáte uvozovky, s interpunkcí se taky nepářete...
    - S interpunkcí jsem trochu na štíru, to je pravda.

    - Je to váš literární styl. Ale chtěl byste, aby interpunkce třeba úplně zmizela? Že by pak jako vy psali všichni?
    - Nedostudoval jsem několik vysokých škol. Například jsme za komunismu studovali podzemní bohemistiku. A profesor Alexandr Stich nás učil, že odchýlit se od řádu a pravidel můžeme jedině tehdy, když ten řád a pravidla známe. S tím určitě souhlasím. Teprve ta znalost řádu nám dává svobodu.

    zdroj: hn.ihned.cz 14. 10. 2005 00:00 Jáchym Topol: Kniha je úžasná věc. Potichu leží a čeká..

    jsou dva typy autorů: génius. ten žádné učení a ovládání řemesla nepotřebuje. (zde v tomto klubu jsem ještě žádného neviděl.)
    (my) všichni ostatní - pro nás platí "když nezvládneš řemeslo, mistr z tebe nebude"

    ad (my) všichni ostatní - pro nás platí "když nezvládneš řemeslo, mistr z tebe nebude" - toto je pravda natolik základní, triviální, očividná, zjevná a existenční asi jako "když nebudeš zalejvat kytku, uschne ti", "když tramvaj opustí koleje, překotí se", "když bude teplo, sněhulák roztaje", že vůbec nechápu, kdy a jako na to novodobí lidé vůbec dokázali zapomenout :-)

    nebo jinak: michelangelo se naučil kamenictví a sám si bloky páčil v lomu. a michelangelo byl génius. víc vědět netřeba, v této informaci je všechna pravda světa.

    musíš se naučit číst i to, co se ti nelíbí, a bez ohledu na to, zda se ti to líbí nebo nelíbí, dokázat poznat, zda to dobré řemeslo je nebo ne. v tom - opuštění (co se tobě) líbí/nelíbí - je první krok k tomu, abys stvořil (jednou) něco, co se možná bude líbit i nám. je to takovej zen. až se nebudeš upínat k tomu, co se ti líbí, možná poznáš, co je krásné.

    vycházej z jednoduché matematiky:

    na počátku byl trilobit - po několika miliardách let člověk = na počátku neumíš. vůbec.
    uprostřed ještě neumíš = to byli dinosauři a ti vymřeli.
    když si nejvíc myslíš, že umíš, jsi nejvíc mimo.
    když se ti to nejvíc líbí, je velká pravděpodobnost, že to stojí za starou bačkoru.
    až zjistíš, že nic neumíš, možná právě začínáš umět, ale to ti musí říci ti druzí. ne kamarádi, ne známí, nejlépe lidé, jejichž názor jsi prvních 4,5 miliardy let nesnášel proto, jací arogantní a nafoukaní kreténi to jsou.

    a dodatek tiskového odboru vesmír: ne, talent není všechno a nestačí. dokonce nemusí znamenat vůbec nic, protože se ukrutně snadno přesune do kategorie "promarněný talent". pšenice a vinná réva se musí pěstovat a ošetřovat, talent se musí tříbit, rozvíjet a fackovat. jinak bude výsledkem úhor, pustina, nepoživatelný chléb a kyselej utrejch. a jsme u toho slova, které lidé tak nenávidí... PRÁCE! fuj eee... tak přesně to

    cha cha realita sama mi napomáhá, tady to máš:
    Mladík v Ostravě lezl za dívkou po hromosvodu, spletl si ale dům – Novinky.cz
    Mladík v Ostravě lezl za dívkou po hromosvodu, spletl si ale dům – Novinky.cz
    http://www.novinky.cz/krimi/245044-mladik-v-ostrave-lezl-za-divkou-po-hromosvodu-spletl-si-ale-dum.html?ref=boxF
    odvážně a upřímně se dopustil romantického činu (každé srdéčko zavzdychá), jenom to celé dopadlo úplně blbě, protože nevěděl :-)
    CELESTIUS
    CELESTIUS --- ---
    RICARDERON, FIN: díky za obě odpovědi, zní neprůstřelně (myšleno pozitivně)


    NANTHEI: :D :D tak doufám, že to nevyznělo tak, že bych se považoval za obrovský talent (kdyby ano, ani bych se na četbu neptal)

    spíš mě nikdy nenapadlo číst poezii, abych mohl sám psát (rozuměj s tím účelem), nebo se z ní autorsky inspirovat. prostě čtu to, co se mi líbí, pro ten estetický zážitek. v próze jsem měl dlouhotrvající gaimanovské období, po kterém jsem se ohlédl za vlastní "tvorbou" posledních pár let a zjistil, že je to trapný pokus psát jako někdo, kdo už existuje, a dělá to líp :)
    RICARDERON
    RICARDERON --- ---
    CELESTIUS: Myslím, že to nemožný je, kámo. I když. Děti nemají načteno a občas něco skvělého vymyslí, protože nevědí, že nemůžou. Ale to jsou děti geniální. A projevuje se to brzo.
    CELESTIUS
    CELESTIUS --- ---
    NATASHA: váhal jsem, jestli to smazat, ale pak se přede mnou otevřely dvě možnosti: buď se snažit vysvětlit, o co jsem se ve svém literárním útvaru pokoušel (ne báseň per se, ale skutečně spíš něco "rytmicky-hiphopového" podle černošské rytmické tradice) + muset vysvětlovat, že "na křídlech kyselin" nemá být nemocně originální kolokace, ale zcela konkrétní symbolický odkaz, tedy přesně to, co asi nemá být úplně součástí poezie (vysvětlení), nebo to smazat. vítězná varianta je snad zřetelně méně potupná :)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam